
Het einde van de moeder aller Volvo-stationwagons is bereikt: de allerlaatste Volvo V90 is gebouwd.
Wat is de ultieme Volvo? Daar mag je allerlei meningen over hebben, maar wij denken dat je gedachten vrij snel naar een grote baksteen gaan. Want daar is Volvo zo goed in: stationwagons waar je alles in kwijt kan. Echt alles.

Grootste Volvo-stationwagon
Als estate werd het des tijds niet groter dan de 700/900-serie. Dat evolueerde in de jaren ’90 tot de Volvo V90, een laatste facelift van die auto. Je had eronder natuurlijk nog de 200-serie en later de V40 die je ook als estate kon krijgen, dus dit was echt de koning aller Volvo-bakstenen.

Daarna werd de grootste Volvo-estate één maatje kleiner en was de V70 drie generaties lang de grootste baksteen. Daaronder had je modellen als die V40, wat de V50 werd die veel deelt met de Ford Focus. En die V50 werd dan weer de V60, terwijl de V70 altijd de V70 bleef. En die hield ook zijn hele leven die kenmerkende vrijwel kaarsrechte achterkant voor het maximale praktische gemak. De V70 was een klassieke allemansvriend, de V60 zocht meer de kant op van de moderne stationwagons. Beide modellen konden overigens prima naast elkaar bestaan.

V60 en V90
Tot de ‘Geely-generatie’. Het werd nu toch wel duidelijk dat qua grootte de Volvo V60 eigenlijk zowel de V60 als V70 opvolgt. Door zijn iets klassiekere rechthoekige vormen en een toch vrij rechtopstaande achterkant is het toch wellicht meer V70 dan je denkt. En dat is fijn, want ook de V60 is daarom een puik ogende allemansvriend. Alleen vanwege de premium-ambitie van Volvo was het ook een belangrijk wapen tegen de Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3 Serie.

Nieuw topmodel
Om dat voort te zetten ging Volvo ook terug naar het verleden. In plaats van een nieuwe V70 kwam er de V90, terug naar het verleden qua naam. En die moest dan weer concurreren met de E-Klasse, A6 en 5 Serie. Nou wist Volvo sowieso vrij mooie designs af te leveren in de eerste Geely-periode, maar qua balans is de V90 toch echt wel een perfecte combinatie van grootte en statigheid. Zo mooi worden ze niet meer, zou je zeggen.

Laatste Volvo V90
En als je het daar mee eens bent: zo mooi worden ze écht niet meer. Droevig nieuws vanuit de fabriek in Torslanda verantwoordelijk voor de V90: het allerlaatste exemplaar is in elkaar geschroefd. En dat is toch een treurig moment, want er lijkt geen opvolger op de planning te staan.

Je zou zeggen dat stationwagons en Volvo hand in hand gaan, maar dat blijkt dus heden ten dage niet meer zo zeker te zijn als ooit tevoren. Volvo meent zelfs dat een toekomst zonder SW’s “reëel” is. Uiteraard omdat de vraag naar SUV’s veel hoger is. Een ‘EV90’ hoef je dus niet te verwachten, in ieder geval niet direct.

Het laatste exemplaar is een volledig ‘blacked out’ exemplaar, zoals in februari al bekend werd dat alle laatste exemplaren zouden worden. Voor zover wij kunnen achterhalen is de teller gestopt bij iets meer dan 240.000 exemplaren voor de V90 tussen 2016 en nu. Daarmee is hij niet eens belachelijk veel minder populair dan de V60 waar er bijna 320.000 van gebouwd zijn. Ook omdat die er twee jaar later pas kwam. En voor de volledigheid: de XC90 tikt bijna het miljoen aan. Jammer maar helaas.

En wie mag zich de gelukkige eigenaar noemen van de laatste Volvo V90 ooit gebouwd? Volvo. Net als vele andere Volvo’s wordt de allerlaatste ooit gebouwd opgenomen in de eigen vloot. Deze zal naast soortgenoten te zien zijn in de Volvo-experience World of Volvo in thuisstad Gotenburg. Vaarwel, V90, het was een mooie tijd.





Dat is jammer want ik blief dat hoge niet. Koop nog wel eens een tweedehandsje en dat zal dan denk ik mijn laatste Volvo worden.
Ik vrees dat dit exact ook voor mij geldt.. ik word er wel een beetje sip van.
Waarom zou je zo’n blacked-out exemplaar nou in je museum opnemen, dat is toch niet “typisch Volvo” of een versie die later iedereen zich nog kan herinneren? Had m dan in een chique blauwe kleur of de introductiekleur opgenomen in de collectie….
Ik heb zelf een V60 uit 2019 en vind de verhouding stukken mooier dan een V90. Over smaak valt niet te twisten.
Mee eens, zeker in R-design maar in de Cross Country uitvoering vind ik de V90 veel gaver
Ik ook! Heb jaren lang en naar grote tevredenheid een Volvo V90CC D5 gereden. Nog steeds een beetje spijt dat ik hem verkocht heb.
Helemaal mee eens.,de V60 is een fraaie stationwagen, de V90 gewoon net iets te ver opgerekt.
Die lange ook age look maakt het voor mij nou net de mooiste stationwagen ooit gemaakt. Veel mooier dan de V60, die op zich natuurlijk ook mooi is, maar die V90… prachtig maar idd minder doorsnee.
Geen volvo stations meer. Ik kan het niet geloven
Inmiddels rijden we 4 jaar in onze V90 Cross Country. Mijn vrouw wilde een XC60 maar is nu erg blij dat we voor deze hebben gekozen. Heerlijk ruim en je ziet ze niet zoveel. Nog nooit zoveel complimenten gekregen als met deze auto. Erg jammer dat er geen opvolger komt. Aan de andere kant kunnen we nog lekker genieten van deze … wij rijden nog even door
Top keuze 👍🏻
Shame on you Volvo (of beter “Geely”)!!
Pfff… Volvo straks alleen nog SUV’s. Daar wordt je toch droevig van….
Zie ik net ook nog die gruwelijke advertorial van dat Chinese gruwelhok van 2275 kg…
Ik denk, nee weet zeker, dat mijn autoliefde binnen afzienbare tijd zal sterven. Enkel weemoed is wat mij rest..
Ja begrijp de advertorial ook niet, lijkt net een blog…..totdat je de onzin leest…..ik stopte ook bij het gewicht van de kist, 2300kg….te idioot voor woorden.
M’n pa had in de jaren 90 een V90.
Heerlijke 3.0 24 klepper. Zoop als een malle maar wat een reisgenoot was het, heerlijke auto.
Nooit een echte stationcar, oorspronkelijk had deze V90 ook een rechte achterzijde….dit is helaas op laatste moment gewijzigd voor een lifestyle, afgeschuinde achterzijde. Dit zorgt voor vreemde verhoudingen. Dat Volvo geen estates meer maakt is erg jmmr, toch de roots van het merk. De huidige line up doet mij als voormalig Volbo bezitter, totaal niets meer.
Toen de banken crisis (jaja) in volle gang was pikte ik een V90 uit 1997 op met 260kkm voor €1.600. 8 jaar mee gereden tot 500kkm. Toen begon het gezeur. Fantastische ruime en fijne reisauto. Een ouderwetse pakezel voor het gezin. Zonde dat Volvo ermee stopt. Mijn vrouw heeft net een XC60 gekocht. Voelt net alsof je in een boot zit. Laag rijdt gewoon lekkerder…..
Ze bouwen nu gewoon waar vraag naar is. Als ze alleen sedans en stations zouden bouwen, dan was ‘t net als bij Saab, helemaal einde verhaal.