Hoe kan dat?
In Nederland heeft de gladheid de nodige slachtoffers geëist. We lezen her en der dat de winterse taferelen tot dusver de aanleiding waren voor maar liefst 467 ongelukken, and counting. Ook werd een vijftal meisjes geraakt door een slippende politiewagen. De agent die het voertuig bestuurde kon de dames niet meer ontwijken. Voor zover bekend is één meisje overgebracht naar het ziekenhuis en raakte de rest gelukkig slechts lichtgewond.
Het verkeer bij onze zuiderburen lijkt daarentegen heel wat minder last te hebben van winterweer, terwijl het daar toch echt even glad is. Alhoewel? Da’s niet helemaal correct. Nederland maakt, veel meer dan de Belgen, gebruik van zogeheten ZOAB: Zeer Open Asfaltbeton. Dit spul heeft een paar voordelen, maar volgens de Wet van Cruijff betekent dat dat er dus ook nadelen zijn. En die hebben inderdaad betrekking op gladheid.
Voor- en nadelen ZOAB
Eerst de voordelen. ZOAB is vrij poreus wat betekent dat vocht makkelijk in het wegdek zelf kan wegzakken. Fijn, want geen riviertjes op de weg bij een flinke hoosbui. Ook spat minder water omhoog door passerend verkeer en neemt de kans op aquaplaning af. Verder staat ZOAB vooral bekend om z’n stille eigenschappen, maar da’s voor dit verhaal wat minder relevant.
Nu de onafwendbare downsides, we gaan voor dit artikel alleen in op de zaken die met gladheid te maken hebben. Strooizout gaat in de kiertjes zitten en wordt slechts in beperkte mate door passerend verkeer “omhoog gezogen”, zeker ’s nachts als er sowieso al weinig auto’s rijden. IJzel krijgt daardoor vrij spel wat kan resulteren in wegen die spiegelglad worden. Bovendien kan ZOAB ernstig beschadigen als het maar koud genoeg wordt.
Is dit schokkend nieuws? Neen, allerminst. Reeds in 1995 schreef bijvoorbeeld NRC al over de nadelen van ZOAB bij ijzel en vergelijkbare winterse perikelen.
Foto: de Mustang GT (met V8!) van AB-lezer @kapiteinlangzaam, via Autojunk
leandro zegt
Ook heeft het denk ik te maken met de mentaliteit van de chauffeurs in Nederland. Geen idee hoe dat in Belgie zit, maar in Nederland is het niet al te best. Gister morgen moest ik voor werk van Tiel naar Groningen. In eerste instantie om 8 uur vertrokken, maar toen ik net op de snelweg zat al 1 geschaarde vrachtwagen en een auto in de sloot gezien. Toen heb ik besloten terug te gaan, maar op dat kleine stukje snelweg ben ik vaak ingehaald. Dit terwijl ik toch rond de 70 km per uur ging (wat ik al vrij hard vond op dat moment). Veel automobilisten die gingen bumperkleven en inhalen (terwijl de linkerrijstrook toch echt aanzienelijk witter was dan de rechter).
Eenmaal weer veilig binnen het weer een beetje in de gaten gehouden en twee en een half uur later dan gepland alsnog gaan rijden. Weer veel mensen die er zeker van waren dat het voor hen glad was. Mannen met vrouw en kinderen met zeker 120 op de linkerbaan, vrachtwagens die gewoon 85 door bleven rijden. Werkelijker, waarom onderschatten wij dit soort dingen als land altijd. Je kunt prima de weg op maar je moet je rijgedrag wel aanpassen.
Erik zegt
@leandro: “Dit terwijl ik toch rond de 70 km per uur ging (wat ik al vrij hard vond op dat moment).”
Ik vraag mij dan ook af, waarom dan 70 km/u als je dat al vrij hard vond? Waarom niet minder dan 70 km/u?
vtechlover zegt
@erik2907: omdat je toch nog een ‘beetje’ met het verkeer mee moet rijden, als iedereen 120 rijdt en jij 50 dan creëer je nog een extra risico op de weg.
Erik zegt
@vtechlover: of juist dat iedereen langzamer gaat rijden omdat er geen doorkomen aan is. Langzamer rijden creëert vanzelf drukte. Probeer maar eens.
