We hebben de Honda NSX al talloze keren in conceptvorm voorbij zien komen, gevolgd door een officieel debuut in Detroit begin dit jaar. Nu vullen ze de informatiestroom eindelijk aan met definitieve cijfers.
Zoals bekend heeft Honda in het midden van de 4,47 meter lange coupé een 3,5-liter V6 met een blokhoek van 75 graden geplaatst, aangevuld met twee turbo’s en ondersteund door drie elektromotoren. Een aandrijflijn die Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) wordt genoemd. We weten nu hoeveel vermogen hieruit wordt getrokken. De zescilinder levert 500 pk en revt door tot 7.500 tpm. Aangevuld door een elektromotor tussen het blok en de negentraps automaat met dubbele koppeling.
573 pk in totaal
Het vermogen gaat via een limited slip differentieel naar alle vier de wielen (voor 19, achter 20 inch), aan de voorkant ondersteund door twee elektromotoren, beiden goed voor 36 pk (27 kW). Bij het afremmen werken de e-motoren als generator en laden ze de lithium-ion batterij (aantal kWh onbekend) op. In totaal levert de unit 573 pk.
De NSX is opgetrokken uit aluminium, aangevuld met koolstofvezel voor de vloerpanelen. Ook de onafhankelijke wielophanging (double wishbones) is van aluminium. Het gewicht van de auto komt daarmee uit op 1725 kg. Niet zwaarlijvig, maar het gewicht van bijvoorbeeld de BMW i8 (1560 kg) wordt bij lange na niet gehaald. Desondanks kun je Honda NSX – die in de VS als Acura wordt verkocht – in 3.0 seconden op de 96 km/u krijgen. Het klinkt tot dusver als een alleraardigste opvolger van de 25 jaar geleden geïntroduceerde NSX.
Gaat deze er ooit nog komen dan? Dat ding staat al jaren als concept op alle beurzen. Gaaf, dat wel.
@foramen: op NAIAS in Detroit en de IAA in Franfurt stond deze productieversie.
@gtwillem: ik heb hem inderdaad op de IAA gezien maar als ze over het traject naar uitlevering net zo lang doen als van concept naar productieversie kunnen we nog wel even wachten.
@foramen: lijkt me sterk, daar de eerste concept in 2004 (!!!) al getoond werd…
Ik denk dat ie begin volgend jaar gewoon geleverd gaat worden. Eerst Japan en de VS, dan de andere markten. Hopelijk kan Wouter of Casper er in de zomer mee rijden en zeggen dat ie best wel gaaf is en dat de aandrijving cool is en de wielen porno!
@gtwillem: ik verwacht ook zeker niet dat het zo lang zal duren. Hoop dat de productie van dit model ze aanzet de nieuwe s2000 snel te realiseren.
@gtwillem: Inderdaad. Het concept/productie showmodel gaat al jaaaaaren mee. Tony Start reed er al in, in de film Avengers in 2012.
http://jalopnik.com/5838506/tony-stark-gets-the-acura-of-our-dreams-in-the-avengers
@Freewarefreak: *een k in plaats van een t ergens
Wisselende recensies gelezen dus ben benieuwd hoe het echt rijdt!
Valt toch een beetje tegen, ik had hypercar specs van +700pk verwacht.
@martinus: Hoe kom je er ebij dat dit een hypercar zou moeten zijn? De oude NSX was ook nooit een pk monster, maar kon ondanks minder vermogen andere dure sportwagens achter zich laten.
Ik had eerlijk gezegd minder gewicht verwacht, maar qua pk’s is dit aardig in lijn met hedendaagse japanse sportwagens.
Nu nog benieuwd naar de nurburgring rondetijd.
@s2khonda: de lichtste editie van de vorige Honda NSX was 1270KG. Daardoro en door zijn wegligging en gedrag was die relatief snel.
Anno 2016 kunnen we toch wel verwachten dan een 1700KG zware hybride sportauto ook wat meer paardjes heeft om te galloperen. Meer PK’s in een auto stoppen zonder heel veel extra gewicht te moeten hebben kan ook makkelijk met elektrische aandrijving.
