• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wegenbelasting EV’s blijft laag. Met dank aan dieselrijders

Auteur: nicolasr, gepost 23 april 2025 om 19:00 – 25 Reacties

Als bezitter van een EV ben ik de dieselrijders erg dankbaar.

Heb je een elektrische auto? Dan mag je een klein vreugdedansje doen bij de laadpaal. Het kabinet heeft besloten om het belastingvoordeeltje voor EV’s nét iets aantrekkelijker te maken, blijkt uit gelekte documenten rondom de klimaatplannen.

In plaats van de geplande 25% korting op wegenbelasting, krijg je vanaf 2026 zelfs 30% korting. Geen jackpot, maar wel weer een paar tientjes die je mooi aan koffie of alimentatie kunt besteden.

Waarom die korting? Simpel: de overheid wil ons allemaal richting de elektrische revolutie duwen. Minder uitstoot, meer stekkers, en hopelijk ooit een planeet die niet in de fik staat. Dus krijgen EV-rijders een extra zetje, want eerlijk is eerlijk: zo’n rijdende accu is al duur genoeg zonder dat de Belastingdienst er ook nog eens extra en enthousiast overheen walst.

Wegenbelasting EV’s blijft laag

Maar let op: deze korting op de wegenbelasting geldt vooral voor particulieren. Voor bedrijven wordt de zweep juist gepakt. Die moeten namelijk dieper in de buidel tasten voor hun dieselwagens. Vooral als je als onderneming nog lekker in een vloot diesels rijdt, voel je dat verschil straks in je boekhouding. De diesel wordt gewoon keihard afgestraft, of zoals het kabinet het liever zegt: “geprikkeld richting verduurzaming”.

De boodschap is duidelijk: elektrisch is de toekomst, diesel is passé. En als je daar als bedrijf nog niet helemaal in mee wil, dan betaal je daarvoor… letterlijk. Op zich best logisch, want het verschil tussen ‘groen bezig zijn’ en ‘gewoon lekker doorroken op de snelweg’ moet natuurlijk ergens voelbaar zijn. En als woorden niet helpen, doet geld vaak wonderen. Aldus de rekenaars uit Den Haag.

Kortom: ben je al over op elektrisch, dan ben je spekkoper. Die 30% korting vanaf 2026 is een klein extraatje, maar alle beetjes helpen. Twijfel je nog? Dan geeft dit je misschien net dat laatste zetje richting het stopcontact.

En rijd je nog diesel? Tja… veel succes bij de pomp en je wegenbelasting. Misschien toch maar eens rondneuzen naar iets met een stekker. Ik heb nog wel een idee voor je…

Ook interessant!

  • BMW haalt Tesla in qua EV verkopen
  • Video: dit blijft de gaafste EV
  • Californië wil subsidie voor alle EV's behalve Tesla's
  • Duitsland gaat tóch weer EV's subsidiëren

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

elekrisch, Tesla, wegenbelasting

Vorig bericht: « De E5 Sportback met 788 pk is het eerste model van AUDI
Volgend bericht: De goedkoopste Audi RS7 (C8) van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. Visje66 zegt

    23 april 2025 om 19:21

    Er komt geen extra korting, EV rijders gaan niet minder betalen.

    De stap is nog steeds een 45% verhoging van de MRB voor EV rijders vanaf 2026. Dus EV rijders gaan een heel stuk meer MRB betalen. Een piep klein beetje minder als de planning, maar nog steeds flink meer als dit jaar. Die 5% is echt peanuts en gaat helemaal niks betekenen voor particulieren.

    Login om te reageren
  2. Lambrusco zegt

    23 april 2025 om 19:31

    Zat er azijn in de stamppot met avondeten @nicolasr? Wel erg populistisch geschreven.. Maargoed, het is AB! OT: Ben groot voorstander van een aparte klasse in de MRB met een gewichtscorrectie, niet meer dan billijk en dit bestaat al reeds voor andere brandstoffen. Wat dan wel jammer is dat het andere “beboet” moet worden, maar tja wij zijn nou eenmaal gevoelig voor financiële prikkels. Had graag gezien dat OV in de duurzaamheidsmix goedkoper zou worden als goed alternatief. Ben wel benieuwd naar de uitwerking van de plannen de minister. Denk dat de markt vooral behoefte heeft aan stabiliteit en een stip op de verre horizon.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      23 april 2025 om 19:36

      @lambrusco

      Grappig, ik vond het bericht eigenlijk helemaal niet zo zuur. Het is maar welke intonatie je er in je hoofd aan geeft, denk ik.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        23 april 2025 om 20:56

        Ik ook niet hoor! Prima geschreven stukje over saaie kost.

        Is al bekend hoeveel meer er dan voor diesels betaald moet worden?

        Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        23 april 2025 om 21:43

        @nicolasr Vond het ook niet zuur, eerder gewoon geschreven met een knipoog. Zal wel een kwestie van interpretatie zijn. 😅

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      23 april 2025 om 20:48

      “stamppot”

      Neerlands culinaire hoogstandje: geprakt babyvoer met een kuiltje vette jus… ;-)

      Login om te reageren
  3. jessepinkman zegt

    23 april 2025 om 21:45

    Als ik het AD goed lees dan betekent dit ook dat de korting op MRB voor hybride-auto’s niet wordt afgeschaft per 2026, maar juist wordt verlengd én verhoogd. Dat lijkt me groter nieuws dan die 5% extra korting (of minder verhoging, net hoe je het ziet) voor EV-rijders. Voor mij persoonlijk scheelt het toch €100 per kwartaal. Mooi meegenomen..

    Login om te reageren
  4. por100 zegt

    23 april 2025 om 23:15

    Kan je als bedrijf niet een Duitse dependance starten net over de grens en daar je auto’s onderbrengen?

    Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    24 april 2025 om 07:04

    Blijft maar weer keer op keer bewezen worden dat de EV zonder allerlij financiele voordelen gewoon geen markt heeft…

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      24 april 2025 om 07:09

      immers, als de EV echt zo goed is als sommigen hier beweren (wij met een EV herkennen ons totaal niet in de mening dat een EV goed is) had er geen financiele prikkels voor nodig geweest, want hij is zo goed mensen willen het toch wel hebben (makkelijk voorbeeld: denk aan smartphones, hebben nooit financiele stimmulering nodig gehad want mensen wouden dat toch wel)

      Login om te reageren
      • georgieporgy zegt

        24 april 2025 om 08:46

        Ja ik vind mijn i4 echt goed en zou niet zomaar weer terug gaan naar een benzine of dieselauto.

        Login om te reageren
      • Jozo zegt

        24 april 2025 om 10:24

        Dat is gek, wij met een EV herkennen ons helemaal in de mening dat een EV goed is
        Zo zie je maar weer, het verschilt per situatie

        Login om te reageren
      • 100pk zegt

        24 april 2025 om 10:39

        Ik snap dit argument niet. Een EV kost meer voor de eigenaar, maar levert de maatschappij voordeel op (minder emissies). Dan is het toch niet gek dat je als maatschappij EV rijders beloont t.o.v. ICE rijders? Als iemand een EV koopt i.p.v. ICE, levert dat voor de maatschappij gewoon rendement op in de vorm van bijvoorbeeld schonere lucht, daar mag een EV rijder best wat voor terugzien.

        Het kostenplaatje voor de eigenaar van een EV ziet er anders uit dan het kostenplaatje voor de eigenaar van een ICE auto. Echter heeft een ICE auto meer negatieve externe effecten (emissies) die niet aan de eigenaar worden doorbelast, maar dus feitelijk door de maatschappij worden gedragen. Eigenlijk zadel je de maatschappij op met het opruimen van jouw emissies, als je in een ICE rijdt. Niet gek als je daarvoor moet betalen. Dat die emissies in de praktijk niet worden opgeruimd, is weer wat anders…

        Disclaimer: ja, ik weer dat EV’s ook emissies en milieuvervuiling veroorzaken. Voor dit verhaal ga ik er even vanuit dat een EV in totaal minder emissies/vervuiling veroorzaakt dan een ICE auto over de gehele levensduur van de auto, inclusief bouwen/recyclen/onderhouden/stroom opwekken etcetera.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      24 april 2025 om 10:47

      @petroldrinker: dat kun je allemaal roepen maar ondertussen groeit de verkoop van EVs gewoon door, terwijl de subsidies minder worden.

      En ik heb zelf ook geen reden om mijn soepele EV in te ruilen voor een opgefokt mini turbo blokje wat met een hoop herrie, traagheid en garage rekeneningen komt. Want dat moderne spul wordt niet fijn oud, een elektromotor wel.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 april 2025 om 09:13

    Is er al meer bekend over wat er dan precies gaat veranderen voor dieselrijders? De accijnsverhoging vanaf 2026 zou voor benzine harder stijgen dan voor diesel…. En wat wegenbelasting betreft, met die paar particulieren die nog diesel rijden kan je nooit het gat voor alle elektrische auto’s vullen. Overigens gebeurt 99% van het transport nog op diesel, dus als dit duurder wordt dan is iedere consument hier de dupe van, ook die met een elektrische auto.

    Login om te reageren
  7. Marf zegt

    24 april 2025 om 09:26

    Een smartphone is niet een goede vergelijking want de prijs ligt in het bereik van een groter publiek. Een smartphone van 1000eu kunnen meer mensen betalen dan een auto van 40000eu.
    Daarnaast zijn er ook goede smartphones van 300 eu die in alle behoeften voorzien. Er is dus inmiddels een breed scala aan keuze.
    Er zijn op dit momenten nog niet veel betaalbare EVs die alles bieden. Er is altijd wel een compromis. Of lage range of weinig ruimte of iets anders om de kosten te drukken. Maar dat gaat ook veranderen.
    De eerste smartphones kwamen uit rond 2007 en ik denk dat na 10 – 15 jaar de markt een beetje volwassen was geworden. Er was meer keuze en genoeg betaalbare alternatieven.
    Bij de automarkt gaat dit langzamer. Fabrikanten brengen niet elk jaar een nieuwe auto uit met significante verbeteringen. De ev markt is iets meer dan 10 jaar oud. Ik verwacht dat het zeker nog een jaar of 10 gaat duren voordat de markt volwassen is.
    Daarnaast werden en worden smartphones ook gewoon gesponsord. Het grootste gedeelte van de mensen koopt een abbonement met een smartphone. Die smartphone zit dan meestal met een fikse korting van de telecomprovider erbij.