Erik zegt
@vtechlover: overigens, ik kies voor mijn eigen veiligheid en kennis en kunde, rekening houdend met anderen die ik geen schade wil toebrengen, dan een ‘beetje’ meerijden met malloten die denken dat ze het wel kunnen met +110 km/u.
leandro zegt
@erik2907: omdat ik een grote afstand tot mijn voorligger had laten vallen en toen in een treintje mee reed.
Erik zegt
@leandro: kan me zo voorstellen om gewoon je eigen snelheid te rijden wat je zelf verantwoord vindt. Kom je vanzelf uit het treintje van 70 km/u. Hooguit dan een treintje van bv. 60 km/u, dat dan weer wel :-)
leandro zegt
@erik2907: Is ook zo, maar omdat er een paar vrachtwagens en een aantal stadsauto’s voor mij reden had ik zo iets; “Zolang ik voldoende afstand houd en niks raars doe, glij ik ook niet weg als zij dat ook niet doen”. Ook genoeg ruimte om uit te wijken etc.
Erik zegt
@leandro: TOP, duidelijk.
boomhauwer zegt
@leandro: in België rijden ze even debiel.
wheresmycossie zegt
@leandro: en iedereen op de rem als er een paar druppels regen vallen.. hoe vaak dat niet het geval is
leandro zegt
@wheresmycossie: ja maar dat lijkt mij een hele andere discussie. Mensen die denken dat ze met 140 door kunnen rijden als het heel hard regenen zijn gevaarlijker dan die langzamer gaan rijden. Maar uit laten rollen is beter dan remmen ;)
ff40 zegt
@leandro: juist de schijters als jij veroorzaken de ongelukken hoor.
Blijf thuis als je te bang bent
Gewoon winterbanden en snelheid in de gaten houden door af en toe te proeven middels zachtjes remmen hoe glad het is of niet
r3fl3x zegt
@ff40: hij ging toch ook weer naar huis? Lekker sympathieke reactie ook
werf76 zegt
@ff40: Wat een ongelooflijk domme reactie zeg. Tijdens het rijden af en toe “proeven middels remmen” hoe glad het is. Ze zouden je rijbewijs af moeten pakken.
nfad zegt
Zojuist uit Zwitserland teruggekomen, wat zijn de Nederlandse wegen toch een verademing. Doe mij dat ZOAB maar, rij ik wel wat voorzichtiger die 2 dagen per jaar dat het hier glad is
pomoek zegt
Eigenlijk moet RWS een nieuwe methode vinden om zoab ijsvrij te houden. Ik ben de rest van het jaar wel erg te spreken over de watervrije Nederlandse wegen…
pomoek zegt
@pomoek: Nu ja! Op ons eigen autoblog! http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/25/alternatieven-voor-zout-bij-gladheidbestrijding
Robert zegt
@pomoek: een goeie 4000 km (snel)weg voorzien van vloerverwarming?
dirkiii zegt
@RRRobert: geniaal
metalmike zegt
@pomoek: Hebben ze ook: de Firestorm
http://nos.nl/artikel/2067446-rijkswaterstaat-zet-filesproeiers-in-tegen-gladheid.html
87sandyd zegt
Iedereen in Nederland klaagt maar over de codes die wij hier hebben. Maar terwijl code geel was afgegeven voor gladheid, gebeuren er toch bijna 500 (geregistreerde) ongelukken waarvan tenminste 1 met dodelijke afloop. Zou het ook niet aan onszelf liggen misschien?
dragspert zegt
@87sandyd:
Meestal betekend code rood prachtig terrasweer met een fijn briesje door de haren onder het genot van een koud biertje…
screamgt zegt
Al die ongelukken, en mensen gooien het maar op “het is glad, dus spinde ik zo van de weg af”. Gisteravond met 90kmph richting Diemen vertrokken vanuit Leusden(nadat ik een laag ijs van mijn auto heb gehaald, zowel het dak als de motorkap lag onder een laag ijs van +- 2-3 mm.). 15:30, zaterdagmiddag. Helden komen met 140-150 voorbij rijden in hun lease bakjes, alsof het een zomermiddag is, en ze te laat zijn op hun afspraak. Ooh, en wat doet al dat ijs nou op m’n auto?! IDEE! Als ik hard genoeg over de snelweg blaas, gaat het er wel vanzelf af! Stel ras-idioten. Meerdere keren moeten uitwijken, zo ontstaan ongelukken.
