• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat?! Chris Bangle keert terug bij Fiat?

Auteur: ricardo, gepost 28 mei 2010 om 10:32 – 44 Reacties

Hier verteld Chris Bangle iets over big butts en dat hij daar zo van houdt

De auto-ontwerper die ons kennis liet maken met hele dikke konten en beslist geen vriendjes werd met hardcore BMW-fanboys, keert wellicht terug op het design-toneel. En wel bij Fiat. Maar werkte hij eerder niet al eens voor de Italianen? Klopt, toen kwam hij onder meer met de Fiat Coupé en Alfa 145 aanzetten.

We waren eigenlijk in de veronderstelling dat Chris ergens in de VS met een coltrui aan schetsboeken aan het vol tekenen was in zijn eigen ontwerpstudio. Maar diverse Italiaanse media zijn ervan overtuigd dat de auto-ontwerper een terugkeer gaat maken richting de burelen van Fiat. In 1985 werd hij al eens binnengehaald in Turijn, om het daar tot 1991 vol te houden als ontwerper van best wel geslaagde modellen. Daarna ging hij verder achter de tekentafels van BMW. En dat hebben we geweten.

Officieel is het allemaal nog niet, maar een samenwerking tussen designerbril Chris Bangle en Fiat lijkt toch echt aan te komen. En wellicht gaan de overige merken van de Fiat Groep hier ook van profiteren. Alfa’s met een Bangle-butt? Of nieuwe Chryslers met deconstructivism invloeden? Wie zal het zeggen, we houden je op de hoogte. (bron: Caradisiac)

Ook interessant!

  • Fiat Ullysse
    Fiat Ullysse keert terug, nu ook elektrisch
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Brengt BMW de M3 Sport Evo terug?

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Chris-Bangle, Coupe, Fiat

Vorig bericht: « Volkswagen is weer aan het flirten met Proton
Volgend bericht: Ford wil Mercury om zeep helpen »

Lees Interacties

Reacties

  1. de sjonnies zegt

    28 mei 2010 om 10:34

    Volgens mij staat er op het dashboard van de Fiat Coupe het woordje Pininfarina…….

    Login om te reageren
    • Oli4k zegt

      28 mei 2010 om 11:09

      @de sjonnies: ik dacht altijd dat Pininfarina er alleen opstond als een auto daar ook werkelijk gebouwd is.

      Login om te reageren
      • Fiat Coupe zegt

        28 mei 2010 om 11:38

        @Oli4k: Het dashboard is ontworpen door Pinin, het design van de carrosserie is van Bangle en de auto werd door Pinin gebouwd in hun fabriek in San Giorgio Cavanese.

        Login om te reageren
  2. John zegt

    28 mei 2010 om 10:41

    Bangle, dat had zo m`n porno-naam kunnen zijn..

    Login om te reageren
    • FuelMinded zegt

      28 mei 2010 om 10:57

      @John: Bangle slaat eigenlijk op de 1-serie die er uit ziet alsof hij meerdere crashtests voor zijn kiezen heeft gehad.

      De Bangle-butt was van de ene Adrian van H. we kunnen beter spreken over Adrian-butt. Maar destijds was Bangle de ‘Design Director’ en is niet helemaal onschuldig voor de Bangle-butt.

      Login om te reageren
      • John zegt

        28 mei 2010 om 11:22

        @FuelMinded: Dankje.. Ik rij een 1-serie..

        Login om te reageren
  3. Bob zegt

    28 mei 2010 om 10:42

    @de sjonnies

    Die heeft de binnenkant gedaan en Bangle de buitenkant, het is zo simpel soms.

    Login om te reageren
  4. Bob zegt

    28 mei 2010 om 10:47

    Heeft Bangle de 145 eigenlijk wel gedaan, da Silva tekende toch bij Alfa in die tijd? En Bangle bij Fiat dus.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      10 juni 2019 om 23:34

      @Bob: was Zapatinas onder leiding van Bangle. Later werkte hij onder de’Silva

      Login om te reageren
  5. bakkerst zegt

    28 mei 2010 om 10:51

    hate it or love it,
    ik vind de bangle-beemer generatie beter te pruimen dan de huidige (sorry meneer laurens van den Acker) de Bangle generatie had tenminste karakter, uitstraling en een eigen gezicht. de scherpe randjes, het paste bij het sportieve karakter van BMW. de huidige generatie bimmers lijd een beetje aan het audi syndroom, een flauw ontwerp dat niemand echt lelijk vind, maar ook niet echt mooi. en dan gewoon wat modellen wat oprekken en krimpen, en dan zijn we dr wel.

    en wie zij daar dikke bangle reedt? heb je wel eens een X6 of 5GT van dichtbij gezien?? wat een obese bakken zijn dat zeg..! de neus van de 5Gt is dan nog te doen (CS Concept, google maar eens) maar de rest is me gewoon te dik, dik als in overgewicht..
    brrr

    en die fiat Coupé, hele mooie auto wat mij betreft. ik ben benieuwd of meneer bangle nog meer van dat soort ideeën heeft. bring it..

