
Volkswagen moet van zijn voorraad ID.3’s af en komt daarom met wat actiemodelletjes…
Weet je nog? Vijf jaar geleden? Toen ging Volkswagen de wereld redden nadat het concern ons eerst bijna allemaal had vermoord met vergiftigende sjoemeldiesels. De ID.3 was de aangewezen automobiel om dat te doen. Het zou een revolutie worden, elektrisch rijden voor iedereen en we gingen allemaal voor de ID.3.
Hoe anders bleek de praktijk. Ja, de ID.3 kon je wel een beetje een succes noemen, maar hij liep lang niet zo goed als Volkswagen zou willen. Tuurlijk werden er in het begin best behoorlijk wat ID.3’s verkocht, maar naarmate de tijd vorderde, kakte het marktaandeel toch een beetje in. Ondanks de lofzang van Volkswagen zelf…
Volkswagen moet van zijn voorraad ID.3’s af
Ondertussen staat er op de parkeerplaatsen van Volkswagen een enorme vloot ID.3’s die ze aan de straatstenen niet kwijtraken. En da’s zonde, want die dingen zijn niet gratis te produceren. Dan maar een noodgreep om kopers te trekken en de schade te beperken. Actiemodelletjes dus!!
Volkswagen komt daarom met een direct uit voorraad leverbare ID.3 Black Edition. Een auto die getuige de naam helemaal zwart is, zou je denken. Nou, nee. Hij is grijs, maar heeft wel zwarte velgen. En zwarte spiegels, zwarte typeaanduiding.
Onder al dat duisters zit een 170 pk sterke elektromotor en een 52 kWh accu, goed voor maximaal 384 km aan elektrisch rijplezier. Laten we vooral hopen dat de WLTP-cijfers niet te ver van de realiteit af liggen. Wat helaas wel het geval is, zeker met de huidige lage temperaturen… Doch dit terzijde…
Als je liever een iets comfortabelere ID.3 wil hebben, kun je kiezen voor de Pure Business Edition. Ook een direct leverbaar actiemodel. De cijfers zijn krek eender aan die van de Black Edition, alleen komt hij 3 kilometer verder op een volle accu. En heeft hij een verwarmd stuur. En hij is met € 36.990 precies 2 ruggetjes duurder dan de Black Edition.
Dus, wil jij een speciaaltje van Volkswagen waar je niet op hoeft te wachten, je weet nu wat je moet doen. Of heb je liever een ingereden Model 3 voor minder dan de helft voor het geld? Kan ook!
Mooi hè, keuzes…
In de vs komen ze niet van de id4 voorraad af. Die kun je leasen voor $150/maand
https://www.vw.com/en.html/__layer/layers/homepage/offers/2024-id-4-electric-suv/master.layer
Er staat ook “$999 due at signing. Excludes tax, title, license, options and dealer fees. No security deposit. For well-qualified customers. Limited inventory available.”
De prijs is dus meer een lokkertje dan de echte prijs.
Wie wil nou ook die kleine accu…
Het is gewoon een matige auto. Absoluut niet onbruikbaar ofzo, ik rij er ook geregeld in, maar alles is een beetje cheap en het infotainment plus knoppen is bij de wat oudere versies echt extreem slecht. Aanraakgevoelige knoppen ipv drukknoppen op het stuur, constant vertragingen, te veel via het scherm. Ik rij veel liever in alle andere EV’s die mijn werk heeft staan, op de Renault Zoë na dan.
Ik had gedacht dat VW het zou gaan maken, ze waren er zo snel bij qua EV. Maar nee, niet gelukt. Dit moest de golf vervangen eh. De golf zou gewoon verdwijnen. Koekoek.
Kijk eens naar zijn kentekengewicht, de versie met de 52 Kw-h kleinste accu. De RDW gaat na aanschaf erg blij met je zijn.
ytzenv: ja zijn zware jongens. Terwijl de accu modules die er in zitten best heel goede energie dichtheid hebben.
Nu is een ID3 ook goedkoper dan een Golf
Ik vind het niet zo gek dat ie niet verkoopt. Een Tesla M3 met een wltp-bereik van 500+ km kost net geen €41000 en dan zit praktisch het belangrijkste er wel op. De ID3 is dus relatief duur, maar biedt verder niks. Ik ben zelf best bereid de Seat Leon in te ruilen op een BEV, maar dan moet iemand nu weleens een fatsoenlijke BEV-station op de markt brengen. Ipv daarvan krijgen we hele dure stations en SUV’s, maar amper gewone gezinsauto’s. Ik denk echt dat er best markt is voor een BEV in de prijsrange van €35 tot €40k met een range van 550km en praktische bruikbaarheid.
Kijk. Het duurt even, maar de markt heeft altijd gelijk. Het duurt altijd een paar jaar voor marketing ongelijk krijgt. Op naar de Golf 9 (geen ID zoveel), want Volkswagen moet vanaf nu op safe spelen.
Geen autocharge, geen v2L, warmtepomp de ene keer wel, de andere keer niet, range is in het echt en 130kmh winter 170-220km. Voor de prijs van een MG4 met autocharge, met V2L en met warmtepomp en 25% grotere accu, geen 13-in-12 uitvoering.
Je koopt wel een bak ellende. Ontzettend slechte brouwkwaliteit en techniek. Ken meerdere ID 3 / 4 rijders. Ze klagen allemaal. Er gaan bijvoorbeeld ook echt rare dingen stuk zoals in een keer de spiegelverwarming. Laden gaat na een paar jaar ontzettend traag. Infotainment systeem dat crasht. Rare problemen en voor de particulier duur om te laten maken. Deze auto’s zijn het bewijs dat VW de boot heeft gemist en wanhopig probeert de schade in te lopen. Ze zullen de inhaalslag echt wel maken maar met deze ID serie nog niet.
Ken er ook meerdere die niet klagen. Vanaf versie 4 is het allemaal best wel Ok maar daarvoor liever niet.
De ANWB heeft nagenoeg alle EV’s uit het private lease aanbod weggehaald. Laat zien dat het niet meer aantrekkelijk genoeg is voor Jan Modaal. Helaas. Volkswagen heeft de boot gemist, maar het zou wel mooi zijn als de ontwikkelingen van goedkopere EV’s doorgaat. Het blijft toch de toekomst (lijkt me)……
Qua range een stadsauto. En daarvoor gewoon te duur. Veel succes met de verkoop, VW