    Login om te reageren
  8. S zegt

    24 april 2025 om 09:33

    Als diesel rijder word ik gestraft. Mijn 308 1.6 Blue HDI heeft een uitstoot van 88 gram en Euro6. Wat is daar mis mee kabinet?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      24 april 2025 om 10:48

      @S: waarom kijk je alleen naar CO2 uitstoot? Kijk ook naar de andere stoffen

      Login om te reageren
  9. Matc zegt

    24 april 2025 om 09:36

    Vinden ze 5 euro korting pm op een gemiddelde EV echt een reden voor een vreugdendansje? Toch echt compleet wereldvreemd hè

    Login om te reageren
  10. EZT1 zegt

    24 april 2025 om 09:40

    Een EV is gewoon geen alternatief voor een diesel. Je kan er alleen solo mee rijden, zodra je een aanhanger er achter hangt (leeg wel te verstaan) stort het rijbereik met 30% in. Zet je er twee fietsen op ben je 40% van het rijbereik kwijt. Knoop daar dan een laadtijd van 20 tot 30 min aanvast en het electrische sprookje is compleet. Niet zo gek dus dat ook tweede hands EV niet worden verkocht in een caravan land. Als je het vermogen gaat gebruiken is een EV niets meer dan troep. Ondernemers hebben diesels nodig om hun werk te kunnen doen. Een EV weegt veel zwaarder en zou dus per direkt met een normale MRB moeten worden belast. Het asfalt wordt immers veel harder gesloopt. Dan iets met repareren en CO2? Tot zover de electrische leugen…

    Login om te reageren
    • 100pk zegt

      24 april 2025 om 10:49

      Caravanland… Als je met een EV geen kar kunt trekken over lange afstanden, is het meteen ‘geen alternatief voor diesel’? Ik denk dat een aanzienlijk deel van de dieselvoertuigen in NL (vrijwel) nooit iets aan de trekhaak heeft hangen. Zelfs iemand die een caravan heeft, rijdt zijn meeste kilometers per jaar veelal zonder dat ding aan de trekhaak. Moet je dan het hele jaar met een diesel rijden, of neem je een EV en huur/leen je af en toe een trekauto?

      MRB koppelen aan slijtage van asfalt is onzin, de MRB wordt niet gebruikt om de wegen te onderhouden, dat gaat gewoon naar de algemene middelen.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      24 april 2025 om 10:52

      @EZT1: jemig wat een zuur bericht. Niet iedereen is caravans aan het trekken of zet fietsen op het dak. Ik zie hier overigens regelmatig fietsen achterop een EV en dat maakt nauwelijks uit.
      Even het vermogen gebruiken om snel op te trekken heeft juist weinig invloed op het verbruik i.t.t. bij benzine.

      Welke ondernemers hebben diesels nodig? Die met een aanhanger het hele land door gaan.
      Maar gemiddelde installateur/werklui die ik spreek werkt in een zeer beperkte regio en krijg ik niet eens daar buiten. Die kunnen dus al uit met de goedkoopste 2e hands EV bus ergens net boven de 10K
      Net als pakket bezorgers dat nu al doen etc. Juist heel voorspelbaar.

      Login om te reageren
  11. waterisnat zegt

    24 april 2025 om 09:57

    Aah, hebben de bureaucraten de aloude leugen (1 van velen in het relaas) dat bedrijven tax betalen weer van stal gehaald? Bedrijven betalen geen tax, mensen betalen tax. Deze kostenverhoging bij bedrijven gaat 100% door naar de consumenten (no such thing as a free lunch). Enige reden voor bedrijvenbelastingen is meer deugrovende bureaucraten baantjes, nul toegevoegde waarde voor de samenleving (of het oplossen van een van de vele verzonnen crises, mocht dat je wensdroom zijn).

    Login om te reageren
    • 100pk zegt

      24 april 2025 om 10:45

      Vestzak borstzak verhaal, maar geen leugen. Uiteindelijk betalen mensen natuurlijk alles.

      Door bepaalde bedrijven (bijvoorbeeld bedrijven die veel diesel verbruiken) meer te belasten t.o.v. andere, kun je die bedrijven bepaald gedrag vertonen concurrentievoordeel geven. Zo kun je het gedrag beïnvloeden. Dat is het hele eieren eten.

      Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    26 april 2025 om 16:50

    Verhuis naar België en koop je een dikke diesel. Hier kan het voorlopig nog 😄

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North