Wat is de leukste nieuwe auto voor 25 mille?

Auteur: , 131 Reacties

Natuurlijk, je kunt een hoop moois vinden voor 25 mille als je niet per se de eerste eigenaar wilt zijn. Maar wat als dat nu wél een vereiste is? Kun je eigenlijk een beetje een leuke nieuwe auto rijden voor 25 mille? Ik vraag het jullie.

De échte bommetjes vallen buiten budget, dus een Clio RS, Polo GTI of Peugeot met gelijke initialen worden het niet. Wel kun je bij Ford terecht voor een prima Fiesta Red Edition met 140 pk sterke driepitter, levert MINI je graag een Cooper met 136 pk en handbak en kun je premium doen in een Audi A1 met 150 pk sterke TFSI.

Wie niet per se als eerste weg wil zijn bij het stoplicht kan kiezen voor zo’n lekker eigenwijze Citroën C4 Cactus of een heel behoorlijk uitgeruste Octavia 1.2 TSI. Vierwielaandrijving is mogelijk met de Duster, de Panda of evergreen Suzuki Jimny. Open rijden kan in de DS3, Smart ForTwo of in de Mini Cabrio, al koop je in dat geval voor de resterende vijf euro niet eens een sleutelhanger uit de accessoirelijst.

Flink wat keuze dus, van Abarth 500 tot Golf Sportsvan en van Renault Zoe tot tot Jeep Renegade. Bij deze krijgen jullie allemaal 25 denkbeeldige ruggen, met de opdracht daar de leukste nieuwe auto voor te kopen. Succes!



131 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Nou is de Smart wel er gaaf geworden..
@norge: http://buyersguide.caranddriver.com/media/assets/submodel/6342.jpg
@norge: wel een leuke auto
@norge: Helemaal mee eens! Op het dakje na :)
@norge: De Edition One (of First, oid) is idd een leuke car. Zeker in een Cabrio.
Voor het resterende bedrag neem je de 100pk sterke Turbo met Automaat en je hebt er dik plezier van.

(Ik rij een 120pk sterke Smart 451 Turbo uit 2008. Kan heel relaxend zijn maar ook prima pret)

De Smart is dan ook mijn keuze voor 20/25k
@norge: Dat is ook mijn mening.
Absoluut de cactus
@Soulmaster: haha echt, voor schut.
@thomasthomas: Dat dacht ik ook gelijk maar Soulmaster is een vrouw en dat kan het wel he.
@Soulmaster: Maar mijn keus zou ook de Cactus zijn.
@Soulmaster: Werk jij bij Always?
Gewoon niet nieuw kopen of uit Duitsland halen, nieuwe auto’s zijn vreselijk duur.
Moet het? A-Klasse.
@mercedesclk350: Een a klasse begint net boven de 25K en dan heb je een volledig kaal model. Vind de A klasse persoonlijk ook een erg mooie auto, maar ze zijn niet goedkoop! :P
@stephano: En daar zit het probleem, koop je een 2014 A-Klasse, dan heb je ongeveer een nieuwe auto maar dan binnen de 25k grenzen, en nog wat leuke opties.
@mercedesclk350:
Moeilijk hè? Een echt antwoord geven op een eenvoudige vraag! Probeer het eens!
@9000cse: Dat probeerde ik totdat ik echt niks leuks kon vinden, dus gaf ik een alternatief. Ik begrijp je probleem niet.
Voor paar honderd euro een golfje kopen om hem daarna helemaal te vernieuwen en upgraden. Dan heb je pas lol
@max038: oh hij moet nieuw zijn… #eerstlezen
Is er geen achterwiel-aandrijver te koop voor dit geld?
@martinus: Smart, Twingo, Twizy, i-Miev en dan heb je het wel gehad…
nieuw? een volkswagie polo ofzo?
Swift sport?
@dutchdriftking: Was mijn gedacht ook 3 jaar geleden. En nog steeds in de prijsklasse. (In Belgie 18k). Enkel de remmen zou ik wel een upgrade voor doen als deze vervangen moeten worden.
Ik doe eens gek; een Opel Adam S in knalrood met zwarte accenten!
@ghost:
Zou daar niet voor kiezen.
Dat model is al sloopwaardig na twee keer knipperen met je ogen..of 300.000KM.
http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png

