Wat je moet weten over deze speciale Audi Q7’s

Auteur: , 49 Reacties

Je leven kan ervan afhangen.

Upgrades voor de mannen en vrouwen van de Mobiele Medische Teams! De MMT’s van Amsterdam en Rotterdam hebben twee dikke Audi Q7’s in gebruik genomen. De auto’s worden ingezet wanneer bij een ramp of ongeval direct specialistische medische zorg ter plaatse nodig is. Ze spelen een extra belangrijke rol als de traumahelikopter niet kan vliegen vanwege bijvoorbeeld slechte omstadigheden. De twee nieuwe Q7’s worden gestationeerd op Rotterdam The Hague Airport en bij het VU Medisch Centrum in Amsterdam. In Brabant en Groningen staat er vast ook ergens een Tuk Tuk paraat, maar dat terzijde.

Vanwege het letterlijk levensgrote belang dat er gemoeid is met een goede werking van de auto’s, moeten niet alleen de MMT-crews maar ook de auto’s zelf 24 uur per dag stand-by staan. Met dit in het achterhoofd wordt de 3.0 liter grote TDI-motor elektrisch op temperatuur gehouden. Zodoende kan het medische team bestaande uit een arts, verpleegkundige en chauffeur indien nodig direct op topsnelheid vertrekken.

Andere criteria die een rol speelden bij de selectie van de auto is de aanwezigheid van voldoende power (272 pk in dit geval) en ruimte voor vier inzittenden plus de benodigde materialen. De aanwezigheid van nachtzichtassistent, een head-up display, luchtvering en vierwielbesturing spraken eveneens in het voordeel van Audi’s dikste SUV (rijtest). Of er navigatie-CD’s inbegrepen zijn in de deal is ons niet bekend.

Over de benodigde materialen gesproken: de PC Hooft-tractoren dragen onder andere een hartmonitor/defibrillator en een echoapparaat met zich mee, alsmede een koelkastje met een flesje champie bloed. Ook zijn de nieuwe MMT-voertuigen voorzien van een dashcam waarmee ritten en eventuele incidenten onderweg en ter plekke in beeld worden gebracht.

De gemiddelde MMT-bolide rukt zo’n 700 tot 800 keer per jaar uit, dus het is wel zo fijn dat de hulpverleners in kwestie tijdens die stressvolle aangelegenheden nu ergonomisch verantwoorde, zachte knoppen kunnen betasten. Voorheen reden MMT’s onder andere met Vito’s, ML’s, XC90’s en een Mazda CX-5. Momenteel staan er naar verluidt drie Q7’s paraat en nog één XC90.



49 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
“Of er navigatie-CD’s inbegrepen zijn in de deal is ons niet bekend.”
Hahaha prachtig!
Als de mensen nu ook daadwerkelijk eens opzij gingen als er blauwe lampen en sirenes achter ze zitten.

Gisteren op de A4 ook weer een drama toen zo’n zware Volvo FH-Truck ambulance met toeters en bellen door de file richting Den Haag heen moest.

Alsof ze het niet zien.
Alsof ze het niet willen zien…
@skid:

Echt hè.
Meestal heb ik zo’n ding al een paar honderd meter van tevoren al gespot, maar sommige mensen die willen het inderdaad gewoon niet zien/horen.
@jack_abarth:

Zeker die FL, die kun je niet over het hoofd zien lijkt me. Ik zag hem al een paar 100 meter achter me.
@jack_abarth: ik reed laatst in een skoda octavia, toe hoorde ik sirenes uit de luidsprekers van de auto. Ik keek in de spiegel en toen zag ik dat hij 6 a 800 meter achter mij zat.

