Wat je moet weten over de olieprijzen

Auteur: , 40 Reacties

Het zal de regelmatige bezoeker van Texaco B.P. McShell wel opgevallen zijn dat we tegenwoordig, ondanks verwoede pogingen van onze bovenbazen in Den Haag, niet meer de absolute hoofdprijs kwijt zijn aan de pomp. Wij vragen ons hernieuwd af, wat is er gaande in de wereld van het zwarte goud?

Jaknikker

Eigenlijk is het misschien helemaal niet zo nieuw, die betaalbare olie. In 1945 al sloot toenmalig POTUS Franklin D. Roosevelt op een schip in het ‘Great Bitter Lake’ een deal met koning Abdulaziz van Saoedie-Arabië. Amerika en in hun verlengstuk de Westerse samenleving hadden behoefte aan een vaste voorziening van energie tegen een schappelijk tarief. De Saoedische koning op zijn beurt kon een trouwe klant voor zijn zwarte smurrie wel gebruiken. Tevens bedong hij ook meteen nog even dat zijn positie, de soevereiniteit van Saoedie-Arabië en het Wahabisme waar hij fan van was niet onder druk gezet zouden worden door de Amerikaanse macht. En zo geschiedde. Nou ja, enige tijdelijke meningsverschillen als de oliecrises en dergelijke even buiten beschouwing gelaten.

Na een aantal autoloze zondagen in de jaren ’70 en nog wat schermutselingen in de jaren ’80 bleef de prijs van een vat olie lange tijd rustig doorkabbelen. Olie, daar kon je altijd wel in investeren, vraag maar aan de Oranjes. Vanaf het begin van de Tweede Golfoorlog begon de prijs van een vat olie aan een flinke opmars die uiteindelijk aan de vooravond van wat onze generatie nu ‘de crisis’ noemt zou uitmonden in een prijs van $148 per vat in juli 2008. Vervolgens zakte de prijs keihard terug naar het prijspijl van 2005 (ongeveer $40 per vat). Een logische reactie op het ploffen van de wereldeconomie. Wel goed nieuws voor bouwers van drinkeboeren zoals TATA. Het Indiase concern nam Land Rover over van Ford op een moment dat de benzineprijzen de pan uitrezen en velen dachten dat de tijd van de slurpende SUV voorbij was. Toen de brandstofprijzen echter weer daalden, toonden opeens veel mensen die nog wel geld hadden hernieuwde interesse in een Range Rover.

Met een opkrabbelende economie steeg echter ook de olieprijs weer net zo snel als de zeespiegel. De Arabieren rolden in Lambo’s door Londen en kochten voetbalclubs, de op olie drijvende socialistische droom van Hugo Chavez werd nieuw leven ingeblazen in Venezuela, Putin kreeg meer ruimte om de Russische beer weer aan het brullen te krijgen… De dingen waren goed voor de olieproducenten.

olie-platform

En dan opeens het onverklaarbare. De prijs van een vat olie zakt terwijl je dit leest zo’n beetje door de grond waar het spul vandaan komt en regenereert daar terug naar Dinosaurussen (nee, niet ook weer niet zó snel voordat je BINCK aanvuurt en olie gaat shorten). Een vaatje Brent kost je momenteel iets meer dan $30, de laagste prijs sinds 2004. Je weet wel, toen de Hummer H2 nog hip was.

Dus, what gives? Een aantal verklaringen liggen voor de hand. We weten dat de economische groei in China minder explosief gaat dan verwacht. En net als een aandeel dat onderuit gaat als een bedrijf 10% winst maakt in plaats van de verwachte 15%, heeft dat een nadelig effect op de olieprijs. We weten ook dat ‘Murica! massaal aan het schaliegas zit, maar tegelijkertijd krabbelt de economie daar wel op. Tenslotte openen de verminderde economische sancties tegen Iran voor hen mogelijk de poorten om olie op de markt te brengen. Maar, zelfs dit alles in acht genomen, lijkt het subjectief gezien raar dat de Saoedi’s er zo op lijken te staan om hun kostbare bodemschatten voor een appel en een ei te verkopen. Tot ergernis overigens van menig ander olieproducerend land, zowel binnen als buiten de OPEC. Zo kromp de Russische economie vorig jaar bijvoorbeeld met 3,8%, niet in de minste plaats door de dalende olieopbrengsten, ondanks een verhoogde productie.