Suzuki Swift is een leukere keuze denk ik.
En niet eens zo duur.
@martinus: En dit is gebaseerd op?
Lijkt me sterk dat er al Adams zijn met meer dan 300.000 km op de teller.
@mercedesclk350: ik denk dat dat ook juist het probleem is :D
@mercedesclk350: Gebaseerd op de miljoenen auto’s die jaarlijks in Europa officieel gesloopt worden door een officiële sloper.
@martinus: Ja dat dacht ik dus al, maar hoeveel Adams, en voor dat geld andere Opels die nu nieuw te koop zijn, denk je dat er op de sloop liggen, naast verongelukte modellen? Ik zeg niet dat nieuwe Opels gelijk topauto’s zijn maar deze grafiek is niet geschikt om nieuwe modellen mee aan de tand te voelen.
@mercedesclk350:
Ik vermoed doordat de adam gemiddeld nog eerder dan een gewone Opel naar de sloop moet, omdat het een klein boodschappenwagentje is. Dus relatief veel stadskilometers maakt.

Uit het onderzoek bleek ook dat de onderhoudskosten bijzonder hoog waren bij dit merk.(fd)

Tot slotte heeft Opel natuurlijk ook nog een ander probleem. En dat is het type mensen dat de Opel koopt. Saab gebruikt dezelfde techniek als Opel maar komt toch een stuk beter uit de test. Tijdig en net onderhoud en net rijgedrag zorgt er ook voor dat je auto niet zo vroeg naar de sloop hoeft.
@martinus: want jij koopt nieuw een auto en rijdt er 300k km’s mee. Neem jezelf in de maling. Directe familie heeft een Adam (geen S) en die zijn echt prima en standaard afgelopen met opties.
@martinus: Manmanman, dat jij jezelf nog altijd serieus kan nemen. Ik niet in ieder geval. Moet vaak wel lachen met jou haat jegens opel overigens. Hier thuis zijn we gek op die roestende en rammelende bakken ellende die om de 5k km bij de garage staan… Overigens zijn ze wel goedkoop in onderhoud😊
@ghost: Of een Opel Astra 1.0 Innovation. Werd louter positief ontvangen onder de Hollandse autopers.
Bij bijvoorbeeld Sixt in Duitsland kun je met hoge korting nieuwe EU auto’s kopen. Kortingspercentages waar de dealer in NL vaak niet aan begint. Even googlen op ‘EU Neuwagen’ levert voor 25 mille veel leukere auto’s op dan wat hier qua listprijs te vinden is – alleen even rekening met de BPM houden.
@parker: hoe werkt dat dan?
@st220: online configureren, dealer in Dld. voor aflevering kiezen, bestellen-klaar. Dealer kurzzeitkennzeichen laten regelen, bij RDW melden, bpm betalen en rijden maar. Gewoon dezelfde fabrieksgarantie etc.
@parker: is dat ook te leasen, of begint een leasemaatschappij daar niet aan?
@michiel_vandelft: private lease bedoel je? Nee, leasemijs kopen zelf al in met korting die ze deels verwerken in het leasebedrag. Dit is alleen interessant als je particulier zelf een auto nieuw koopt. Maar leasen moet je niet doen, zonde van je centen en je kunt financieel geen kant meer op als er iets verandert in je persoonlijke situatie. Gewoon tweedehands kopen binnen je budget.
@parker: helder! Thanks voor de info
Voor 25 mille zou ik gaan voor de dikste Smart ForTwo Cabrio.
Moest het iets praktischer zijn de Mazda 2 of de nieuwe Peugeot 2008.
Ik zou liever een tweedehands kopen, zo zag ik voor 22.000 laatst een TVR cerbera…
@kuifje: ja rechtsgestuurd, met alle ellende van dien, en ohja TVR is ook niet echt degelijk en wens je succes met het onderhoud. Lekker laten staan als ik je die tip mag geven.
@ghost: Hij moet wel nieuw zijn ;)
Ik zeg: Zo’n bouwpakket van een Caterham Seven! Kost 16.000 pond, even knutselen en dan heb je een hoop plezier (mits je ‘m goed in elkaar gezet hebt).
Zit een driepitter in, maar omdat het karretje niks weegt gaat ‘ie als de bliksem!

