• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

We willen massaal van onze diesels af

Auteur: nicolasr, gepost 27 oktober 2022 om 15:00 – 28 Reacties

diesel

We willen massaal van onze diesels af, nu het een steeds duurder geintje wordt om daarmee te rijden…

De dieselrijder zit in de hoek waar de klappen vallen. Was diesel vroeger de ideale brandstof voor de kilometervreter, tegenwoordig moet die bloeden als hij zijn tank vol gooit. En niet alleen dan, hij mag vaker zijn portemonnee trekken.

Bijvoorbeeld als er per kwartaal een aardig bedragje richting tante Sigrid aan Motorrijtuigenbelasting overgemaakt moet worden. Een beetje dikke diesel kost je zomaar bijna 500 euro per kwartaal, zo blijkt uit cijfers van deze totaal willekeurig opgezochte BMW 325d…

En als je het allemaal nog kunt betalen, is het maar de vraag of je de stad nog in mag met je auto. Diesels zijn vies volgens Femke, dus die mogen niet in het centrum. Tenslotte heb je mazzel als er überhaupt nog ergens diesel te krijgen is. Dat spul wordt lastiger te bemachtigen dan een grammetje coke binnenkort. En daarom willen we dus massaal van onze diesels af.

We willen massaal van onze diesels af

Het AD heeft een rondvraag gedaan bij verschillende autohandelaren in ons kikkerlandje en die bevestigen het hierboven geschetste scenario. We willen écht massaal van onze diesels af. Alleen is er hier niemand die hem wil kopen. En dat is zuur voor de bezitter van een diesel.

Je weet namelijk, een hoog aanbod en een lage vraag staat gelijk aan een lage prijs. Met andere woorden, als je je diesel te koop aanbiedt, mag je blij zijn als je er meer dan de oud ijzerprijs voor krijgt. Met als tweede lastige punt, zie maar eens een vervanger te krijgen. Die zijn er ook nauwelijks.

Nederlanders willen geen diesels meer rijden

De garagehouders zien dat ook. Als ze een ouwe (of nieuwe) diesel innemen, kunnen ze hem in ons land niet of nauwelijks meer kwijt. Dus gaat de auto met gezwinde spoed naar het buitenland. Daar is de diesel ook wel wat prijziger, maar niet zo belachelijk hoog als bij ons.

Bovendien hebben ze in veel landen een MRB die voor diesels niet hoger is dan voor benzine. Dus is deze brandstof daar nog wel een alternatief. Alleen is het voor de garagehouder weer vervelend dat hij er dan minder aan overhoudt. En zo is het cirkeltje weer rond.

Moet je je diesel dan maar houden?

Wellicht is het slim om als dieselrijder zijnde toch maar even te kijken wat slimmer is. je diesel voor weinig geld inruilen op een duurdere benzine, hybride of elektrische auto, of de hogere kosten voor lief nemen en doorrijden.

Mocht je dat laatste doen, probeer dan optimaal gebruik te maken van het feit dat diesels over het algemeen een stuk zuiniger zijn dan auto’s met een andere brandstof aan boord. Dus rustig aan, 90 op de snelweg en geen korte ritjes. Dan is het misschien nog wel even vol te houden.

Sterkte in elk geval…

Ook interessant!

  • Ja hoor, dieselrijders straks nóg duurder uit
    Ja hoor, dieselrijders straks nóg duurder uit
  • Audi diesels
    Audi diesels zijn tegenwoordig schoner dan ooit
  • Hou je vast: tanken wordt nóg duurder
    Steeds meer mensen tanken zonder te betalen
  • Video: zelfs met een Audi R8 kan een dragrace fout gaan
    Lezersvraag: beste tips voor brandstofbesparing?

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

benzineprijzen, Diesel, geld, occasion, wegenbelasting

Vorig bericht: « Video: nieuwe Mercedes GLC Coupé laat zich zien
Volgend bericht: Skoda Kodiaq 2015-heden Occasion Aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. ukbob zegt

    27 oktober 2022 om 15:13

    Benieuwd wanneer de eerste diesel rijders zich aan shell pompen gaan vast lijmen.. das de oplossing toch? :)

    Zonder dollen:
    Natuurlijk moeten we zuiniger aan doen met de planeet, maar de auto is in 30 a zo’n klap schoner geworden, die melk koe mag in z’n laatste jaren met een brandstof motor nog wel even met rust gelaten worden. Misschien goed eens te kijken naar schepen, vliegtuigen en kleinere bevolking om maar iets te noemen.

