
Is er eindelijk een mooie Prius, koopt niemand ‘m…
Heb jij de nieuwe Toyota Prius al zien rijden? Ondergetekende in ieder geval niet, terwijl de auto al meer dan een jaar op de markt is. Gevoelsmatig is het dus geen succes. En dat is niet alleen gevoelsmatig het geval, zo leert een blik op de verkoopcijfers van de nieuwe Prius.
In het eerste half jaar van 2024 zijn er namelijk maar 77 Priussen op kenteken gezet. En dat is niet omdat iedereen er vorig jaar al eentje gekocht had, want toen zijn er maar 63 geregistreerd. Het loopt dus niet bepaald storm voor de nieuwe Prius.




De grote vraag is: hoe komt dat? Is de Prius te cool geworden voor de doelgroep? Of is ‘ie gewoon te duur? Misschien toch dat laatste. De vanafprijs van €44.695 is natuurlijk niet mals.
Nu is het niet zo dat concurrentie veel goedkoper is. Een Astra Plug-in Hybrid kost bijvoorbeeld ook al €40.999. En een Hyundai Tucson PHEV heb je voor €43.995. Maar ja, dat is een cross-over en de Prius is dat niet. Wellicht dat daar de schoen knelt.

Of zou de beoogde doelgroep van de Prius gewoon liever in een EV stappen? Dat zou natuurlijk ook kunnen. Misschien denken ze wel: hartstikke leuk, zo’n Prius met 85 km elektrische range, maar ik koop lekker een Model 3 voor €42 mille.
Het blijft speculeren, dus laat vooral even weten waarom jij denkt dat de Prius flopt in Nederland. En als je er eentje gespot hebt upload ‘m dan vooral even op Autoblog Spots, want de nieuwe Prius is gewoon een topspot.
’t Is geen SUV.
Te duur en niet meer uniek. Je kan elke Toyota nu als hybride krijgen en als je RAV4 of Corolla Touring Sports ook als hybride te krijgen is, dan kies je die. Dat zag je eigenlijk al toen de eerste Auris HEV of Lexus CT naast de Prius kwam en al helemaal toen de Auris SW HEV gunstige bijtelling kreeg. Al helpt het dezer dagen dat de Prius er ook als plug-in is, maar opnieuw, voor minder geld heb je een C-HR PHEV.
Bovendien zou ik persoonlijk zeggen dat de Prius cooler is dan zijn voorgangers maar nog steeds een beetje belegen. Sportief is het absoluut niet, het interieur is nog steeds zo saai als een Toyota wordt (serieus, dat ze daar nog steeds niet iets op bedacht hebben) en het ziet er wel gelikt uit maar niet echt ‘mooi’. De waterdruppelvorm is begrijpelijk, maar esthetisch nog steeds een misser imo.
Ik zou hem dus liever kopen dan zijn voorgangers maar op het lijstje ‘wat koop ik nog minder graag dan een Prius’ stonden voorheen een Canta en een os, dus die lat lag lekker laag.
Qua de laatste paragraaf :
Wereldwijd enorm succes, met name in de Usa en Canada en Japan, Azie…. er worden er alleen al in Japan paar honderduizend per jaar verkocht. In de Usa, 15k a per mnd…. alleen afgelopen mnd niet, maar 7 exemplaren, door recall en verkoopstop door Toyota. Achterportiervergrendeling kan ontgrendelen onaangekondigd….. . Eind juli start de levering weer.
Vind ‘m ook wel fraai om te zien maar heeft een paar dingen die niet in z’n voordeel werken:
– hij is niet goedkoop
– beperkte ruimte, ook qua bagage
– geen crossover (dat is realistisch gezien in deze tijd gewoon een nadeel voor je verkoop)
– PHEV, dus voor lease al wat minder interessant
– de Corolla touring is er voor 10k minder
Minder lelijk dan de voorganger is iets anders dan “mooi”…En idd de prijs, en het is een laag en onpraktisch ding.