    Login om te reageren
    • FuelMinded zegt

      28 mei 2010 om 11:02

      @bakkerst: Laurens van den Acker was van Mazda en is van Renault! Je bedoeld vast Adrian van Hooydonk.

      Login om te reageren
      • bakkerst zegt

        28 mei 2010 om 18:17

        @FuelMinded:

        kak!!
        je hebt gelijk, my bad..!
        ik haal die namen/posities vaker door elkaar..

        Login om te reageren
    • KoFFiE zegt

      28 mei 2010 om 11:33

      @bakkerst: volg je hier volledig. Ben niet bepaald fan van het Bangle-BMW design, maar ze hadden inderdaad tenminste persoonlijkheid. Kijk gewoon naar de 5 en 7 serie, duidelijk te onderscheiden, en toch overduidelijk BMW. Nu lijkt het gewoon alsof ze de “opblaaspomp” design-techniek van Audi gebruiken, en blijft Mercedes over als het enige Duitse merk met iets of wat design-durf en originaliteit…

      Ben allesinds benieuwd wat voor auto’s dit gaat opleveren bij Fiat…

      Login om te reageren
  6. Mr. V8 zegt

    28 mei 2010 om 10:54

    @ bakkerst: helemaal mee eens! Het Bangle design was een stuk eigenzinniger dan de V. Hooydonk designs. Zoals je al zegt, niet lelijk maar ook niet echt een *wauw* factor.

    Login om te reageren
  7. Appelscha zegt

    28 mei 2010 om 10:57

    Die “Coupé Fiat” is prachtig. Als daar toch eens een gelijkwaardige opvolger van zou komen!

    Login om te reageren
  8. SHFT zegt

    28 mei 2010 om 11:02

    Het wordt inderdaad eens tijd voor een degelijke Fiat “sportwagen”!

    Login om te reageren
  9. Fiat Coupe zegt

    28 mei 2010 om 11:03

    Laat maar komen die designs van Bangle, tenminste weer een uitgesproken design van Fiat, niet dat net niet stijltje van de Punto/Bravo. Ik kan niet wachten…

    Login om te reageren
  10. Laurens zegt

    28 mei 2010 om 11:07

    145 is imo ook da Silva… leuke auto was/is dat, de nieuwe Mini heeft er veel van gecopieerd grappig genoeg.

    OT: Bangle’s periode bij BMW valt samen met een stijging van de verkopen.

    Login om te reageren
  11. Relief zegt

    28 mei 2010 om 11:19

    @oli4k

    Gebouwd? Sinds wnaneer is Pininfarina een autobouwer?

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      28 mei 2010 om 11:58

      @Relief:
      Pininfarina produceert wel degelijk auto’s, de 404 en 504 Peugeot coupe en cabriolets kwamen er vandaan en ze bouwden ook een Cadillac coupe carosserie die met Jumbo Jets naar de VS werden gevlogen om bij Caddy afgemonteerd te worden.

      Login om te reageren
  12. Oli4k zegt

    28 mei 2010 om 11:22

    @Relief Al een tijdje: http://www.pininfarina.com/index/servizi/produzione

    Login om te reageren
  13. Bob zegt

    28 mei 2010 om 11:32

    Heeft dit er ook mee te maken dat Centro Stile Alfa dreigt te sluiten en ze nu een nieuwe man zoeken voor Centro Stile in Turijn?

    Login om te reageren
  14. floryn zegt

    28 mei 2010 om 11:38

    Bangle maakt wel echte moderne ontwerpen en dat past wel bij Fiat. Laten we hopen dat de volgende panda een wat eenvoudigere uitstraling heeft.

    Login om te reageren
  15. Benjamin1 zegt

    28 mei 2010 om 11:51

    ik ben niet echt fan van zijn modellen. Afgezien van de E60.

    Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    28 mei 2010 om 11:54

    Volledig eens met Bakkerst!!

    Login om te reageren
  17. L-Fred zegt

    28 mei 2010 om 12:28

    De designs van Bangle hebben me ook nooit geboeid. Je moet er toch niet aan denken, een Alfa (of welke auto dan ook) met het uiterlijk van het Guggenheim-museum in Bilbao.. Auw!

