Waarom parkeren mogelijk nog duurder wordt

Auteur: , 43 Reacties

Een interessante rechterlijke uitspraak kan nadelig uitpakken voor de automobilist.

Waarom parkeren mogelijk nog duurder wordt

Terwijl particuliere exploitanten van parkeerplaatsen en -garages wel gewoon BTW af moeten dragen over geïnde parkeergelden, hoeven gemeenten dat niet. Volgens de rechtbank te Gelderland levert dat concurrentieverstoring op omdat gemeenten hun parkeerplaatsen dus goedkoper kunnen aanbieden aan de automobilist. In dit verband zouden gemeenten commerciële partijen zijn en dus moeten zij gelijk worden gesteld met particuliere aanbieders.

Gemeente Arnhem heeft aangegeven in beroep te zullen gaan tegen de uitspraak dus een en ander is nog niet definitief. Mocht het zo zijn dat gemeenten inderdaad belasting af moeten dragen over parkeergelden, dan zijn er grofweg twee mogelijkheden. Zo kunnen we de parkeertarieven gelijk houden en daardoor 21% aan inkomsten mislopen, of ze kunnen de parkeertarieven met 21% gaan verhogen. En dat is waarschijnlijk geen droomscenario voor wie bijvoorbeeld regelmatig in Amsterdam vertoeft en daar de auto kwijt moet. Of in Haarlem.

Foto: door @elfloro via Autojunk



43 reacties

Belasting op een heffing.
Gekker moet het niet worden.
@martinus: parkeergelden zijn geen “heffing”. Het is een vorm van huur. Je huurt een parkeerplaats voor x tijd. Of dat van een gemeente of particulier/bedrijf is, is niet relevant.
@fijnkonijn: Overigens huur je geen parkeerplaats van de gemeente – zoals iemand anders schreef – maar betaal je parkeerbelasting.
@fijnkonijn: als jij een parkeerboete thuisgestuurd krijgt wordt er echter wel gesproken van een neheffing.
@martinus: Er zit ook BTW op accijnzen. Dus eigenlijk is het niks nieuws.
@wijsneus: over invoerrecht ook volgens mij. Belasting over belasting over belasting…tot in oneindigheid.

Wanneer je het van je baas krijgt, wanneer je het uitgeeft, wanneer je het gebruikt en wanneer je het product weggooit.
Als de tarieven gelijk blijven lopen ze geen 21% mis maar 17,36%. BV.: tarief nu € 1,00 is zonder BTW € 0,8264. 17,36% over € 1,00 is € 0,1736. € 1,00 – € 0,1736 = € 0,8264. 21% BTW over € 0,8264 = € 0,1736. Bruto € 1,00.

Lekker warrig allemaal toch :-)?
@erik2907: Je moet er maar zin in hebben, zo op de vroege maandagochtend.
@viezefreddyw: ja wat he
@erik2907: begrijp weinig van je uitleg, maar kudos voor je omdat je het in ieder geval probeert uit te leggen
@erik2907: En zo is het. BTW is altijd 21% van het deel dat ex BTW is, maar slechts 17,36% van het geheel in de BTW. Daarom heb je met de zogeheten BTW vrije dagen bij winkels niet 21%, maar 17,36% korting. Een ex BTW bedrag is 100% en een in BTW bedrag is 121%, dat maakt het verschil 17,36% ;-) Fijne morgen allemaal!
@erik2907: ik geloof je op je woord. Nog even geen zin om je redenering te controleren :p
@erik2907: nee hoor, na alle Media Markt BTW weg ermee acties weet iedereen hoe het zit. Toch???
@porsche928: 21 procent er boven op, 17,63 procent eraf…
@erik2907: zelfde principe als mediamarkt btw dagen toch? Daar krijg je ook geen 21% korting maar minder.
@ozer1907: precies :-)
Het zou ook andersom kunnen, dat Q.park en dergelijke parkeerbedrijven geen BTW meer hoeven af te dragen. Zo zouden de parkeertarieven naar beneden kunnen…. zucht ’t is Nederland waar nooit iets om laag kan.
Snel naar zelfrijdende auto’s. Die zet je gewoon af en gaat dan rondjes rijden buiten de stad of iemand anders ophalen.
@stijnn: ik zou dat niet op Autoblog zeggen
@peugwow: kunnen wij als AB-lezers wel ergens de auto parkeren
@peugwow: Hier lynchen we dergelijke personen.

Eigenlijk staat autonoom rijden hier gelijk aan alcomobilisten
@peugwow: Tja waarom niet? Zelfrijdende auto,s is zo slecht nog niet. Geen parkeergeld meer, geen boetes, geen files. Op tijd aankomen bij je afspraak. Lijkt me heerlijk om je daar niet meer druk over te hoeven maken.
MAAR, wel; door heel Europa honderden Nordschleifes aanleggen, waar wij, autoliefhebbers, lekker kunnen boenderen zonder beperkingen. Het enige verbod zou er moeten zijn voor elektrische auto,s. Verboten!!!
Nou ja, denk er maar eens over na onder het mom van: we moeten de regelgever/ontwikkelingen voor zijn!!
@boltiev6: neem nog een slokkie…
@fijnkonijn: Fijnkonijn, ben je nou op je pik getrapt dat jij, met je Tesla, mijn circuits niet op mag? Weet je wat? , ik help je om in die Tesla van jouw een dikke V12 te hangen, dan mag jij ook komen!!
@boltiev6: hahaha “jouw” circuits en jij beslist? Jochie, je mag het licht nog niet eens in- of uitschakelen.

