Fernando Alonso overweegt deelname Le Mans

Auteur: , 15 Reacties

Voor de Spaanse raceheld is het sinds de terugkeer van Honda in de Formule 1 een kwestie van sappelen in de middenmoot. De Wenkbrauw zou mede om die reden twijfelen over een overstap naar het WEC.

Alonso

Door vele kenners inclusief Max Verstappen wordt Fernando Alonso gezien als één van de beste coureurs van het huidige F1-veld. De hernieuwde samenwerking tussen Honda en McLaren leverde echter niet de gedroomde magie van de jaren ’90 op en dus is het voor zowel Alonso als Button een kwestie van de verwachtingen naar beneden bijstellen en strijden om de puntjes. Da’s ietwat wereldkampioen-onwaardig en dus zal Jenson Button z’n stoeltje aan het einde van dit seizoen afstaan aan de Belg Stoffel Vandoorne.

Fernando Alonso blijft in elk geval nog een jaar bij de Britse renstal, maar per 2018 zou de Spanjaard denken aan een avontuur in het WEC. Hij reageerde namelijk als volgt op het afscheid van Mark Webber, die na enkele jaren WEC bij Porsche de stekker uit z’n racecarrière trok:

“You’ve had a fantastic career and now all your success with Porsche. You didn’t wait for me there, it would have been nice but you’ll still be around and I will ask you many things when I join your adventure.”

Verschillende websites weten het zeker: per 2018 gaat Alonso aan de slag bij Porsche. Zou een leuke afsluiting van een mooie carrière zijn voor de McLaren-coureur, die in 2005 en 2006 kampioen werd met Renault. Overigens testte een jaartje geleden nog Juan Pablo Montoya met de LMP1-Porsche, maar over die flirtage hebben we sindsdien niks meer vernomen. (via: dailysportscar.com)

Dank aan @uncivilsum voor het tippen!



15 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Qua coureur zou ik het een aderlating vinden als Alonso de Formule 1 verlaat. Maar ik vind het wel een logisch vervolg. Hij is een van de oudsten op de grid, loopt al jaren mee, heeft mooie successen geboekt en heeft voor hele mooie teams mogen rijden. Je Formule 1 carrière is niet eindeloos en Le Mans is natuurlijk prachtig om te mogen rijden. Ik kan me alleen niet voorstellen dat als McLaren komend seizoen net zo dramatisch gaat als dit seizoen en vorig seizoen, dat Fernando dan stopt. Zou ik toch zonde vinden.
WEC lijkt een beetje de verzamelplaats voor ex-F1 coureurs te worden en de klasse spint er goed garen bij. Zijn echt leuke races om te zien en naartoe te gaan (kaartje kost 30e en je mag zowat overal bij). Zou Alonso die stap zeker gunnen, maar hoop ook dat hij zijn kennis en ervaring gebruikt om McLaren volgend jaar weer een stap omhoog te krijgen.
McLaren Honda was een 3 jaren plan om weer mee te doen, right?
Dus volgend jaar moeten ze meedoen. Na de eerste 2, 3 races volgend jaar weten we meer. Doen ze mee bij de eerste 3 teams voor het jaar, dan zal je Alonso op een podium zien en misschien blijft ie dan nog een extra jaar.
Doen ze niet mee, dan zal ie ook wel genoeg hebben en gaat ie weer lekker vooraan mee racen in een Porsche.
Voor coureurs kan zo’n WEC best interessant zijn: ze zien natuurlijk niet vaak dat hun eigen auto nog in de race zit terwijl ze er zelf niet in zitten. Da’s een heel nieuw perspectief.
Zou wel mooi zijn en ik gun het hem van harte
Places Alonso Would Rather Be… Circuit de la Sarthe.
Toch vreemd dat Honda het moeilijk heeft in de F1, in Amerikaanse raceklasses rijgen ze de overwinningen aan een.
Dan moeten we, gezien het geluk dat Alonso met zijn keuzes telkens heeft, er niet raar van opkijken als Toyota de LMP1 vanaf die tijd domineert en Porsche kansloos tweede wordt.

