Waarom heeft Tesla moeite met productie Model 3?

Auteur: , 31 Reacties

Naarmate de tijd verstrijkt valt op dat de productie van de Tesla Model 3 niet echt op gang wil komen. Waar heeft dat mee te maken?

Waarom heeft Tesla moeite met productie Model 3?

Als één auto behoorlijk onder het vergrootglas ligt, is het de Model 3 wel. Ruim 400.000 klanten deden reeds een aanbetaling. Zoals het er nu naar uitziet kunnen zij nog wel even wachten op de sleutels van hun nieuwe EV’s, want Tesla heeft het lastig met de productie van het betaalbare broertje van de Model S en Model X.

Volgens Wall Street Journal heeft Tesla problemen met de productie van de Model 3 omdat dit, in tegenstelling tot de andere modellen, een auto is die grotendeels uit staal wordt opgetrokken. Bij de grotere modellen wordt juist meer gebruik gemaakt van aluminium. Het grote verschil wat de productie betreft? Lassen!

De Model 3 vergt veel meer laswerk dan de andere modellen in het gamma en naar verluidt is dat één van de redenen voor de trage productiestart. Ondertussen heeft de vertraging er al mede voor gezorgd dat de onthulling van Tesla’s elektrische vrachtwagen vertraging op heeft gelopen.

Elon Musk gaf enige tijd geleden niet voor niets aan dat Tesla te maken heeft met een production hell. We zijn benieuwd of de EV-bouwer de boel tijdig op de rit krijgt, maar we hopen uiteraard van harte dat dat het geval is.



