En hier komt de dode mus, Haarlem lijkt met die ‘eer’ te gaan strijken…
We kennen het allemaal wel, als je een keer met de auto naar Amsterdam gaat (haat-comments over 020 hieronder aub, maar hou het netjes) ben je een godsvermogen kwijt om dat ding ergens te stallen. In de duurste gebieden tik je al gauw 5 Ekkermannen per uur af en dan sta je niet eens in een verwarmde, klimatologisch verantwoorde en bewaakte stalling, alwaar halfnaakte vrouwen je auto met plumeau’s afstoffen en de eigenaar eventueel ook laten genieten van een vrolijk einde, terwijl je je volstopt met kreeft, kaviaar en gefermenteerd druivensap uit 1959. Nee. Niks van dat alles. Áls je al een plekje kunt bemachtigen, is dat buiten, precies in het bereik van schijtende vogels, lekkende bomen, bierfietsende toeristen en bevoorradingstrucks die het niet zo nauw nemen met hun breedte. En nog erger, de medewerkers van Cition, die hun bonnenboekje losser in het holster hebben dan de strijders van IS hun AK-47’s. Al zijn ze verder wel behoorlijk met elkaar te vergelijken, hoor ik sommige Amsterdammers weleens zeggen. Kortom, parkeren in de hoofdstad is geen feestje.
‘Maar dat kunnen wij beter‘, dachten ze op het gemeentehuis van Haarlem. ‘Amsterdam vindt zichzelf altijd al de nummer 1 van de regio, wij als Calimero’s moeten die arrogante natnekken eens pakken waar het pijn doet. We nemen ze iets af waar ze al jaren trots op zijn. Dat zal ze leren’. En zo kon het gebeuren dat er nu het onzalige plan op tafel ligt om de parkeertarieven te verhogen naar 6,50 euro per uur. De officiële lezing luidt:
Haarlem wil het hoge tarief na 18.00 uur invoeren in de woongebieden aan de randen van het centrum waar straks betaald parkeren gaat gelden. Het betekent een ruime verdubbeling van het huidige dagtarief van 2,75 euro. Doel is om buitenstaanders die willen parkeren te weren zodat bewoners een parkeerplekje hebben. „Iedereen moet gaan denken: belachelijk, daar ga ik niet staan”, zegt een gemeentewoordvoerder. „We willen dat bezoekers van de binnenstad ook daar gaan parkeren en niet in de woonwijk daarachter. Parkeren in het centrum en in een garage is daarom straks goedkoper.”
Daarmee pakt Haarlem het groots aan, want ze zijn met deze tarieven in een klap niet alleen de duurste parkeerstad van Nederland, maar zelfs van heel Europa. BAM! Als ze dan ook nog de wielklem invoeren, zijn ze ook meteen de meest gehate stad om in te parkeren. Twee vliegen in één klap!
Om het geheel nog een beetje in perspectief te plaatsen, het parkeren wordt dus niet overal zo duur. In de buitenwijken wordt het uurtarief 3,25 euro, tot 18 uur dus want dan gaan ze cashen en parkeren in de binnenstad wordt 4,50 per uur. Nog steeds niet goedkoop natuurlijk.
Tegen de overgebleven middenstanders in de Haarlemse binnenstad zeg ik “succes en sterkte met de zaak”, want je weet dat met zulke tarieven mensen liever ergens anders naar de winkels gaan. Maar dan heeft de lokale overheid wel weer een dikkere portemonnee… Al gaat het daar natuurlijk niet om. Toch?
bmwm3gtr zegt
Het is al een hel om een plek te vinden en daarna moet je je helemaal blauw betalen!
vroaaar zegt
@bmwm3gtr: dan heb je het niet goed begrepen. Met dit tarief is er altijd plek en daar betaal je dus voor. Ook (verjaardag)feestjes van de bewoners van de wijk worden stukken goedkoper, want de genodigden blijven liever thuis.
wildewesten zegt
Erg sneu voor de ondernemers die hun hoofd nog net boven water kunnen houden door de alsmaar groter worden de concurrentie online. Dit is de genadeklap voor de kleine ondernemer.
bmwm3gtr zegt
@wildewesten: precies wat met een kennis van me gebeurd is.
had een elektronica pand in de stad maar is nu kopje onder door sites zoals coolblue en Wehkamp omdat mensen de stad niet meer ingaan omdat ze niet kunnen parkeren
debunker zegt
@bmwm3gtr: niet kunnen parkeren is natuurlijk niet de enige reden.
mashell zegt
@wildewesten: je verwart winkelier met ondernemer. Want de succesvolle ondernemer heeft tegenwoordig (ook) een webshop. Ik ken toch wel een aantal winkeliers die door het openen van een webshop juist de omzet van het bedrijf hebben laten stijgen. Daar zit de ondernemersgeest.
wildewesten zegt
@mashell: Dat klopt maar met het woord ondernemer spreek ik ook de wat kleinere eettentjes aan. Die hebben niks aan een website waar je online kan bestellen.
viezefreddyw zegt
Het moet niet gekker worden. Nee, het is niet de binnenstad maar toch.. Die prijzen gaan nergens meer over. Tegelijkertijd schaam ik me wel dat ik soms zit te piepen dat ik in Sneek, Friesland een lullige €1 moet betalen voor 50 minuten.. Belachelijke verschillen.
sbelali zegt
Schandalig. In hartje Brussel, jawel die stad die groter is dan amsterdam, betaal ik variërend per plaats van €1.75 tot max €2.50 per uur. De meeste plaatsen zijn zelfs gratis.