Maar zonder gekheid, het typeert de carrière van Alonso wel natuurlijk. De man is een sieraad voor de sport, maar heeft er dankzij zijn keuzes nooit uit kunnen halen wat er in zat. Puur op talent had hij nog vier wereldtitels kunnen winnen, daar ben ik heilig van overtuigd.
Ik zou het erg jammer vinden als hij van de grid verdwijnt, maar ik snap ook wel dat hij met zijn leeftijd van 35 jaar dichtbij het eind van zijn F1 carrière zit en niet nog 10 jaar kan doorgaan. Het WEC zou dan een mooie vervolgstap voor Alonso zijn. Het niveau in die klasse is gewoon ontzettend hoog en de races zijn leuk om naar de kijken. Een Ziggo Sport zou daar bijvoorbeeld best wat meer mee mogen doen.
Voor het WEC zou het natuurlijk ook geweldig zijn als Alonso komt. Met het pensioen van Webber vertrekt er toch een publiekslieveling die een hele schare F1-fans naar het WEC heeft gekregen. Alonso kan wat dat betreft een vergelijkbare impact hebben op de sport.
@Edge: Ondanks twee wereldtitels heb ik ook sterk het gevoel dat hij er niet het maximale uit heeft kunnen halen. Dat ligt doorgaans niet aan hemzelf. Wat kan die vent knokken in een auto. Ik zou het jammer vinden als hij vertrekt uit de F1, want ik heb niet het gevoel dat hij veel van zijn scherpte is verloren. Ik gun het hem van harte dat hij blijft, die motor van Honda volgend jaar opeens als een tierelier loopt, McLaren de auto op orde heeft en hij in de nadagen van zijn carrière toch eindelijk alsnog op het juiste moment bij het juiste team zit.

Dan moet Max Verstappen nog maar eventjes op die eerste wereldtitel wachten. Die is toch nog jong zat. ?
@stradale888: Tja.

Er zijn er die met minder genoegen hebben moeten nemen. Montoya, Robert Kubica, Webber, Heidfeld, en zelfs Felipe Massa zijn coureurs die als groot talent de F1 zijn binnen gekomen maar nooit kampioen zijn kunnen worden. En vooruit, laten we Jos de Boss ook maar daaronder scharen.
@pomoek: Je wilt toch niet beweren dat Massa en Webber beloftes waren? Aardige 2e rijders welke loyaal en sympathiek zijn, maar winnaars? Niet echt!
@toniominestrone: heb je ook wel weer een punt. Mijn punt is eigenlijk: talent alleen is niet genoeg.
@stradale888: Ben wel bang dat het echte vechten van Alonso een beetje gedaan is voor de F1. Hij presteert bovengemiddeld maar het vuur lijkt eruit te zijn.
Het is toch wel jammer dat ongeveer 70% van je kunnen komt door he tmerk waarvoor je rijdt. Meer gelijke auto’s in de F1 zou het wel iets spannender maken.
@stfu: spannender maar ook minder formule 1. Formule 1 is de koningsklasse, niet omdat daar de beste coureurs rijden maar omdat daar meer diversiteit is, meer verschillende chassis, meer verschillende motoren, meer verschillende aerodynamica. Minder standaard dus en meer eigen ontwikkeling. De laatste jaren zijn we langzaamaan steeds meer naar standaard techniek gegaan (denk aan de electronica) om het betaalbaar te houden. Maar de regels zijn niet gemaakt om de races spannend te maken. Toen ik als klein jochie begon met het volgen van de autosport viel het me al op dat bijvoorbeeld de Saxo cup veel spannender en leuker was voor het publiek dan de formule 1.
Het is een goede chauffeur maar heb hem nooit echt gemogen, nieuw talent in de F1 is beter nu..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).