31 reacties

Toch vreemd. Maar dat kunnen ze toch makkelijk met het inhuren van een paar lassers uit Detroit op lossen?
@pomoek: Ja goed plan! Dan ga je Make America great again op de meest random plekken gegraveerd in het chassis terug vinden!
@fmgarcia: Ik denk dat die fanboys pertinent weigeren mee te werken aan de productie van Tesla als er geen V8 in het vooronder van die auto’s ligt.
@granlusso: Ja of je stuur staat off camber.
@pomoek: Lassen van auto’s doen we tegenwoordig uitsluitend met robots.
@w0o0dy: en daarom zou dit geen probleem mogen zijn, die lastechniek kun je gewoon inkopen.
@w0o0dy: zooo 2016….
Laat hem even VDL steelweld bellen, die plaatsten echt top bodyshops, bijna elke Volvo gebouwd is door een installatie van VDL gelopen, en hun eigen mijn in Born is een plaatje.
@tom307: VDL werkt al samen met Tesla
@tom307: ja, zo’n extra bodyshop is ook uit voorraad leverbaar…
Wat een onzin weer. Ze hebben gewoon shortcuts genomen in de ontwikkeling en het produceren van een auto veel simpeler doen voorkomen dan het daadwerkelijk is, alsof alle huidige autofabrikanten achterlijk zijn…. En nu komen ze er achter dat het toch wel moeilijk is. Dat lassen gebeurt volledig automatisch en het lijkt me dat ze van te voren wel wisten dat er meer gelast zou moeten worden?! En ze hadden toch allemaal van die fancy robotjes staan die andere fabrikanten zogenaamd niet hadden staan? Maar goed, productie opstarten van een nieuw product in een onervaren bedrijf duurt altijd langer natuurlijk. Maar ze moeten wel vlot doorpakken nu, anders kan het wel eens een echt probleem gaan worden.
@trustmeiamanengineer: spijker > kop. Jarenlang roepen dat ze dit varkentje wel even zouden wassen. Maar puntje bij paaltje hebben ze in het derde kwartaal 1/6 van de beoogde productie gehaald (260/1500; een lousy 3 auto’s per dag, wat dan wel weer toepasselijk is). Het is niet voor niets dat Volkswagen en Toyota er jarenlang over hebben gedaan om zulke indrukwekkende productieaantallen te halen.
@trustmeiamanengineer: ik kan me nu juist voorstellen dat dit bij een bedrijf als Tesla gebeurt. Veel focus op avantgarde materialen en technieken. Te weinig mensen die kennis hebben van old school materialen als staal. Beetje vergelijkbaar met het repareren van een 20 jaar oude auto. Dat laat ik liever doen door een mannetje in een achteraf garage dan bij de dealer. Als het probleem niet uit de computer rolt kunnen ze er niks mee.
@pomoek: dit vind ik een vrij debiele reactie van je, maar goed, ieder zn mening.
@sr20det: Dank voor het feit dat ik een mening mag hebben. Graag hoor ik waarom je mijn reactie debiel vindt?
@sr20det: hij heeft gelijk. Dealers doen veel minder met oudere auto’s dan de goedkopere garages. En het is ook nog eens goedkoper voor je barrel van 3000€ om het uurloon eens door de helft te kunnen doen. Kan je misschien net wel een nieuwe distributie betalen ipv een economisch total loss.
@sr20det:
Ik ga volledig met die stelling akkoord. Ik heb al verschillende herstellingen laten uitvoeren op uiteenlopende klassiekers bij verscheidene garages en ik ben zeker dat de helft van alle garages geen idee hebben wat ze doen bij oldtimers en nu ben ik nog gul door slechts de helft te zeggen. Bij herstellingen heb ik al veel gemakkelijk te vermijden fouten vast gesteld en bij diagnoses gaan ze vaak volledig de mist in. Bij de ergste op dat vlak stook ik een auto binnen voor nieuwe bougies en de ontsteking (delco) af te regelen. Belde die terug om te zeggen dat hij hem afgeregeld had maar mijn carbu valse lucht zoog waardoor hij nog altijd niet mooi draaide en slecht starte. Heb ik uiteindelijk zelf hem afgeregeld en draaide en starte hij perfect, ik heb nog altijd geen idee waar hij valse lucht zou zuigen. Zo heb ik geleerd om eerst altijd zelf het probleem te zoeken en te herstellen. Als ik echt het materiaal/de tijd niet heb zijn er slechts 2 garages verspreid over gans België die ik echt vertrouw op valk van oldtimers.
@trustmeiamanengineer: volgens mij hebben ze al een aantal varkentjes gewassen met de Model S en X. En dat waren geen makkelijke types. Kleine kans dat ze dit probleem ook niet zullen oplossen, kost alleen wat meer tijd.
Aluminium laat zich makkelijker lijmen dam staal en een puntlas is in sommige gevallen betrouwbaarder dan een strook lijm in mijn ogen.
Ook al is de kit tegenwoordig echt van kwaliteit
Hoeveel model 3’s rollen er per dag (of week/maand) uit de fabriek dan?
@vtechlover: 260 stuks in het derde kwartaal. Hadden er 1500 moeten zijn.
De meest klassieke manier van auto’s bouwen wordt gebruikt als excuus. Wat een huichelarij!
Waarom zou Tesla “het ding” perse zelf willen assembleren, en niet een ervaren subcontractor (zoals bijvoorbeeld VDL of Magna Steyr) inhuren.
@spidermann: Misschien dat het op de lange termijn de goedkopere oplossing is. Zeker als Tesla echt een serieuze fabrikant wil worden.
Electrisch lassen is de toekomst!

Voor Tesla, in de rest van de wereld werken ze er al zo’n beetje 100 jaar mee.
Hoeveel smoezen gaat Tesla nog bedenken voordat ze toegeven dat het maken van een volumemodel iets meer vergt dan het bedienen van een “niche”.

Tijdens de ontwikkeling van de Model 3 wisten ze toch al dat er aan deze auto veel meer gelast dient te worden, en het lijkt mij niet aannemelijk dat men nu ineens denkt “oh fuck, er moet gelast worden aan deze auto maar we zijn vergeten om de productielijn daarop aan te passen”!

Ik denk eerder dat de problemen veel groter zijn en dat dit verhaal compleet verzonnen is om de hype gaande te houden. Ik denk dat Tesla het nieuwe Fisker gaat worden.
Ik hoop dat Elon Nederlands kan lezen ..

Want hij zou op autoblog.nl wel een flink stuk slimmer kunnen worden ..
@lincoln:
Het is een Zuid-Afrikaan van geboorte. Hij zou dus Afrikaans kunnen spreken en wellicht dan ook lezen. En dat ligt toch dicht bij Nederlands.
Dus dan zouden de wijze Autoblog-adviezen tot hem kunnen komen.
@lincoln: Deze Elon leest prima nederlands.. maar word van autoblog nog niet direct slimmer.
Dit was nieuws… 9 dagen geleden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).