• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekrats

Auteur: Dizono, gepost 14 februari 2016 om 12:31 – 28 Reacties

Afbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekratsAfbeelding Audi verkocht deze Sport Quattro S1’s voor een habbekrats

Audi Quattro S1
Typisch zo’n gevalletje ‘als ik toen toch eens het geld had gehad…’

Audi was zeer succesvol in de rallysport met de Ur-Quattro en later de Sport Quattro S1’s. Deze laatste kwamen in uit in de legendarische Group B. Daarin streden ze niet onverdienstelijk tegen andere beulen als de Peugeot 205 Turbo 16, MG Metro 6R4, Ford RS200 en de Lancia Delta S4. Zoals ongetwijfeld bekend werd in 1986 de stekker uit het kampioenschap getrokken wegens het zoveelste dodelijke ongeluk.

Dat betekende niet helemaal het einde van de carrière van de Sport Quattro S1’s. Audi won met Walter Röhrl de Pikes Peak Hillclimb van 1987. Toch stond een groot deel van de rallywagens werkeloos op het fabrieksterrein van Audi weg te kwijnen. Niet alleen bij Audi overigens, ook de wagens van de concurrentie stonden waarschijnlijk ergens werkeloos in een hoek of loods.


Zo eindigden veel Group B-wagens, in de Scandinavische of Britse rallycross. Foto: RX-Guru (CC)

In Scandinavië en Groot-Britannië wist men echter wel raad met deze machtige racers: rallycross. Op kleine, bochtige parcours, met afwisselend asfalt en gravel, namen de auto’s het in sprintraces tegen elkaar op. Niet op basis van tijd, maar gewoon duwen en trekken en zien wie er als eerste over de finish komt. Er zijn in die dagen de nodige -nu onbetaalbare- rallyklassiekers de puinpoeier in gereden.

Terug naar de Audi’s en naar de vele foto’s. Deze zijn genomen door Anders Carlsson, die samen met een tweetal landgenoten bij Audi Sport op bezoek ging om rallywagens te kopen. Je mocht ze -afhankelijk van de staat- meenemen voor bedragen tussen de 15.000 en 50.000 Deutsche Mark. Ter vergelijking, een nieuwe en straatlegale Sport Quattro koste je in 1985 nog 200.000 DM! Tegenwoordig moet je al blij zijn als je voor twee ton -in euro’s wel te verstaan- een knappe replica van een Sport Quattro S1 kunt krijgen…

Ook interessant!

  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, group-b, occasion, quattro, Racing, rally, s1, sport-quattro

Vorig bericht: « Dit is de ideale auto voor valentijsdag
Volgend bericht: Welk merk moet een spirituele 106 Rallye-opvolger maken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodrome zegt

    14 februari 2016 om 12:37

    Inpakken graag …

    Login om te reageren
  2. gash zegt

    14 februari 2016 om 12:41

    Ik begrijp de keus van Audi destijds wel want toen gold nog ”met een witte blijf je zitten”

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 februari 2016 om 14:59

      @gash: het waren de jaren tachtig hè. In die tijd was een witte auto écht populair. Gruwelijk.

      In die jaren kocht m’n pa een witte Audi 80. Iedere keer als ik deze had gewassen, moest ik hem daarna van top tot teen met een zeemlap afnemen, want anders droogde die helemaal vlekkerig op. Dat dus eens maar nooit meer.

      Login om te reageren
  3. sracert zegt

    14 februari 2016 om 12:49

    Toen was racen/rally nog leuk, zelfs de F1 was toen heerlijk……. was eens en nooit weer…

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    14 februari 2016 om 12:49

    Dezelfde gebeurd met de Citroën BX 4TC, grootste gedeelte is toen Polen vernietigd.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 februari 2016 om 14:24

      @rufctr01:
      Van die BX 4TC’s, heb ik nog een fantastisch verhaal, van Monsieur Wimbergue een vriend van me geworden, die door een sloper uit de burrt waar hij in Frankrijk woont wordt gebled, jaaren later, dat hij een BX heeft staan met zijn naam erop.
      Blijkt het ECHT zijn ex-works BX te zijn nog in de kleuren van de allerlaatste rally : De Acropolis
      Samen met de BX van Andruet -die de eerste rijder was-
      We hebben meer dan twee uur zitten ouwehoeren en het is altijd weer geweldig om hem en zijn zoon te ontmoeten op een classic rally event !
      Hier een foto van ‘zijn’ BX :

      http://p2.storage.canalblog.com/25/68/307375/62255267.jpg

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        14 februari 2016 om 19:35

        @desjonnies: mooi verhaal! Ik ben er een tijdje naar opzoek geweest, de straatversie, helaas niet meer te betalen. Sommigen gaan lachend voor 100.000 euro weg!

