
Nieuw merk, nieuwe styling.
Audi is zichzelf helemaal opnieuw aan het uitvinden in China. Dat is ook nodig, want de verloren winsten in het Verre Oosten zijn volgens de bestuurders een van de redenen voor de tegenvallende cijfers. Onderdeel van de nieuwe Chinese strategie is een speciaal submerk.
Waarschijnlijk zullen er niet veel brainstormsessies zijn geweest om tot de naam van het submerk te komen. Het extra merk heet AUDI. Het eerste model van AUDI is de E5 Sportback die je hieronder ziet.

Net als de A5L Sportback hebben we hier te maken met een echte liftback en wederom is de E5 een voortvloeisel uit het partnerschap van Audi en SAIC. Qua ontwerp is Audi, eh excuus, AUDI voor het productiemodel vrij dicht bij de conceptversie gebleven. Er is nog maar weinig te herkennen van het Duitse Audi-design.
Indrukwekkende specs
De beloofde specificaties zijn vrij indrukwekkend. Klanten kunnen kiezen voor een krachtbron op de achteras of een quattro-aandrijflijn. Het maximale vermogen is 579 kW of 788 pk. Een sprintje van 0 naar 100 km/u moet in maar 3,4 seconden kunnen. Doe je het wat rustiger aan, dan is een afstand van 770 kilometer mogelijk. Audi verduidelijkt niet of dit via de WLTP- of andere meetmethodes is getest.

Het quattro-stuurgevoel moet vertrouwd zijn dankzij een adaptieve luchtvering. In het interieur krijg je weer te maken met allerlei geavanceerde rijhulpjes, maar ook met een cabine die gericht is op de bestuurder. Over een paar maandjes begint de verkoop in China van de eerste AUDI. Nu maar hopen voor het merk dat zij wél van de elektrische modellen afkomen.





Ah, het volgende zielloze elektro-hok. Het houdt niet op, niet vanzelf.
Verschrikkelijk.
Waarom dacht ik Jaguar toen ik alleen de foto zag?
Give a man a fish and he’ll eat one day. Teach a man to fish and he’ll eat every day. Wat de Chinezen hebben gedaan is slim. Iedere fabrikant die daar auto’s wil bouwen moet dit doen in een joint venture oplossing. Zo krijgt China makkelijk know-how in handen en het resultaat is nu een confetti bom aan Chinese merken en modellen. Allemaal redelijk oke denk ik, en zeker goedkoper dan het Premiejum alternatief.
Is niet meer zo, sinds 2022 niet meer verplicht.
Nee, maar zonder deze constructie zijn er verschillende officiële en onofficiële barrières, die met een Chinees bedrijf die mee doet plots zijn verdwijnen.
Inspiratieloos Chinees design. Next.
Ze schrijven het woord Audi maar groot op de auto…. Wat een kansloos gestylde auto…
Que?
Wat een gedrocht en die cockpit die op de bestuurder is gericht zie ik er niet aan af.
Bovendien ook een kansloze opmerking want dat zijn alle cockpits.
Na de Sierra en E30 kunnen we die retoriek wel overboord gooien.
Grappig om die negatieve comments over de styling hierboven te lezen. Ik denk dat dit een heel belangrijke auto is voor de toekomst van de Europese luxe automerken. Lang was één van de belangrijke sellingpoints voor europese merken in andere werelddelen de europese uitstraling van de auto’s. Audi heeft nu de stap gemaakt om voor de grote en belangrijke Chinese markt een eigen submerk met op de Chinese smaak toegespitste styling en specs te komen. Ik hoop van harte dat ze er succesvol mee zullen zijn.
Lelijk hok en lijkt wel van een afgekeurde Chinese designer af te komen.
Heel generiek design, maar daarvoor niet superlelijk.
Dit is toch niet lelijker dan de nieuwe BMW’s…
Ook weer zo’n vreselijk, goedkoop Chinees design. Het is dat er een Audi logo opstaat, zou het een wing ping heten, dan geloof je het ook.