• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMG

Auteur: ricardo, gepost 25 juli 2014 om 12:06 – 28 Reacties

Afbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMGAfbeelding Wat je moet weten over de nieuwe 4.0 V8 van AMG

4.0 V8 van AMG
Heet nieuws uit Affalterbach. Zojuist heeft de performancedivisie van Mercedes de specificaties van de nieuwe achtcilinder gepresenteerd.

Ook Mercedes ontkomt niet aan downsizing. Waar het tot voor kort nog weg kwam met achterlijk grote V8’s met 6,3 liter inhoud, door petrolheads wereldwijd geroemd, zal het in de nabije toekomst overgaan op een meer bescheidenere motorinhoud van vier liter, ondersteund door twee turbo’s.

Is dat erg, die turbo-inflatie? Wel, ze blijven tenminste vasthouden aan de V8, een traditie die in 1967 werd ingezet met de 300 SEL 6.8 AMG. Een andere optie hebben autobouwers met CO2-druk vanuit de EU simpelweg niet. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het direct ingespoten blok (motorcode: M178) gaat in de AMG GT maximaal 510 pk (375 kW) leveren. De 650 Newtonmeter is beschikbaar tussen de 750 en 4750 tpm.

Cylinder arrangementV8
Cylinder angle90°
Valves per cylinder4
Displacement3982 cc
Bore x stroke83.0 x 92.0 mm
Compression ratio10.5 : 1
Output510 pk @ 6250 rpm
Max. torque650 Nm @ 1750 – 4750 rpm
Torque per litre163.2 Nm/litre
Maximum engine speed7200 rpm
Maximum charge pressure1.2 bar
Engine weight (dry) 209 kg

Zoals eerder al in deze video werd uitgelegd heeft het blok twee turbo’s. Deze zijn niet aan de buitenzijde gemonteerd, maar aan de binnenkant van de V-hoek geplaatst. Noemen ze ook wel een ‘hot inside V’. Mercedes zegt dit te hebben omdat het compacter is en bijdraagt aan een snellere respons. Verder noemenswaardig is het smeersysteem. De Duitsers kozen ook voor een dry-sump-uitvoering, waarbij de olie niet in een carter onder de kruksas zit, maar in een aparte tank, waarvandaan het wordt aan- en afgevoerd. Een bekend trucje om motoren lager te kunnen plaatsen en het blok ongevoelig te maken voor dwars- en langskrachten die de smering in gevaar kunnen brengen.

De nieuwe 4.0 V8 van AMG levert 510 pk

Het uitlaatsysteem dat bij de 4.0 V8 Biturbo hoort is uitgevoerd met een tweetal kleppen om het motorgeluid te kunnen reguleren. Van een bedeesde brom om je buren niet wakker te maken, tot een meer ‘motorsport-inspired’ geluid, aldus Mercedes.

De eerste Mercedes met het blok wordt de AMG GT, en we mogen er gerust vanuit gaan dat het 209 kg wegende blok in iedere V8 powered AMG boven het A-Klasse-platform komt te liggen. Hoe de nieuwe tor klinkt hoor je HIER.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld
  • Hoe veel duurder is de nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door?
  • Nieuwe SL betekent NIET het einde van de AMG GT

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-gt, Mercedes, motor, Techniek

Vorig bericht: « Ferrari 290 MM #0628 is een absolute superspot
Volgend bericht: Wat moet het vijfde model van Bentley worden? »

Lees Interacties

Reacties

  1. EJS zegt

    25 juli 2014 om 12:11

    Aangezien Mercedes aangeeft dat ze het blok maximaal 510 pk meegeven zal het wel niet in elke AMG komen te liggen boven de A. Vermoedelijk blijven de E-klasse en hoger voorlopig die 5,5 gebruiken tot daar iets nieuws voor komt.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 juli 2014 om 14:12

      @EJS: Je leest niet goed. In de AMG GT gaat dit blok maximaal 510 pk leveren. Over andere modellen is niks gezegd. Reken maar dat die 5.5 eruit vliegt binnen enkele jaren.