Neem maar geen slokkies meer, want er komt nu al geen zinnig woord uit je snavel. Ga je V12 maar poetsen.
@fijnkonijn: Ik hoor hier een aangeslagen konijntje!! Kijk je een beetje uit dat je niet aangereden wordt?, je klinkt alsof je in paniek bent! Ik zou je namelijk nog graag inzetten als proefkonijn!
@boltiev6: ja hoor boehoeeee

Hahahaha keep em coming :-)
@stijnn: Een zelfrijdende Porsche of Ferrari is toch niemand op AutoBlog tegen? Als je dan wordt opgehaald kan je altijd het stuur weer overnemen (zonder parkeergeld!)
Eigenlijk hebben de particuliere parkeerplaats uitbaters wel een punt natuurlijk. Hoe vervelend ook.
@sketcher: niet helemaal. Ik zie een parkeerheffing ook als een methode om een stad toegankelijk te houden. Zonder heffingen is parkeren in een stad als Amsterdam een hel. Daarnaast is het, natuurlijk, een verdienmodel. In principe handelt een overheid natuurlijk in het publieke belang. En een bedrijf in een privaat belang. Even de discussie daargelaten of de overheid daadwerkelijk het publieke belang dient en wat dat precies is.
@sketcher: openbare parkeergelegenheden zijn in tegenstelling tot particuliere parkeerplaatsen van de gemeenschap! Het is dus raar dat je op je “eigen” parkeerterrein BTW moet betalen.
@porsche928: Ik vind het raar dat de gemeente zijn macht en positie kan misbruiken om een commercieel voordeel te behalen t.o.z.v een private ondernemer. En belasting betalen over ‘eigen’ grond doe ja al als je een huis of grond bezit dus is ook niets nieuws. In Nederland moet je zelfs belasting betalen over geld waar al 3x belasting over betaald is dus dit past daar prima in.
Ter aanvulling, het gaat hier om straatparkeren vs parkeergarages. Volgens de rechter concurreren deze manieren met elkaar. Alles achter een slagboom valt sowieso onder privaatrecht en dus BTW, ook gemeentelijke parkeergarages. Wordt vervolgd. N
ik ben liberaal, maar parkeren vind ik nou bij uitsteek iets wat niet privaat gedaan moet worden. Laat dit soort vraag en aanbod dingen nou naar de gemeente gaan; die kunnen dit soort makkelijke inkomsten hard gebruiken. Enige wat nodig is, is een beetje kapitaal en dat is vaak erg goedkoop voor een gemeente.
Nee! Parkeren moet dus overal BTW vrijgesteld worden! Parkeren wordt goedkoper!

Altijd die rare glas halfleeg redenaties…
Het zou toch eigenlijk alleen maar beter worden op deze manier? Om het te betalen BTW-bedrag zo laag mogelijk te maken moet je kosten maken. Dat zou betekenen dat de gemeentes gedwongen worden het opgehaalde geld te besteden aan de parkeerplaatsen ipv de auto die erop gezet wordt.
Parkeren wordt hier niet duurder van, wel de inkomsten van de gemeenten uit parkeren. Immers de winkelcentra worden kleiner, er wordt steeds meer op internet gekocht. Daarmee neemt ook de vraag naar betaald parkeren af. Nu hebben gemeenten al het probleem dat de afgelopen jaren de vraag naar industriegrond en percelen voor nieuwbouwwwoningen is ingestort maar gelukkig houden ze bakken met geld over doordat ze aan de zorg minder kwijt zijn dan dat ze doorvoor binnenkrijgen…
Ik krijg steeds meer het gevoel dat het zinvol is de gemeenten om te vormen tot een facilitaire dienst waar je een paspoort kunt kopen en die je afval ophaalt maar waar geen ruimte meer is voor lokaal beleid of zelfs politiek.
@mashell: maar wie neemt die zorgtaken, uitkeringen, infrastructuur etc etc dan over? Verder natuurlijk een goed idee. Minder politiek is altijd beter.
@mashell: lol, je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
“Volgens de rechtbank te Gelderland levert dat concurrentieverstoring op omdat gemeenten hun parkeerplaatsen dus goedkoper kunnen aanbieden aan de automobilist.”


Dan moeten gemeenten dat natuurlijk wel doen. Er zijn nog genoeg steden waar ik bij een private uitbater goedkoper uit ben dan bij een gemeentelijke…
Maffiapraktijken! De landelijke overheid roomt op deze manier gewoon de inkomsten van de locale overheden af.
Ik zie een nieuwe markt openen. BTW van parkeergeld terugvorderen voor zakelijke rijders.
@wijsneus: via al die parkeerapps kan dat al. Een BTW factuur moet op naam staan wil men de BTW af kunnen trekken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).