http://www.autoblog.nl/nieuws/caterham-seven-165-eindelijk-ook-voor-nederland-62536
@123bat: Enneh, die 5000€ die je overhoudt (ongeveer) kun je aan kratjes bier uitgeven die je drinkt als je weer een middag/avond goed aan je auto hebt geknutseld ;)
@123bat: een ultima gtr kit car is haalbaar. Als je in bezit bent van 2 handige handjes.
Wat kost zo’n Mazda CX 3?
@Svenska_Aeroplan_AB: Minder dan 25.000!
@reactief: niet in de praktijk… Net zoals mijn eigen Kadjar.
@Svenska_Aeroplan_AB: Een CX-3 TS (wat net wat meer is als basis) kost €24.935,- exclusief afleverkosten en navi, inclusief metallic en 16″ lichtmetaal.
@motormuis: wat voor motor? Minder dan 200pk hoef ik niet meer
@Svenska_Aeroplan_AB: Luie donder! Ga naar http://www.mazda.nl en leef je uit! ;-)
200pk ga je in een CX-3 sowieso niet krijgen trouwens!
@reactief: Volgens mij kun je bezine alleen maar met de 120 pk 2.0L krijgen
Cactus een knal knoeper gele !

Die Cactus is eindelijk weer eens een love-it-or-hate-it model.

Ik vind hem vrij sex en klasse loos zoals de meeste oer-auto’;s als een echte Mini, 500, R4 en Eend waren.!
Misschien een spiritueel opvolger van de Eend, tijden veranderen !
@desjonnies: ik heb er laatst eens in gereden en dit was verbazingwekkend goed! Nadien nog met het thuisfront besproken, maar… helaas, de vrouw behoort in deze tot het ‘hate-it’ kamp.

Ik vind hem qua looks in ieder geval ook geweldig leuk.
@desjonnies: eens! Ik hoop echt dat er in de nabije toekomst nog een uitvoering komt in de richting van de aventure concept.. A la 2cv Sahara, ax 4×4 of uit de Peugeot hoek de 505 dangel. Met zwarte roostertjes over de vóór- en achterlichten en een paar moddervette bf goodriches eronder. Dat zou mooi zijn!
@desjonnies: Als ze die zijkanten normaal hadden gedaan had ik het in elke kleur een mooie bak gevonden. Nu wil ik hem alleen maar in het zwart.
@desjonnies: Ik ben ook fan! Krijg een glimlach op mijn gezicht als ik er eentje zie. Heel gedurfd en voor mijn part geslaagd.
Vitara
Seat Ibiza Cupra, nota bene door AB zelf getest: http://static.autoblog.nl/images/wp2015/Seat-Ibiza-Cupra-2015-review-5287.jpg
@knipperlichtje: verdomd, die past binnen het budget ook. Vermoedelijk het meeste (192) aantal pk’s dat je nieuw kunt kopen voor 25 mille.
@knipperlichtje: Niet te verkrijgen als automaat (onverklaarbaar, aangezien zijn broer de Polo GTI wel een DSG mogelijkheid heeft) en dat zou voor mij toch wel een bottleneck zijn.
@Stefje: of bij seat zijn ze slim en willen ze de DSG niet, ze zijn verre van betrouwbaar!
@rufctr01: Was dat niet vooral bij die 1.4 het geval? Neem aan dat het nu intussen wel mee moeten vallen. Kom er snel genoeg zelf achter in ieder geval!
@Stefje: ga maar braaf naar VW, dan betaal je full option 32K voor je polo GTI. De cupra kost je 26,5k full options. Plus; echte mannen roeren zelf, dsg? Serieus? (Ik heb het gehad maar dat wil je toch niet in zo’n wagentje?!)
@ghost: Nou, je zit er in mijn geval redelijk ver naast ;) ik stond namelijk op het punt de Ibiza Cupra te bestellen. Emocion Red met zwarte velgen, alles er op en er aan, tot ik er achter kwam dat ze alleen de driedeurs variant als Cupra hebben en geen DSG. Om die reden het verschil in prijs maar voor lief genomen en voor de full-option Polo GTI gegaan. Ik heb het allemaal al gehoord.