Heb de nieuwe Prius inmiddels 2x in het echt gezien. Je ziet nog steeds duidelijk een Prius al oogt hij zeker beter.
Grootste problemen zijn: het is geen crossover/SUV, bagageruimte is idioot klein en eigenlijk heeft ie niks meer te bieden wat andere auto’s niet ook kunnen..
Volgens mij zijn we het hier wel eens. De reden om GEEN Prius te kopen:
– duur
– onpraktisch
– saaiheid interieur
– geen fijne zit
– alternatieven uit eigen stal zijn aantrekkelijker
Mijn advies aan Louwman: € 10K van de prijs af.
En dan? Wat is de meerwaarde van het model bij een gelijke prijs of lagere prijs tov de interne concurentie
Je vergeet de belangrijkste reden….. te degelijk en saai merk. Niks vlot maar auto’s voor de grijze middenmoot
IK heb er 1 vorig jaar in juli in de USA zien rijden. Deze zomer ga ik terug daar de USA, waarschijnlijk zal ik daar pas de 2de zien.
Ik heb ‘m idd alleen in USA zien rijden, niet hier in NLD. Best een leuk ding om te zien, maar als de Corolla station plugin goedkoper is snap ik dat je de Prius hier niet ziet.
Bestaat die dan de Corolla station plugin?
In ieder geval niet leverbaar in NL.
Ik ben niet zo thuis in de recente Toyota line up (en elektrische aandrijflijnen an sich), maar uit je bewoordingen maak ik op dat de Corolla geen plugin is? I stand corrected.
Ik vind het een mooie auto, maar als lease auto is elektrisch nog altijd aantrekkelijker en als je een auto koopt dan heb je een corolla touring hybride voor 10k minder. Het lijkt mij niet heel ingewikkeld om in te zien dat de prius niet verkoopt. En dat staat nog los van het aannemelijke feit dat wie voorheen een prius kocht met oog op milieu etc. nu in een elektrische auto rijdt.
Geen crossover en te duur. Ik vind het overigens wel een dijk van een auto. Natuurlijk kan het spannender enzo, maar komaan. Ding ziet er gelikt uit, zeker vergeleken met al die saaie lelijke crossovers van tegenwoordig, en is nog rap ook. 6.8 seconden naar de 100, en je rijdt zonder te laden ook 1 op 20. Stukken beter dan iedere domme crossover waar je de 1 op 16 met moeite mee haalt. Een audi Q2 met een schattig 1.0 motortje kost ook al bijna 40k. En die verkopen wel…?
Denk dat het probleem intern zit: mensen die een Toyota hybride willen zijn goedkoper uit met een Corolla (station) of wellicht dat crossover ding.
Het is wel de eerste Prius waar je een Golf GTI mee kan laten schrikken bij het stoplicht, maar heb net als bij deze nooit begrepen dat mensen een Prius nemen. Wat een onaantrekkelijk hok zeg.
Louwman doet niets met de Prius, geen marketing, advertenties 0,0….. . Dito met de nieuwe Lexus Lbx, geen marketing, ook al totaal geflopt. Terwijl nauwelijks duurder dan Yaris Cross.
Veel makkelijker Aygo’s en Yarissen te verkopen, 0,0 inspanning.
Onvoorstelbaar dat Toyota Brussel dit accepteert….zou Louwman eruit gooien en zelf import en verkoop ter hand nemen als Toyota.
Ja zeg, laat Ursula er buiten alsjeblieft.
Toevallig staat er exact zo’n gele als op de foto verderop bij mijn bedrijf in de buurt. Het is ook de enige nieuwe Prius, die ik tot zover heb gezien.
Simpel. Concurrentie uit eigen stal. Wil of moet je aan een Toyota Hybrid dan heeft Toyota betere opties dan de Prius. Wil je meer ruimte, dan is er de Corolla. Wil je meer SUV, dan is er de C-HR. Letterlijk dezelfde aandrijflijn.
Dus hoewel de Prius vroeger het ultieme voorbeeld was voor groen-doen, is de auto nu een beetje overbodig geworden.
