• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ecclestone en FIA: ‘niet terug naar oud kwalificatiesysteem’

Auteur: Dizono, gepost 3 april 2016 om 14:56 – 25 Reacties

" title=


Bernie en Jean Todt doen een wedstrijdje koppig zijn en mogen door naar Q2.

Terwijl de hele wereld, met de coureurs en teams voorop, het liefst ziet dat zo snel mogelijk wordt teruggegaan naar de manier van kwalificeren van vorig seizoen, blijkt dat voor de F1 en FIA geen optie. Dat bevestigde zowel Red Bull-teambaas Christian Horner aan Motorsport als Mercedes-eindbaas Toto Wolff aan BBC. Zowel Ecclestone als FIA-directeur Jean Todt zouden niet bereid zijn hun ongelijk toe te geven en proberen uit alle macht om de nieuwe manier van kwalificeren op een zo geforceerd mogelijke manier toch semi-interessant te maken. Waarom? Omdat ze blijkbaar te koppig zijn om hun eigen ongelijk toe te geven.

Het nieuwste plan zou zijn om de bepalende tijd niet te baseren op een enkele snelle ronde, maar op het gemiddelde van de twee snelst gereden tijden. Meer details zijn op dit moment nog niet bekend, maar het is maar de vraag of ze dit halfbakken systeem ooit spannend krijgen. Was er tijdens de eerste race dit jaar vooral commentaar op het feit dat tijdens Q3 een aanzienlijk deel van de tijd geen auto’s op de baan waren, dit weekend gebeurde het ook al tijdens Q1 en Q2.

Ook interessant!

  • Ecclestone Vice-president
    Ecclestone vice-president FIA na verkiezingen
  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Christian Horner, Formule 1, jean-todt, Racing, Toto Wolff

Vorig bericht: « Wat is de leukste nieuwe auto voor 25 mille?
Volgend bericht: BMC 1800 Berlina Aerodinamica: vergeten concept (1967) »

Lees Interacties

Reacties

  1. bisazza zegt

    3 april 2016 om 14:58

    Het lijkt af en toe wel op FIFA praktijken daar bij de FIA

    Login om te reageren
    • jiltjes zegt

      3 april 2016 om 15:02

      @bisazza: scheelt ook maar een letter en die zit dan weer in de F1

      Login om te reageren
  2. beetec zegt

    3 april 2016 om 15:02

    Het gemiddelde van 2 ronden! Haha! ze snappen het echt niet hè

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      3 april 2016 om 15:56

      @beetec: Als er een uur lang vrij wordt gereden is dat juist wel eerlijk lijkt me. Prima als je met je silver arrow 1 ronde doet, maar het middenveld is wel gebaat bij deze formule. Plus geef dan ook 2 sets soft extra.

      Login om te reageren
  3. Mika_Hakkinen zegt

    3 april 2016 om 15:02

    Les 1.. hoe maak ik f1 kapot.. man wat mis ik soms onze sm meester/slaaf Max Mosley

    Login om te reageren
    • wif1 zegt

      3 april 2016 om 15:30

      @Mika_Hakkinen: Haha precies en misschien is het een idee om Jean en Bernie eens bij die dames langs te sturen. Kunnen ze die rare ideeën er bij beide heren eens flink hard uit slaan…

      Login om te reageren
  4. turboboy zegt

    3 april 2016 om 15:09

    Zou een goed begin zijn als alle automagazines, sites en blogs stoppen met schrijven over de F1, dat is een boodschap laat ze maar sterven stelletje ego’s

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    3 april 2016 om 15:10

    Die twee bejaarden moeten gewoon het veld ruimen. Tijd voor wat nieuw bloed in de leiding, liefst een ex coureur en ex teambaas. Misschien heeft de oude baas van Ferrari nog wat vrijetijd over.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      3 april 2016 om 15:11

      @trustmeiamanengineer: ik weet niet of je de geschiedenis van Todt kent…?

      Login om te reageren
      • Mika_Hakkinen zegt

        3 april 2016 om 15:17

        @Dizono: Nou aan Todt hebben we wat.. wat een droogkloot is dat zeg!

        Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        3 april 2016 om 15:26

        @Dizono: Ja, en Bernie is ook teambaas geweest. Maar beide zijn nu seniele bejaarden, dus het is toch ergens fout gegaan. Laat ik het dan anders zeggen, er moeten gewoon nieuwe, jongere mensen aan de macht komen.

        Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      3 april 2016 om 15:22

      @trustmeiamanengineer:

      Todt wás de baas van Ferrari.
      En ook van Peugeot Sport in de jaren 80 en 90.
      Dat helpt dus niet zoveel.

