Waarom krijgen Amerikanen wel de Honda S660 en wij niet?

Auteur: , 44 Reacties

Weet u nog, dat leuke sportwagentje dat Honda eerder dit jaar presenteerde? Die is een doorslaand succes in Japan en Honda overweegt nu serieus de S660 in Amerika te verkopen. Maar waarom daar en niet hier?

In naam is de Honda S660 natuurlijk een eerbetoon aan de S500, S600 en S800. Kleine sportwagens van Honda met een motorfietsmotor met cilinderinhoud gelijk aan de naam en uiterst bescheiden proporties. Tussen 1991 en 1996 bouwde Honda ook nog de Beat, een klein sportwagentje volgens de kei car-regels. Visueel gezien is de S660 daar weer duidelijk aan verwant.

Net als de Beat voldoet ook de S660 aan de regels voor kei cars: een motorinhoud van maximaal 660cc en maximale afmetingen van 3.400 bij 1.480 centimeter. Honda maakt maximaal gebruik van deze regels met een exact 660cc-metend driecilindertje met 68 pk en buitenmaten van 3.395 bij 1475 mm.

Honda is gemengd enthousiast over de resultaten die ze boeken met de S660. Alle 8600 productieplaatsen voor 2015 zijn al gereserverd, pas in oktober neemt Honda nieuwe orders (kosten: circa 15.000 euro) aan. Wel is het koperspubliek ‘iets’ ouder dan Honda verwacht en gewild had: 80 procent is ouder dan 40. En dat is best oud voor een auto die ontworpen is voor de vlotte Japanse jongere.

Wel naar Amerika, niet naar Europa?

Gedreven door het succes, wordt nu serieus overwogen om de S660 ook in Amerika te gaan leveren. Ofwel is daar een post-BigMac-generatie opgestaan die zichzelf wel in kleine autootjes ziet rijden, of Honda maakt een serieuze inschattingsfout. Aangezien de slogan ‘there’s no substitute for cubic inches’ nog steeds actueel is in Murica, is Honda wel voornemens de S660 uit te rusten met een 1000cc-torretje met turbo en zo’n 127 pk.

Concrete plannen om de auto naar Europa te halen zijn er niet en dat is jammer. Juist hier zijn we dol op kleine auto’s en een betaalbaar sportwagentje zien we wel zitten. Gewoon met het 64pk-sterke driecilindertje alsjeblieft, da’s leuk voor de bijtelling. Handjes omhoog wie er nog meer een S660 wil!



44 reacties

Renault Wind is that you?
@mynameisjeroen: je kent de geschiedenis niet van de Honda Beat? Deze heeft een middenmotor en achterwielaandrijving.
@deora: klinkt nog steeds als een Twingo…;)
@mynameisjeroen: Wilde al antwoorden met: omdat de renault wind ook veel te lelijk was
@bartteeuwen: ik kan mezelf een honda liefhebber noemen, maar dit model is ook geen parel. De vergelijking met de wind snap ik wel. Kleine 2 deurs, semi open, en niet knap. Aandrijving buiten beschouwing. De wind was een flop, en alleen al daarom zou honda het niet eens moeten proberen.
Die passen daar toch helemaal niet in…
@123bat:
Jawel, de stoelen vervangen voor 1 grote en het stuur in het midden zetten. Prima obesitasmobiel voor bij de lokale wallmart.
@faalhaas: Dan komen ze met hun mollige armpjes niet meer bij het raampje om de McDrive bestelling aan te nemen ben ik bang… :D
Ja waarom komt tie niet naar hier?

Wij Europeanen en zeker NLer rijden liever Duits en wat de buren ook rijden.

Onbekend maakt onbemind..

Autoblog volgens mij was de laatste Honda video test de Civic type r in 2007..beetje karig zo een aandacht is het niet? En dan nog afvragen waarom Honda geen aandacht besteed aan de EU…

We maken zelf ons aanbod steeds minder…
@johanw: Estland krijgt m wel denk ik?
Zal geen succes worden in america daar zijn ze te dik voor zo’n klein autotje
Waarom wij m niet krijgen, omdat we niet zulke lelijke auto’s willen
@jackass266: Nee wij kruipen massaal in de Prius… De tranen springen me in mijn ogen als ik die zie rijden.
@berlinetta: dus je huilt de hele dag?
@jackass266:
Je vergeet dat “wij” ook helemaal niet in een leuke/grappige auto’s willen rijden.

