Waarom VW de overname van Fiat Chrysler niet doorzette

Auteur: , 36 Reacties

De missie van Volkswagen AG is duidelijk: het concern wil de grootste autofabrikant ter wereld worden. De overname van Fiat Chrysler bleek echter te hoog gegrepen.

Volkswagen wil groeien in de VS

Opeens was het nieuws daar, een aantal weken geleden. Het bestuur van Volkswagen zou in gesprek zijn met Fiat Chrysler om een aantal merken van het Italiaans-Amerikaanse bedrijf over te nemen. Volkswagen heeft momenteel 12 merken in zijn portfolio en hoopte met de overname te groeien naar 17 merken.

Daarmee zouden de Duitsers (9,7 miljoen auto’s per jaar) de nipt grotere fabrikanten Toyota (9,98 miljoen) en General Motors (9,71 miljoen) in een klap voorbij streven door onder de naam Auto Union te groeien naar bijna 15 miljoen geproduceerde auto’s per jaar. Zover kwam het bij lange na niet, zo blijkt uit een analyse van Autocar.

Volkswagen verkeert namelijk niet in de positie om miljarden uit te geven, puur omdat het kan. Al in april was voor de heren in Wolfsburg duidelijk dat er de komende jaren wat moet veranderen, om Volkswagen AG financieel stabieler te maken. CEO Martin Winterkorn zou mikken op een besparing 5 miljard euro per jaar en weet dus wat hem te doen staat: saneren.

Het eerste doel is om de winstmarge per auto te vergroten. Waar Toyota gemiddeld meer dan acht procent winst maakt op zijn auto’s, is dat bij VW minder dan twee procent. Vooral de Up zou vanwege zijn dure platform op de nominatie staan om afgeschoten te worden, terwijl ook de Scirocco niet genoeg oplevert.



36 reacties

Hup en daar gaat de Up?! Ik dacht dat dat wagentje wel een verkoopknaller was voor VW, nu alweer exit?
@Rudeboy01:
Is wel een verkoopknaller, alleen verkopen ze hem te goedkoop.
@Hubert: 200.000 stuks verdeelt over 3 merken in iets meer dan 2,5jaar is natuurlijk geen succes te noemen. Bij de Polo en de Golf vreten dure opties veel R&D budget maar koopt geen hond die meuk. De prijsverlagingen die VW heeft doorgevoerd om de aantallen overeind te houden (marktaandeel afpakken door korting en zo je concurrenten kapot maken) deden de rest…
@Rudeboy01: up is eigenlijk alleen een verkoopknaller in Nederland door die co2 bullshit. In de rest van Europa is ie relatief gezien vrij duur t.o.v. bijv. een Polo.
En maar mee willen doen in alle niches. Je zou zeggen dat ze na de Golf V wel een les geleerd hebben, maar het tegendeel blijkt maar weer eens waar.
Hetzelfde geldt voor BMW en Mercedes. Lang niet alle modellen kunnen voldoende opleveren om levensvatbaar te zijn.
@awesome: Je snapt toch wel dat als Audi een A5 ‘sportback’ maakt, BMW ook een 4 serie ‘Gran Coupe’ moet maken om die specifieke markt/doelgroep te beconcurreren? Anders is de hele doelgroep voor Audi en ben je te laat en verlies je het op de langere duur.
Kijk bijv. naar Nokia en BlackBerry nu..
@lekkaah: Dit is niet het beste voorbeeld. De A5 is al bijna aan vervanging toe, terwijl BMW nog moet komen.
Ik doe eigenlijk meer op de niches als de X4 en 3GT. Die gaan nergens over, verkoopaantallen minimaal.

Tuurlijk snap ik wel dat je mee moet met de concurrentie, maar al die expansiedriften pakken op de langere termijn verkeerd uit. Dit zie je nu maar weer: Meedoen in het segment van de allerkleinsten, maar ondertussen te weinig winst (of zelfs verlies?) draaien op elke geproduceerde auto.
@awesome: maar daar zitten de kosten niet. Een A4 hatchback maken en die dan A5 noemen is niet zo lastig. Ook van de 3 serie nagenoeg identieke modellen als 3GT en 4GC in de markt zetten zijn geen hoge kosten. Op dezelfde manier is de X4 slechts een variant van de X3. De kosten zitten in het hebben van een X1 en een X3 en ook nog een X5 waarvan die toch voor een deel ook met elkaar concurreren. Ook kun je je afvragen of de Q3 nou echt nodig is naast de Q5. De kosten zitten in het aantal modelseries, niet in de varianten binnen die series.
Aha minder dan 2%, dat is inderdaad dan beduidend minder dan Toyota! Ik denk dat bepaalde VAG-haters hier op autoblog daar anders over dachten. Ik vraag me af, waarom toch de speculaties, terwijl het eigenlijk al duidelijk was dat het niet zou gebeuren? Zou het misschien zijn dat die eventuele beslissing om merken van Fiat te kopen nog best serieus was?
Dat de Eos niet zou terugkeren was al langer geweten. En de Up, Citigo en Mii zijn nu toch al een tijdje op de markt, maar ik zie ze zelden rijden hier in België.