Zodoende wordt het hoog tijd voor speculaas. Wat is toch die nieuwe energie-innovatie, waarvan de Sjeiks het bestaan al af weten maar wij niet, die binnenkort op de markt verschijnt? Is het een typisch gevalletje korte termijn denken van de Saoedi’s in charge die denken ‘ha, $30 is beter dan niks’? Spelen andere politieke belangen mee op de achtergrond? Of heeft de nieuwe Saoedische koning een grote bewondering voor ‘FDR’…?



40 reacties

Reden van dit alles is dat er grote verschuivingen op wereldwijd bestuurlijk (niet politiek) niveau plaats vinden. Olie moet verder omlaag naar minimaal $ 22,- om bepaalde partijen in een hoek te duwen. De AIB (nieuwe financiële orgaan van de BRICS landen) heeft hier een grote rol in. Iran gaat binnenkort de oliemarkt verder overspoelen.
@hfdude: die hebben vreselijk olie klaarliggen in olietankers voor de kust. Zodra het kan verkopen ze het ook. En gaan ze de VS op de knieën brengen. A storm is coming . Zeker als trump aan de macht komt.
Degene die de meeste moeite heeft met de lage olieprijs is Rusland.
Hier is een geopolitiek spel aan de gang. Een alliantie van USA en de Saoedi’s.
@nord: eindelijk snapt iemand het 😅 +1
@2fast4you: juist niet. De Saudi’s hebben er ook vreselijk veel pijn van. Is de enige bron van inkomsten van dat land (heb het niet over de individuele olieboeren die een uitstap naar het vastgoed hebben gemaakt). Die zullen nooit de prijs laag willen hebben.
@nord: Yep. Dat is de ene helft. De andere helft is dat de olieproducerende landen écht bezwaar hebben tegen ISIS. Vergis je niet: Voor ons zijn al die jurk-landen omwisselbaar. Maar de kliek-met-macht zit echt niet te wachten op een inbreuk op hun macht en oliebronnen. Laat het kalifaat nou vooral vorm krijgen op gebieden met goed draaiende oliebronnen… Een lage olieprijs is ook het beste wapen tegen de strijdkas van IS.
Heel simpel: door vast te houden aan een hoge olieproductie drukt Saudi-Arabië haar concurrenten (Rusland, VS, Iran) met een lage prijs van de markt. De slechte economische omstandigheden in China zijn een mooie bijkomstigheid voor de Arabieren. De lage olieprijs laat de winstmarges van concurrenten namelijk wegsmelten. Bovendien is het nu niet aantrekkelijk om nieuwe investeringen in olievelden te doen. Gevolg is dat de wereldwijde olieproductie weer iets af zal nemen en de positie van SA als olieproducerend land weer zal versterken. Natuurlijk raakt dit op de korte termijn ook de staatskas van Saudi-Arabië. Maar het land beschikt over voldoende deviezen om de tekorten in ieder geval de komende vijf jaar aan te vullen. Het is gewoon een smerig spelletje op de eigen positie veilig te stellen.
@goed_koopman: de Saoedi’s zijn zelf 1 van de partijen die het meest last hebben van d’r lage prijs. Begrotingstekorten lopen de spuigaten uit daar.
@hfdude: klopt. Dat schrijf ik ook. Maar wat veel mensen vergeten te melden is dat Saudi Arabië over voldoende opgespaarde deviezen beschikt om de begrotingstekorten de komende vijf jaar te dichten. Anders gezegd: ze hoeven geen geld te lenen om hun begrotingstekort dicht te timmeren.

