Bentley’s ambities reiken ver. Over vier jaar willen ze minimaal 15.000 auto’s per jaar afzetten, en daar is een onvermijdelijke uitbreiding van de modellenlijn voor nodig. Dus laten we even hardop met ze meedenken.
Wolfgang Dürheimer, de Duitser VAG-bobo die sinds 1 juni de baas is bij Bentley en Bugatti, heeft op een persbijeenkomst meteen zijn ambities duidelijk gemaakt. Als het merk in 2016 haar SUV markt brengt – met een prijs van ruwweg 180.000 euro – wil het meteen doorpakken met een vijfde model, naast de Continental GT, Flying Spur en de Mulsanne. Of zoals hij het zelf zegt:
“Our R&D department is at full steam right now with the SUV. We want to keep the momentum going and immediately run into the next model line.”
Wat voor een model dit gaat worden? Daar is nog geen antwoord op, volgens de 55-jarige CEO. Een logische toevoeging zou een tweezitter onder de Continental GT zijn. Een auto die meer richting de 911 en R8 kruipt en mogelijk over een V6 beschikt. Tijdens het persevent riep Dürheimer dat het ook een model tussen de Continental GT en de Mulsanne kan worden – waar inderdaad nu de Flying Spur al zit. Het zou de eerder geopperde coupé met vier deuren kunnen zijn.
Opnieuw kwam het MSB-platform van Porsche (Panamera) ter spraken. De nieuwe Bentley zou daar onderdelen mee kunnen gaan delen.
Of als iemand een betere suggestie voor een vijfde model heeft, dan horen we het graag.
Over de Mulsanne gesproken: Bentley zal op de Autosalon van Parijs een Speed-versie van de limo willen onthullen. De aloude 6,75-liter V8 blijft, maar het vermogen gaat van 512 pk naar een verwachtte 550 pk.
nvhuijkelom zegt
Een suv
remylahaye zegt
@nvhuijkelom: nee.
tupperware zegt
@nvhuijkelom:
Dan nog liever een Bentley Up!..
super zegt
@nvhuijkelom:
nee, een pickup, kan ISIS eindelijk iets anders gaan rijden dan die eeuwige hi-luxen…
raoulkroes zegt
Hatchback met W12
gecko75 zegt
Een shootingbreak
dakloos zegt
@gecko75: en jij hebt er vertrouwen in dat Herr Dürheimer weet hoe dat er uit ziet.
pjp911 zegt
Een fiets
Rudolf zegt
Een Brooklands o.b.v. de Mulsanne
racenderechter zegt
Vincegail zegt
@racenderechter: Dat is later de Bugatti Veyron geworden, jammer genoeg:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/08/designer-dna-een-pot-vag-nat
erem13 zegt
Bestelbus. Voor de sjeiks die al hun vrouwen tegelijk mee willen nemen (stereotyp)
kapiteinaudi zegt
Maak gewoon een nieuwe Azure en Brooklands.
norge zegt
Een Polo derivaat..
petrolpower zegt
Een grote coupe/cabrio
simppa zegt
Wel weer jammer dat Bentley ‘is fucking down’. Net als Rolls Royce en Porsche met hun goedkope modellen voor crashed up paupers.
awesome zegt
Een sedan onder de Flying Spur.
Aanbieden met een dieselmotor (vloeken in de kerk?) en volumes maken.
gregorius zegt
Aangezien ze meer willen verkopen, zal het waarschijnlijk geen model aan de bovenkant worden; al zal een hand-made Conti; maw: Mulsanne-coupe. Dat zou dan gek zijn, aangezien ze ook een Mulsanne-cabrio hebben en die dus niet tot een ander model rekenen (4: stuks = Conti, Conti 4d aka Flying spur, SUV en Mulsanne family).
Dus ik denk dat het een Conti-4d-coupe gaat worden. De Conti is leuk voor voetballers / oude lullen / arabieren; maar heeft maar 2 deuren. De Flying spur ziet er voornamelijk alleen maar ‘te groot’ uit en moet je eigenlijk met een chauffeur hebben (overigens zijn die unit’s 2e hands aardig goedkoop). Dus: een Conti-4d-coupe. Kan mooi in het Quattroporte, Panamera, Rapide segment (en in mindere mate de CLS AMG / RS7 / M6-4d). En als ze het goed zouden doen (naar mijn mening, maar wie ben ik), kunnen ze er een interieur bij introduceren dat iets ‘moderner’ / ‘gestylder’ is. A la Jag XJ waar het, naar mijn mening, goed heeft uitgepakt (al zie ik die dingen nooit rijden terwijl ik zeer regelmatig V8 versies van de XF zie).
robert110 zegt
Een ruime budget station met een 14% versie. Gewoon om te lachen.
berlinetta zegt
Een Mulsanne cabrio/coupe.
donvliet zegt
– een (voor Bentley) kleine sedan die het moet opnemen tegen de XF en de Ghibli
– een shooting brake tegenover de FF
– eventueel een middenmotor-sportauto
E34M5Touring zegt
Een nieuwe Brooklands coupe natuurlijk. Mag er van mij precies zo uitzien als de huidige. Want dat vind ik de Ultimate Luxury Coupe. Geen 4WD, geen 2500kg en druipend met stijl als je het mij vraagt. 1000Nm BiTurbo V8 uit het jaar kruik. Heerlijk.
gv93 zegt
@E34M5Touring: De Brooklands weegt inderdaad geen 2500kg. Gaat eerder richting de 2700.
Rob zegt
@gv93:
Inderdaad, wat een olietanker is dat ding. Maar wel een extreem sexy olietanker, dat wel….
riborg zegt
Ik zeg dat ze gewoon een dikke supercar moeten maken!
gv93 zegt
Een spelersbus voor voetbalclubs. Past perfect bij het merkimago.
rubentheys zegt
Toyota IQ met Bentley badge erop. Mijn innerlijke zakenman denkt dat hier een grote markt voor is.
/s
rhellema zegt
@rubentheys:
You realy made me smile!!!
marussia zegt
Een golfkarretje…
1audi1 zegt
iets vierkants
thomcarspotter zegt
Het gaat inderdaad de concurrent van de 991 Turbo/R8 V10/GT-R/SLS AMG worden. dus een model onder de Conti GT.
jasperjvr zegt
Een mazda mx5 concurent
Mini roadster voor rijke kappers
mout zegt
Dat wordt een compacte SUV natuurlijk. De snelst groeiende markt, waar mama VAG met de Q5 en Cajun al fijne aantallen wegzet.
Rob zegt
Een nieuwe Brooklands.
Of nog beter, gewoon de vorige Brooklands weer in productie nemen ;-)
http://hdwallpapersbase.com/wp-content/uploads/2013/01/Bentley-Brooklands-Wallpaper-.jpg
damrakker zegt
Een auto onder de 1500 kilo
Orichy zegt
Een nieuwe Azure, uniek in ontwerp en super sjiek, met de lengte van de Mulsanne, maar twee deuren en een heleboel zitruimte achterin.
heer zegt
-Opvolger van de Bentley Brooklands
– Vierdeurs “coupe”
– SUV
Bonus: bentley pick up
jeppie zegt
-pick up
-oude modellen nieuw leven inblazen
-insta model met minimaal een V6
vincent0608 zegt
Gewoon overal de prijs naar beneden, ga je ook meer van verkopen