
Even het geheugen opfrissen: wat betekent het blauwe licht op een Mercedes ook alweer?
Het is alweer ruim een jaar geleden dat we voor het eerst de turquoise lampjes zagen op een Mercedes. Ik kan me voorstellen dat dit soort nieuws niet bij iedereen blijft hangen. Vandaar dat ik je geheugen even opfris. De timing daarvoor komt doordat er schot in de zaak is. Jij kunt binnenkort ook een Mercedes met extra blauw licht spotten. En dan heb ik het niet over de E-klasse van de politie.
Mercedes is maar wat trots op haar autonome functie genaamd DrivePilot. Het was het eerste systeem dat zo veilig was dat de bestuurder zijn handen van het stuur kon halen. Maar dat is nog niet genoeg voor Merc. Ze blijven door innoveren. Daar is het turquoise led-verlichting een voorbeeld van.

Het idee achter het blauwe licht op een Mercedes
Het licht geeft aan dat de desbetreffende auto niet wordt bestuurd door een persoon, maar door de boordcomputer. Het is simpelweg een manier om te laten zien dat de auto in een autonome functie staat. Da’s leuk voor andere weggebruikers, maar vooral handig voor de politie. De agenten weten dat ze niet hoeven op te treden bij een ‘bestuurder’ die op zijn telefoon door de Autoblog-app scrolt tijdens het rijden.
Het nieuws van vandaag rond dit onderwerp is dat Mercedes nu ook mag gaan testen met deze lampjes in Duitsland. Zo kan het dus zijn dat je binnenkort een slome Merc treft op de Autobahn die de extra verlichting voert. En je kunt de lampen nog wel een tijdje blijven tegenkomen. De landelijke goedkeuring stelt Mercedes in staat om in eerste instantie tot juli 2028 te mogen testen met de lampen.
Waarom turquoise licht?
De speciale verlichting zie je op de voor- en achterlichten en de zijrichtingaanwijzers in de buitenspiegels. Wanneer DRIVE PILOT is geactiveerd, branden deze lichten continu in turquoise. Die kleur is volgens Mercedes duidelijk te onderscheiden van de bestaande kleur van de lampjes op je auto. Dat moet verwarring voorkomen.

Daarnaast is Mercedes van mening dat deze blauwe tint ”snel, betrouwbaar en herkenbaar is voor andere weggebruikers”. Uit onderzoek van het merk blijkt dat turquoise de optimale kleur is geautomatiseerd rijden. De kleur presteerde beter dan andere kleuren op zowel fysiologische als psychologische factoren. Daar hebben we weinig tegenin te brengen.
Komt er ooit echt blauw licht op mijn auto?
Da’s nog helemaal niet zo’n vreemde vraag. Zoals gezegd test Mercedes de komende drie jaar met het systeem. Dat betekent niet dat de proef daarna stopt; een langere testperiode wordt niet uitgesloten.
Mercedes hoopt inzichten uit de experimenten te halen die ”kunnen bijdragen aan het vormgeven van het wettelijke kader dat latere serieproductie mogelijk gaat maken”. Het doel is dus wel om het ook echt te implementeren. En zo blijven ze op verschillende vlakken druk bezig in Stuttgart.