freezzr zegt
@screamgt: laat de leaseauto’s hierbuiten ja :P
screamgt zegt
@freezzr: Hahaha, I know. Ikzelf heb ook veel lease gereden. Maar zeg nou zelf, 90% van de V40’jes, GTE’S of A3tjes zijn gewoon lease, simpel. Dus is het vrij makkelijk te beoordelen wat er gister zoal langs kwam blazen.
freezzr zegt
@screamgt: bijna alle nieuws is geleased. Wie heeft er anders zoveel centjes over voor een spliksplinternieuwe auto?
ff40 zegt
@freezzr: ja daarom is nederland arm en zielig
freezzr zegt
@ff40: niemand staat je in de weg ergens anders te gaan wonen…
Erik zegt
@screamgt: ‘Ooh, en wat doet al dat ijs nou op m’n auto?! IDEE! Als ik hard genoeg over de snelweg blaas, gaat het er wel vanzelf af!’
Was het niet zo dat elke ‘lading’ vast gesjord moet zitten aan/op het voertuig/aanhanger? Misschien handig om wat spanbandjes over het dak te trekken dat het ijs blijft liggen? :-))
bmwm3gtr zegt
Nee het ligt gewoon aan De Nederlanders! Waarvan 50% van de bevolking nog steeds op zomerbanden door kachelt in de winter.
robert110 zegt
@bmwm3gtr: En waarvan 99% van de bevolking met winterbanden denk gewoon met 130 door te kunnen rijden als het glad is.
bmwm3gtr zegt
@robert110: ja, maar het ligt er ook aan hoe glad het is. Beetje sneeuw word ik niet bang van, als je een beetje een fatsoenlijke auto met goede banden en remmen hebt gaat het meestal gewoon goed. Maar je hebt altijd van die angsthazen die met een beetje sneeuw of regen gelijk streep 80/90 gaan rijden op de linker baan…
wernerv8 zegt
@bmwm3gtr: jij snapt het echt . Met een beetje fatsoenlijke auto gaat het meestal goed. Dat dachten 476 bestuurders gisteren ook het gaat meestal goed maar net die ene keer niet. Laat ik vooropstellen dat op de linkerbaan blijven plakken nooit goed is maar 99 % van de ongelukken bij gladheid hebben te maken met domweg TE HARD rijden. Kan je nog zo’n fatsoenlijke wagen hebben met winterbanden en al die veiligheids toeters en bellen als het glad is en je rijd te hard ga je gewoon op je bek
hans33sw zegt
@wernerv8: en dat is gebaseerd op wat? Nederlanders kunnen gewoon niet rijden. Punt! Voor mn werk veel in Scandinavië en Oostenrijk gereden. Wie fucken daar het verkeer op? Gele platen! Rechtdoor is niet spannend. Remmen, bochten wel. Koppie er bij, voelen wat de auto doet. Op het moment dat je bang bent, volledig verkrampt in de auto zit, je je rot schrikt van een klein glibbertje, DAN gaat het mis! Precies de reden dat bijvoorbeeld alfa de auto in stand A veel weker maakt. Dat zorgt er voor dat schrikreacties niet zo direct door worden gegeven.
Maar je hebt wel weer ergens gelijk. Als het zo is dat 99% van je mede weggebruiker niet kan rijden, kun je zelf ook maar beter zo defensief mogelijk rijden. Begint bij afstand houden, op tijd vertragen, juiste versnelling etc. Etc.
Groetjes, de man die op bridgestone potenza’s weer veilig op zn werk was gekomen zaterdag ;)
lekbak zegt
@bmwm3gtr: je kunt best met zomerbanden rijden in een Nederlandse winter. Maar dan moet je je nog wat meer aanpassen en niet op de linkerbaan komen.
dirkiii zegt
@bmwm3gtr: met regen en sneeuw pas ik mij aan de rest van het verkeer aan. Met ijs op het asfalt ga ik gewoon 70 rijden ookal heb ik 4wd en winterbanden.
mopar zegt
@bmwm3gtr: ik heb een hele fatsoenlijke auto (BMW 745) met fatsoenlijke Michelin winterbanden maar geloof mij maar als ik zeg dat je ook met die wagen heel voorzichtig moet zijn met dit weer. Fatsoenlijke wagen of niet, alles valt of staat met het rijgedrag van de bestuurder.
atrak zegt
@bmwm3gtr: En het feit dat 80% niet kan rijden. Nergens irriteer ik me als vlotte rijder zo erg als in NL. Van de oprit direct naar de meeste linkse baan met 70km/h en dat soort rare fratsen.
rolov zegt
@atrak: vlotte rijders…. ja dat zijn de beste
atrak zegt
@rolov: Liever een vlotte dan ne zotte.
dirkiii zegt
@atrak: je bent een goede rijder als je daar geen last van hebt.
