• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat is er zo bijzonder aan deze DeLorean?

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 juni 2015 om 07:49 – 60 Reacties

DeLorean DMC-12


There can be only one.. Oh wacht, halen we nu twee iconische jaren ’80-films door elkaar?

Op 26 juni gaat bovenstaande DeLorean in Berlijn onder de hamer. Op het eerste oog is het de zoveelste roestvrijstalen DMC-12, echter, dit model heeft een stamboom. John DeLorean zelf kocht hem als cadeautje voor zijn toenmalige vrouw, de actrice/model Cristina Ferrare (retro-fap).

Toen de twee in ’85 uit elkaar gingen onderging haar (in Ierland gebouwde) vleugeldeur-Amerikaan hetzelfde lot, en na een aantal omzwervingen is het model uit 1982 nu op een veiling beland.

Echt heel zeldzaam is de DMC-12 met 9.200 geproduceerde exemplaren niet, en heel snel was de auto evenmin, maar dankzij Marty McFly en Doc Emmett Brown kent eigenlijk iedereen de auto. Het bieden start op 34.000 euro, maar de aanbieder verwacht/hoopt tussen de 70 en 100.000 euro uit te komen. De duurst geveilde DeLorean ooit – een prototype – deed 110.000 dollar, omgerekend ruim een ton in euro’s.

Zeg, hoe zit het eigenlijk met die spectaculaire elektrische DeLorean die zou komen? D.o.a?

Ook interessant!

  • delorean collectables
    DeLorean DMC-12
  • Een widebody Delorean DMC-12, mag dat?
  • Gespot - Een DeLorean is na 41 jaar nog steeds futuristisch
  • DMC Ferrari Roma
    DMC Ferrari Roma is net dat tandje agressiever

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

delorean, dmc-12, veiling

Vorig bericht: « Harley Earl: de belangrijkste designer ooit uit de USA
Volgend bericht: Voetballer Vidal opgepakt na zware Ferrari-crash [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. agera zegt

    17 juni 2015 om 07:56

    Ik vind het een prachtige auto! Vooral de vleugeldeuren vind ik gaaf.
    Alleen jammer van de motorisering.

    Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    17 juni 2015 om 08:01

    Leuk zo. Maar een ton krijg ik nooit terug voor oud ijzer.

    Het moet trouwens roestvast zijn en niet roestvrij.

    Login om te reageren
    • rene-mini zegt

      17 juni 2015 om 08:19

      @mrrallycross: als we dan toch bijdehand gaan doen, “ijzer” komt eigenlijk niet op de markt voor in pure vorm. Het is net als roestvrij staal verkeerd ingeburgerd, Het moet staal ipv ijzer zijn :)

      Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        17 juni 2015 om 09:24

        @rene-mini: klopt. Helemaal gelijk.

        Login om te reageren
  3. snorrie zegt

    17 juni 2015 om 08:03

    Leuk.

    Login om te reageren
  4. robskilov zegt

    17 juni 2015 om 09:20

    Vet, een Delorean staat hoog op mn lijstje als ik een grote schuur en volle bankrekening zou hebben. Het verhaal achter dit exemplaar is me persoonlijk overigens geen extra centen waard.

    Login om te reageren
  5. Jochen zegt

    17 juni 2015 om 09:24

    Mooi bericht. De meest bijzondere dmc-12 vond ik toch die 3 gouden exemplaren

    Login om te reageren
  6. carseen zegt

    17 juni 2015 om 09:43

    in Engeland is er een verkocht voor 80.000 euro begin deze maand. Deze heeft 24 km op de teller.

    http://www.historics.co.uk/buying/auctions/2015-06-06/cars/ref-96-1981-delorean-dmc12.aspx

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      17 juni 2015 om 10:32

      @carseen: 24 miles

      Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    17 juni 2015 om 10:42

    Altijd leuk, zo’n DeLorean. Wil er zeker ook eentje bezitten, ooit…

    Wat de motor betreft: in een Amerikaan zou ik hem niet zo snel verwachten, en met zijn output klinkt het niet bepaald rap. Maar zet hem eens in zijn tijdsperspectief en dan klinkt +- 210 voor een 80s sportwagentje niet eens zo slecht…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 juni 2015 om 11:31

      @toyotafortuner: Amerikaan?

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        17 juni 2015 om 11:44

        @norge: De DeLorean is toch gewoon een Amerikaanse wagen?

        Login om te reageren
        • norge zegt

          17 juni 2015 om 11:53

          @toyotafortuner: Gebouwd in Ierland met Europeese motor door een Amerikaans bedrijf…Ja, het is een Yank..

