Waarom kost deze Nederlandse Integra meer dan 25k?

Auteur: , 50 Reacties

Soms kom je een hele speciale auto tegen.

Bij Lex Classics hebben ze een zeer bijzondere Honda Integra Type-R uit 1998 te koop staan. De DC2 (de interne fabriekscode) heeft pas 36.930 kilometer op de teller staan, er is dus nog niet veel mee gereden. Volgens het bedrijf is deze wagen (gespoten in Championship White) voor liefhebbers een absolute droom. De eigenaar van de auto was een Honda verzamelaar die er voor gezorgd heeft dat de auto in nieuwstaat is gebleven. De rode Recarostoelen zien er bijvoorbeeld nog perfect uit zonder slijtage.

Wat de versie uit de advertentie uniek maakt, is dat dit een originele Nederlandse auto is. In totaal werden er namelijk maar zeventig van dit soort wagens compleet nieuw in Nederland geleverd. Je kan ze herkennen aan de koplampen. De Europese modellen kregen namelijk de neus van de Acura Integra, terwijl de Japanse varianten lange, platte koplampen hebben.

Daarnaast heeft deze auto ook nog eens als een van de weinige Nederlandse modellen airconditioning en de originele mistlampen. De viercilinder motor levert een totaal van 190 pk op. Het is niet zomaar een motor. Het B18C blok met VTEC is met de hand gebouwd en de begrenzer grijpt pas in bij 8.500 toeren. Het vermogen wordt via een hemels schakelende close ratio vijfbak overbracht op de voorwielen. Het helical sperdifferienteel voorkomt dat het binnenste voorwiel doorspint. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan moet je wel 26.500 euro neerleggen. Dan krijg je wel een uniek exemplaar van wat kenners omschrijven als een van de best sturende voorwielaandrijvers aller tijden. Zou jij dat overhebben voor deze bijzondere Honda Integra Type-R?

Met dank aan Robert voor de tip!



50 reacties

Mooi exemplaar, echt waar.
Moet opmerken dat het me altijd opvalt dat het lijkt alsof de bumper niet netjes aansluit op de motorkap.
Vind het wel een enorme smak met geld.
Koop je een S2000 + EP3 Type R voor.
Zou leuk zijn als de auto in NL blijft, daar waar-ie nieuw geleverd is. Er zijn toch wel Honda-verzamelaars te lande, die zo’n bedrag op tafel kunnen (en willen) leggen om zo’n stukkie erfgoed hier te houden ?
@amghans: zou het niet logischer zijn dat de Japanners het Japanse erfgoed bewaren en wij ons concentreren op Dafjes, Volvo 340’s etc?
@mashell:
Neuh, Rembrandts hangen ook niet alleen in Nederlandse musea.
@amghans: het Rijksmuseum heeft wel de belangrijkste Rembrandts, het van Gogh museum wel de meeste van Gogh’s en het Gemeentemuseum heeft de grootste collectie Mondriaan’s. Lokale specialisatie is dus wel gebruikelijk.
@mashell: ik denk dat de Japanners er ook nog wel een paar hebben die ze koesteren. Dit is een origineel Nederlandse auto, geen import. In dat laatste geval was ik het met je eens geweest. Zelfs in Japan zal wel ergens een Rembrandt hangen ;-)
Vtec unicorns.
Stiekem wil je eigenlijk gewoon zo’n ding. Lekker in het wit met witte velgen, prachtig.
@viezefreddyw: koop dan! :p
Klinkt als een pure rijdersauto zoals die nu bijna niet meer gemaakt worden. Veilige investering lijkt me.
..omdat die bumper zo netjes aansluit op zijschermen en motorkap…allememaggies wat een kieren. Daar is het werk van die Indiër ineens mooi bij.
Nee. Ik ben een Honda liefhebber en er moet mee gereden worden. Niet in een garage zetten. Voor de helft koop je een hele mooie en dat hij ‘origineel’ Nederlands is, vind ik echt mega-onzin. De auto’s werden in dezelfde fabriek gemaakt. Een NL kenteken is maar een administratief iets.

