
Is er nog wel ruimte voor een ouderwetse station in het huidige Volvo-gamma?
Zo snel kan het gaan. Een uurtje geleden praatte ik je nog vrolijk bij over de terugkeer van de kleinste (en wellicht ook goedkoopste) aanstaande EV, nu moeten we er een ander bekend model voor inleveren. Volvo bevestigt te stoppen met de productie van haar grootste stationwagon, de V90.
Het nieuws komt van het Britse Autocar. Volgens het Zweedse/Chinese merk loopt de productie van de V90 zoals gepland af. Aan het einde van deze maand zal de laatste V90 uit de fabriek rollen. De plug-in hybride station is nog altijd te configureren via de Nederlandse website, maar het kan niet lang duren voordat die configurator offline wordt gehaald.

Komt er een nieuwe V90?
Met het einde van de huidige V90 kan er een langlopende bloedlijn ophouden. De stamboom van de grote stationwagon loopt helemaal door tot aan de vroege PV-modellen van het begin van het merk. Een opvolger is nog niet aangekondigd. De huidige baas van Volvo, Håkan Samuelsson, heeft zich nog niet uitgelaten over een nieuwe V90.
Diens voorganger, Jim Rowan, wilde wel wat vertellen over de toekomst van de grote station. Hem werd gevraagd of Volvo helemaal zou kunnen stoppen met stationwagons. Zijn reactie: ”Ja, want ik denk dat het veranderd is, toch? SUV’s zijn veranderd door de rijhoogte.”

Rowan gaf hierbij het voorbeeld van de ES90. Dit moet een sedan zijn, maar als je kijkt naar zijn bodemvrijheid dan is het eigenlijk een crossover. Volgens Rowan kon Volvo ook beter de XC60 net wat anders positioneren als vervanger van de V90. Denk hierbij aan de bZ4x Touring: een SUV-station.
Voorlopig hoef je nog dag van internationale rouw uit te roepen voor het einde van de Volvo-station. Er is nog altijd de kleinere V60 die voorlopig nog wel gewoon in productie blijft. Maar hoe lang die het nog volhoudt…
Foto: Volvo V90 met skikoffer gespot door @ronald1





Ik heb nooit aan de naam kunnen wennen, V90. Voor mij blijft de V70 toch de ultieme Volvo vakantiebeuker. En dan het liefst in XC70 trim.
Helaas wordt de nieuwe XC70 een suffe SUV.
Hopelijk roffelt m’n V70 nog even door. Bijna 3 ton, dus moet nog wel een ton bij kunnen. Daarna weet ik het niet. De V60 vind ik mooi, maar niet zo praktisch. De V90 vind ik ook mooi, maar biedt voor een gezin met jonge kinderen niet eens zoveel extra ten opzichte van de V60. Waarschijnlijk zal ik me toch een keer moeten laten behandelen tegen m’n SUV allergie…
Als ik het geld had voor een nieuwe generatie V90 wist ik het wel hoor. Juist met een gezin heb je hier een zee an ruimte in. Tweeling kinderwagen, 70KG hond en de rest van de zooi gaan er makkelijk in. Gaat in een V60 nog niet misschien lukken.
Ik heb vakantie Beuker in deze context nooit begrepen; dan moet je toch gewoon een dijk van een diesel hebben met minimaal 6 cilinders. Die hybrid heeft dan weliswaar veel vermogen maar die vier cilinder maakt toch dat het geen beuker is.
Vind ik ook niet onm. de gepaste term voor mijn V90.
Ik denk dan altijd spontaan aan een M550d Touring.
V90 stelt niet veel veel voor op de Autobahn en heeft een eerder kleine tankinhoud.
(Al is ie wel zuinig en raak ik ’n heel eind ver, 1000km op lange afstanden)
Mijn vakantiebeuker was de V90CC D5, wat heb ik een spijt dat ik die verkocht heb! Maar ja, dik 2 ton op de klok en toch nog (net geen) 30k opgeleverd. Spijt spijt spijt
Juist geen Hybride voor een vakantie beuker. Juist dat extra gewicht zorgt voor meer verbruik op zulke ritjes als je echt gaat beuken. De T8 van mijn buurman deed zonder Caravan 1 op 5 richting de wintersport. Dat deed onze oude XC90 V8 met een tandemasser Hobby 720 er achter gemiddeld ook als we naar het zuiden gingen met een gangetje of 130kmh door Frankrijk.
Dat is serieus onzuinig. Mijn V70 2.5t automaat rijdt 1 op 9 wanneer je losgaat op de autobahn met bepakking. Franse Autoroute is eerder (140/150) is 1 op 11. Nog zuiniger dan de handgeschakelde 2.4 die ik eerder had. Verbruik in de stad hebben we het maar even niet over.