    Login om te reageren
  18. JH zegt

    28 mei 2010 om 12:29

    Bangle woont overigens in Italie, heeft zijn eigen wijngaard in de buurt van Turijn dus het gaat goed met hem
    Interview met hem en hij is al dichtbij Fiat: http://www.cardesignnews.com/site/designers/designer_interviews/display/store4/item191981/
    (alleen voor leden helaas)
    Bangle is een echte kunstenaar (beeldhouwen, schilderijen) en heeft zijn eigen firma opgericht dus als hij terugkomt bij Fiat dan waarschijnlijk als consultant…

    Login om te reageren
  19. JH zegt

    28 mei 2010 om 12:31

    interview is ook hier te lezen:
    http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Industry-News/CAR-interviews-Chris-Bangle-what-he-did-next/

    Login om te reageren
  20. W115 zegt

    28 mei 2010 om 12:31

    Tijd om Fiat fan te worden :)

    Login om te reageren
  21. Robert B zegt

    28 mei 2010 om 12:44

    Zapatinas heeft ook nog meegetekend aan de 145/146. Die heeft daarna de barchetta en de Z8 getekend. En nog veel later was ie mede-verantwoordelijk voor de vliegtuigneus van de Subaru’s.

    Login om te reageren
  22. reinier73 zegt

    28 mei 2010 om 12:59

    @bakkerst & KoFFiE: Jullie halen de woorden uit mijn mond!

    Login om te reageren
  23. Rob zegt

    28 mei 2010 om 13:17

    Ben benieuwd. Als hij komt mag hij wel eens een leuk sportwagentje voor de Fiat tekenen. Mist een beetje in gamma van Fiat en co. Liefst een tweezitter alla Fiat Coupe. Dat is leuke wagen(tje) en oogt nog niet eens heel gedateerd.

    Login om te reageren
    • Fiat Coupe zegt

      28 mei 2010 om 13:28

      @Rob: De Coupe is een 2+2, met genoeg ruimte voor 1 lange volwassene.

      Login om te reageren
  24. Robert zegt

    28 mei 2010 om 13:41

    Nou ja, de Coupé Fiat en Alfa Romeo 145 zijn leuke ontwerpen.

    Login om te reageren
  25. j zegt

    28 mei 2010 om 14:07

    Ik vind zelfs de BMW van zijn hand erg fraai

    Login om te reageren
  26. Alpinaa zegt

    28 mei 2010 om 15:12

    Worden fiats ook nog eens mooi! En dat van de Bangle-butt is onterecht, want Adriaan heeft o.a. de 6-serie getekend.

    Login om te reageren
  27. Poll zegt

    28 mei 2010 om 15:34

    Het is inderdaad Coupé Fiat en niet andersom. Maar iemand dus enig idee waarom het dan een Pinin ontwerp is? Of stond dat er alleen op omdat ‘ie daar van de band liep?

    Login om te reageren
  28. bmw zegt

    28 mei 2010 om 16:49

    Pininfarina bouwt overigens ook de Focus Cabrio.

    Laat die man maar komen, al hangt het niet enkel van de tekenaar af, het management en de plannen voor de portfolio zijn minstens even belangrijk.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    28 mei 2010 om 16:55

    ik hou niet echt van zijn werk ..

    maar Bangle is zondermeer een bijzonder slimme kerel ..
    en een geweldige ontwerper met een uitgesproken visie ..

    Login om te reageren
  30. Citrofiel zegt

    28 mei 2010 om 17:57

    Ik verlang terug naar de Bangle-tijd van BMW, dus van mij mag hij zo weer aan de slag bij een automerk!

    Login om te reageren
  31. bakkerst zegt

    28 mei 2010 om 18:21

    goed om te zien dat zoveel mensen toch nog een bepaalde passie voor auto’s en ontwerpen hebben. Niet iedereen wil wat de grijze massa heeft..!

    de diversiteit, en het onderscheidend vermogen van de verschillende modellen en merken mogen wel wat omhoog, en ik denk dat meneer Bangle daar een goede bijdrage aan kan leveren.

    Login om te reageren
  32. mb man zegt

    28 mei 2010 om 19:46

    Dat die man nog aangenomen wordt na al die misbaksels die hij getekend heeft

    Login om te reageren
  33. super zegt

    28 mei 2010 om 20:14

    de meeste van bangle’s ontwerpen waren wel verkoopsuccessen. En de Bangle butt vind je op meerdere auto’s terug tegenwoordig, het is in feite een oplossing voor de hogere motorkappen die moderne motoren nodig hebben om hun grote radiatoren te huisvesten.

    Login om te reageren
  34. Esprit_de_Flandre zegt

    1 juni 2010 om 12:50

    @mb man: die misbaksels hebben BMW wel geen windeieren gelegd. En daar is het ze om te doen. Als 90% het afschuwelijk vindt en 10% koopt, doe je betere zaken dan als iedereen het aanvaardbaar vindt en 5% koopt.

    @super: Hogere motorkappen zijn tegenwoordig Europese wet, want beter voor voetgangersveiligheid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North