Ik had een origineel Japanse EK9. Met stickers van een Honda dealer uit Tokyo. In Engeland gekocht. Lekker belangrijk. Dat ding reed gewoon geweldig. Kan mij het schelen waar dat ding vandaan komt.
@stephane8200: o ja, ik had ook een witte met witte wielen en rode Recaro’s.
@stephane8200: en jij ging er lekker in rijden, top!
Deze gaat vanwege de ‘lage kilometer stand’ misschien juist in een garage vertroeteld worden, zonde…
@stephane8200:
100% gelijk. Als de auto maar goed rijdt.
@stephane8200: aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant is het ook wel goed dat er enkele exemplaren gespaard worden. Deze auto’s zijn er dan over 50 of 100 jaar nog en dan kunnen die mensen ook zien wat voor spul er gemaakt werd in 1998. Als je alles op gaat rijden is er op een gegeven moment niks meer over.
@lekbak: dat ben ik wel met je eens maar daar heb je ook musea voor. Honda heeft zelf ook wel een museum. Zij zouden over hun erfgoed moeten waken.

Ik bedoel: er zijn meer gebruiksvoorwerpen die bijzonder en het bewaren waard zijn. Dan kun je alles wel gaan bewaren.
Gaaf ding! Te duur voor mij maar wat een gaaf ding!
Prachtige auto. Vraagt om meer pk’s, maar dat zou dan weer zonde zijn, omdat ie dan niet meer origineel blijft.
Dit rijdt echt serieus leuk, heb er toevallig 2 weken terug een hele nette gekocht, en het bevalt me echt prima. Dat geweld wat er los komt wanneer je boven de 6000 toeren komt is echt geweldig! het is wel een zwarte, dus hij is geïmporteerd. Maar wel zeer goed onderhouden en strak in de lak!
Hoe gaaf ik deze auto ook vind, ik voel me wel nu echt te oud om zo’n auto aan te schaffen.
Wel een pareltje maar voor dat geld heb ik toch liever een leuke 335i met wat upgrades
Hoop munten, maar de dc2 staat ook nog altijd hoog op mijn verlanglijst, maar dan wel met de Japanse neus… maar toch heb ik stiekem liever een ee9 met b18 of k20
Zoveel geld en dan een oude honda rijden? No thx, voor zulk geld koop ik een hele mooie E46M3 😍
Weer zo’n klassieke handelaar die de prijs opschroeft.

Wat ik me afvraag, wat heeft hij zelf voor deze auto betaald, zeker onder de 10k.
@ronaldotour: nee van een verzamelaar en eigenlijk een zeer redelijke prijs
Eigenlijk een schijntje. Een beetje E30 M3 doet tegenwoordig het vierdubbele in deze staat, terwijl de rijbeleving behoorlijk gelijk is. Ja, ik weet het verschil tussen FWD en RWD. Maar de precisie van het sturen, de fabelachtige wegligging, het racewagen-voor-de-weg gevoel en zelfs de prestaties zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd.

Voor de mensen die de kier erg vinden: komt door de US/EU neus. De JDM had een andere neus, en ja ze ziet de lijntjes waar de aansluiting zit. Maar dat is net zo iets als zeuren op een naakte Charlize Theron in JOUW bed die per ongeluk een windje laat. Het maakt niet uit en is niet relevant. De Integra Type-R is een van die weinige perfecte rijdersauto’s waarbij alles bijzonder goed in balans is. Ja, een E46 M3 is sneller in rechte lijn en heb je ook voor dit geld. Ja, je kan ook een S2000 voor dat geld halen. Maar dan mis je wel het delicate, precieze en uiterst verfijnde karakter van deze auto. Op een bochtige binnenweg zijn er maar weinig auto’s die een grotere smile op je gezicht bezorgen. Als kers in de appelmoes blijft het ook allemaal heel. Dit exemplaar lijkt in nieuwstaat te zijn en heeft nauwelijks kilometers gelopen. Misschien niet de standaard keuze voor een doorsnee verzamelaar, maar een delicatesse voor de fijnproever. En dat voor het geld van een nieuwe Golfje met airco.
@willeme: helemaal eens en in dat Golfje zit dan nauwelijks een motor! (ps: mooie dame die Charlize)
@willeme: de kans is vele malen groter dat ik me erger aan mijn eigen in nieuwstaat verkerende integra dan aan charlize die een scheetje in mijn bed laat…
@lekbak: maar dat is dus niet zo. Kun je nagaan hoe goed die Integra is!
Ik snap de prijs. Maar dat is het probleem dan ook. Hij is het waard maar het blijft wel veul geld voor een oude Honda. Maar goed ik val dus vast niet onder de liefhebbers.
zonder dat jullie denken dat ik een gekleurde Integra bril op heb…want die heb ik als eigenaar van 1 van die 70 stuks….in de VS wordt het dubbele betaald voor dergelijke exemplaren en die hebben de Recaro’s niet. 46000 voor een gele resp 48000 voor een witte is daar vorig haar betaald met vergelijkbare km standen. Beter dan deze wordt ook niet in NL of Europa ben ik bang omdar de meesten het circuit of vele zalige km’s hebben gemaakt :)))
@robertmeijer: Dit is niet jouwe, Robert? Wij kennen elkaar van klassiekers op de koffie ;) Dacht even dat jij hem te koop had.
Nee, sorry, ik zou ‘m voor dat geld nooit kopen
Bedankt aan @rachid voor de tip, las ik
Het Europese exemplaar heeft een B18C6, het Japanse exemplaar heeft de B18C.
Hij zal zijn geld zeker waard zijn. Maar toch: Origineel NL-kenteken is eigenlijk gewoon een leuke bijkomstigheid. Ik ga er een auto echt niet voor laten staan, als ie niet origineel NL is.