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      27 oktober 2022 om 15:50

      Laatste jaren van de brandstof motor… gisteren nog een reportage gezien op Telefacts. Er zijn gewoon niet voldoende zeldzame grondstoffen om ons allemaal van een electrische wagen te voorzien (met name Melodyum zou erg schaars zijn). Ook de gevolgen voor de omgeving en het milieu waren hallucinant. Met name de winning van koper, grafiet en lithium zijn enorm vervuilend. Ook de zonnepanelen en windmolens kregen trouwens een veeg uit de pan. Iemand verwoordde het als volgt: jullie in Europa denken dat jullie de wereld aan het redden zijn maar aan de andere kant van de wereld zitten ze massaal met de vervuiling ervan.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        27 oktober 2022 om 17:12

        @chrisvis: Melodyum?

        Verder: zeker. Er is van alles mis aan de energie transitie. Maar laten we nu niet doen alsof er niets mis is met de fossiele energie industrie.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          27 oktober 2022 om 17:38

          Meldonium kan het ook zijn, was alleszins een mineraal waar ik nog nooit van gehoord had maar dat zeer beperkt aanwezig was. Werdt idd ook verwezen naar de ontginning van olie en was maar in de context dat we niet leren van onze reeds gemaakte fouten in het verleden

          Login om te reageren
          • audirs3 zegt

            27 oktober 2022 om 22:57

            Toen ik in de jaren 90 op school zat zeiden ze ook al dat 10 jaar later de olie op zou zijn. We zijn nu 30 jaar verder en er is nog genoeg, en we vinden alleen maar meer. Zo is het ook met die zeldzame metalen, hoe schaarser ze worden hoe beter we gaan zoeken en hoe meer we er van vinden. Die doemdenkers moet je niet geloven, er is straks zat om iedereen van een EV en thuis accu te voorzien.

            Login om te reageren
    • pomoek zegt

      27 oktober 2022 om 17:08

      @ukbob: Nee, dat werkt niet. Met de tractor het Malieveld omploegen. Dat werkt.

      Login om te reageren
  2. reactief zegt

    27 oktober 2022 om 15:27

    Goh… en dat zag niemand aankomen…

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    27 oktober 2022 om 15:27

    Na het nieuws van gisteren inruilen is een beetje dom inderdaad. Nu had ik sowieso bij aanschaf al gerekend op 0 euro restwaarde. Maar dan wel 4 a 5 jaar plezier, en ook dat vergaat nu een beetje. Gelukkig maakt 400nm koppel over een zeer breed toerenbereik een hoop goed. Nu maar hopen dat begin volgend jaar alle te korten en bijbehorende prijzen weer wat over zijn. Als diesel dezelfde prijs heeft als benzine ben ik al blij.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      27 oktober 2022 om 15:38

      Raffinaderijen kunnen de niet Russische olie wel omzetten in diesel maar daarvoor moeten ze wel aangepast worden. Dat kost tijd en geld. Hopelijk gaat dat wel gebeuren anders gaat dit nog heel lang duren. Het lijkt me dat de vraag vanuit de commerciële markten niet veel veranderd is. Je kan niet zomaar vrachtwagens, schepen, bestelbusjes ed allemaal vervangen voor andere exemplaren..
      Het blijft zuur voor de moderne diesel rijder.. aan alle kanten genaaid..

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 oktober 2022 om 17:26

        In plaats van raffinaderijen aan te passen en zo weer meer afhankelijk te worden van de mannen in de jurken zouden we ook de sancties kunnen aanpassen… Bijvoorbeeld gewoon Russische olie en gas blijven kopen want het lijkt de Russen toch niet te bewegen de invasie te stoppen.
        Door de westerse houding duurt de oorlog onnodig lang, dat is natuurlijk vooral zuur voor de mensen in Oekraïne.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          27 oktober 2022 om 18:08

          @mashell: “Door de westerse houding duurt de oorlog onnodig lang, dat is natuurlijk vooral zuur voor de mensen in Oekraïne. “

          *proest*
          Jij weet er wel een heel bijzondere draai aan te geven, als in: oorzaak en gevolg omdraaien.