Pro DSG: De was doe je toch ook niet meer met de hand? Veel efficiënter, veel effectiever, veel beter voor het milieu.

Pro handbak: een echte vent schakelt zelf, je bent toch nog geen 60? Veel leuker. Veel beter. Zoals het hoort. DSG is onbetrouwbaar. Zelf schakelen geeft meer gevoel. Eten kan je ook kant en klaar kopen en in de magnetron zetten maar zelf koken is toch leuker en geeft meer voldoening.

Uiteindelijk moet ik er dagelijks mee rijden en ondanks dat zelf roeren z’n charmes heeft heb ik het voor die 20% van de tijd dat ik het mis er niet voor over om de resterende 80% van de tijd (in files enzo) ook te moeten schakelen. Ik heb dus de DSG genomen :)
@Stefje: het is niks persoonlijks maar ik vermoed dat jij en ik geen 5 jaar schelen, daar kan ik naast zitten maar dan wil je iets leuks. Ik rijd nu zelf een polo, een R WRC, met handbak, ook geen DSG leverbaar. M’n bloedeigen vriendin heeft weliswaar ook lopen dubben op een GTI vs cupra maar het is uiteindelijk de cupra geworden, pirineo grijs met de normale velgen want die zwarte parkeer je liever in tjernobyl in plaats van woonwijken met stoepranden.

Zelf reed ik hiervoor een Scirocco met DSG. Nieuw gekocht met nagenoeg alle opties, alleen geen Panorama dakje. Alles ging top, totdat de DSG na 2 jaar en 43K op de klok bijgeluiden kreeg. Na 3x 1500€ achterlaten bij een DSG-dokter is je vertrouwen daarin aardig geschaad, de dealer heeft de bak vervangen onder garantie, het gezeur bleef. Lang verhaal kort, ik wens je heel veel plezier met de polo GTI, absoluut een leuke auto. En wie weet spotten wij elkaar nog wel eens, lijkt me in ieder geval toch eens leuk om e.e.a. Naast elkaar te zetten en te vergelijken.
@ghost: Ik weet niet hoe oud jij bent, ik 29. De Polo R WRC is wel een snoepje, maar niet meer leverbaar en anders buiten mijn budget. Nu ben ik wel benieuwd of je inmiddels niet een beetje zat bent van het schakelen met bijna 22k per jaar?

Ik koop liever een S2000 er bij voor het ‘echte’ rijden dan dat ik nu in mijn dagelijkse auto zelf moet roeren. Voor wat betreft de kleur van de velgen, dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ik snap je punt qua stoepranden, zelf ook al meermaals slachtoffer van geweest, maar vorm gaat bij mij altijd voer functie :)