Ik mag toch hopen dat die hele lichtenkermis toch eens tegen de grenzen van de toelatingseisen aanloopt. De lichtbalken en verlichte logo’s zijn in mijn ogen al een stap te ver.
Verlichting is veiligheid, geen marketing
Die verlichte logo’s zijn inderdaad het summum van verschrikkelijk. Goh, het waren tijden dat je met gele koplampen mocht rijden. Vroeger was wat dat betreft niet zo slecht.
Vroegah had alleen de Viper dat. En toen was het vulgair maar stiekem wel lekker. Nu is het gewoon vulgair.
En elke Franse auto. Volgens mij was er zelfs een wet in Frankrijk die gele lichten voorschreef en waren er protesten toen die afgeschaft werd.
@Estate_of_mind: dat Fransen ergens tegen protesteren zegt niet zo veel ;)
Als je de afgunst van de “have not’s” even weg denkt dan maakt een doorlopende lichtbalk met verlicht logo de auto in het donker beter herkenbaar als auto en dus net een beetje veiliger.
@Mashell, nee. Meer licht ≠ beter zichtbaar/herkenbaar als auto. Doordat het 1 continue streep is, kan je minder goed de afstand tot de andere auto inschatten.
Voor afstand inschatten maakt een streep of twee lampen helemaal niet uit, maar om in te schatten of het een auto of twee fietsers zijn maakt het wel een verschil.
Het heeft een reden waarom we twee ogen hebben en niet een Robocop-achtig cyclops oog, maar joh, prima.
Voor het verlichten van dienen de koplampen, voor de markering van het voertuig de lichtbalken.
Misschien is het een smaakdingetje? Ik ervaar het in ieder geval als nutteloos toevoeging (draagt niet bij aan de veiligheid/duidelijkheid) en daarmee is het in mijn ogen afleiding.
Dan nog over de kleur. Lijkt me niet dat een nieuwe kleur verlichting toegestaan wordt. Zeker niet als het makkelijk te verwarren is met blauw (hulpdiensten) of groen (militaire colonne).
Ik vind het stom
Motor 1 koplamp en achterlicht. Auto´s twee. Dat was en is makkelijk. Die doorlopende balk is verschrikkelijk. Net een rijdende TL lamp.
En de koplamp die uitgaat als men de rinchtingaanwijzer gebruikt is nog zo´n gek verschijnsel
Wat dat betreft wordt marketing en veiligheid al sinds in ieder geval mijn leven gecombineerd. Nieuwe types en toevoegingen zorgen altijd voor een “hebben” factor zo lijkt het. Niet helemaal chronologisch maar dit wouden wij allemaal “hebben” en zijn verlichting trends geweest
– Halogeenverlichting
– Rally lampen
– knipperlichten in de zijschermen
– het derde remlicht
– mistlampen in de voorbumper
– xenon verlichting
– “lexus” achterlichten
– dagrijverlichting
– Led achterlichten
– Bochtverlichting
– Led koplampen
– Dynamische knipperlichten
– verlichte grilles en logo’s.
– etc..
Allemaal door de after-market omarmd en zowel als marketing als als veiligheidsitem gebruikt
– knipperlichten in de buitenspiegels
is ooit nieuw geweest en heeft nu iedereen.
Ha, en daar heb ik dan weer iets over te klagen. In mijn F21 1-serie had ik knipperlichten in mijn buitenspiegels. Die liepen door tot om de rand heen, zodat je vanuit de cockpit kon zien dat ze knipperden (even los van het lampje in je dashboard en het knippergeluidje). In mijn F40 1-serie zitten deze knipperlichten ook in de spiegels, maar lopen ze niet meer de hoek om waardoor je dat van binnen niet meer kunt zien.
Jarenlang zonder die dingen rondgereden zonder het te missen, en nu ik ze heb en weet dat het beter kan moet ik daar over klagen :D
@gulli: lifehack voor je: mijn Mazda heeft hetzelfde probleem, maar als je ze elektronisch inklapt zie je de zijkant en is het probleem opgelost :)
/s VAG heeft/had er ook een handje van om een deel van het spiegelknipperlicht door te laten lopen en ik kan niet helemaal rationeel maken waarom ik dat handig vond, maar ik mis het wel in een auto die het niet heeft.
Ik vind die knipperlichten in de zijspiegels storend in het donker.
RUF was er al vlot bij met de RCT 👍🏻
https://mir-s3-cdn-cf.behance.net/project_modules/fs/45fafd100495117.5f0a130618146.jpg
Weet je bij welke auto je een breaktest kan doen!
Doen ze dan ook automatisch mee met militaire colonne?
Bij mijn weten staat er in de Nederlandse Wegenverkeerswet dat je aan de achterkant van de auto alleen rood licht mag voeren (op de knipperlichten na natuurlijk) en aan de voorkant alleen wit of geel (wanneer geïmporteerd uit Frankrijk) licht.
Dan zullen ze die wet dus eerst moeten aanpassen voordat ze dit kunnen toestaan.
Niet toevallig was dat ook een van de wetten die de neon-verlichting onder auto’s deed sneuvelen. Volgens mij staat er ergens ook een passage dat verlichting alleen voor de zichtbaarheid en veiligheid mag worden gebruikt. Wat dat betreft beginnen de merken al aardig tegen de randjes van de wetgeving aan te schuren met al die kermisverlichting op en om de auto.
Ooit eens zo een K.i.t.t rood lampje voorop een carbage runner aanstaan. Meteen staande gehouden. Undercover agent in een polo was er njet gecharmeerd van (bebouwde kom). Gelukkig eronderuit kunnen komen. Geloof dat het 250euro was oid. Klein lampje links rechts was afleiding niet conform de wet. De rest van de auto leidde niet af hahaha. 🤣 van
Gegarandeert dat er automobilisten zijn die deze auto’s gaat uitdagen door hun een brake-check te geven.
Uitdagen… Bijzondere gedachtenkronkel… Dat kan je toch bij elke moderne auto doen gezien emergency break assist sinds vorig jaar verplicht is?
Weinig kans dat het brake checken bij de autonoom rijdende auto voor problemen zorgt. De kettingreactie kan een paar auto’s erachter misschien wel een ongeluk veroorzaken. Hoe dan ook staat de brake checker er mooi op, want deze auto’s zijn ongetwijfeld uitgerust met een camera die de onnodig gevaarlijke actie keurig vastlegt.