• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom heeft Tesla moeite met productie Model 3?

Auteur: Author, gepost 16 oktober 2017 om 09:08 – 31 Reacties

Waarom heeft Tesla moeite met productie Model 3?


Naarmate de tijd verstrijkt valt op dat de productie van de Tesla Model 3 niet echt op gang wil komen. Waar heeft dat mee te maken?

Als één auto behoorlijk onder het vergrootglas ligt, is het de Model 3 wel. Ruim 400.000 klanten deden reeds een aanbetaling. Zoals het er nu naar uitziet kunnen zij nog wel even wachten op de sleutels van hun nieuwe EV’s, want Tesla heeft het lastig met de productie van het betaalbare broertje van de Model S en Model X.

Volgens Wall Street Journal heeft Tesla problemen met de productie van de Model 3 omdat dit, in tegenstelling tot de andere modellen, een auto is die grotendeels uit staal wordt opgetrokken. Bij de grotere modellen wordt juist meer gebruik gemaakt van aluminium. Het grote verschil wat de productie betreft? Lassen!

De Model 3 vergt veel meer laswerk dan de andere modellen in het gamma en naar verluidt is dat één van de redenen voor de trage productiestart. Ondertussen heeft de vertraging er al mede voor gezorgd dat de onthulling van Tesla’s elektrische vrachtwagen vertraging op heeft gelopen.

Elon Musk gaf enige tijd geleden niet voor niets aan dat Tesla te maken heeft met een production hell. We zijn benieuwd of de EV-bouwer de boel tijdig op de rit krijgt, maar we hopen uiteraard van harte dat dat het geval is.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y rijtest video
  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Video - Tesla-hater gooit steen naar Model 3

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Dit is geen BMW M4 XXL
Volgend bericht: Wat je moet weten over supertalent Lando Norris »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    16 oktober 2017 om 09:18

    Toch vreemd. Maar dat kunnen ze toch makkelijk met het inhuren van een paar lassers uit Detroit op lossen?

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      16 oktober 2017 om 09:28

      @pomoek: Ja goed plan! Dan ga je Make America great again op de meest random plekken gegraveerd in het chassis terug vinden!

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        16 oktober 2017 om 10:00

        @fmgarcia: Ik denk dat die fanboys pertinent weigeren mee te werken aan de productie van Tesla als er geen V8 in het vooronder van die auto’s ligt.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          16 oktober 2017 om 10:11

          @granlusso: Ja of je stuur staat off camber.

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 oktober 2017 om 11:27

      @pomoek: Lassen van auto’s doen we tegenwoordig uitsluitend met robots.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 oktober 2017 om 11:51

        @w0o0dy: en daarom zou dit geen probleem mogen zijn, die lastechniek kun je gewoon inkopen.

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 oktober 2017 om 12:08

        @w0o0dy: zooo 2016….

        Login om te reageren
  2. tom307 zegt

    16 oktober 2017 om 09:20

    Laat hem even VDL steelweld bellen, die plaatsten echt top bodyshops, bijna elke Volvo gebouwd is door een installatie van VDL gelopen, en hun eigen mijn in Born is een plaatje.

    Login om te reageren
    • Vinci3nto zegt

      16 oktober 2017 om 09:26

      @tom307: VDL werkt al samen met Tesla

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      16 oktober 2017 om 09:55

      @tom307: ja, zo’n extra bodyshop is ook uit voorraad leverbaar…

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    16 oktober 2017 om 09:21

    Wat een onzin weer. Ze hebben gewoon shortcuts genomen in de ontwikkeling en het produceren van een auto veel simpeler doen voorkomen dan het daadwerkelijk is, alsof alle huidige autofabrikanten achterlijk zijn…. En nu komen ze er achter dat het toch wel moeilijk is. Dat lassen gebeurt volledig automatisch en het lijkt me dat ze van te voren wel wisten dat er meer gelast zou moeten worden?! En ze hadden toch allemaal van die fancy robotjes staan die andere fabrikanten zogenaamd niet hadden staan? Maar goed, productie opstarten van een nieuw product in een onervaren bedrijf duurt altijd langer natuurlijk. Maar ze moeten wel vlot doorpakken nu, anders kan het wel eens een echt probleem gaan worden.

    Login om te reageren
    • a6jw zegt

      16 oktober 2017 om 09:43

      @trustmeiamanengineer: spijker > kop. Jarenlang roepen dat ze dit varkentje wel even zouden wassen. Maar puntje bij paaltje hebben ze in het derde kwartaal 1/6 van de beoogde productie gehaald (260/1500; een lousy 3 auto’s per dag, wat dan wel weer toepasselijk is). Het is niet voor niets dat Volkswagen en Toyota er jarenlang over hebben gedaan om zulke indrukwekkende productieaantallen te halen.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      16 oktober 2017 om 09:50

      @trustmeiamanengineer: ik kan me nu juist voorstellen dat dit bij een bedrijf als Tesla gebeurt. Veel focus op avantgarde materialen en technieken. Te weinig mensen die kennis hebben van old school materialen als staal. Beetje vergelijkbaar met het repareren van een 20 jaar oude auto. Dat laat ik liever doen door een mannetje in een achteraf garage dan bij de dealer. Als het probleem niet uit de computer rolt kunnen ze er niks mee.

