• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wanneer een merk leeft van 1 model

Auteur: andref, gepost 30 oktober 2009 om 13:00 – 27 Reacties

DMC schetsen


Wanneer een merk leeft van 1 model, staat dat model voor de merknaam. Dat model is het merk! Veel van deze merken willen of zijn gedwongen om op den duur ook een tweede model te gaan voeren. DeLorean ontwikkelt op dit moment een nieuw model wat volledig afwijkt van het huidige model. Maar zit de consument eigenlijk wel te wachten op een nieuwe Delorean of bijvoorbeeld een nieuwe Morgan?

De destijds hypermoderne Delorean DMC 12 uit de film Back to the Future wordt nog steeds gebouwd. De vorm is nog precies hetzelfde. De auto is circa 30 jaar geleden ontworpen en wat dat betreft echt een klassieker. Moet je van zo’n klassieker wel een nieuw model willen ontwerpen? Is het niet veel verstandiger om de auto flink te moderniseren en er op die manier weer een moderne auto van te maken, die weer verkoopt? Of gewoon helemaal niet aan de auto komen en het ontwerp laten zoals het ooit bedoeld was.

De Lorean

In 2005 probeerde Delorean al een sterk gemoderniseerde versie te ontwikkelen van het aloude model. Dat de auto er niet gekomen is vind ik prima. Deze auto zou wat mij betreft niets toevoegen. Haal het oude model door de windtunnel en zie daar de Delorean 2005, eeuwig zonde. Want de Delorean is een echte cult-auto. Mijns inziens mag je daar niet aankomen. Als je een nieuw model wilt gaan voeren dan moet je ook écht met een volledig nieuw model komen.

DeLorean 2005

Dat zijn ze nu dan ook van plan, als ik het mag geloven. En als ik heel eerlijk ben zie ik de achterkant best wel zitten. De neus moeten ze nog maar eens heel goed over nadenken. Ten eerste vind ik de neus op het nieuwe model erg ouderwets, wat raar is voor een merk dat synoniem staat voor de toekomst. Ten tweede vind ik het jammer dat ze daarmee de kenmerkende DeLorean neus volledig overboord zetten. Een goed ontwerper zou die neus op een heel fraaie manier kunnen gebruiken, en de nieuwe auto herkenbaar maken als een Delorean.

Morgan Aero 8

Wat Morgan heeft gedaan met de scheelkijkende Aero 8 vind ik werkelijk te zot voor woorden. Als je zo nodig een nieuwe Morgan op de markt wilt brengen, verkracht het prachtige oude model dan niet, maar kom met echt wat nieuws! Als je de vorm van de grille wilt behouden kan dat ook in een modern ontwerp, dat laten heel veel fabrikanten tegenwoordig wel zien. Die oude treeplanken op een auto uit de 21e eeuw zijn werkelijk buitengewoon belachelijk. Het zal allicht een geweldig fijne auto zijn, maar het ziet er ronduit slecht uit. Een slechte Chinese imitatie van brits erfgoed, zoals we de laatste tijd wel vaker zien. Zoals bij de Geely. Morgan kan zoveel beter, dat weet ik zeker. Een goede ontwerper kan daar zoiets moois van maken als hij maar de vrijheid krijgt. Een mooie, moderne klassieke schoonheid, zo zou een nieuwe Morgan eruit moeten zien niet als een goedkope Chinese kloon. Wie zou die nieuwe Morgan moeten ontwerpen. Kunnen ze dat wel zelf? Kunnen ze dat zelf wel goed? Daar twijfel ik aan. Ik zou Zagato inhuren. Ik hoor je al zeggen waarom Zagato, een Italiaan. Nou, Zagato die weet er echt iets bijzonders van te maken, en wat Zagato met de Bentley GTZ heeft afgeleverd, geeft toch wel aan dat hij weet hoe een Brit eruit hoort te zien.

Een nieuwe Morgan, een echte beauty, een echte Brit, ook al is die ontworpen door een Italiaan.

Continental GTZ

Ook interessant!

  • Gespot - Een DeLorean is na 41 jaar nog steeds futuristisch
  • Een widebody Delorean DMC-12, mag dat?
  • delorean collectables
    DeLorean DMC-12
  • Model X wéér vertraagd
    Model X wéér vertraagd. Model S ook.