Zo saai mogelijk, ook als het om sportauto’s. Zo zien wij Nederlanders het graag. En laat dat in Amerika nou precies NIET het geval te zijn….
15000 euro plus import en belastingen… Gaat uhm niet worden in Nederland. Als lease-auto??? Haha dan al helemaal niet hier wil je geen 60.000 km per jaar mee rijden.
Ik mis de 45km/h sticker op de achterkant
@ptothem:

Denk dat je met standaard auto nog moet planken om dit autootje voor te blijven met 10sec naar 100. Top is slechts 140 kmh maar met een 1 liter denk ik dat de meeste lease gebakjes ook enkel de achterkant zien van de honda
@ptothem:
Wel, mag je er dan wel mee rijden.
@s660: jij achter het stuur, ik als begeleider ernaast
Opel Tigra 3.0. Wel heel leuk
šŸ‘
Ik wil hem, wel de murica versie graag.
Ik denk dat er best een kleine markt voor is.
Ik vind ‘m leuk en denk dat het in america ook best succesvol kan zijn, honda is sowiezo al veel succesvoller in amerika dan hier. Misschien kunnen ze er een lijn van maken daar met nog een paar modellen ernaast zoals toyota dat daar ook doet met hun ‘scion’. Hier in nederland wordt honda (helaas) te weinig verkocht omdat naar mijn mening het echte sportieve wat het merk had in de jaren ’90/’00 , weg is. Tuurlijk is er de civic type r maar dat is dan ook het enige. En er was een poosje de crz maar die heb ik slechts 1 keer zien rijden en die was ook niet snel genoeg. Dus uiteindelijk denk ik dat het hier best zou kunnen met de s660 en maak dan gelijk een opvolger van de s2000 graag…. en de prelude…en de crx…
Dat is inderdaad jammer dat wij hem niet krijgen. Al was het alleen maar om de Nederlandse wegenpark op te vrolijken met deze guitige, leuke cabriogebakje. Kei-cabrio’s zijn gewoon erg leuk, net als de S660 en net als de Daihatsu Copen (lucky IndonesiĆ«rs kunnen hem wel krijgen :()
Ziet er van binnen erg goed uit!
Heb net gelijk maar eens gekeken wat zo’n Beat tegenwoordig kost. Je schrikt je kapot van die prijzen.
There is no replacement for displacement is naar mijn mening een beter motto. Maargoed. 15k ex belastingen etc gaat hem in NL niet worden. Een smart cabrio kost je 16k inclusief nieuw, en dat vind ik al vrij prijzig.
Voor 12k incl. zou het een leuk bakkie zijn.
\////

Zo genoeg handjes?

Ja. Ik. Wil. Asteblaft.
Ja hoor laat maar door komen . Niks dat ding naar de Vs . Die hamburger happers passen er toch niet in of na een rondje Mac drive uit
64pk is net te weinig alhoewel je daarmee ook lol kunt hebben. Beetje smart roadster met handbak. 127pk lijkt me helemaal lollig. Meer vermogen dan een S1 Elise en Honda kennende vast een goed onderstel.
64pk is meer dan genoeg in zo’n fun auto. Als die rond de 15 a 17.000 in de markt zou kunnen komen in NL dan zou ik het serieus overwegen.
wij nederlanders kopen liever saaie auto’s, of om mee in de buurt te pronken en om lekker vaak mee in de garage te staan, dus kopen/leasen we standaard duits.
Ze passen er niet eens in…..
@dutchdriftking: tuurlijk wel, de perfecte Ć©Ć©nzitter…
@dutchdriftking: en de gemiddelde Nederlander steekt met de kop boven het maaiveld ehh de voorruit uit.
@mashell: Dat is waar, en als dat niet zo was verzonnen we wel 35 redenen om gewoon een Polo te leasen. Groot gelijk dat de wagen niet naar Europa komt.
Leuk wagentje, zeker met die 1.0 turbo. Maar voor dat geld zou ik toch echt een heerlijke s2000 halen!
@trustmeiamanengineer: Ik zou denk ik ook voor een S2000 gaan. Dat design oogt wat tijdlozer, en het is ook nog eens een meer potent wagentje. Desondanks zou ik die S660 wel graag naar Europa zien komen.
Leuk speelgoed. En dat is meteen het probleem. Het is veel geld voor speelgoed.
Heel jammer dat deze niet naar Europa dreigt te komen. Ik denk dat best wel wat jongeren en starters die nu een Polo of Fiesta rijden, graag zo’n sportief wagentje voor pakweg hetzelfde geld rijden.
Omdat ie niet heel mooi is.
Uitverkocht, niet leverbaar in NL, nog onpraktischer dan mijn CRX en met een een origami stoffen vouwdakje…
IK WIL EM!
De verklaring ligt misschien in het succes van Scion…

Niet dat ik ook maar enig idee heb hoe het zit met het succes van Scion…
Omdat Honda een achterlijk merk is geworden en heel weinig auto’s verkoopt in Europa voornamelijk door een achterlijke marketing strategie met lelijke auto’s…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).