Stel dat ze dit spel inderdaad vijf jaar volhouden: wat voor effect zal een lage olieprijs gedurende deze periode op de concurrenten hebben? Fracking zal geen vruchten afwerpen (VS) en nieuwe olievelden ontsluiten zal te duur zijn (Rusland, Iran). Het gevolg laat zich raden: ook daarna zullen we netjes olie uit Saudi-Arabië blijven importeren. En daar is het ze om te doen.
@goed_koopman: je hebt een sterk punt, en vat de situatie vele malen beter samen dan het complete artikel hier. Maar vraag me wel af wat je zegt mbt hun reserves. Bij mijn weten zitten ze al aardig krap en is de broekriem ook al flink aangetrokken. Weet niet of ze echt zo’n lange adem hebben. Als de prijs verder in elkaar gaat klappen zal de pijn heftiger en heftiger zijn. Zeker omdat het hun enige bron van inkomsten is. Enorm kwetsbare economie.
@goed_koopman: iran is juist nu de grootste concurrent van de arabieren.. 1 vat olie in iran kost 6 dollar in dat land in arabie 12 dollar
De banner met de Nissan Leaf is hier nu wel op zijn plaats.
Ik denk dat wij stervelingen er nooit achter zullen komen wat nou de reden is achter de olieprijzen. Er worden allemaal smoesjes verzonnen voor de hoge dan wel lage prijzen maar eigenlijk is er geen peil op te trekken. Ik denk dat er voornamelijk spelletjes worden gespeeld door de elite van deze wereld. Of dat nou China, de VS of de Saudi’s zijn.
@lekbak: de echte elite ontstijgt de landen.
@lekbak:
Yep.
De mensen die echt aan de touwtjes trekken worden niet gekozen.

Maar zij bepalen.

En hebben alles en iedereen in hun macht.

Wij zijn moderne lijf-eigenen die de mogelijkheid hebben om iets op te bouwen.
Sommige stervelingen, zoals Bill Gates worden ingelijfd door die club anderen die recalcitrant zijn zoals een Roman Abramovitsj die te bijdehand en te veel macht kreeg, heeft zijn leven gewoon teruggekocht door een heleboel terug te geven.
En zo simpel is het.

Zoals de grote Amerikaanse komiek George Carlin ( 1937 – 2008 ) ooit zei :

“The middle class they do all the work, arrange everything and pay all the taxes, the poor are there to scare the hell out of the middle class and the rich, they go to the bank ”

Geloof me
We sterven van de olie.
In 1973, tijdens de eerste olie of energie crisis werd er door sombere socialisten van de PvdA al de mare rondgebazuind dat begin 21e eeuw er geen olie meer zou zijn.
Er zijn nog zat foto’s van mensen wandelend en fietsend over autosnelwegen, tunnels en bruggen.
http://www.nrcnext.nl/files/2010/09/autolozezondag.jpg

Ene Joop den Uyl had het als premier met zijn grote bek namelijk voor elkaar gekregen dat Nederland een olie boycot had gekregen van de OPEC landen -die toen nog echt aan de olie-kraan zaten- en dat er geen olie aan Nederland geleverd zou worden omdat wij Israël door dik en dun hadden gesteund tijdens o.a. de Jom Kipoeroorlog, samen met wat meer landen waar Westerse Gutmenschen in de politiek zaten.

Nu was die boycot schier onmogelijk en een fictieve daad, want de gemiddelde olie tanker zijn lading wordt een keer of drie vier op zee tijdens de reis doorverkocht en die Arabieren hadden Nederland en met name de Rotterdamse en Amsterdamse olie-opslag capaciteit hard nodig, dus bleven de mammoet tankers gewoon de havens binnen lopen, maar was de olie die aan land werd gepompt voor de bevolking van Andorra en Jersey en die van San Marino en het Vaticaan!
In ieder geval hadden we een sombere gutmensch den Uyl wiens theatrale donderpreken een nog immer onuitwisbare indruk op een jonge desjonnies hebben gemaakt en waarschijnlijk de wortel zijn geweest voor een lange en diep haat tegen dit soort mensen (geintje!)
Ome H, die een hele vloot binnenvaart tankers had varen lachte zich ondertussen de kolere, echt waar, hij drukte geld op een overspannen olie markt kocht met zijn eeuwige mazzel nog een paar ouwe barrels die hij als voorraadschepen niets liet doen !

En ik zal me ome H’s woorden nooit vergeten, toen ‘ie in 1973 al tegen me bulderde : wat denk jij nou pokkejong, hoeveel olie er nog op de wereld is, en dan heb ik het nog niet eens over de enorme voorraden van de Russen (toen de vijand he)
Er is nog voor minstens 300 jaar olie
En eigenlijk, terugkijkend tot de dag van vandaag heeft Ome H, ooit met niets begonnen en de Onassis van de binnenvaart geworden altijd gelijk gehad !
@desjonnies: en het zal me allemaal worst wezen. Zolang ze niet aan mijn familie, vrijheid, cultuur, brood en land komen tenminste.