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        16 oktober 2017 om 10:43

        @pomoek: dit vind ik een vrij debiele reactie van je, maar goed, ieder zn mening.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          16 oktober 2017 om 15:38

          @sr20det: Dank voor het feit dat ik een mening mag hebben. Graag hoor ik waarom je mijn reactie debiel vindt?

          Login om te reageren
        • peug206 zegt

          16 oktober 2017 om 18:02

          @sr20det: hij heeft gelijk. Dealers doen veel minder met oudere auto’s dan de goedkopere garages. En het is ook nog eens goedkoper voor je barrel van 3000€ om het uurloon eens door de helft te kunnen doen. Kan je misschien net wel een nieuwe distributie betalen ipv een economisch total loss.

          Login om te reageren
        • O plaat zegt

          16 oktober 2017 om 18:13

          @sr20det:
          Ik ga volledig met die stelling akkoord. Ik heb al verschillende herstellingen laten uitvoeren op uiteenlopende klassiekers bij verscheidene garages en ik ben zeker dat de helft van alle garages geen idee hebben wat ze doen bij oldtimers en nu ben ik nog gul door slechts de helft te zeggen. Bij herstellingen heb ik al veel gemakkelijk te vermijden fouten vast gesteld en bij diagnoses gaan ze vaak volledig de mist in. Bij de ergste op dat vlak stook ik een auto binnen voor nieuwe bougies en de ontsteking (delco) af te regelen. Belde die terug om te zeggen dat hij hem afgeregeld had maar mijn carbu valse lucht zoog waardoor hij nog altijd niet mooi draaide en slecht starte. Heb ik uiteindelijk zelf hem afgeregeld en draaide en starte hij perfect, ik heb nog altijd geen idee waar hij valse lucht zou zuigen. Zo heb ik geleerd om eerst altijd zelf het probleem te zoeken en te herstellen. Als ik echt het materiaal/de tijd niet heb zijn er slechts 2 garages verspreid over gans België die ik echt vertrouw op valk van oldtimers.

          Login om te reageren
      • draadloos zegt

        16 oktober 2017 om 17:48

        @pomoek: +1

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      16 oktober 2017 om 11:59

      @trustmeiamanengineer: volgens mij hebben ze al een aantal varkentjes gewassen met de Model S en X. En dat waren geen makkelijke types. Kleine kans dat ze dit probleem ook niet zullen oplossen, kost alleen wat meer tijd.

      Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    16 oktober 2017 om 09:30

    Aluminium laat zich makkelijker lijmen dam staal en een puntlas is in sommige gevallen betrouwbaarder dan een strook lijm in mijn ogen.
    Ook al is de kit tegenwoordig echt van kwaliteit

    Login om te reageren
  5. vtechlover zegt

    16 oktober 2017 om 09:31

    Hoeveel model 3’s rollen er per dag (of week/maand) uit de fabriek dan?

    Login om te reageren
    • a6jw zegt

      16 oktober 2017 om 09:40

      @vtechlover: 260 stuks in het derde kwartaal. Hadden er 1500 moeten zijn.

      Login om te reageren
  6. johnwaters zegt

    16 oktober 2017 om 09:37

    De meest klassieke manier van auto’s bouwen wordt gebruikt als excuus. Wat een huichelarij!

    Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    16 oktober 2017 om 10:02

    Waarom zou Tesla “het ding” perse zelf willen assembleren, en niet een ervaren subcontractor (zoals bijvoorbeeld VDL of Magna Steyr) inhuren.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 oktober 2017 om 10:11

      @spidermann: Misschien dat het op de lange termijn de goedkopere oplossing is. Zeker als Tesla echt een serieuze fabrikant wil worden.

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    16 oktober 2017 om 10:14

    Electrisch lassen is de toekomst!

    Voor Tesla, in de rest van de wereld werken ze er al zo’n beetje 100 jaar mee.

    Login om te reageren
  9. rhellema zegt

    16 oktober 2017 om 11:44

    Hoeveel smoezen gaat Tesla nog bedenken voordat ze toegeven dat het maken van een volumemodel iets meer vergt dan het bedienen van een “niche”.

    Tijdens de ontwikkeling van de Model 3 wisten ze toch al dat er aan deze auto veel meer gelast dient te worden, en het lijkt mij niet aannemelijk dat men nu ineens denkt “oh fuck, er moet gelast worden aan deze auto maar we zijn vergeten om de productielijn daarop aan te passen”!

    Ik denk eerder dat de problemen veel groter zijn en dat dit verhaal compleet verzonnen is om de hype gaande te houden. Ik denk dat Tesla het nieuwe Fisker gaat worden.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    16 oktober 2017 om 12:22

    Ik hoop dat Elon Nederlands kan lezen ..

    Want hij zou op autoblog.nl wel een flink stuk slimmer kunnen worden ..

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      16 oktober 2017 om 17:19

      @lincoln:
      Het is een Zuid-Afrikaan van geboorte. Hij zou dus Afrikaans kunnen spreken en wellicht dan ook lezen. En dat ligt toch dicht bij Nederlands.
      Dus dan zouden de wijze Autoblog-adviezen tot hem kunnen komen.

      Login om te reageren
    • shogun zegt

      17 oktober 2017 om 09:26

      @lincoln: Deze Elon leest prima nederlands.. maar word van autoblog nog niet direct slimmer.

      Login om te reageren
  11. prod zegt

    16 oktober 2017 om 12:46

    Dit was nieuws… 9 dagen geleden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North