Ik heb er eentje gespot in Nijkerk aan een laadpaal. Op het eerste gezicht een mooie auto die net niet helemaal klopt.
En gemaakt voor achterpassagiers zonder hoofd.
Tip om de verkopen te laten exploderen: bijtelling naar 0%. Verder heeft hij geen hoge instap en de mensen van tegenwoordig kunnen dan niet meer uit de auto komen.
Vandaag tientallen zien rijden, maar ik ben toevallig in Japan voor 2 dagen.
Best een mooie auto!
Ik hou veel van Judas Prius, telt dat ook?
Ik begreep van collega’s van Autoblog dat de Prius van binnen toch wel erg krap is. Weinig ruimte op de achterbank, voorin ook niet riant en een kleine kofferbak…
De zeer kleine kofferbak ruimte.
Toyota heeft al een behoorlijk oude lullen imago, maar de Prius spant de kroon, ik snap best dat die in NL nauwelijks verkocht wordt.
Inderdaad. 284 liter kofferbak. Daarnaast heeft Toyota prima andere hybride alternatieven. Prius is overbodig geworden.
Wij drinken melk, gewoon te klein
Het mag niet van ’t werk, moet groener dan groen, enkel uitstoot mag, zelfs al haal je de klanten bezoeken niet zonder uren aan de lader te hangen.
Ik rijd in een Prius 2. Ik vind het de lelijkste auto waarin ik ooit heb gereden, maar hij rijdt 1 op 22, met een range van 900 km, heeft een enorme beenruimte achterin, zodat mijn zonen van 2 en 1,90 meter er moeiteloos in passen, en hij doet het altijd, wat ik van mijn Peugeot 306 en Volvo V40 niet kon zeggen. Maar mijn volgende auto wordt ws. een Prius 3 of 4, dus die 5 zal ik nooit meer meemaken.
De 4 is echt te lelijk! Die sla je toch over hoop ik?
Ik rij in een van die 63 auto’s van 2023. Nadeel waarom hij niet verkocht wordt: te plat (geen suv) en het feit dat er niet eens een fietsenrek achter kan. Zonde..
Pluspunt; je krijgt bijna benzine terug als je er mee rijdt, elektrisch is de actieradius prima (60-80km) en last but not least; er is niks leuker dan met een gele Prius BMW’s enz. plagen (een ongeschipte F31 320d of E92 325d verliest het gewoon, in sprint en snelweg..) mooie combi, zuinig als gevraagd, snel als het moet. En zo soepel, dat kunnen ze bij Toyota wel goed.
In al die tijd 1x zien rijden. Ik vind het ook gewoon geen mooie auto.
Voor een Toyota dealer hoef je geen massa kilometers om te rijden, de vele werkplaatsen zijn nog een familiale bezigheid en je krijgt 10 jaar/ 200.000km waarborg, de keuze is logisch
Ik zou er niet mee zitten om hiermee rond te rijden. Mss de letters ‘Prius’ van de achterklep af en een mooi setje velgen eronder en in een mooi kleurtje… Waarom niet!
Geen praktische auto. De kofferruimte van een fiat panda is nog groter.
Jullie hebben hem ook gezien toch? Toyota verkoopt al jaren op kwaliteit en echt niet op het design want dat kunnen ze gewoon niet.
Toyota is toch een merk voor de geitenwollensokken en 60+ ers zonder smaak. Simpel genoeg A er is meer betaalbare concurrentie en B niemand wil een Toyota tenzij je een setje wollen sokken thuis hebt liggen.
Dan zijn er veel mensen met geitenwollen sokken ;) Toyota is een van de bestverkopende merken van Nederland (nummer 3 vorig jaar)
Ik ken geen fluit van een Prius, maar heb er wel al regelmatig bij mee gereden in Duitse taxi’s. En die CVT wordt je gewoon knettergek van. Een hoop motorkabaal en het gevoel dat je niet in verhouding vooruit gaat. Alleen al daarvoor zou ik geen Prius of iets gelijkaardigs met CVT willen.