
De keuze is aan jou. Wel eerst de basis kopen.
Hier hebben we F1. Elders ter wereld, bijvoorbeeld aan de overkant van de grote oceaan, is NASCAR populairder. Een soort F1-alternatief wat ze in de VS kennelijk wel kunnen waarderen is Indycar. De sport is een stuk jonger dan de F1 met haar roots in de jaren ’90. Maar nu blijkt de sport al vrij succesvol te zijn en is het een hit. Zoals in de F1 beheren de teams de auto. Maar, ook zoals in de F1 wordt die auto tijdig vernieuwd. Wat er dan met de vorige auto gebeurt? Dat weet eigenlijk niemand.
Echt kenmerkende auto’s, zoals bolides van Schumacher, belanden dan bij goede doelen of privéverzamelaars. Het lot van een Lotus 2-Eleven uit vervlogen tijden wachtte een minder prestigieus lot. Wat we verder niet denigrerend bedoelen naar Seventh Auto’s in Wijchen. Waar je zo’n apparaat kan scoren.
Het goede nieuws is dat het een exemplaar betreft wat – weliswaar met promotionele doeleinden – serieus wel eens een racebaan heeft gezien. Waar en door wie dat geverifieerd is weet de advertentie niet te melden. Het bedrijf verhuurde de auto wel eens, maar doet dat nu niet meer.
Het nadeel is dat de auto geen motor meer bevat. Volgens de advertentie zat er ooit een motor met 953 pk in, maar neem dat vooral met een korrel zout. Het levert echter wel een interessant projectje op: wat voor motor zou jij in zo’n open wheeler leggen? Houd in je achterhoofd dat de rest van de techniek bijna als antiek te bestempelen is. Het is niet een gevalletje ‘motor erin en klaar’. Wie mogelijkheden ziet mag 24.900 euro neerleggen.
Zo was ik ooit op een evenement in Brussel aan de Heizel waar men demonstratiewedstrijden reed met oude F1-wagens (heb er nog ergens een filmpje van) en ook ooit op Francorchamps oude F1-wagens zien racen, best wel indrukwekkend snel nog en serieus luid (oordopjes aan te raden!). Maw bij deze heb je een antwoord op wat er met sommige oude F1-wagens gebeurt :)
@Volvo_440_turbo: Je hebt de FIA Thoroughbred Grand Prix waar met oude F1’s wordt geracet en de BOSS (Big Open Single Seaters) GP series waar met (recentere) F1’s, F2’s, GP2’s, Indycars/CART’s, Formule Renault V6’en wordt geracet.
In die laatste klasse rijdt/reed onder andere Marijn van Kalmthout (vader van Rinus ‘Veekay’) met een Benetton en Klaas Zwart (schoonvader van Tom Coronel) met een Jaguar F1 en in het verleden ook een Benetton.
@sportevo: dank je, bij deze weer wat bijgeleerd!
Lekker hoor. Heeft er iemand nog een LS liggen? Compressor er op en gaan.
@dutchdriftking: nee helaas niet maar wel een 12 cilinder boxer uit een 512bb.
@mikje90: Doe ik het ook voor.
Ooit bij de marlboro masters geweest, demo bijgewoond van 4 ferrari f1 (v12) damn wat deden mijn oren pijn.
@maferick74: was dat Luca badoer en vergezeld door twee of drie 500cc (motogp) motoren van Ducati? Want dan heb ik die ook gezien en man, wat een geluid…
@brammetjedeb: hmmmm. Zal trouwens v10 zijn geweest. Was schumi tijdperk… Desalniettemin..
@brammetjedeb: letterlijk kippenvel iedere keer als dat geval gas gaf. Beste motorgeluid ooit
@maferick74: haha daar heb ik balkenende in een enzo zien vlammen, mooi evenement was dat!
Een elektromotor erin en hopla.
Een vrij ademende motor welke veel toeren draait. F20 van Honda of VQ35 van Nissan o.i.d.
@johnhert: VQ35 klinkt wel erg slecht IMO
@rikv99: Ja ? Ik vind persoonlijk het tegenovergestelde ! Zeker wanneer ze NA motorisch zijn aangepakt en richting de 380 / 400 pk gaan en 9 á 10.000 toeren draaien…
Made in England? Geen keus dan toch? Uitgeboorde Rover V8 in TVR spec. Al dan niet met een turbo of supercharger voor wat extra plezier.
Yamaha 4.4 V8 uit een XC90
Indy gaat wel wat verder terug dan de jaren 90. Het was wel de piek qua populariteit en op dat moment een serieus alternatief voor F1 ondanks de destijds grote technische verschillen
@cbr600rr: Volgens mij is Indy ouder dan de F1, eerste races dateren van rond 1910.
@toniominestrone: ja en nee. De Indycar Series zoals we die nu kennen bestaat pas vanaf 1996. Het officiële kampioenschap wat de voorloper hiervan is bestaat pas sinds 1956. Daarvoor waren de wedstrijden die op Indy van 1911 gereden werden blijkbaar geen onderdeel van een officieel kampioenschap. De Formule 1 bestaat als kampioenschap ook al sinds 1950. Daarvoor werden al zeker sinds de jaren 10 of 20 ook overal zogenaamde Grand Prix gereden.
Het is een Lola. Dit is een lotus 2eleven:
Renault 3.5 v6 past er wel in toch? Daar reden ze 10 jaar geleden een cup mee.
Een Amerikaanse big-block V8
Een fantasie van mij zou zijn om een M88/1 op te sporen en daarin te plaatsen. Dat blijft een van de meest spectaculaire en geweldadige motoren die ik ooit heb gezien/gehoord. Geen idee of dat past en of er uberhaupt van die motoren ergens zijn voor verkoop. Zou met 470 pk ook wel een makkie moeten zijm voor zo’n chassis waar blijkbaar 950 pk in zat.
LFA v10 en gaan
Hellephant blok en gaan
Judd V8!
2cv boxer en dan reacties peilen.
26B!
Een haybusa + turbo blokje brengt je gemakkelijk bij F1 toerentallen
Maar een door een onbekende liefhebber gebouwde 2L V8 met turbo (uiteraard) lijkt me gewoon het passendst qua afmetingen gewicht en potentieel.
@tjorque: om een of andere reden uit een Engelse schuur ergens
Rolls Royce straalmotor uit een oude Boeing.
Een Cosworth DFV motor
Kernreactor erin en gaan.
Zonder enige twijfel een Judd V8 <3
Zo lang ik weet, staat het ding al te koop bij deze Caterham enthousiast.
Ik hoop van harte dat hij een nieuw baasje vind.
Beste optie: een motor van Judd. Even kijken naar het gewicht en hoe de verdeling dan uitkomt.
Maar volgens mij is dit een oval specificatie aan de vleugels te zien dus ik vraag mij af hoeveel lol je gaat hebben op een ‘normaal circuit’.
Werkelijk niemand die de niet originele ’98 Jordan livery opmerkt…?
@caseykvt1: Jazeker wel, dit is er een slap aftreksel van.
@caseykvt1: daarom dacht ik aan een honda motor. Of een mugen, of een mugen honda M…