O plaat zegt
@sbelali:
Tja.. Brussel.. Ik denk dat in Raqqa het ook niet zo duur parkeren is. En in de Brusselse volks buurten waar je door het rood moet rijden om dat ze anders je ruit komen in slaan zal je ook geen parkeer wachter tegen komen nee..
sbelali zegt
@shiva: als je iets niet weet, reageer dan gewoon niet.
sbelali zegt
@shiva: heb jij er ooit gewoond? Lul niet zo slap joh man. Heel België is sowieso veel gunstiger dan Nederland met de graaiende overheid, vooral voor ons, de petrolheads.
O plaat zegt
@sbelali:
Nope nooit in Raqqa gewoond. Ik ging er gewoon van uit aangezien ze daar meer zorgen zullen hebben dan parkeergeld..
Ik vond het wel hallucinant toen ik overlaatst in Molenbeek reed voor het werk en mijn collega reed met plankgas door het rood. Ik zag het iedereen doen uit schrik.. Ik wist niet eens dat zo buurten in Europa bestonden. Een beetje The Bronx mid jaren 80.
bernardoo zegt
@sbelali: dan moet je wel eerst de stad in komen over de weg. Amaiii wat een drukte
banaan7 zegt
Kan je misschien beter ergens aan de rand parkeren en dan met openbaar vervoer verder de stad in?
Citrofiel zegt
@banaan7: Dat proberen ze al jaren bij alle steden. Een transferium heet zo’n overstappunt. Volgens mij valt het succes vaak tegen…
kwakmare zegt
@Citrofiel: …de schuld van IKEA ?.
E550 zegt
@banaan7: dit is precies waarom ze in Amsterdam buiten de ring veel blauwe zones hebben ingesteld.
banaan7 zegt
@e550: Oh oke, ik woon ergens in een bos in het oosten van het land dus dat weet ik natuurlijk niet ;)
gash zegt
Ik woon buiten de Ring in Amsterdam en kan met mijn 3 auto’s (soms 4) altijd probleemloos, gratis parkeren voor de deur. Als ik naar het centrum moet, pak ik sinds een paar jaar de snorscooter. Naast belachelijk hoge parkeertarieven zoekt je je namelijk vaak ook nog eens suf naar een plek en zijn er overal opstoppingen en omleidingen.
fmgarcia zegt
@gash: Het is dus allemaal jouw schuld;). Nee ben het niet eens met al het gezeik net als jij! Ik woon op Olympiaplein en hier kan je gewoon altijd parkeren. Tussen 21:00 en 9 betaal je niks en in het ergste geval kan je onder het stadion terecht voor een paar piek. Dan krijg je ook nog 2 Tramkaartjes “die je wel moet gebruiken anders geld het tarief niet”. Het grootste geklaag komt vanuit de provincie, niet de mensen die ervoor kiezen om in de grote steden te wonen. Geef Haarlem groot gelijk, al is het voor de middenstand zuur te noemen.
toniominestrone zegt
Haarlem, arrogant links bolwerk.
trustmeiamanengineer zegt
Naar een stad moet je ook gewoon met het OV gaan, of op die fiets uiteraard als je in de buurt woont.
bernardoo zegt
Klaar nu met dat hippe Ekkermannen.. Het wordt sneu
pindakoning zegt
@bernardoo: eens, ben dat woord helemaal zat;)
jordydeknecht zegt
@pindakoning: Eypo’s dan maar
nicolasr zegt
@bernardoo: Ekkermannen. Ekkermannen. Ekkermannen! ;-)
bernardoo zegt
@nicolasr: cool wet grass… Cool wet grass… Stay calm
fmgarcia zegt
@nicolasr: Ben er wel eens mee op reis geweest. Dacht dat ze failliet waren.
martinus zegt
Maffia.
Dutchdriftking zegt
Ooit een vrijgezellen feestje in de hoofdstad gehad. Ik was alleen aan parkeren al €50,- kwijt… Maar t was een leuk feestje, daar ging het om toch?
debunker zegt
@dutchdriftking: zijn genoeg plekken in de stad waar dat een stuk goedkoper kan. Zelfs in het centrum.
kobus1967 zegt
Met je plugin aan de laadpaal betaal je niets voor het parkeren in Haarlem.