CBR600rr zegt
De gehele Belgische infrastructuur is compleet ruk. Ik ben nog nooit zonder file in Brussel aangekomen of teruggereden. Als t daar ijzelt blijven de files even lang ;)
granlusso zegt
We snappen gewoon niet hoe een auto werkt en we realiseren onszelf niet wanneer we voorzichtig moeten zijn.
Ik ben wel eens met dit soort omstandigheden naar een verlaten parkeerplaats gereden en daar een aantal keren fors op de rem getrapt, puur om te kijken wat de auto doet.
Niet dat ik daarmee de beste chauffeur ben, maar zoiets zouden meer mensen moeten doen. Men heeft geen idee wat ze voor een massa besturen.
pomoek zegt
@granlusso: klopt, doe ik eigenlijk ook altijd, dus gisteren ook. Even op een verlaten lege besneeuwde weg een noodstop maken en iets te hard in een slip een bocht maken. Dan weet je weer waar je op moet letten. Dat maakt me zeker geen sneeuw master maar ik kijk toch ook vol onbegrip naar hoe sommige collega chauffeurs op dit soort dagen hun auto rijden.
lekbak zegt
@granlusso: ik doe dat zodra ik weg rij. En tussendoor als ik moet stoppen nog een paar keer. Eens een dotje gas, ff abrupt remmen en een beheerste wilde stuurbediening. Als je je momentjes uitzoekt dat je een klein slipje op kunt vangen kan je best een goed idee krijgen van hoeveel grip er overal is.
Cabrioot zegt
Pure mentaliteit van de bestuurders. Waarom je aanpassen als je abs,esp, trc en al die andere hupmiddellen heb als getrainde bestuurder ?!? Defensief rijden en niet bij minste of geringste op dat middelste pedaal gaan staan helpt een hele hoop. Afstand houden en Auto laten rollen dmv afremmen motor ipv gasgeven,remmen en dat nerveuze linkerbaan-rijden. En als ze dan ook nog die telefoon met rust laten als ze achter het stuur zitten met dit weer dan komt t helemaal goed met dit weer
BmwMPower zegt
Er wordt in de titel een vergelijking gemaakt met België. Ik lees hier amper iets over terug.
Komt het echt door ZOAB?
Of spelen er nog meer factoren een rol?
Er had zoveel meer informatie gegeven kunnen worden, ook omdat er een boel Belgische vrienden hier op AB zitten.
Wellicht kunnen zij hier iets meer over vertellen, de redactie doet het niet…
chrisvis zegt
@BmwMPower: dat jullie (Nederlanders) deze week minder strooizout gebruiken zal alvast ook niet helpen. Maar volgens de website van “het laatste nieuws” zou de hoofdreden inderdaad het zgn. Nederlandse fluisterasfalt zijn. Veel comfortabeler bij regen en droog weer maar idd bij ijzel ook een pak gevaarlijker.
Even ter vergelijking: in België waren er gisteren 12!!! ongevallen gerelateerd aan de weersomstandigheden. Dit heeft niks met de capabelheid van de bestuurders te maken want maloten rijden er hier ook genoeg rond hoor ;-)
arjontje zegt
@chrisvis: rws gebruikte minder zout omdat met een nieuwe methode veel efficiënter gestrooid wordt.
Niet omdat ze zuinig aan doen.
chrisvis zegt
@arjontje: efficiënt was het dus wel ;-)
guytje zegt
De Belgen hebben misschien met dit weer geen last van al die ongelukken, maar normaal rijden door Belgie is niet geweldig te noemen. Er is altijd wel wat aan de hand op de wegen en de de gaten in de wegen komen ook zeer regelmatig voor. Ze moeten niet doen alsof het daar zo geweldig is.
tarquesh zegt
Je vraagd je toch af hoe heel veel Nederlandse chauffeurs hun theorie voor rijbewijs b gehaald hebben.
