BMW R18 is een schitterende retro-motor

Auteur: , 31 Reacties

Van binnen wordt het warm!

BMW heeft de smaak duidelijk goed te pakken. In aanloop naar de festiviteiten bij Villa d’Este voor het jaarlijkse Concorso d’Eleganza heeft het twee magnifieke machines onthuld. De één een schitterende klassieker in de vorm van de verloren Garmisch, de ander een wonderbaarlijke tweewieler: het R18 Concept.

Direct weet het R18 Concept in het oog te springen. Dit is niet zonder reden; BMW heeft naar eigen zeggen een zo minimalistisch mogelijke houding aangenomen tijdens het ontwerpproces van de motor. Volgens de ontwerper van de R18 moet ieder onderdeel van de motor goed zichtbaar zijn. Dat niet alleen: daarbij heeft ieder onderdeel op de R18 een duidelijke functie.

Op de R18 is hiervan eigenlijk geen beter voorbeeld dan de volledig nieuwe 1.800 cc boxermotor, waarvoor het concept in zekere zin in het leven is geroepen. De gigantische tweecilinder is technisch gezien nog niet rijp voor productie, op termijn zal hij wel degelijk terecht moeten komen in BMW-motoren. De lucht- en oliegekoelde tweecilinder heeft in de R18 een zeer prominente plek gekregen en hij vormt een fraai contrast met de zwarte kleur van de tweewieler. Samen met het aluminium en het chroom van bijvoorbeeld de uitlaten en de blootliggende cardanas vormt het een schitterend geheel.

BMW trekt de trend van ‘groot’ overigens gezellig door naar andere aspecten van de fiets. Het voorwiel, bijvoorbeeld, is 21″ groot, het achterwiel is 3″ kleiner. Daarnaast zitten er in het stalen frame nog dubbele carburateurs verstopt, die overeenkomen met de exemplaren die jaren geleden op de BMW 2002 te vinden waren. Heritage ten top.

Uiteraard is niet alles een ode aan het verleden. Zo heeft de R18 gewoon LED-verlichting, een elektrische starter en – wellicht het belangrijkste – een hedendaags remsysteem. In plaats van ouderwetse meuk is de R18 voorzien van schijven die het apparaat ook daadwerkelijk tot stilstand kunnen brengen.



31 reacties

Dingen zijn al sinds jaar en dag te koop ..
@lincoln: Straks ga je ons nog vertellen dat je opa er ook zo één had ..

Al heel lang geleden, in 1942, toen hij voor één Europa streed ..

En op zijn motor op rooftocht ging om onder het mom van bezettingskosten geld en kostbaarheden bij elkaar te graaien voor de Kriegsnachtrüstung ..

En dat hij door zijn hogere opleiding zelfs Hauptüberkommandant geworden is bij de de SA, die Stiftung Affe ..

En dat jij eigenlijk een verzetsheld bent, omdat jij je juist tegen dit soort praktijken verzet ..

Met alle respect naar Ikschrijfookoverauto’s die zo enorm zijn best heeft gedaan op dit artikel, jouw verhaal is pas echt interessant
@moveyourmind:

Nope .. die had een Henderson ..
En Nope .. was geen ambtenaar ..
@moveyourmind:als je Lincoln enigszins volgt hier op het forum, dan zul je begrijpen dat zijn opa in een dergelijke situatie bij de NSB had gezeten.

De spreekwoordelijke appel valt hier zeldzaam dicht bij de boom….
Eindelijk weer eens iets moois van BMW op autoblog….
Voor een fraaie motor als deze zou ik zo mijn motorrijbewijs halen. Wat een mooie machine zeg.
@viezefreddyw:

Zeg er effe bij dat het in jouw opinie vooral geen handtasje is ..
@viezefreddyw: vorige week zondag stond er zoiets (op basis van een jaren ‘70 BMW boxer) in Eernewoude. Er kwam wel een dikke Ferrari met een jonge knul erin langs gereden maar die zag me niet zwaaien ;)
@lekbak: Al het goede komt uit Earnewald. Doe mij die BMW maar met Doutzen achterop. Of gewoon Doutzen met mij achterop..
@renegade: voor doutzen moet je drie dorpen verderop zijn hè. Toch 3 afslagen en drie rotondes verder tegenwoordig.
@lekbak: ah is waar ook.. Eastermar ;) Maar toch!
Heel gaaf ding.
Vergeten een kompressor er op te schroeven. Heritage.
Stoterstangen, waarom toch BMW? Je probeert de nice van Harley Davidson in te vullen. We weten allemaal hoe HD lange tijd heeft geweigerd te innoveren en nu op sterven na dood is. De jeugd heeft er niets meer mee.
@janjansen: De jeugd heeft, algemeen, buiten een paar autofielen hier, nog weinig met auto’s.
@janjansen:

Kawasaki ook ..
Triumph ook ..
Honda ook ..
Moto Guzzi ook ..
Suzuki ook ..

Zijn zij nou zo dom ..
Of ben jij zo slim ..
@lincoln: de verkoopcijfers laten dit anders niet zien.
Zijn wat oudere cijfers maar toch:
https://www.motorfreaks.nl/artikel/nieuws/algemeen-nieuws/2017-lichte-groei-motorverkoop/37984/artikel.html
Maar een mening op het internet is belangrijker dan feiten, dat weet ik ook wel.
@janjansen: Waarom zo negatief? Waardeer eens iets moois in het leven i.p.v. altijd die kritiek…
@janjansen: mooi toch, waarschijnlijk gaan ze dit blok voor retro doeleinde gebruiken. Als je het niets vindt, heeft BMW ook nog motoren met moderne 1600cc I6, 1000cc I4 en 1250cc boxer blokken.
@janjansen: HD op sterven na dood? Ik weet niet waar jij dat op baseerd, maar dan kijk je niet goed om je heen. Zie er steeds meer, zelfs electrisch….. ze timmeren aardig aan de weg, ondanks alle export perikelen door meneer Trump.
@harleytijn:

Hoe dan ook ..
BMW is de meest winstgevende van alle motorfabrikanten (boven de 500cc) ..
@lincoln: dat klopt, BMW doet het heel goed.
Moet ook zeggen dat dit model mij ook wel aanspreekt. Erg fraai!
@harleytijn:

Pas alleen op met melden dat dit soort dingen al 10tallen jaren gemaakt worden ..

Voor dat je het weet is je opa Adolf Hitler ..
@harleytijn: Het aandeel HD is bijvoorbeeld 32% gekelderd in de laatste 12 maanden.
De gemiddelde Harley rijder is een 50 jarige vent, geen millenial.
https://www.cnbc.com/2019/01/25/actually-young-people-really-could-kill-harley-davidson.html
Harley is jaren stuurloos geweest, pas recent zijn ze wakker geschud om te gaan vernieuwen.
1800cc twee cilinder boxermotor. Beestachtig stampen.
Goed artikel, een van de betere deze week !
Tijd voor een naamsverandering? @ikschrijfookoverautos ;)
Dit is toch super gaaf!
Awesome! Lekker dik boxerblok.
Wat. Een. Beauty. 😘
Tenminste wel een achterwielaangedreven BMW

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).