
Wij weten welk automerk een vrouwenmerk is. Lezen op eigen risico.
Tsja, straks scheur jij al jaren rond in een vrouwenmerk. Dat moet je toch niet willen. Of juist wel. Nou, het is aan jezelf om te bepalen of dat erg is of niet. Want S&P Global Mobility heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd om erachter te komen welke automerken het meeste aanslaan bij vrouwen. Het is een Amerikaans onderzoek, maar de resultaten zullen soortgelijk zijn wereldwijd. En de uitslag is best verrassend.
Vrouwen automerk
Tegenwoordig moet alles inclusief zijn. Mannen en vrouwen bestaan, maar ook tussenvormen. Plassen doe je tegenwoordig op een gender neutrale wc. Auto’s worden ook genderneutraal ontworpen, maar bepaalde modellen trekken meer vrouwen aan dan andere modellen. Gelukkig weten we nu welk merk de meeste vrouwen aanspreekt.
Toyota is het merk dat verreweg het meest populairst is onder vrouwen (in aantallen auto’s die verkocht zijn binnen het merk). Vrouwen nemen van de totale verkoop bij Toyota 43,3% voor hun rekening. Lekker scheuren in een dikke GR Supra spreekt dus ook bij de vrouwen tot de verbeelding. Of is het toch de degelijkheid en betrouwbaarheid? Vermoedelijk het laatste, helaas.

Populariteit
Andere merken waar vrouwen graag in rijden is Buick (echt Amerikaans), maar ook Infiniti, Kia, Lexus, Mazda, Mini en Mitsubishi. Omdat het een Amerikaans onderzoek is staat bijvoorbeeld Fiat er niet tussen. De Fiat 500 is natuurlijk een echte vrouwenauto. Dat zeg ik, nadat ik jarenlang in een Abarth 500 reed. Ach ja, who cares!

Vrouwen kopen net zoals mannen auto’s. Dus het is belangrijk voor automerken om vrouwen aan zich te binden. Tevens hebben vrouwen invloed op mannen (duh) en ook bij de aankoop van een familieauto speelt de vrouw dus een rol. Tel hierbij op dat vrouwen veel loyaler aan een merk zijn dan mannen en je begrijpt dat automerken goed hun best doen om vrouwen te binden.
Merken zoals Ford en Tesla scoren bij het vrouwelijk geslacht veel minder goed. Zeker bij Tesla is dit opmerkelijk te noemen. Het is een milieubewust en modern bedrijf. Toch weten ze vrouwen veel minder te overtuigen. Misschien speelt Elon Musk hier een belangrijke rol in met zijn sterke mening over alles en nog wat. Hij is toch wel het uithangbordje van het merk en dat kan vrouwelijke kopers (mede) afschikken.
Nissan Micra. M’n vriendin heeft een K11, haar broer heeft er 2, en een K10, en ik ben nu ook aangestoken met het K11-virus, en rij sinds een paar weken eentje met supercharger. Leuk dat ze ’t vindt :)
Die groene, met die ali express supercharger? En is dat wat?
Gaat als de brandweer. Is betrouwbaar, snel, uniek, klinkt verrekte leuk, en om bij het topic te blijven, het tovert elke keer een lach op de smoel van m’n dame :)
Knap dat je nu al weet dat hij betrouwbaar is na een paar weken
Het schijnt dat vrouwen praktisch denken, willen ze een groot gezin dan vallen ze op mannen met zo een praktische 7 zitter als een Chrysler Voyager. Een vrouw die haar eigen auto moet betalen, luistert meestal naar vader/broer of die monteur op familie feestjes. Aangezien de meesten onder ons weten dat Japanse auto’s heel betrouwbaar zijn, en pa of broer de monteur van de buurt garage deze aanbevelen, verklaart dat waarom Toyota goed in de vrouwen markt legt. Vrouwen belangstelling voor auto’s ligt op hetzelfde niveau, als de manier waarop wij mannen bij Maison de Bonneterie of Ikea binnen stappen.
“De Fiat 500 is natuurlijk een echte vrouwenauto. Dat zeg ik, nadat ik jarenlang in een Abarth 500 reed. Ach ja, who cares!”
“Vrouwenauto” is iets negatiefs? Ik kan namelijk maar één reden bedenken waarom je je auto er op uit zou kiezen omdat deze goed in de smaak valt bij bonkige kerels…
True, in een MINI of 500 krijg je meer aandacht van vrouwen.. vaak genoeg gemerkt.. Bij pickups en jeeps kijken ze weg: zal wel louche figuur met kleine pielemuis zijn, hahaha!
De mijne is gek op MINI, Fiat 500 en elke Maserati en RangeRover.. dure smaak..
Dan blijkt dat de vrouwen ook nog eens een hoop raakvlakken hebben. De mijne is ook gek van Mini, maar dan wel de echte oude kleine variant. De 500 valt ook in de smaak maar dan wel specifiek de Abarth de andere vind ze meer een mode accessoire. Maserati puur vanwege het geluid (wordt meestal herkend zonder om te kijken). Een Evoque zou het uiteindelijk nog eens moeten gaan worden.
Lijkt de mijne wel, alleen is ze meer van de Porsche i.p.v. Range Rover…
Oh die was ik nog vergeten.. Porsche hoort ook zeker in het rijtje.
Weer zo’n marketing-onderzoek in de categorie : “Welke open deuren hebben we nog niet ingetrapt?”
Ik denk met name de wat duurdere merken.
Heb namelijk nog nooit een Range Rover, een Cayenne of en X5 gezien met achter het stuur een lelijk wijf.
Dat werkt meestal zo: Die knappe dames zoeken een kerel met centen uit. Die vallen vervolgens als een blok voor de knappe dame. De dame in kwestie kan vervolgens vragen wat ze maar wil, liefde maakt blind. En zo belanden deze knappe dames in zo’n dikke auto.
* zal heus niet in alle gevallen zo zijn, ik moet ze natuurlijk niet allemaal over één kam scheren…
Maar ook nooit een jonge vrouw, eerder types van middelbare leeftijd met een kort pittig kapsel.
LHBTFSIQ+
Mijn vriendin was gek van mini en had Een JCW roadster. Haar liefde/kennis van auto’s en oldtimers is één van de redenen dat we beginnen daten zijn. Ondertussen is een mini roadster te klein als gezins wagen en hebben we gezamenlijk een Cadillac CTS gekocht. Al droomt ze nog steeds van een oldtimer mini, ik krijg de opmerking dat ik ruimte moet maken in mijn garages regelmatig.
Het hele vrouwen auto topic is een open deur.
En een Amerikaans onderzoek is verre van relevant voor Europa.
Vermoed tocht wel een hele andere denkwijze bij Europese vrouwen tegenover Amerikaanse vrouwen.
Schat de intelligentie van Europese vrouwen toch beduidend hoger in dan Amerikaanse vrouwen.
Het woord “Golddigger” kan niet Amerikaanser, aan de andere kant zijn het slimme vrouwen die het voor elkaar krijgen.