          Ja, de NAVO is er niet direct bij betrokken en toch hebben ze er een effectieve ‘war by proxy’ van gemaakt, waarbij ze eerst hun oude en overtollige wapensystemen hebben gedoneerd, en vervolgens een goed beeld hebben kunnen krijgen van de (beroerde) staat, de (hopeloos slechte) efficiëntie, de (hilarische) strategieën en de (domme) slagkracht van het Russische leger.

          En toch, de eerste Oekraïner die niet blij is met de westerse steun moet ik nog tegenkomen (O ja, die bevinden zich allemaal in de Donbas regio en op de Krim). Ze rest vecht zich liever kapot dan in hun verdere leven te moeten zuchten onder Russisch dictatoriaal gezag.

          Login om te reageren
        • Dieseltor zegt

          27 oktober 2022 om 18:12

          Lekker hypocriet. Mannen in jurken niet, Russen toch weer wel. Je kan beter doorpakken met die Russen. Anders is de geloofwaardigheid en consistentie van Europa nog verder te zoeken.

          Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          27 oktober 2022 om 22:38

          Het westen verlengt het lijden van de Oekrainers ? Heb je de verhalen over massale deportaties en massagraven niet gelezen in de bezette gebieden. Bij toegeven begint het lijden pas echt. De Russen ontkennen het niet eens meer. Lees je ook eens in over hoe Rusland omgaat met Oekrainers in ‘vredestijd’ (bv de Holodomor waarbij miljoenen Oekrainers stierven). Er is een reden dat de Oekrainers vechten als bezetenen.

          Putin heeft al meermaals uit de doeken gedaan dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie de grootste tragedie is voor Rusland en dat hij dit ongedaan wilt maken (inclusief Baltische staten, Polen enzovoort). Compromissen maken nu geeft hem enkel strategische tijd om zijn leger terug te hergroeperen en voor te bereiden en zorgt voor meer lijden in de nabije toekomst waartegen Rusland nu bloeit (o.a. door de sancties die wel werken als je door de evidente propaganda kan kijken). Los van dat nu toegeven ook andere dictators met imperiale trekjes stimuleert om agressief te zijn zoals Xi.

          Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        27 oktober 2022 om 20:04

        Maar er kom naar verhouding het meeste diesel uit de kraken bij Russische olie.
        Wen er maar aan.

        Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      27 oktober 2022 om 15:46

      Dit nieuws had net een weekje eerder moeten komen. Dan had ik nog wat meer korting kunnen krijgen :-p. Maar de verkoop / inruil van mijn huidige diesel op de 2e auto laat ik nog maar even wachten….

      Login om te reageren
  4. neal zegt

    27 oktober 2022 om 15:31

    de kortzichtigheid van een clubje maatpakken is werkelijk ongelofelijk.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 oktober 2022 om 18:50

      Dan ben ik wel
      Benieuwd naar jouw oplossing.

      Login om te reageren
    • steephh zegt

      28 oktober 2022 om 00:53

      @neal en ik bennet als @maotje ook wel benieuwd naar jouw oplossing ;-)

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        28 oktober 2022 om 07:29

        Mijn oplossing? Ik ben hier niet degene die het heeft over kortzichtigheid toch?
        Ik neem aan dat wanneer iemand iets een slechte beslissing vind die persoon ook kan tertellen hoe het volgens hem of haar beter zou kunnen. Anders kun je iets ook niet slecht vinden.
        Dus nogmaals ik ben benieuwd naar zijn oplossing.

        Login om te reageren
      • neal zegt

        28 oktober 2022 om 09:04

        er zijn tal van andere pistes die de moeite zijn om te bekijken, maar zowel de landelijke als Europese politiekers zijn enkel met hun kiezers bezig. Die kiezers zijn een grote groep jongeren die in een klimaat generatie groot worden en hun keuze daarop afstemmen.

        Alternatieven zijn er… waterstof (als brandstof of als waterstofcel), brandstofcel op methanol (methanol wordt gehaald uit agrarische gewassen, dus dat is ook nog eens positief voor de boeren en voor de vegetariers/veganisten is het ook nog eens een plantardige brandstof. Deze kan ook in beide vormen gebruikt worden. zowel als verbranding of in een brandstofcel. Methanol kan ook normaal getankt worden met de huidige infrastructuur.