          Login om te reageren
          • toyotafortuner zegt

            17 juni 2015 om 12:01

            @norge: ah zo

            Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            17 juni 2015 om 15:37

            @norge:
            Yep, mede ontwikkeld door Lotus en aangerdeven door een PRV 6, een Franse motor dus.

            Login om te reageren
    • O plaat zegt

      17 juni 2015 om 18:23

      Ooit eens lezen van de ombouw van het Franse rommel blok naar een 4L Buick V8 dit zou hem beduidend sneller en betrouwbaarder maken. En je zou die kleine Buick V8 er zonder veel problemen moeten kunnen in krijgen.

      Login om te reageren
  8. Delorean zegt

    17 juni 2015 om 10:45

    De elektrische DeLorean wordt gebouwd op aanvraag. Er is inderdaad weinig vraag naar, maar momenteel ken ik er 3 en een 4e is in opbouw ….

    Login om te reageren
  9. Delorean zegt

    17 juni 2015 om 10:49

    DeLoreans gaan zeker omhoog in waarde ; momenteel kan je voor een goed, origineel exemplaar 30 à 35.000 Euro vragen in Europa …

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      17 juni 2015 om 15:40

      @Delorean: Valt mij nog mee eigenlijk, hoeveel bestaan er nog van de 9200?

      Login om te reageren
      • Delorean zegt

        17 juni 2015 om 15:51

        @Pallas: er zijn er officieel 8583 stuks gebouwd (aantallen verschillen volgens de bron), maar naar schatting zouden er nog een 6500 rondrijden wereldwijd (wat ik persoonlijk veel vind volgens het aantal gebouwde wagens).

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          17 juni 2015 om 16:45

          @Delorean: Das een prima percentage.
          Weet je toevallig ook hoeveel er in NL zijn?

          Login om te reageren
          • Delorean zegt

            17 juni 2015 om 17:02

            @Pallas: volgens de Nederlandse Delorean Club zouden er in Nederland een 100-tal zijn. Moeilijk te achterhalen, natuurlijk, want een deel kocht zijn auto om te rijden, een deel als ‘investering’ en een deel waarvan hij staat te verkommeren in een schuur ergens. Op clubdagen zie je meestal ook dezelfde personen terugkeren (de ‘rijders’, dus) …

            Login om te reageren
            • Pallas zegt

              17 juni 2015 om 17:30

              @Delorean: Dank voor uw kennis.

              Login om te reageren
  10. sleepyj zegt

    17 juni 2015 om 11:14

    Een auto met geschiedenis, gefinancierd met geld uit de cocaïne handel, eigenaar opgepakt maar doet niets af aan dat het een gave auto is.

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      17 juni 2015 om 11:46

      @sleepyj: rectificatie: ik doelde eigenlijk op het automerk niet specifiek deze auto+eigenaar. Excuses

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    17 juni 2015 om 12:59

    Hmmm, ik hoef hem niet.

    Login om te reageren
  12. Delorean zegt

    17 juni 2015 om 14:02

    Ondertussen heb ik bericht gekregen van James Espey, Vice President van de DeLorean Motor Company in Texas, dat deze DeLorean (zijnde VIN#06452) NOOIT aan John Delorean zelf noch aan zijn vrouw verkocht geweest is …

    Met andere woorden: bovenstaand artikel is ‘dikke zever’ (of toch tenminste the onderwerp) en de wagen is zeker niet meer waard dan een ‘gewone’ DeLorean ….

    Login om te reageren
  13. bofkont zegt

    17 juni 2015 om 15:20

    Nooit wat aan gevonden, en bijzonder goed rijden doen ze al helemaal niet.

    Login om te reageren
    • Delorean zegt

      17 juni 2015 om 15:33

      @bofkont: ik neem dat je al ooit eens met één gereden hebt?

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        17 juni 2015 om 15:43

        @Delorean: genoeg over gelezen om tot een oordeel te komen.

        Login om te reageren
        • Delorean zegt

          17 juni 2015 om 15:49

          @bofkont: doe jij altijd een ‘oordeel’ obv iets dan je ‘gelezen’ hebt?

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            17 juni 2015 om 15:51

            @Delorean: vanuit meerdere bronnen over de jaren heen kun je dat gerust betrouwbaar noemen.Maar overtuig me eens van mijn ongelijk.

            Login om te reageren
            • Delorean zegt

              17 juni 2015 om 15:52

              @bofkont: kom anders eens meerijden met de mijne ….