In ieder geval een goede zaak dat ze bij VAG terug met de voeten op de grond staan en gemerkt hebben dat ze niet zomaar alles en iedereen kunnen overnemen. Nu enkel nog hopen dat Ome Sergio die nieuwe modellen snel laat komen of ze worden binnen 5 jaar weer een overnameprooi nadat VAG orde op zaken heeft gesteld …
Maar 2% marge, ik vermoed dat ze beter in de kwaliteit van hun gamma kunnen investeren.
Minder garantie claims zorgt ook voor een hogere marge..
Goh, eindelijk wordt de productie van dat “Up!” Misbaksel stopgezet. Moet ik niet meer op die misvormde badkuipen zitten kijken.
@spotu2:

Ze zullen dan nog steeds rondrijden anders…
@carmasterr: Maar er zullen er geen bij komen…
Ik verwacht dat VW’s nog saaier worden door al die bezuinigingen (als dat al mogelijk was).
Kortom VW is straks ook Prrrrrremium? Gewoon alles als optie aanbieden zodat je een Golf 1.4 straks verkoopt voor een kleine € 40.000,00.
van 12 naar 17 merken, Dus Fiat-Chrysler heeft maar 5 merken?
Fiat, Chrysler, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Dodge, Jeep, Ram & SRT zijn er al 11.
@themsdosnerd: Ik citeer mezelf even: Het bestuur van Volkswagen zou in gesprek zijn met Fiat Chrysler om een AANTAL merken van het Italiaans-Amerikaanse bedrijf over te nemen.
@JordyS: Als ik jou dan ook even mag citeren uit de eerste alinea:

‘De overname van Fiat Chrysler bleek echter te hoog gegrepen.’ Dus daarmee best verwarrend…

Daarnaast is de volgende zin uit de vierde alinea ook een vreemde, waar je eigenlijk niks mee kan:
‘Volkswagen verkeert namelijk niet in de positie om miljarden uit te geven, puur omdat het kan.’
Zo Volkswagen is Volkswagen ook niet meer. Vroeger zag je op elke hoek van de straat een golf of zelfs een passat staan, tegenwoordig is het een polo of slechts een UP. Volkswagen heeft teveel aan line up gedaan waardoor ze nu te dure auto’s willen verkopen aan het volk.
@jerry: en al die leaserijders die eerst een golf wilden willen nu een a3. Staat zo premium naar de buren.
@rolov: …juist dat lijkt me weer wel gunstig voor VAG. De winstmarge op een A3 zal beter zijn dan de 2% op een UP!
@jerry: vergeet niet dat de polo net zo groot is als een golf 3. Niet alle particulieren willen groter.
@lamborgfan:
Yep,en een Up is net zo groot, of klein als je wilt als een Golf 1.
up! d’r uit? Nu al? Na de Lupo en de Fox, w’e’er een VOLKSwagen die het niet redt? Ga je schamen VW!
@stamp: Ook een laag winstpercentage is nog steeds winst. Ik geloof niet dat VW de Up! eruit gaat gooien. In de brontekst staat ook dit: The Up city car family will also come under scrutiny, because its expensively engineered NSF platform is shifting less than 200,000 units per year in VW, Skoda and Seat guises.

Het platform is duur vanwege de ontwikkelkosten dus. Die zijn al gemaakt. Uitkauwen dus. Dan worden die kosten verder uitgesmeerd en drukt het minder op de marge…

Dus volgens mij wordt de spreekwoordelijke soep niet zo heet gegeten ;-)
@baasbas: Ik hoop ’t maar. De e-up! staat hoog op mijn verlanglijstje. En anders de eco-up, of de twin-up (mocht die er ooit nog komen).

e-up! is mij vooralsnog veeeeeelste te duur, maar het concept staat mij wel aan: Niet enorm (Model S), zonder misaksel-vormgeving (Leaf), maar wel elektriek..

Ik kan mij niet voorstellen overigens dat de NSF auto’s ( New Small Family ) qua bodemgroep ’t nog heel erg moeilijk gaan hebben. De rest van VAG staat op MQB.. Met slechts 2 typen onderstellen zo’n beetje de hele wereld markt bedienen: dat deden ze in de jaren 90 wel anders (met v’e’e’el grotere winste marge’s)
@stamp: al gereden de e-up? Die rijdt echt briljant maar is inderdaad natuurlijk veel te duur. VW heeft natuurlijk wel wat meer platformen nog in gebruik dan alleen dat van de Up en MQB. Zo is er nog PQ25 (Polo), PQ36 (Golf Cabrio, Caddy, Beetle, Scirocco, Touran) en natuurlijk het platform van de Touareg. En dat is alleen wat ze in Europa als personenwagen verkopen. Je hebt ook nog de bedrijfsvoertuigen, de Chinese, Amerikaanse, Zuid Amerikaanse etc modellen.
@baasbas: daar heb je helemaal gelijk in. R
@stamp: het probleem is juist dat VW zich er niet voor wil schamen. En dus is de Up! ontwikkeld op het zelfde kwaliteitsniveau als de Golf. Dat maakt de wagen duur. Waar de concurrentie er vanuit gaat dat de klant begrip heeft dat een kleine goedkope auto geen dik blik, mooie tapijten of lange levensduur heeft.
Hoogmoed komt voor de val. Marktaandeel en imago kopen is iets dat ze bij VAAG heel goed kunnen. Gelukkig hebben we dat in NL heel aardig door, want wij zijn wel massaal aan de te goedkoop aangeboden Upjes geraakt.
Soms snap ik sowieso niets van de modellenpolitiek. Neem BMW met al die X’en. Je maakt mij echt niet wijs dat ze daar veel geld mee verdienen.
Neeee niet de scirocco !!!
@supersim200: Welke steen heb jij gelegen? De Scirocco is in Nederland al lang niet meer te koop.. Waarom? Wegens niet (te) verkopen in Nederland…
@stamp: en zooooooo enorm lelijk.
Ze kunnen een hoop geld besparen door al die verschillende merkjes die ze op de kofferbakken plakken terug te brengen naar twee of zo….
Ach Volkswagen… Ach Up…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).