@martinus: juist niet dus. Dat elektrische geneuzel is de reden dat deze auto minimaal 300 kg te zwaar is.
@jaapiyo: Het gewichtsverschil met zijn directe concurrenten is klein:
R8 = 1620 KG
GT-R = 1740 KG
911Turbo = 1600KG
Alle drie de verbrandingsmotor concurrenten hebben bovendien minder vermogen.
@martinus: die hebben allemaal een aandrijfas teveel.
@martinus: McLaren 570S: 1315 Kg
Nu nog afwachten of ie nog wel komt
1700+ kg niet zwaarlijvig? Euhm….met 2 passagiers, alle vloeistoffen en je zit tegen de 2 ton! Kom op Honda!
@Nerekop: GTR is ook rete zwaar :’)
@G-Ammo: Ja, maar de GT-R en de (originele) NSX volgen een totaal andere filosofie. De GT-R is ontworpen om zo hard mogelijk over circuits te knallen en de NSX is ontworpen om de best mogelijke rijdersauto te zijn,
@nerekop: hoeveel weeg jij???
@gtwillem: Zet er eens twee mannen van 90 kg in, ongeveer 100 liter aan vloeistoffen en je gaat al over de 1.900 kg. Dan kom je in SUV-territorium.
@berlinetta: Die SUVs hebben toch ook weer 100kg vloeistoffen en 2x 90kg aan personen. Zo ken ik er nog wel een paar als je zo gaat vergelijken…
@Nerekop: Vind ik ook, Een Lotus Elise weegt iets meer dan 900 kg (220pk).
@nerekop: dat dacht ik nou ook. Origineel was 1300 en een beetje…
In het echt vond ik het de nieuwe NSX er echt heel erg goed uitzien. Strak en doelmatig zonder franjes. Beetje in de stijl van de Evora, MP4-12C en R8.
Wat ik wel jammer vind, is dat het een TwinTurbo AWD layout is geworden. In de jaren ’90 had je diverse Japanse supersporters met allemaal een net iets andere configuratie, waarvan de NSX het meest exotisch was: atmosferische V6, midscheeps.
Maar ja, wellicht een heel goede keuze van Honda/Acura: met een kleine 18.000 gebouwde exemplaren in 15 jaar is de oude NSX nooit een succes geweest.
@gtwillem: Ik hoop dan dat het in het echt een totaal andere auto is. Ik vind de voorganger veel mooier als ik de foto`s van de nieuwe moet beoordelen.
@gtwillem: de Evora, R8 en MP4-12C…je dacht als we het dan toch hebben over niet echt mooie sportwagens…
@jaapiyo: klopt. Het zijn meer functioneel gelijnde sportwagens. Niet de drama van een Ferrari of Lamborghini. Ik houd daar wel van, maar de algemeen consensus lijkt inderdaad te zijn dat een supercar wel een beetje mag opvallen ;-).
Wordt het inmiddels niet tijd voor een facelift? Ik ben al weer uitgekeken op dit ding.
1725 kg? Wat een dikzak. Ben benieuwd of Honda dat weet te verbloemen.
Tot nu toe heeft deze auto mij nog nergens van overtuigd, behalve dat hij dan nodig eens mag afvallen.
@berlinetta: Het is een beetje verwarrend. Want op zich is het niet heel erg zwaar. Een GT-R weegt 1740kg (uit het hoofd, kan er naast zitten) en heeft ook een TwinTurbo V6 en 4WD, maar geen elektromotor.
De laatste Acura NSX 3.2 zat rond de 1450kg. De Japanse NSX Type-S was aanzienlijk lichter, rond de 1370kg. Terwijl de Type-R daar nog eens 70kg onder zat.
Maar het is wel een heel andere auto, ik denk dat de vergelijking met de i8 een stuk beter is.