        Maar de overheden willen het niet want al hun geld staat op elektriciteit … logisch ook want veel elektriciteitsbedrijven zijn nog volledig of gedeeltelijk in overheidshanden. kunnen ze voor de volle 100% cashen ipv een stukje accijnzen en BTW. en al zeker met de huidige energieprijzen. Reken er maar niet op dat de koppeling van de elektriciteitsprijs met de duurste vorm van produceren (nu: gas) zal ontbonden worden. Het levert de producenten op kernenergie , wind en zon gewoon teveel op. De Corona crisis moet ergens van betaald worden, toch?

        kijk maar eens naar onderstaande filmpjes van Gumpert en zijn (methanol)brandstofcel… overheid wimpelt hem gewoon af zonder te luisteren en onder het mom van de Covid-crisis en ook Audi doet zijn idee eerst af als onbruikbaar (om er een paar dagen erna toch weer op terug te komen)

        https://www.youtube.com/watch?v=G3iKJ4IMick
        https://www.youtube.com/watch?v=bd0qCeLXzFg

        Login om te reageren
  5. z3cabby zegt

    27 oktober 2022 om 15:52

    Ik denk dat ik onze Jeep GC 3.0 maar even een paar maanden schors en op de oprit laat staan. Pak wel de Lancia Y voor de ritjes die gemaakt moeten worden.

    Login om te reageren
  6. svdv zegt

    27 oktober 2022 om 16:47

    Ach ik rij nog heerlijk gemiddeld 1 op 26 met m’n alfa mito 1.3 jtd. Geen goedkope benzine auto die daaraan tipt

    Login om te reageren
  7. William zegt

    27 oktober 2022 om 16:50

    Tweedehands auto’s zijn nog steeds absurd duur. Ook als ze tien jaar oud zijn en 300.000 km hebben gelopen. Zie V70/XC70/XC60/XC90 bijvoorbeeld. Misschien worden die diesels nu een aantrekkelijke koop?

    Login om te reageren
  8. wally zegt

    27 oktober 2022 om 18:12

    Bmw 335d coupe als hobbyauto. Ca 600pk en 1100+nm dan zal de dieselprijs mij niet veel deren voor die 3000km die per jaar rijd. Sterker nog, gooi er zelfs renewable diesel in a 2.65 per liter bij nxt. Auto is wel 7 maanden per jaar geschorst . Zal deze diesel ook nooit wegdoen. Voor mijn dagelijkse bewegingen rij met een a3 sportback op lpg. 74ct per liter.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      27 oktober 2022 om 22:59

      3.000km per jaar / 5 maanden, dat is niet veel. Waarom wilde je zo graag een diesel in deze coupe? Mag ik vragen waar je de auto voor gebruikt?

      Login om te reageren
  9. nautique206 zegt

    27 oktober 2022 om 20:34

    De diesel gaat morgen naar zijn nieuwe baasje. Rijdt de kilometers niet meer, maar zal m wel missen. Auto was binnen no time verkocht, dus volgens mij zijn er nog genoeg liefhebbers voor een diesel

    Login om te reageren
  10. lexis zegt

    28 oktober 2022 om 08:00

    Misschien dropt de “Vlad” nog wel een “vuil” bommetje op Straatsburg zijn we meteen verlost van dat circus. (Bij wijze van spreken uiteraard). Lees nu net Europa heeft 2035 bevestigd als einde van de ice. Supercars merken krijgen een jaartje extra tot 2036. Dus nog 12j om overal nieuwe kerncentrales te bouwen, of hoe denken de heren en dames in maatpakken van de EU de masale hoeveelheid elektriciteit op te wekken? Met een paar windmolentjes extra zal het niet lukken. Komt nog bij dat ook residentiële verwarming ook aannde elektriciteit moet. En waterstof als alternatief, humm velen vergeten dat hier ook enorme hoeveelheden electriciteit voor nodig is om die aan te maken.

    Login om te reageren
  11. Paddy zegt

    28 oktober 2022 om 15:34

    Denk niet dat nu iedereen z’n Camper gaat verkopen, heb er zelf net ook een gekocht. En er rijden er nog wel een aantal rond in NL. Dus als ik namens de Camper eigenaren mag spreken, wij willen nog niet van de diesel af.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North