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 15:54

                @Delorean: Lijkt me leuk :)
                De auto heeft zeker wel iets, maar heeft mij persoonlijk nooit kunnen grijpen.
                Geen verwijt overigens, gewoon persoonlijke smaak.

              • Delorean zegt

                17 juni 2015 om 16:03

                @bofkont: dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar ik haat het wanneer mensen hun mening geven over iets wat ze nog nooit in ’t echt gezien of gehoord hebben …

              • fj272 zegt

                17 juni 2015 om 16:46

                @Delorean: Persoonlijk ben ik er ook niet van onder de indruk.. Vind het maar wat bij melkaar geraapt..
                Heb er hier namelijk ook een staan waarvan de aandrijflijn na 20 jaar stilstand, grondig onder handen moest genomen worden…
                Het is en blijft natuurlijk een icoon..

              • Delorean zegt

                17 juni 2015 om 16:56

                @fj272: 20 jaar stilstand door jou? Of door iemand anders? Want zet gelijk welke wagen 20 jaar stil en er gaat gegarandeerd vanalles kapot … Daarop gebaseerd kun je een Delorean moeilijk afrekenen, niet?

                PS. Welke is de VIN van de jouwe trouwens?

              • fj272 zegt

                17 juni 2015 om 17:18

                @Delorean: Nee niet van mij, maar van een klant..
                Vin weet ik niet zo direct te zeggen.. Ben nu niet thuis..

              • fj272 zegt

                18 juni 2015 om 00:28

                @Delorean: het is de 1090
                Er zat voorheen een BAE turbokit op deze wagen.. Maar dat is nu allemaal verwijderd…Nu is alles weer relatief origineel… Basismotor nu een B28E uit een Volvo..

              • Delorean zegt

                18 juni 2015 om 08:21

                @fj272: merci voor de update! Is die ook ingeschreven?

              • fj272 zegt

                18 juni 2015 om 17:37

                @Delorean: Ja deze staat al sinds 1989 op Nederlands kenteken..
                Helaas kan ik geen foto’s hier publiceren ivm privacy van de eigenaar..
                De techniek was echt in erbarmelijke staat.. Maar nu weer top..
                Het enige wat mij nog stoort zijn de energievretende koelfans.. Wellicht dat ik die toch nog vervang door een paar moderne varianten..

            • jrk68 zegt

              17 juni 2015 om 16:09

              @bofkont:
              Altijd weer die subjectieve aannames en AW waarheden, zo jammer dat je op basis daarvan tegen alles en iedereen moet trappen die het niet met je eens zijn.

              BAH.

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 16:13

                @jrk68: Ach mijn beste je bent er zelf anders ook niet vies van als het over VAG gaat, dus hoezo hypocriet.
                Maar ik trap tegen niemand aan, ik geef alleen eerlijk aan wat ik heb gelezen, ik discussieer verder op een normale wijze met Delorean, zou je zelf ook eens kunnen doen, je toon is niet al te vriendelijk helaas.

              • jrk68 zegt

                17 juni 2015 om 16:17

                @bofkont:
                Ach, zolang je het zelf maar geloofd hè…..

                Ik hou het liever bij feiten ipv aannames, dat jij die feiten niet trekt is niet mijn probleem.

              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 16:24

                @jrk68: Datzelfde gaat ook precies voor jou op, van dat heb je een ontzettende plaat voor je hoofd en een zeer kort lontje, zodra mensen niet naar je mond praten en een andere mening er op na houden barst de hel los.
                Ik mag zelf graag een discussie voeren op een normale wijze en geef zonder mijn problemen mijn ongelijk toe als blijkt dat dat zo is.
                Laten we de toon aub normaal houden, we zijn beide geen snotneuzen meer volgens mij.

              • danmar zegt

                17 juni 2015 om 18:43

                @bofkont: Ben normaal niet zonvakantie plusjes geven maar je krijgt er een van mij voor de wijze waarop je de discussie blijft voeden.
                Helaas is jrk68 de laatste tijd een ontzettende oude zeur aan het worden.
                Past zijn avatar eindelijk bij hem.

              • danmar zegt

                17 juni 2015 om 18:44

                @danmar: Zonvakantie = zo van de
                Waar is die editknop?

              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 18:49

                @danmar: mijn dank is groot , precies mijn gedachten :)

      • bofkont zegt

        17 juni 2015 om 15:53

        @Delorean: Maar ik begrijp met zo’n nickname dat het nogal tegen het zere been is.
        Maar wees eerlijk ben je dan nog wel objectief?