      Login om te reageren
      • swid zegt

        4 april 2016 om 07:17

        @carmasterr: dat verklaard waarom de auto’s zo onbetrouwbaar zijn.

        Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    3 april 2016 om 15:20

    Het is simpel: je laat alle coureurs 30 ronden rijden. Elk op de drie types banden die zijn toegestaan. Daar bereken je het gemiddelde van. Daar weer de wortel van keer het aantal dagen in de maand waarin de Grand Prix wordt gereden minus de kleur van de auto plus een slof sigaretten, en de coureur met de malste helm rijdt op pole.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    3 april 2016 om 15:21

    Verbindt een geldprijs aan een behaalde kwalificatieplek en je zult zien dat de teams ineens dit een fantastisch kwalificatiesysteem vinden…

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      3 april 2016 om 15:22

      @Rick-dos: En dus tot het eind van de kwalificatieperiode gaan strijden…

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        3 april 2016 om 17:30

        @Rick-dos: om in de race geen banden meer over te hebben…

        Login om te reageren
  8. dberkwood zegt

    3 april 2016 om 15:26

    Het oude format was gewoon prima. De spanning bouwde zich op en aan het eind van elke sessie was er nog genoeg actie.

    Als het dan zo nodig aangepast moet worden, waarom dan niet 4 kortere sessies met het oude format in plaats van 3? Laat elke sessie dan 10 minuten (of iets minder) duren. Zo staat er meer druk op de teams en coureurs om te presteren en kunnen de kijkers van meer actie genieten.

    Login om te reageren
  9. patrick zegt

    3 april 2016 om 15:28

    Beter trekken ze lootjes wie mag beginnen!

    Nee, serieus dit is toch om te gierennnnn….

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      4 april 2016 om 09:04

      @patrick: Dat zou misschien nog best wel leuk zijn ook! Als ze het dan zo maken dat gemiddeld iedereen vanaf dezelfde startrij start, dan is dat verschil ook weer weggehaald. Je krijgt in ieder geval veel meer inhaalacties!

      Login om te reageren
  10. arii zegt

    3 april 2016 om 15:38

    F1 is al te moeilijk en onduidelijk voor 80% van de kijkers, he ik heb een idee, laten we het nog moeilijker maken! Hoe? Door een goedwerkende qualy te verneuken! Bernie says, if it isn’t broke, fix it till it is!

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    3 april 2016 om 15:41

    Hmm, wie met Bernie op de spoiler rijd op pole positie, lijkt me top.

    Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    3 april 2016 om 16:19

    Jammer dat ze het zo koppig blijven volhouden.

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    4 april 2016 om 08:20

    Machtig mooi.

    Leukste waren nog wel de commentaren van die 2 heren op Channel 4; die ene had tijdens Q2 niet daar dat letterlijk iedereen behalve 1 klaar was en probeerde het elke keer maar weer.
    Later kwamen ze wel terug met een goede opmerking: ik wil die auto zien rijden; kijken hoe die op de baan ligt en dergelijke; nu kijk ik de hele tijd naar de aftellende klok.

    Maar goed, als je niet kan inzien dit formaat echt niet werk omdat er gewoon geen climax is richting het einde; dan heb je echt een bord voor je kop.

    Login om te reageren
  14. Alex_79 zegt

    4 april 2016 om 09:37

    Zucht, wat een schertsvertoning was dat zaterdag. Het grootste probleem zijn de promotors. Die hebben bij de FIA geklaagd dat de instapklassen op zaterdag in hun eentje de show niet kunnen maken (meestal Porsche Cup, Gp2 en Gp3), en daarom wil de FIA nu per sé een nieuwe kwalificatie die de actie vergroot.

    Ze willen alleen niet begrijpen dat het probleem zit in de vele SPAARmaatregelen en de hoge boetes in de vorm van gridstraffen die je krijgt als je geen Banden spaart, geen brandstof spaart en niet zuinig met je onderdelen omgaat. Daarom stopt dus iedereen met nog 3 minuten op de klok, geen zin om voor de kat zijn viool banden te verknoeien waar je in de race nog wat aan hebt.

    Het systeem dat de Fia de teams voorlegde is zo ingewikkeld dat het bijna niet leuk meer is: twee snelle getimede ronden per sessie, het gemiddelde daarvan is je eindtijd per sessie, Q3 gaat weer tussen 10 ipv 8 rijders. Alles om die zaterdag maar “leuk” te maken, en naar de team werd inderdaad niet geluisterd, de oude kwalificatie kwam niet eens op de agenda. Gelukkig maakte de race de zeer saaie zaterdag nog enigermate goed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North