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        25 juli 2014 om 14:34

        @berlinetta:

        Nee hoor, ik lees dit prima, maar de 4,0T is niet de opvolger voor de 5,5T, daar ben ik van overtuigd, al was het maar omdat ze niet no geens 40%(!) extra koppel uit dit blok gaan trekken om de huidige 5.5T te matchen. Dit blok gaat de 5.5 en zwakkere 6.2’s opvolgen in de SLK, C & aanverwanten. Daarnaast komt er straks een derde blok(naast de 2.0T en de 4.0T dus) om de 5,5T op te volgen die in de E, S, SL & aanverwanten ligt…

        @ricardo; er staat nog een foutje in je artikel: “En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het direct ingespoten blok (motorcode: M178) gaat in de AMG GT maximaal 510 pk (375 kW) leveren. De 650 Newtonmeter is beschikbaar tussen de 750 en 4750 tpm.” Voor die 750 moet een 1!

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          25 juli 2014 om 16:12

          @EJS: “al was het maar omdat ze niet no geens 40%(!) extra koppel uit dit blok gaan trekken om de huidige 5.5T te matchen.”

          Waarom niet? Het 2.0 liter 4 cilinder turboblok, dat in de A/CLA45 AMG ligt, levert 450 Nm.

          Dat blok is exact hetzelfde, zowel als in cilinderinhoud als cilinders, als dit V8 blok.

          Dus ik denk dan: 450 Nm X 2 = 900 Nm?

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            25 juli 2014 om 16:13

            @SimonMc: “Dat blok is exact hetzelfde” moet zijn “Dat blok is exact de helft”.

            Login om te reageren
          • EJS zegt

            25 juli 2014 om 16:59

            @SimonMc:

            Het optelsommetje werkt helaas niet zo simpel, maar hangt van een heel aantal factoren af. Buiten dat; dit blok is duidelijk anders van karakter dan de 5,5T, die levert zijn max. vermogen namelijk al bij 5500 tpm, doordat het blok een hele andere boring slag verhouding heeft, namelijk 98.0 x 90.5 mm(boring x slag) tegenover 83.0 x 92.0 mm (boring x slag). Het 4.0 Blok is dus een blok wat veel liever toeren draait, tegenover de wat luiere 5.5T..

            Login om te reageren
  2. 850t5r zegt

    25 juli 2014 om 12:22

    Jullie zijn net als mij in jullie kruksas begrijp ik ;D… Klinkt goed en hopelijk veel beter dan dat tamme ding uit Munchen!!!

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    25 juli 2014 om 12:26

    Mooie cijfers amg! 4 liter is opzich niet echt veel voor een v8 maar toch indrukwekkende cijfers, alleen een foutje staat in de tekst, de 6.3 v8 heeft 6.2 liter inzich zitten, ik verheug me erop en benieuwd wat de concurrentie gaat doen

    Login om te reageren
    • trident zegt

      25 juli 2014 om 12:39

      @henkhupelschoten: je meent het….

      Login om te reageren
  4. gop1 zegt

    25 juli 2014 om 12:35

    Hoeveel weegt het 6.2 blok dan? Want 209 kg lijkt me geen lichtgewicht.

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      25 juli 2014 om 12:57

      @gop1: de standaardversie (m156) weegt 195 kg. De m159 versie uit de SLS weegt 205 kg.

      Login om te reageren
  5. towi1989 zegt

    25 juli 2014 om 12:42

    Zit nu zowel de in- als uitlaat aan de binnenzijde van de V ???

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 juli 2014 om 12:46

      @towi1989: Ah, nee ik zie het al. Inlaat aan buitenzijde, uitlaat aan binnenzijde.

      Login om te reageren
      • joost1990_2 zegt

        25 juli 2014 om 14:04

        @towi1989: hè gelukkig, geen argument om hem te laten staan dus.