Er is altijd een elite geweest. Er is altijd middenstand geweest en er zijn altijd arbeiders geweest. In mijn ogen zit je in de middenstand het best, al is dat ook het zwaarst.

Maar over die olie. Ik denk dat je oom best wel eens gelijk kan hebben wat de hoeveelheid olie betreft. Maar het is eindig en hoe minder afhankelijk wij van andere landen zijn hoe beter.

Overigens is bij mijn weten van der sluijs de enige groep die in de jaren ’70 ontzettend groeide in de binnentankvaart. Jij hebt goede genen?
@lekbak:
Jaren 60: HJF
@desjonnies: ik heb het ff na moeten vragen bij een collega. Gevestigd op het noordereiland? Hij wist me niet te vertellen wat er met het bedrijf is gebeurd. Overgegaan in een grote Rotterdamse speler?
@lekbak:
Ja Toen HJF het hoofd neerlegde was er 6 miljoen per kind te vererven.
Het is alemaal op gegaan !
@desjonnies: dat hoor je wel vaker helaas…

Hij zou zich in het graf omdraaien als hij kon zien hoe zijn schepen nu mishandeld worden in Nigeria. Wist je dat een van die jongens los geslagen is tijdens het transport over zee en vervolgens op eigen kracht verder naar Nigeria is gevaren? De meeste breken doormidden in een storm.
Gewoon een internationaal complot om norge zijn pensioen te verzieken ..
@norge: haha dat zal het zijn. Je moet dan toch wel fan zijn van de vag modellen die lekker veel olie verbruiken!
@norge: maar jij rijd tenminste zo goed als gratis rond in je Tesla in Noorwegen😂
Een beetje lange termijnvisie leert, dat een verminderde vraag naar olie leidt tot een later tijdstip waarop het zwarte goud opraakt. En dat is, naast een lagere prijs aan de pomp, toch ook goed nieuws voor ons petrolheads.

Zo, genoeg gefilosofeerd voor de zondag.
Volgens mij is het ook vooral Rusland dat maar door blijft pompen om toch maar iets van inkomsten te hebben.
@Original_Arnoud: Rusland heeft zelf aangeboden om productie te willen verminderen als andere landen dat ook deden.
Om heeel eerlijk te zijn snap ik het niet echt. Maar we tanken weer redelijk goedkoop en dat is ook belangrijk!
@dutchdriftking: je weet wat er gebeurt als de prijs weer stijgt ? Dan betalen we zo lachend 2 euro de liter. Want stijgen doet de prijs aan de pomp sneller dan hij daalt.
Als liefhebber van grote youngtimers ben ik blij met de lage brandstofprijzen als gevolg van de lage olieprijs, maar ook weer niet…

In combinatie met de huidige bijtellingsregels en de langzaam opkrabbelende economie zijn grote oude auto’s uit het hogere segment in no time enorm in prijs gestegen… Afgelopen jaren waren dit soort auto’s zo incourant als het maar kan, nu denken aanbieders er een slaatje uit te kunnen slaan, krijgen ze het etiket bijtellingsvriendelijk en een prijskaartje van duizenden euro’s hoger…

Dus nog maar even wachten tot de markt erachter komt dat er minder ondernemers zijn die een oude V6 of V8 willen dan er aanbod in zulke auto’s is… Gelukkig schrikken een hoop mensen al terug voor een auto met bovengemiddelde dorst bij het eerste het beste nieuwsbericht dat de brandstofprijzen 2 cent gaan stijgen.
Volgens mij piekte olie op $160,- om vervolgens na de crisis terug te vallen. Die hoge prijs was onrealistisch en meer gedreven door irreële angst gedreven door een verschuivende geopolitieke macht.

Toentertijd was de redenering dat er nog maar voor 50 jaar olie onder de grond zat. Die 50 jaar was gebaseerd op wat het westen verbruikte. Intussen begon de Chinese economie als motor van de wereldeconomie te draaien en dus zouden de voorraden nog sneller verdampen.

Zulke hoge olieprijzen maakte het ineens interessant om naar olie te gaan boren die daarvoor niet rendabel was om naar te gaan boren en schalieolie werd ineens een goed alternatief. Dit alles maakte het dat SA zijn geopolitieke macht zag afnemen. Amerika werd ineens de nr. twee van olieproducerende landen. Om die tendens te doorbreken bleef SA meer olie produceren dan waar de wereld om vroeg.