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, delorean

Vorig bericht: « Wheelsandmore Gallardo LP620 Spyder
Volgend bericht: Wederom geruchten over een nieuwe Porsche 928 »

Lees Interacties

Reacties

  1. alltimer zegt

    30 oktober 2009 om 13:10

    die delorean concept is wel netjes…

    Login om te reageren
  2. Lotus-Omega zegt

    30 oktober 2009 om 13:10

    met jou mening over de morgan ben ik het niet helemaal eens, je hebt gelijk als het gaat over dat morgan klasieke auto’s maakt en geen moderne, en dat de aero 8 daar niet bij past klopt ook! maar ik vind hem echt heel gaaf

    Login om te reageren
  3. Pordon zegt

    30 oktober 2009 om 13:14

    Wat betreft de Morgan ben ik het met je eens, maar over Zagato…? De Bentley GTZ is echt een toppunt van wansmaak en verkrachting van het Origineel.

    Login om te reageren
  4. Max-autoblogger zegt

    30 oktober 2009 om 13:20

    Ik vind de DMC schetsen wel erg veel op een Pontiac Solstice lijken! kijk en vergelijk!!!!!

    http://images.myride.com/images/vehicle/2009/Pontiac/Solstice/oem/09_SolsticeCoupe_02_(400×300).jpg

    http://www.uncrate.com/men/images/2008/03/pontiac-solstice-coupe-2.jpg

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      30 oktober 2009 om 13:26

      @Max-autoblogger:
      @autoblog.nl:

      Had DMC delorean niet de plannen om een auto te bouwen op basis van de saturn/pontiac/opel GT ???

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      30 oktober 2009 om 22:03

      Je kunt niet eeuwig overleven op één model. Op een gegeven moment gaat wetgeving oid ervoor zorgen dat je niet verder kunt. In zo’n geval moet je wel een technisch (en dus vaak ook optisch) flink afwijkende auto als min of meer ‘reserve’ hebben.

      @Max-autoblogger: Duh. Als je even had opgelet op autoblog: http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/07/pakt-delorean-de-pontiac-solsticeopel-gt-op .

      Login om te reageren
  5. Max-autoblogger zegt

    30 oktober 2009 om 13:25

    Sorry voor plaatje 1 :

    http://www.pvbinc.com/wp-content/uploads/2009/07/pontiac_solstice_77_1024x768.jpg

    Login om te reageren
  6. Max-autoblogger zegt

    30 oktober 2009 om 13:27

    Nou de link hierboven deed het ook al niet kijk maar op google eerste foto van get artikel de schtes een net een pontiac.

    Login om te reageren
  7. JanC zegt

    30 oktober 2009 om 13:29

    Op die manier was Volkswagen nooit aan de Golf begonnen. VW was synoniem met Kever. Daar is men toch wat van afgekomen.

    Daarbij is het niet Delorean die met een nieuwe auto komt, hij is namelijk dood. Men hergebruikt de merknaam. Meestal zijn auto’s die merknamen hergebruiken niks. Zie Voisin. Zie Spyker. Zie Bugatti. Zie Hispano-Suiza. Zie Imperia. Al die merken willen “karakteristieke” dingen van die auto’s in iets “moderns vertalen”. Het is gewoon goedkoop scoren met een bekende merknaam.

    Ik heb meer met auto’s als Pagani, Koenigsegg, die iets toevoegen.

    Login om te reageren
  8. Max-autoblogger zegt

    30 oktober 2009 om 13:29

    @ Laue: ja dat is zo maar dit is niet alleen de basis maar het hele ontwerp onderhand.

    Login om te reageren
  9. L-Fred zegt

    30 oktober 2009 om 13:40

    De 2005 Delorean (ik dacht dat het altijd DeLorean was, maar dat kan aan mij liggen) heeft meer mijn voorkeur dan de nieuwe, waar ik een kruising tussen een Porsche en een Toyota Celica in zie. De 2005-versie gaat meer richting een Lambo.

    Login om te reageren
  10. lucke zegt

    30 oktober 2009 om 14:07

    Vorige week nog eentje (DMC 12) in de buurt van Mechelen gezien (België).
    Is blijkbaar een exclusieve verschijning geworden.

    Login om te reageren
  11. Tomaaas zegt

    30 oktober 2009 om 14:18

    Gelijk toen ik het zag dacht ik: Hee dat is de coupe-versie van de panamera

    Login om te reageren
  12. Fresh zegt

    30 oktober 2009 om 14:28

    Heeft de nieuwe DeLorean wel een Flux Compassidor op de optie lijst staan?

    Login om te reageren
  13. AMG Powerrr zegt

    30 oktober 2009 om 15:10

    De deuren van de DMC-12 zijn echt zwaar. Ik heb er eens in gezeten toen ik nog een klein jochie was, want het was toch de auto van Back To The Future.

