We tanken met ons allen steeds minder

Auteur: , 45 Reacties

Ja, zo krijgen we dat begrotingstekort natuurlijk nooit dicht.

Tankmeisje

Niet alleen de autoverkoop daalde in 2012, we hebben met elkaar ook fors minder brandstof getankt. Want in totaal werd er 3,4% minder benzine en diesel verkocht. Vooral de dieselverkoop zakte met -3,6% lekker in. De totale verkoop in 2012 kwam uit op 13,5 miljard liter brandstof. Voor LPG-tankers veranderde er niet veel, aangezien dit op hetzelfde niveau als 2011 bleef.

De afname in liters:

Nu is het de vraag: waar komt deze peutafname-afname (get it?) vandaan? NOVE, belangenorganisatie voor brandstofboeren, geeft drie duidelijke doch voor de hand liggende redenen op.

1. Accijnzen
Deze zijn hoger vergeleken met onze buurlanden. Steeds vaker zullen particulieren maar ook bedrijven daarom in Duitsland, Luxemburg of België brandstof scoren. Met name accijns op benzine is in Nederland met 75,2 cent per liter grof hoog. Pomphouders in de grensstreek hebben het daardoor moeilijk.

2. Transportbedrijven gaan stuk
In 2011 gingen er 343 over de kop, in 2012 liep dit op tot 506, en niemand weet welk onheil 2013 brengt. En laat vloten vol trucks nou net grootafnemer zijn van Satanssap. Oost-Europese truckers lachen ondertussen in hun vuistje terwijl ze een open grens passeren.

3. Muesli-auto’s
Bedankt Groen7. De fiscale stimulering van de overheid voor zuinige auto’s leidt logischerwijs voor een afname in de brandstofvraag. Nee, ze zijn niet zo zuinig als op papier wordt aangegeven, maar zuinig genoeg om volgens NOVE aangemerkt te worden als reden voor een verminderde brandstofconsumptie.



45 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Binnenkort dus te verwachten;Nieuw record voor brandstofprijzen.
@Alfarobert: wie weet wordt 2013 het jaar van de 2 euro de liter :P
en dan willen ze in 2014 de boel weer omhoog gooien.

afgelopen zaterdag in Duitsland nog voor 1.35 euro de liter diesel getankt. is toch even een verschil met die 1.51 die ze hier durven te vragen.
@the-budel-guy:
bij mij om de hoek (alkmaar) is het 1,399 euro de liter
gister in eindhoven voor 1,419 euro de liter getankt.

dit 1,51 zie ik nergens
@arnocs: die heb ik ook van het altijd betrouwbare *kuch* nu.nl
@the-budel-guy: met mn puch 1.997 per liter. Maar met een 3,5L tank valt dat wel mee
@martijnb11: 11 jaar en nu al op een Puch rijden?
4. Particulieren gaan ook / anders stuk.
Ontslagen mensen rijden niet veel naar hun werk. Zelfstandigen zonder klussen ook niet.
Wie minder te besteden heeft, gaat misschien een keertje niet op wintersport / derde vakantie / festival.
Sorry, wat zei je? Ik was even weg bij het zien van dat plaatje..
@JamesBond007: je bent zeker niet de enigste hoor :) waw wat een mooie plaatje
@JamesBond007: heb je enig idee hoe geshopt die foto is?? Verhoudingen kloppen voor geen meter. Het is maar waar je van houdt…
@camber24:
Alles met een (echte) vagina en dikke boobies.
Als de dame op de afbeelding bij het tankstation me motor wilt vol gooien, ga ik graag naar de pomp.
@jeroen92: Ik wil haar ook wel vol gooien.
@berlinetta: Met je puddingbuks?
@jeroen92: Dan moet je ff naar Rusland en dit model inhuren. http://www.tumblr.com/photo/1280/motormodels/967896564/1/tumblr_l7apnjNi6Z1qdofb9
@T16: Nice..
@T16:
Hm Rusland, is wel ver… dus vaak en veel tanken. I’m in lets go! :)
@StijnB: Road trip! Zullen we wachten tot het wat warmer is, dames lopen daar nu allemaal in een dikke bontjas. ;-)
@T16: Verassing onder elke jas ;)
Ik was 2 weken terugin Italië en daar zat de diesel rond de 1.85 euro per liter. Vond het al opvallend dat er vaak mensen achter m’n Sprinter bleven kleven, of zelfs achter vrachtwagens.
Neemt niet weg dat het hier ook veel te duur is, zeker gezien wat we aan wegenbelasting betalen..
@lohran:

“Neemt niet weg dat het hier ook veel te duur is, zeker gezien wat we aan wegenbelasting betalen.. ”

tsja, als we morgen de mrb en accijns op brandstof afschaffen dan moet het geld toch ergens anders vandaan komen en gaat de BTW of inkomstenbelasting omhoog. Ik denk niet dat je de illussie moet hebben dat je er dan financieel veel op vooruit gaat…
@escort77: Daar heb je helemaal gelijk in. Zo lang onze roverheid zichzelf vetmest, tientallen miljarden de grens over stuurt en tientallen miljarden stopt in het spekken van de semi-overheid in bv. de zorg, zullen ze de prijzen van ALLES omhoog blijven gooien…
@escort77: Ik zeg ook niet afschaffen.. Maar ze halen genoeg uit de wegenbelasting voor de wegen, kan wel ietsje lager. In Duitsland betalen ze veel minder EN zit er nog een deel in de brandstof, die desondanks nog minder kost dan hier (diesel pas sindskort). Daarbij is de aanschaf van een auto verreweg het hoogst hier.
Dus ja, mag wel iets minder.. 127 euro per maand voor m’n auto vind ik aan de hoge kant. En ja, ik weet ook wel dat ik een kleinere auto had kunnen kopen.
@lohran:
1 kanttekening, de perseptie dat auto’s hier het duurst zijn klopt niet. In Scandinavische landen zijn auto’s nog veel duurder dan hier.
Vraag @Norge hier maar eens naar en je zult schrikken wat je daar voor een modale middenklasser aftikt.
@jrk68: Daar heb je gelijk in. Ik betrok Scandinavie er niet bij. In UK is het ook geen koopje om te rijden.
Maar neemt niet weg dat het hier erg duur is.
@jrk68: perCeptie, kluns!
Is het niet zo dat het grootste gedeelte van het personenwagenpark leasebakken zijn ?
En wordt door de overheid niet gestimuleerd dat er meer zuinige auto’s verkocht worden ? (als al überhaupt? ;-) )

1+1=2
@tweetyv6:
Nope, hooguit het grootste gedeelte van de nieuwe C en D-segmenters zijn leasebakken.
Bij mijn weten bedraagt de leasevloot 17% van het wagenpark.
Als je de top 10 van privé aangeschafte auto’s erbij pakt dan zie je zeker het beleid van de overheid daarin terug. Die bestaat bestaat bijna zonder uitzondering uit A en B-segmenters.
@jrk68: 17%? Van de nieuw verkochte auto’s? Das schromelijk weinig lijkt mij.

*research.. 577.000 stuks -.. ( http://www.nu.nl/auto/3333402/leasevloot-groeit-577000-autos.html )
hmm op hoeveel auto’s?

Damn.. maar goed: die leasevloot die vloeit dus wel na 3 a 4 jaar de A-labeltjes af naar de partikuliere markt.. Hoeveel % van de totale vloot bestaat uit lease en ex-lease auto’s?
@sjamp:
Ik heb het niet over het percentage verkochte maar over het aandeel in het totale wagenpark. (zin 2)
Lezen is een kunst….
Godnondeju! Ze willen toch dat we zuiniger gaan rijden? Nu doen we dat en tanken we logischerwijs minder, gaan ze alsnog zeuren!
Net terug uit Oostenrijk, daar betaal je 1,42 voor een liter benzine. Dat is al heel wat schappelijker :)
@pier:
En die klagen ook al jaren steen en been….
Iemand die de naam van deze schoonheid weet?? ;P
Vandaag weer eens in Duitsland getankt. Negentien cent verschil t.o.v. de goedkoopste tankstation bij mij in de buurt! Gelijk ook boodschappen die daar ook goedkoper zijn gedaan… Eigenlijk te triest voor woorden dat ik op deze manier de Duitse schatkist vul en niet de Nederlandse!
@hammerman: Als je het met supermarktbezoek combineert gaat het flink oplopen inderdaad, helemaal voor de rokers onder ons.
Verminderde vraag /zelfde aanbod = prijsverlaging ? Kommaarop !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).