Wel loopt parkeerbeheer in groepen rond en reken maar dat die hun kosten terugverdienen voor de baas.
metalmike zegt
Gelukkig valt het in de parkeergarages (waar ze je heen willen hebben) nog relatief mee:
– €2,50-2,96 per uur, midden in het centrum
– Tussen 19:00 en 8:00 uur €2,88 per keer
balboni zegt
020 mooiste hol van Nederland! Woon er graag
rijbewijzer zegt
Haha Amsterdam weer op de tweede plaats!
escort77 zegt
@rijbewijzer: Waar staan ze nu op een schaal van goedkoop naar duur? Oh, ze hebben geen schaal ?
bigbrabo zegt
Wat een heerlijk stuk om te lezen dit!
koenigsegggone1 zegt
Leuk geschreven!
toyotafortuner zegt
Heerlijk geschreven stuk! Heb genoten
josxkrs zegt
Maar in Waalwijk hebben ze ‘undercover’ parkeermeesters. Mennekes die in hun spijkerbroekje en spijkerjasje over straat gaan, met kladblok en mensen ouderwets op de bon slingeren! Zelfs als je 1 minuut te laat bent. Rotterdam kost 50 cent per 8 minuten, is bijna minder dan de helft.
mashell zegt
@josxkrs: dat is niet undercover, dat is als gemeente geen geld verkwisten aan uniformen voor parkeerwachters.
vonklausenburg zegt
Over 020 verwijs ik graag door naar ‘de ziekte van Hedel’ van Jules Deelder.
henkhupelschoten zegt
Haarlem, ben er nog nooit geweest dus ik maak me ook nergens zorgen om. Overigens zal Amsterdam dit nieuws niet leuk vinden.
borrelnoot zegt
Zelfs in een wereldstad als Parijs betaal je slechts 2,50 per uur in het centrum. Waar een klein land als NL al niet groot in kan zijn…
sbelali zegt
@borrelnoot: eindelijk iemand die het snapt
kilum zegt
Lekker dan, ga je op familie bezoek in Haarlem en dan betaal je helemaal blauw. Iedereen die in Haarlem woont kan rekenen op erg lege verjaardagsfeestjes. Of gaan ze daar dan een uitzonderings ding voor maken.10 extra parkeer kaarten per huis houden of zo?
Rob zegt
@kilum:
Parkeer je toch in die goedkopere garage? Loop je een stukje. Of is dat dan weer net niet de bedoeling….?
thedammer zegt
Parkeer ik liever in een parkeergarage in Groningen. €3,20 voor 2 uur en 50 meter lopen en je bent midden in het centrum
pinut187 zegt
Belachelijke prijzen in NL. Om gek van te worden.
Rob zegt
En maar klagen dat het duur is! En maar klagen dat er nooit plek!
Weten jullie hoe dat komt? Omdat we met een ziljoen auto’s tegelijk in het centrum willen parkeren. Liefst een historisch centrum dat totaal niet berekend is op een ziljoen auto’s.
Stukje lopen? “Doe normaal joh!” Het OV? “Onrendabelen Vervoer!”
We zijn toch echt zelf de schuldige. Omdat we perse midden in het centrum willen staan…. We rijden liever 30 rondjes op zoek naar een plekje tegen de hoofdprijs, dan dat we een stukje gaan lopen of met de bus/tram gaan….. Zeikerds.
empyreum zegt
@Rob: Het gaat er hier juist om dat je moet gaan betalen als je niet in het centrum parkeert. Dus als je (bewust) niet in het centrum bent gaan wonen, betekent dat je idioot hoge parkeerkosten krijgt. Erger nog: als je een parkeerplaats kan kopen (bij je appartement) en je doet/kan dat niet, moet je een 50 euro duurdere vergunning aanschaffen. Leuk als zo’n parkeerplaats 25k kost.
Rob zegt
@empyreum:
Mijn opmerking was dan ook wat algemener bedoelt ;-)
Maar hoe zit het nu dan in Haarlem? Begrijp ik het goed: de bewoners kunnen vrij parkeren en hebben geen vergunning nodig? En straks worden ze gedwongen om of een parkeerplaats te kopen of een vergunning aan te schaffen?
empyreum zegt
@Rob: Een ruime ‘schil’ rond het centrum is ook vergunningsgebied, maar dan goedkoper dan in het centrum. Als je de mogelijkheid hebt een parkeerplaats aan te schaffen, val je in een hoger tarief (€ 326 ipv € 120 per jaar). Dat tarief gaat in de plannen nog eens € 50 omhoog… Voor de bewoners buiten het huidige vergunningsgebied verandert er niets. Daar is en blijft het gratis. Dus gaan mensen gewoon nog verder parkeren en pakken de vouwfiets ;-)
Rob zegt
@empyreum:
Tja tja tjaaaaa. Je zou denken dat ze dit beleid invoeren om de parkeerplaatsen weer ‘terug te geven’ aan de bewoners. Beetje ‘flauw’ om dan de vergunningsprijs omhoog te gooien… Geven ze er een verklaring voor?
empyreum zegt
Het zijn overigens nog plannen.. waarvoor meerdere malen inspraak met de ‘burgers’ is geweest. En vervolgens niets met die input gedaan is. Je verwacht het niet he.