        Login om te reageren
  6. Kvgorp zegt

    25 juli 2014 om 12:47

    Ok dus de AMG GT komt eerder dan de C-klasse AMG waar dit blok ook in komt?

    Dit blok gaat toch ook regelrecht naar Aston Martin?

    Login om te reageren
  7. johanhummer9 zegt

    25 juli 2014 om 13:02

    6.2 liter groot* (die oudere)

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    25 juli 2014 om 13:03

    209kg voor een 4.0 V8, TVR had aan 91kg genoeg.

    Ze stellen me wel serieus teleur daar bij mercedes.

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      25 juli 2014 om 13:57

      @Hupke: het is maar hoe je het bekijkt! Het 4.0 V8 atmosferisch blok van De vorige M3 woog 202kg, deze heeft nog extra turbo’s liggen, intercoolers worden daar normaal gezien ook bijgewogen en hij doet 100pk output meer ook, en dan vergelijk ik nog niet eens met het blok van de TVR ;)!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        25 juli 2014 om 14:10

        @technopatat: Dat blok is ondertussen wel weer 7 jaar oud.

        Login om te reageren
        • technopatat zegt

          25 juli 2014 om 14:15

          @berlinetta: Yep, maar de 6.2 is nog ouder en die woog 195 (al was die wel uitzonderlijk licht naar z’n inhoud/prestaties!). Ik wil maar zeggen, 100 pk meer (in eerste versie, der komen natuurlijk nog potentere, dat weet jij evengoed als ik!), 6 kg meer, tonnen koppel meer,… Al bij al geen slechte cijfers vind ik! Geen wondertje, dat ook weer!

          Login om te reageren
  9. Osca zegt

    25 juli 2014 om 13:25

    Foutje in de tekst: ‘De 650 Newtonmeter is beschikbaar tussen de 750 en 4750 tpm.’ Terwijl er in de tabel beneden 1650-4750 staat?

    OT: zal vast weer mooi klinken!

    Login om te reageren
  10. jippie zegt

    25 juli 2014 om 13:30

    Hoe lang zal het nog duren voordat 12-cilinder motoren en daarna 8-cilinders worden verboden door het EU-Reichsamt?

    Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      26 juli 2014 om 06:27

      @jippie: precies even lang als dat iedereen naar Amerika wilt immigreren.

      Login om te reageren
  11. zonneschijn zegt

    25 juli 2014 om 13:50

    Iemand die de koppelcurves kan vinden? Ik wou ze even vergelijken met die van Audi hun 4.0 uit de s8 bijvoorbeeld.

    OT: ofwel neemt Mercedes nog een groter blok voor de grotere modellen ofwel kunnen ze er meer uitkrijgen maar no-way dat ze genoeg hebben met een even zwaar blok en ‘slechts’ 510pk. Zelfs met goeie marketing krijgt je dat nooit verkocht aan petjes of andere hoofddekens met olie eronder.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      25 juli 2014 om 14:36

      @zonneschijn:

      Als je kijkt in welk toerenbereik het max. koppel beschikbaar is dan heb je een aardig idee van de koppelcurve..

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 juli 2014 om 14:43

      @zonneschijn: staat gewoon bij de afbeeldingen van het artikel

      Login om te reageren
  12. ej20g zegt

    25 juli 2014 om 14:21

    Ik vind het een technisch erg mooi blok, maar net als bij BMW en Audi voelen turbo’s tussen de cilinderbanken in toch niet helemaal lekker. Maar als het helpt bij dingen als gasrespons, dan is het een goede keus natuurlijk.

    Login om te reageren
  13. gearhead zegt

    25 juli 2014 om 16:43

    @ Hupke, tja TVR heeft zich voor de pijnlijke dood enkele keren moeten prostitueren aan deze of gene foute baas….

    Dan maar voortbestaan en enkele kilootjes meer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North