Het lijkt dat die tactiek werkt, want heel veel banen in de olie industrie in Amerika zijn al verloren gegaan en veel schalieolie velden zijn stilgelegd. Alleen lijkt de olie industrie in Amerika weerbarstiger dan dat SA had berekend. Dus de kranen in SA staan vol open, de kraan in Amerika staat goed open en nu komt daar ook nog Iran bij. Ik denk dat de olie van Iran minder effect zal hebben, want de markt heeft er volgens mij al tijd geleden rekening mee gehouden.

Al met al denk ik dat SA zijn hand aan het overspelen is. Het begrotingstekort die SA nu heeft kunnen ze met hun reserves aan bezittingen en cash wel opvangen. En op de korte termijn zullen ze heus wel hun doel halen.
Ik denk alleen dat we naar een nieuwe wereld aan het verschuiven zijn, waarbij alternatieve energie een steeds grotere rol gaat spelen naar mate het steeds goedkoper wordt om te produceren.
@Rick-dos: Brent en WTI zijn in ieder geval niet tot die hoogte gereikt, zoals je kan zien in dit hippe grafiekje.

http://cdn.oilprice.com/uploads/AE123.png

Verder wel een interessante theorie.
@jaapiyo: I stand corrected. Lees net dat het toentertijd, net voor de economische crisis, de verwachting was dat olie $160 per vat zou halen.
Amerika is momenteel massaal bezig met schaliegas waardoor ze zelf minder afhankelijk zijn van andere. Bovendien is er een afspraak van hoeveel vaten er per dag geproduceerd mochten worden maar daar zijn ze overheen gegaan. Dat zorgt voor een lage olieprijs en dat is voor landen als Rusland weer een groot probleem.

Maar goed als het er op neer komt is er nog genoeg peut en zijn de grootste kosten de accijns die wij betalen.
Als de prijs zo blijft krijgen we straks het kwartje van Rutte erop, let maar op.
@thomasthomas: de overheid verliest er niet veel aan. Tenminste niet direct. Accijns zijn immers bedragen en geen percentages. Alleen de btw wel, maar dat zit ook op datgene wat de consument nu voor het bespaarde geld gaat kopen.

Dat er banen verloren gaan en daarmee kosten steigen en inkomsten dalen snapt de overheid toch niet. Die denken niet zo ver na.
Ze willen Rusland op de knieën krijgen. De anti-Ruslandpropaganda heeft in de laatste 3 jaren grote proporties aangenomen. Zoals het artikel al verraadt zijn Amerika en SA grote vrienden en werken ze samen om alles tegen Ruslands macht te doen.
Vandaar ook de plotselinge opheffing van de sancties tegen Iran, dat daarvoor altijd als groot boosaardig gezwel werd gezien dat alleen maar atoombommen bouwt. Het is nu hun taak om de olie nog goedkoper te maken.

Rusland maakt het daarentegen niet zo heel veel uit. Ze hebben geen staatsschuld, en zijn nu het enige land dat olie verkoopt aan China, wat wordt afgerekend in Roebels om zo de dominantie van de petrodollar te ondermijnen. Precies datzelfde idee hadden Saddam Hoessein en Khaddafi ook openlijk, vlak voordat het westen democratie kwam brengen en deze landen nu volledig in puinhoop liggen.
De tegenslagen van de Chinese economie, en de talloze explosies in hun chemische fabrieken in het laatste jaar, kunnen met deze roebeldeal te maken hebben.
@fapfap: complot theorieën doen het altijd goed bij dit soort dingen. Het vervelende is dat dit nog wel eens waar kan zijn ook…
@lekbak: je kan het noemen zoals je wilt, maar als je naar de feiten, of afgelopen gebeurtenissen, kijkt en het zelf op een rijtje zet dan is zo’n conclusie helemaal niet zo gek.
Wacht maar tot ITER goed is opgestart.
SA is dan plots niet meer zo interessant voor Amerika.
Sinds ik tegenwoordig af en toe zelf mijn benzine moet betalen wegens het niet altijd op de klant te kunnen afschuiven vind ik het niet zo erg, wat erachter zit.

Ik heb al vanalles gelezen, en al ieder zot idee uitgedacht, maar dé reden voor de goedkope olie weet ik niet. Het resultaat is echter dat er meer geld te pakken valt met andere technologiën en dat is wel interessant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).