Ben overigens wel heel benieuwd naar je WRC, dus wellicht kunnen we ze ergens een keer naast elkaar zetten op een meeting of event.
@Stefje: haha komt goed, stuur maar een berichtje als er een event is, ben ook geregeld op Cars en coffee en Cars en bubbels te vinden. Voornamelijk die in Loosdrecht bij rennspeed. Ik rijd de polo alleen voor erbij. Daarom heeft m’n vriendin nu de cupra besteld, Seat mii begint wel erg te vervelen als je uit de polo stapt. Ben overigens 27 dus dan klopt mijn inschatting wel. Zie de foto’s wel verschijnen als je hem hebt, wanneer wordt ie verwacht?
@knipperlichtje: Heel scherp! En een goede keuze ook.
Misschien dat er nog ergens een Rover 75 met 0km op de klok staat….
Dat wordt voor mij sowieso een Mazda, een super dikke 2 GTM Drivers pack met leer of een redelijke CX3 of 3 in TS spec met 2.0L motor…. -_-
Een grote verzameling aan fiesta mk1’s, 205’s, renault 5’s, fiat uno’s etcetc.. en met maten op roadtrip.
@flyinglotus: Moet wel een nieuwe auto zijn.
Cactus all the way
SEAT Ibiza Cupra SC 1.8 TSI 192 pk. Met handbak. Hou je nog 1.000,- over voor een kek kleurtje.
@menaz: pirineos gray is erg mooi.
De gene die minst afschrijft in 1 dag… In ontvangst nemen, naar een dealer rijden waar een E46M3SMG staat en meteen erop inruilen en naar huis met de M3… Voor dagelijks vervoer rijd ik wel een oud krot dat nog net niet uit elkaar valt, en laten we nou voor 25K geen leuke snelle autos kunnen kopen helaas
@spykerboy: oeh die m3 is heerlijk..
Mito!
Abarth 500C (cabrio!) is wel een tientje over budget, maar is het wel waard denk ik.
Alles behalve de Cactus
Ik vind zo Renegade wel leuk
208 XY, die hele luxe met leer op het dashboard en fancy verlichting
Nieuwe DS3, mooie nieuwe neus en voor dat geld zit alles erop!
@peugeot205: kun je zelfs voor de Cabrio gaan 😀👍
Kia Pro Cee’d GT-line
Heb je een auto vol opties, alhoewel wel een beetje een schaap in wolfskleren.

Ford Focus met Individual Bodykit.
Al ben je dan niet echt uniek, gezien de vele Focussen op de weg.

Jeep Renegade.
Leuke en aparte wagen maar om hem leuk aan te kleden kom je tegen de 30k.
Iets met twee wielen natuurlijk! Maar dat mag ik natuurlijk niet kiezen.

Dan maar een Ibiza Cupra of een paar euro door sparen voor een Fiesta ST. Al heb je dan geen geld meer voor opties. Of een Mini Cooper met wat opties, maar dan moet je weer gaan voor een 3 cilinder. Terwijl je toch 25.000 euro uitgeeft.
Ik zou een Dacia Sandero kopen en van het overgebleven geld naar de kroeg gaan. Dixit.
Mijn vriendin rijdt een DS3, en zijn in de markt voor een nieuwe. Voor €25k heb je een leuke met LED lampen etc!
Ford fiësta 1.4 full-option. Lijkt me een leuke gooi en smijt wagen! De ST is net te duur helaas.
Altijd de Ibiza Cupra, 192 PK. Alternatief is de Adam S.
Mazda MX5
@petrolicious: helaas, 4790 euro te duur…
@pietertjep85d: niet in BE, er is zelfs nog ruimte voor opties
Saab 9-3 Turbo X 280hp
@henrineyt69: niet in BE ;) er is zelfs nog ruimte voor opties
Een smart of een Renault Twizy.
Halve Golf R
@thomasthomas: Doe mij dan maar de onderste helft, zet ik wel een helm op :)
Opel adam S?
@henkhupelschoten: Misschien past een Rocks S ook wel binnen budget, dakje open en scheuren maar.
@henkhupelschoten: @ghost: Was me voor… Maar we hebben aanhang! Verder lijkt me die Smart ook wel geweldig. Nu nog wachten op de elektrische smart cabrio.
Renault Clio tce 120 edc of een peug 208 gti?
Doe lekker gek en importeer een nieuwe Wrangler of Nissan Altima. Voor €25k moet je goed zitten inclusief import.
@e550: ex BPM helaas. Ik zou trouwens voor de Dodge Dart gaan.
Alfa 15… Neen de Ibiza fr of fiesta met wat st rommel.
Ik ga met @knipperlichtje mee naar de Seat dealer. Meeste bang for bucks.
Mazda MX-5 Skyactiv-G van 131 pk, in Soul Red. Want in België heb je die voor €24.240. En als je bereid bent om 40 euro boven budget te gaan, heb je er zelfs een Bastuck-sportuitlaat bij.
Mito 1.4 turbo koos ik 5 jaar geleden voor. Stond voor hetzelfde dilemma.
Ahem… De winnaar van vanavond, caterham 160!!!
@agera: Die heb je niet voor 25.000 euro… I wish you did.
@BaRa: Correctie – die heb je dus WEL voor 25.000 euro. My bad – http://www.gpsracing.be/prijslijst165.pdf – maar of je dat ook in NL aan die prijs kan krijgen, weet ik niet goed.
Volkswagen Golf / Opel Astra / Ford Focus / Affa Romeo Giulietta!