        Login om te reageren
        • Delorean zegt

          17 juni 2015 om 16:01

          @bofkont: ik heb al 15 jaar een DeLorean en het komt misschien ‘objectief’ over, maar ik heb al met verschillende sportwagens gereden of meegereden, waaronder verschillende Ferraris, Lamborghinis, Porsches en zelfs ooit eens meegegaan met een Pagani Zonda. Akkoord, een DeLorean is wat ‘underpowered’ (ik ben ook niet hypocriet), maar hij gaat zeker en vast ‘goed vooruit’. Ikzelf heb er aleen topsnelheid van 230 mee gedaan en bij een ‘cruisingspeed’ van 130-140 is hij best aangenaam rijden. Enkele jaren geleden ben ik ermee naar Groningen gereden, ginder een rondrit gedaan en terug naar huis gereden (ong. 1200km op één dag). Probeer dat eens in een gemiddelde Ferrari en je bent kapot tegen ’s avonds.
          Een Delorean rijd zeker zo slecht niet de mensen zeggen …

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            17 juni 2015 om 16:10

            @Delorean: Comfortabel geloof ik direct met die hoge grote banden, maar ik vergelijk hem meer met sportwagens van die tijd, en daar zou hij toch wel wat te kort komen kwa handling wat ik heb gelezen. Maar idd het is en blijft bij lezen zoals u zelf al aangeeft.
            Leuke kennis groepje heeft u daar , om zulke grote merken te mogen rijden.
            Kan ik helaas niet zeggen.

            Login om te reageren
            • Delorean zegt

              17 juni 2015 om 16:16

              @bofkont: na 15 jaar oldtimermeetings te doen, heb je al een boel vrienden gemaakt. Daar zit nu en dan wel eens iets ‘speciaals’ tussen. Als je na een tijdje dan je stoute schoenen aantrekt en vraagt ‘mag ik er eens mee rijden?’ kun je soms wel eens chance hebben. Dat telt voor alle soorten oldtimers, zenne, van een oude Fiat 500 tot een Ferrari Testarossa …

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 16:19

                @Delorean: Dat is zeker waar, ik reis ook heel wat af op auto gebied, techno classica etc etc
                Heb onlangs mogen rijden met een porsche 911 cabrio van 1984 en een masserati 4200GT, was toch wel heel erg leuk, maar deze zijn niet zo exotisch als de merken die u opsomt.

            • Delorean zegt

              17 juni 2015 om 16:20

              @bofkont: qua rijgedrag moet je hem meer vergelijken met een ‘luxueuze cruiser’. Wil je ‘bochtenwerk’ doen en over de Nurburgring racen, ben je beter af met iets zoals een Lotus Elise of BMW M3 …

              Login om te reageren
            • Delorean zegt

              17 juni 2015 om 16:22

              @bofkont: die Pagani (waar je ’t waarschijnlijk op hebt) is ondertussen al lang niet meer in België, hij is verkocht aan een Zwitser. De man heeft nog een Bugatti EB110 ook staan trouwens, spijtig genoeg komen ze nooit buiten en ziet hij ze enkel als ‘investering’ …

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 16:27

                @Delorean: Idd de pagani en ferrari zijn toch wel wagens die tot de verbeelding spreken.
                Idd jammer dat zulke pareltjes als de EB110 amper nog buiten komen, maar ook wel weer begrijpelijk. Tja in dat opzicht is de dolerean niet eerlijk op waarde geschat en werd/wordt er teveel gekeken naar de sportwagens zoals porsche etc etc.
                In ieder geval bedankt voor uw toelichting en verhelderende info.
                Mijn beeld is nu zeker wel bij gesteld.

              • Delorean zegt

                17 juni 2015 om 16:52

                @bofkont: geen probleem! Als je eens in de buurt van Kortrijk (België) moest zijn, geef ik je graag een ritje met de DeLorean …

              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 16:55

                @Delorean: Geweldig leuk aanbod erg bedankt!!
                een ritje in mijn cabrio is mijn aanbieding :)
                Maar vrees dat die het niet zal halen bij de pagani etc etc ;)

              • Delorean zegt

                17 juni 2015 om 16:58

                @bofkont: geeft niet, hoor, als er 4 wielen (soms ook maar 3 :-)) onderstaan, ga ik zeker graag eens mee …

              • bofkont zegt

                17 juni 2015 om 17:02

                @Delorean: :):)

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North