@gtwillem: Had de elektromotoren en het 4wd-systeem eruit gelaten en je had een lichtgewicht sportwagen van ongeveeer 1.400 kg met 500 pk. Dan had ik hem interessant gevonden. Maar goed, dat is dan weer geen vooruitstrevende techniek.
Een GT-R vind ik dan ook niet echt interessant. Retesnel en rijdt zijn concurrenten van de baan, maar doe mij maar iets langzamers dat meer plezier biedt.
Maar het zijn Japanners en die weten wel wat ze doen. Het eindresultaat zal dan ook niet mis zijn. Maar of het genoeg is om te concurreren met de gevestigde orde? Ik vrees ervoor.
Zeer mooie auto, oogt degelijk, straalt kwaliteit uit. Maar wat is dat ding zwaar zeg. Daar moet zeker 250kg vanaf. Op dieet dus!!
Een GTR weegt 1736kg. I rest my case.
@vinox: Wat wil je daarmee dan precies zeggen? Dat de GT-R ook snel is met dat gewicht of dat de NSX lichter is dan een GT-R ondanks zijn 3 elektromotoren?
@berlinetta: Dat deze even veel weegt als de grote brute GTR, wat eigenlijk echt niet zou mogen voor een slanke sexy auto als de NSX. Veiligheidsnormen ff negerend woog de vorige (Type R dan) 1230kg. Kortom: ik vind hem erg zwaar uitvallen.
“Het gewicht van de auto komt daarmee uit op 1725 kg. Niet zwaarlijvig,…”
Wut?! Is zo’n BMW M2 ineens een vedergewicht….
Wat een verschrikkelijk goedkoop ogende en lelijke velgen voor zo’n auto. Leuk misschien voor een Civic of zo maar niet voor zo’n auto. Doe de velgen maar onder die rode eronder. Veel mooier.
Het interieur ziet er trouwens ook goedkoop uit.
@Rick-dos: Een M2 hoeft geen accupakket en elektromotoren mee te slepen. Laten die nu net heel erg zwaar zijn.
@lemster: Klopt, maar de M2 is weer niet opgetrokken uit aluminium en heeft geen koolstofvezel vloerpanelen.
Ik snap vanuit marketing oogpunt dat ze hem NSX noemen, maar het is nergens zoals het origineel. Dat was en is een sierlijke auto, aanwezig zonder te schreeuwen. Het zal technisch allemaal wel goed zitten, maar zoals het origineel elk jaar mooier lijkt te worden ben ik hier al geruime tijd op uitgekeken.
@lemster: heb je wel eens een NSX gezien? Dat was de ultieme wannabee Ferrari.
@mashell: De NSX is neergezet als concurrent voor de Ferrari 348, maar qua lijnen is de NSX een stuk bescheidener. In mijn ogen althans.
Ik heb het origineel al vaak in het echt gezien.
7500 RPM :(
Beetje jammer…
Jammer, gewicht is alles! Snel die oude kopen nu het nog kan…
Eerste reviews staan al op YouTube…☺
Heren die klagen over het gewicht, een Tesla is nog veel zwaarder, maar laat qua acceleratie tot de 100 veel sportwagens achter zich.
Voordeel van de electromotoren is dat deze instant koppel hebben. Ik zie in het artikel niks terug over het koppel, en bij welke toeren dat is, maar dit kan een hoop goedmaken waardoor je altijd trekkracht hebt.
Het zou mij niks verbazen als deze NSX gewoon sneller is als een GT-R op de nurburgring.
@s2khonda: Veel gewicht is nooit goed. Bij geen enkele auto. Ook al is die nog zo snel en heeft ie nog zoveel power, tractie, koppel etc. Meer gewicht is altijd een nadeel.
En het is leuk voor Tesla dat hun auto zo snel is naar de 100. De gevestigde powersedans moeten hem daarin voor laten gaan. Maar qua rijgedrag komt die Tesla nog niet in de buurt.
Oke dit moet dan hét voorbeeld zijn waar iedere vag basher het dan globaal genomen over heeft. Japanners die durven qua design en nooit voor de veilige weg gaan. Uhuh oke next.