Daarnaast: Dit zal vast een auto zijn/worden, waarvan je spijt van (zal) krijg(en) als je (veel) meer kms er mee maakt.
Met deze km stand en prijs is het dus geen ‘rijders ‘-auto meer. Alleen nog op zondag en evenementjes afgaan. Voor mee naar het circuit of woon-school-verkeer zijn andere intergra’s interessanter.
Ik neem aan dat @willeme al onderweg is?
Juist het feit dat deze wagen origineel Nederlands geleverd is draagt bij aan de waarde.
Je koopt toch immers ook geen Rolex klokkie zonder ‘boekkies’ .
Grotere garantie, ANWB en Bovag zeikstralen als Nederlanders bestaan er niet dus niet opeens ff stoer gaan doen dat het geen ruk uitmaakt!
Om nog maar te zwijgen over die neef, die er ‘verstand’ van heeft…..
@desjonnies: wel eens van Zwitsers gehoord? Of Japanners? België zijn ze met de ‘schouw’ ook best streng.

Engelse auto’s zou ik mee uitkijken als je er zelf geen verstand van hebt.
Leuk voor verzamelaars maar ik zou er mee gaan rijden en dan schrijft ie denk ik gewoon af als een malle.
Volgens mij 1 van de meest onderschatte wagens uit de jaren 90.
Deze wagen word qua rijdersgrvoel vaak vergeleken met de porche gt3 rs.
Poor mans gt3 rs zeg maar.
Nog 1 van de laatste echte rijdersauto’s mijn inziens Waarvan de meeste ondertussen 20 jaar oud zijn !
Als investering top denk ik!!
Beste voorwielaandrijver ooit gemaakt, volgens de kenners.
Dit is 1 van de vele uit japan komende onderschatte auto’s uit de jaren 90.
Word qua rijdersgevoel wel eens vergeleken met de porche gt3 rs.
Poor mans gt3 zeg maar.
Zoals dit worden ze niet meer gemaakt spijtig genoeg….!
Topinvestering volgens mij.
Nice, ik zou ‘m kopen als ik het geld over had.
Gewoon kopen en ermee gaan rijden. Dus niet in de file gaan staan. Hoe vaak kan je een nieuw gevoel in een oude auto kopen… En 36000km is nog altijd meer dan die 29km die een echte queen gelopen heeft.
Doe mij dat andere front maar. Met die ronde koplampen is het net een Hyundai coupe van een tijdje terug.
Echter gaat het niet altijd (alleen) om het uiterlijk. De Integra R was serieus speelgoed destijds. Volgens mij was die Type R ook de enige versie die hier in NL toen nog verkocht werd.
Bert van Ernie, verzamelde paperclips.
Ik vind hem erg mooi maar ook erg duur, maar een liefhebber/verzamelaar zal het er misschien wel voor over hebben.
Die stoelen zijn kapot lelijk mang! Het lijken net van die cheap ass piepschuim dingens waar een baby op moet zitten in de waggi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).