Mij viel het langgeleden al op dat er zeer weinig wintersrijden en rijden bij erg glad weer werd behandeld tijdens de theorielessen. Alles lijkt afgestemd op rijden op heerlijke zomerdagen.
Ook ik pas mij snelheid aan, en voordat ik het weet zit iemand achter mij agressief met de lampen te knipperen, en als ik aan de kant ga zie ik een middelvinger door een rechterportierraam. Dat is Nederland.
Op de basisscholen en op het voortgezet onderwijs zou het vak ‘fatsoen in de praktijk’ verplicht moeten worden. Hoe ga je met elkaar om, wat is wenselijk gedrag, en wat niet.
siemi zegt
De oplossing is zo simpel. Als het vriest, geef de benzine gratis weg. Met name langs de snelweg waar zoab ligt. Meteen voldoende auto’s op de weg om de weg ijzelvrij te houden.
moveyourmind zegt
Domme onbenullige Ollanders…
Bij ons in België hebben we nooit nie sneeuw ende ijzel… Wij droaien eenvoudig t nachtslot rap der op wanneer den winter voor den deur stoat…
rickieev zegt
@moveyourmind: typ eens normaal joh, pannenkoek.
sanderm3 zegt
Het zijn gewoon altijd die kantoor-mensen. Die voelen zich God zodra ze met een overhemd en stropdas in hun lease gebakje stappen. (Knipoog)
bertorelli zegt
Wat ik nog het ergste vindt aan die ijzel en gladheid, is dat het 20:00 Journaal meteen voor 90% uit weer gelul bestaat.
Een temperatuur van -1 buiten, staat garant voor minstens 15 minuten Gerrie Eickhof met muts langs een of andere snelweg.
https://nos.nl/data/image/2013/01/15/67716/2048×1152.jpg
atrak zegt
@bertorelli: De rest van het jaar is het niet veel beter. Gebruik het interwebs of koop een kwaliteitskrant.
Dutchdriftking zegt
Gewoon 2 dagen per jaar rustig aan doen. Spannender is het niet.
ehnl zegt
-edit: gefixt-
riri zegt
Belgen zijn dus slimmer .
chrisvis zegt
@riri: onze wegen zijn gewoon zo slecht dat ze niet kunnen veranderen in een ijspiste…heeft het toch 3 dagen per jaar een voordeel(tje)
driftkicker zegt
Het was weekend. We lagen nog in bed toen ik op de radio hoorde dat er in Nederland al meer dan 200 ongevallen gebeurd waren. Op een doordeweekse dag zou het hier complete chaos zijn geweest.
inoh zegt
Het komt door de mentaliteit, maar het verkeert ook wat er om je heen rijdt. Gisteren op de A6 met vele anderen en iedereen reed netjes achter elkaar aan met 80 km/h, geen gewissel van baan door de sneeuw, geen geduw. Het blijft natuurlijk ook zo dat gladheid gewoon nauwelijks voorkomt. De meeste mensen kunnen zich er niets bij voorstellen, totdat ze wegglijden en in de vangrail liggen. Overigens hebben juist truckers driekwart (!) van de ongevallen veroorzaakt gisteren, en dat is dan juist de groep die ook elders in slechter weersomstandigheden rondrijdt. Dat die gewoon doorrijden is echt volstrekt achterlijk en je zou het in zo’n geval ook gewoon moeten verbieden. Wat een ongelooflijke ellende had voorkomen kunnen worden als men had bepaald dat in de Randstad na negen uur ’s ochtends weer gereden had mogen worden.
rickieev zegt
Moest zelf ook vroeg de weg op, gewoon snelheid aan passen en geen rare fratsen uit halen. Dan is er niks aan de hand, ook niet met zomerbanden.
Overigens wat er al meerdere malen is aangegeven, verbaas ik me altijd wel hoe idioot hard sommige mensen blijven rijden met dit soort weersomstandigheden..
schuimbekje3 zegt
het zal een combinatie van factoren zijn.
zoab, maar ook de betonplaten in belgie kunnen spekglad zijn. in nederland is het 24/7 druk op de weg, in belgie zie je na 20.00u bijna geen hond meer op de weg. geen mensen op de weg, geen mensen die er vanaf glijden.
falafel zegt
ZOAB is vooral goed voor de autoruit vervang specialist. Heb enkele winters geleden in een winter twee keer een voorruit zien scheuren door loszittend ( ZOAB ) wegdek, tengevolge van vorst. Kassa!