Het enige dat jammer is dat je dan bij de kale modellen uitkomt. Normaal gesproken wil je toch wel wat dingen hebben zoals een lekkere motor, kek kleurtje, leuke velgen etc.
Abarth 500 for sure. Wat een heerlijk bakkie!
Ik zou lekker in Duitsland gaan shoppen en dan iets zoeken met minimaal 100 PK en een rijke uitrusting en Importeren
@denniyo: bijvoorbeeld zoiets:

Hier staat dan wel bij bouwjaar 12/2015 maar met 10km op de klok dus nieuw!

http://ww3.autoscout24.nl/classified/286877270?asrc=pl|as

Verder een aantal andere alternatieven zoals: een Citroën C4 met 131PK,

http://ww3.autoscout24.nl/classified/285446624?asrc=st|as

Seat Leon 1.4 TSI 150PK,

http://ww3.autoscout24.nl/classified/283679736?asrc=st|as

Nissan Juke 1.6 117PK,

http://ww3.autoscout24.nl/classified/285675266?asrc=st|as

VW Polo Blue GT 1.4 TSI 150PK,

http://ww3.autoscout24.nl/classified/283595581?asrc=st|as


Kia Cee’d 1.6 CRDI GT-line 136PK

http://ww3.autoscout24.nl/classified/280389632?asrc=st|as

Of deze Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140PK

http://ww3.autoscout24.nl/classified/285091434?asrc=st|as

En tot slot voor de liefhebber een Fiat 500X 1.4 Multi air met 150PK

http://ww3.autoscout24.nl/classified/284054897?asrc=st|as

Allen zijn van bouwjaar 2016 en hebben niet of nauwelijks kilometers op de teller dus vallen onder de categorie nieuw!
Hij moet nieuw zijn? Ik zou er één kiezen uit dit lijstje:

1. Seat Ibiza SC Cupra
Vind het geen hele mooie auto, maar 192 pk is toch interessant.
2. Seat Leon SC 1.4
Bestwel een mooie auto, niet te groot, niet te klein, 150 pk.
3. Mazda CX3 2.0
De mooiste mini SUV en een lekkere motor en je kunt voor dit geld een van de meest luxe uitvoeringen kiezen
4. Mazda 3 2.0
Minder mooi dan de CX3, nog steeds een mooie bak en ook die fijne 2.0 motor.
5. Suzuki Swift 1.6 Sport
Leuk gooi en smijtbakkie en toch best volwassen. 136 pk is echt genoeg hierin.
De hoeveelheid mensen die voor een Cactus kiezen is echt bizar hoog. Ik had wat meer smaak verwacht van de AB lezers!

Een cactus hoort in de woestijn of in een potje in je raam. Niet op de weg!
Toevallig heb ik mezelf deze vraag ook gesteld een paar maanden terug. Uiteindelijk niet voor een nieuwe auto gegaan maar een 2e hands Fiesta ST. Dit was echter de shortlist:

1. Mazda 2 GT-M
2. Mazda 3 Hatch TS+
3. Nissan Juke
4. Honda Civic
5. Suzuki Swift Sport
6. Ford Fiesta Red Edition

Heb serieus getwijfeld tussen de Fiesta ST en de Mazda 2, uiteindelijk won de passie van het gezonde verstand maar nog geen moment spijt gehad.
Interessant vraag stuk. Ik denk dat ik voor de DS3 zou gaan. Alhoewel ik het pre-facelift model mooier vind blijf ik het wel leuke auto’s vinden. En voor 25K hoef je niet voor de lichtste motor te gaan en kun je nog wat opties aanvinken om hem leuk aan te kleden.
Onlangs eens prijs laten maken voor een nieuwe corsa opc. Zet net op 25k. Met panorama dak, alles leder,… Wel in België.
Maar zou dan toch voor het vorig model in nurburgring editie gaan.
@cossiekiller: En zat ook nog performance pack op met mechanische sper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).