    Login om te reageren
  14. Karel zegt

    30 oktober 2009 om 16:02

    Je hebt de Morgan Aero 8 kennelijk alleen maar op een plaatje gezien en niet in het echt, laat staan er in gereden…

    Login om te reageren
  15. Mr Hyde zegt

    30 oktober 2009 om 16:20

    André F, smaak is natuurlijk bij iedereen anders, maar meestal zie je toch wel dat mensen vaak zelfde auto’s mooi/lelijk vinden. Bij jou en mij is dit dus totaal niet het geval. Zoals al eerder aangegeven hierboven: de nieuwste DeLorean is door andere mensen met merknaamrecht bedacht om op een te koop staand model uit de failliete GM-boedel een auto te bouwen en die dan maar wat trekjes van de DMC mee te geven. Het model uit 2005 is wel door iemand ontworpen die echt vanuit het oude DeLorean heeft gedacht, en mijns inziens dit ook beter vertaalt heeft. Dat wat je over Morgan zegt, daar sla je de plank totaal mis. Zij wilden een auto maken die toch nieuw is, en daarbij retro. Dit is in mijn ogen de enige echte retro auto van het moment, zonder een slap aftreksel te zijn van een oud model (lees: enkele details heeft toegekend op het op te leuken). De GTZ is uiteraard wansmaak ten top. Maar, gelukkig verschillen smaken, en hebben we hier vrijheid van meningsuiting, dus als jij dit zo vind zij het zo.

    Login om te reageren
  16. floryn zegt

    30 oktober 2009 om 16:20

    haha ik vind die morgan wel wat hebben, maar die bentley daarentegen is echt wanstaltelijk naar mijn bescheiden mening. Ik vind de aeromax bijvoorbeeld prachtig. Laat die merken maar doen wat ze zelf denken dat het beste is. Een aantal merken overleven het en andere merken verdwijnen. Dat is evolutie en dat is maar goed ook.

    Login om te reageren
  17. Sprite zegt

    30 oktober 2009 om 16:36

    Een morgan hoort gewoon treeplanken te hebben. En je haalt een gedateerde Aero 8 naar voren, vanaf de MK III staan de koplampen netjes recht.

    Login om te reageren
  18. paginl zegt

    30 oktober 2009 om 18:10

    Ik ben het ontzettend met je oneens. Zet die Morgan Aero maar bij mij voor de deur. Ik zou huilen van blijdschap.

    Login om te reageren
  19. Ice zegt

    30 oktober 2009 om 18:18

    Inderdaad, de Morgan is juist een ijzersterke evolutie van het origineel. Een geweldige wagen, om te zien, maar ook om te rijden. Geweldige auto, een van mijn favoriete auto’s van het moment.

    Login om te reageren
  20. Ice zegt

    30 oktober 2009 om 18:20

    Ow, en ik had het stuk over Zagato nog gemist. Sorry, maar als er één designer is die ontwerpen maakt die te zot voor woorden zijn dan is het Zagato wel de laatste jaren. Smakeloos en zonder enige visie wat mij betreft..

    Login om te reageren
  21. Sander zegt

    30 oktober 2009 om 18:24

    Niemand zit te wachten op een nieuwe morgan inderdaad.
    Wat een afschuwelijke auto zeg

    Login om te reageren
  22. noneem zegt

    30 oktober 2009 om 18:36

    Ben het op zich wel met je eens, op Zagato na… Die tekent echt alleen de meest walgelijke gedrochten.

    Het lijkt me trouwens geen slecht idee om de klassieke DMC 12 te vernieuwen, als die typerende vorm maar behouden blijft. Aanpassingen als helder glas in de koplampen bijvoorbeeld maken een auto zó veel frisser zonder het karakter aan te tasten.

    Login om te reageren
  23. Sebazzz zegt

    30 oktober 2009 om 19:19

    Dat dat ding nog steeds gebouwd wordt..

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    30 oktober 2009 om 22:20

    @Max-autoblogger: “Ik vind de DMC schetsen wel erg veel op een Pontiac Solstice lijken! kijk en vergelijk!!!!! ”

    De nieuwe Delorean IS de Pontiac Soltice, met ietwat aangepaste neus. Aangezien Pontiac ophoudt te bestaan hopen ze de rechten op het model op te kopen.

    JanC heeft gelijk met zijn VW-argument. Destijds stond VW ook voor de vraag of ze een ander model dan de Kever zouden voeren. Ze probeerden het en het mislukte (bijne failliet zelfs). Toen kwam de Golf en was de boel gered. Uiteindelijk geldt voor elk bedrijf: uitbreiden of verslonden worden (een variant op ‘overnemen of overgenomen worden’, dat er direct aan gelinkt is).

    Waarom denk je anders dat Microsoft met Office kwam, Google met Earth, Youtube en nu Navigation, BMW met de X-wagens, Apple met de iPod, enz…

    Login om te reageren
  25. Max-autoblogger zegt

    31 oktober 2009 om 11:04

    @ Esprit_de_Flandre en Citrofiel dat was sarcastisch bedoeld, maar toch bedankt vor de info.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North