Ideaal voor de hulpdiensten.
@jack_abarth: En als je niet snel genoeg aan de kant gaan volgens je achterligger, dan krijg je vaak nog een paar lichtsignalen en een toeter ook.
En nog zijn er mensen die het niet doorhebben.
@skid: Ik heb tot nu nooit geweten dat er Volvo FL’s als ambulance door het leven gaan. Met zo’n grote opbouw moet het haast wel een mobiele operatiekamer zijn, toch? Ik spot de reguliere Sprinter-ambulances al van mijlen ver. Als je zo’n flinke truck niet ziet heb je toch echt wat aan je ogen.
@Edge: wordt ingezet om patiënten van het ene ziekenhuis naar het andere te vervoeren, als ik me niet vergis.
@edge:
Zo’n FL is een mobiele IC unit heb ik me laten vertellen. Ze hebben er niet veel van, 1 of 2. Alles wat je op de Intensive Care aantreft zit erin en ze gebruiken hem voornamelijk voor transport tussen ziekenhuizen. Dat zal dan wel met specialisaties of ruimte (bedden vrijmaken) te maken hebben denk ik.
@skid: Klopt inderdaad. De Volvo’s zijn mobiele intensive care units. Als je daar dus in ligt is het knap beroerd met je gesteld. Helemaal vervelend als mensen dus niet aan de kant gaan, want het gaat vaak om patiënten die aan de beademing liggen of vervoerd moeten worden naar de specialistisch ziekenhuis zoals het VU. Zie ze vaak genoeg rijden tussen Alkmaar, Hoorn en Amsterdam.
Ah, Pon heeft zo te zien op de valreep nog wat (gewillige) slachtoffers gevonden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Toch weer Pon!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Met deze wagens kun je dus alles wat je met een ambulance kan behalve de patient meenemen. Waar zit dan eigenlijk het voordeel van deze wagens tov een ambulance?
@mashell: Dit zijn doktoren, geen ambu personeel. Deze mensen blijven op lokatie om ter plekke te behandelen tot er vervoer is bijv. Stel dat bij een grote ramp niet iedereen direct vervoerd kan worden, dan gaat zo’n persoon ter plekke behandelen tot er bijv. een trauma heli beschikbaar is.
@e34m5touring: volgens de statistiek worden ze zo’n 3 maal per dag ingezet. Dus ofwel zijn er heel veel rampen is doen ze een dienstverlening naast de ambulance.
@mashell: Daarom gaf ik het ook aan als voorbeeld. Tuurlijk staan ze niet drie keer per dag bij een grote ramp. Maar dat wist je vast zelf ook wel….
@mashell: Worden die wagens niet ook gebruikt voor het spoedtransport van organen, of is dat weer een andere instantie/tak?
@Edge: nee de mmt wagens vervoeren altijd artsen ( anesthesist of traumachirurg)
Organen worden met andere auto’s vervoerd , die ken je wel , worden in dienst ook huisartsen wel mee vervoerd. Bv vw polo en dan ook geel met de ambu striping
@e34m5touring: maar je kunt zo’n dokter ook in een ambulance laten meerijden. Mocht de patient vervoerd moeten worden dan kan die gelijk meerijden. Nu zegt de dokter uit de Q7 “afvoeren die hap” en moet er alsnog een ambulance komen.
@mashell: Ja goed, ik heb het systeem niet verzonnen. Ik probeer enkel te verduidelijken wat ze doen.
@e34m5touring: ik verwijt je niks, ik probeer alleen te begrijpen waarom ze voor dit voertuig kiezen in plaats van voor een ambulance.
@mashell: een mmt auto wordt ingezet bij grote rampen of bij bijv hoog energetische trauma’s, reanimatie van kinderen en dat soort dingen.
Deze artsen zitten vaak op een basis. Die rijden niet standaard mee vanaf de standplaats van een ambulance. Vervoer via de lucht gebeurd amper. Meestal via ambulance waar de mmt arts dan bij in stapt vanaf het ongeval.
@mashell: Een trauma-arts brengen. Patiënten worden sowieso zelden vervoerd in de heli, maar meestal met de gewone ambulance. Het voornaamste doel van de MMT’s is de medisch specialisten zo snel mogelijk ter plaatse krijgen.
Hier rijdt de noodarts in een gele Hyundai Sante Fe, doet het net zo goed voor een fractie van de prijs.
@spidermann: dat is wat simpel geredeneerd. De totale kosten van zo’ team (artsen, chauffeurs, medische spullen etc.) zijn zo hoog dat de kosten van het voertuig niet eens zo zwaar meer tellen.
@spidermann: Heb jij al met beide proefgereden of in gelegen?
Die grap over navigatie is zo slecht dat hij weer leuk is!
Utrecht beschikt nog over een Mercedes ML. Overigens is er in Brabant geen MMT team, maar in Nijmegen.
Gem 700-800x uitrukken is wel veel zeg, had dat nooit verwacht.

Wel zo fijn als je dan een comfortabele Q7 onder kont hebt
@allesmetturbo: er gebeurd ook heel wat met 17 miljoen mensen.
Laat die Audi maar staan, doe mij die EC-135 maar!
@cloverleaf: haha, nerd alert!
@pomoek: Mocht ik nog een keer geld over hebben wil ik een Yak 3U! Dan maar een nerd😊
@cloverleaf: Dan doe ik met je mee in een Vought F4U-4 Corsair!
@pomoek: deal! Maar dan moet je wel heul veul geld over hebben!!!
In Groningen rijden ze al 5,5 jaar rond een Q7, gaat toch sneller dan die tuk tuk.
@jaspermann: inderdaad, al is dat nog wel het ‘oude’ type. Voor het spoedtransport van organen en dergelijke rijden ze hier met een Mercedes E350 station.
@jaspermann: Dit is ook afgunst. Waarschijnlijk een MMT arts die een dagje Groningen deed en die Q7 zag rijden.
Dat kan natuurlijk niet he, dat ze in ‘de provincie’ een Q7 rijden en wij Vito’s! Dus uit woede zijn er direct 2 aangeschaft…
@mashell: Precies. En alle teams staan dus 24/7 paraat, dat kost een leuke duit. Als die auto’s 3 keer per dag uitrukken dan rijden ze vast een leuk aantal kilometers en als ze even zoveel levens redden dan is het mij per hoofd van de bevolking meer dan waard. Zoek trouwens eens op wat zo’n FL met opbouw kost @spidermann … Die is uit 2011, dus zal binnen twee of drie jaar ook wel vervangen worden. Het zal mij niets verbazen als het ding een kleine drie ton kost. In aanschaf.
Is het gek dat ik indirect steeds MTM lees?
@thomas96: nee had ik ook. Bij het globaal scannen dacht ik dat ze het bij 700-800 keer uitrukke zelfs over het aantal paardjes hadden :D
Rest nog de vraag waarom hiervoor een kostbare fotoshoot gemaakt moet worden? Leuke reclame voor PON wellicht om het imago weer wat op te poetsen? Als het dan maar niet van mijn belasting- of verzekeringscenten is betaald!
Haha, navi inbegrepen.👍
Niet zo afgunstig allemaal. Wees blij en trots dat onze doktoren in NL in het beste materiaal kunnen rijden. Ik geloof echt wel dat wanneer je ergens zeer snel moet zijn dat beter lukt met een Q7 dan met een Vito.
Toch €107k, is niet niks
@jwsdevries: is wisselgeld in vergelijk met de totale kosten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).