        Login om te reageren
  5. patrick zegt

    14 februari 2016 om 13:10

    Ik biedt 35.000 euro aan diegene die er toen 1 heeft gekocht, heeft hij toch nog wat winst gemaakt.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    14 februari 2016 om 13:11

    Tjonge, dan voel je je nu even genaaid. Een mooi exemplaar, straat legaal maken en jagen met dat hok!

    Login om te reageren
  7. turboboy zegt

    14 februari 2016 om 13:11

    Wat hou ik altijd van dat oude sfeertje wat rond zulke foto’s hangt… Valt met geen stijl of filtertje na te maken.

    Login om te reageren
  8. jorn_v_v zegt

    14 februari 2016 om 13:15

    Sorry, ik ben van na de oorlog. Kan iemand mij vertellen hoeveel dat in euros zou zijn, aangezien we daar tegenwoordig toch graag mee rekenen?;)

    Login om te reageren
    • patrick zegt

      14 februari 2016 om 14:06

      @jorn_v_v: als jij van na de oorlog bent heb jij vast en zeker een pc, laptop, tablet of smartphone met internet. Ga naar http://www.google.nl en typ in de zoekbalk het volgende: duitse mark naar euro omrekenen en hoppatee een aantal sites die precies aangeven wat een duitse mark waard is in euro’s. 1dm is ongeveer 0,51 eurocent.?

      Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        14 februari 2016 om 16:18

        @patrick: technisch klopt dat maar in de praktijk kan je gewoon 200K euro zeggen. Leuk vergelijk dat die dingen echt duur waren, mijn ouwe kocht in die tijd een E12 M535i voor iets meer dan 80.000 gulden

        Login om te reageren
  9. thomasthomas zegt

    14 februari 2016 om 13:20

    Had in die tijd liever Apple aandelen gekocht.

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    14 februari 2016 om 13:22

    Toen hadden ze nog de juiste prijs..

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      14 februari 2016 om 23:52

      @norge: vraag / aanbod bepaald de prijs , dus nu nog steeds de juiste prijs ?

      Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    14 februari 2016 om 13:34

    Veronica met eighties hits op de achtergrond…

    En dan ook nog eens op Autoblog een mooi artikel over dé Audi der Audi’s…. één van mijn jeugdhelden uit de jaren tachtig!

    Login om te reageren
  12. goodolddays zegt

    14 februari 2016 om 14:03

    Holy fucking hell!!!!! Dit is nog is verhaal

    Login om te reageren
  13. bietje zegt

    14 februari 2016 om 14:16

    Sjezus… wat een foto’s !!

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    14 februari 2016 om 14:30

    Turbo J en ik hadden serieus geinformeerd voor een Metro 6R4
    Maar, gewoon onbereikbaar, je had de Clubman de tamme versie en de International de echte Groep B versie.
    De stem aan de andere kant van de lijn klonk opgewonden : Come to see us, come to see us gilde de man, Mike Capon één van DE mannen bij Leyland Sport
    Bring a van and a trailer and come for a week!!!
    Wat was het voorstel?

    We konden een nagel gloed splinter nieuwe Metro 6R4 voor 28000 Engelse ponden kopen, een fractie van de nieuwprijs, maar we moesten een week in Engeland bivakkeren omdat Mike onze wagen voor nix zou ombouwen naar de International specs en dat’ie de hele bestelbus zou volpleuren met onderdelen.
    Helaas, wij hadden het geld toen niet, en mijn ouweheer, zwaar gevuld was weer eens Oost Indisch doof, helemaal toen we hem het voorstel deden om twee of drie van die dingen te kopen.
    Die ouwe is er niet meer, maar soms had’ie naar zijn zoons moeten luisteren !

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      14 februari 2016 om 15:47

      @desjonnies: even terug naar het bekende verhaal van jou over de aluminum blokken.
      Als je zo’n klanten ding had, wilde Audi dus ‘graag’ dat alu blok terug hebben.
      Zijn die dan vervolgens in deze versies terecht gekomen? Of waren die weer voor een andere quattro bedoeld?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        14 februari 2016 om 16:13

        @gregorius:
        Nou, die gebruikten ze dus voor de works Quattro’s, jij werd met alle egards rondgeleid en ondertussen werd jou Sport Quattro van zijn blok ontdaan !

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      14 februari 2016 om 23:56

      @desjonnies: tja dan had je ze nu hoogstwaarschijnlijk ook allang niet meer gehad.
      10/15 jaar terug kocht je ook nog een E30 M3 voor 10/15k had ik toen maar geweten wat ik nu weet.

      Login om te reageren
  15. lammie zegt

    14 februari 2016 om 17:22

    Man man man man.. Wat een machines! Volgens mij kent dit model audi geen haters

    Login om te reageren
  16. rufctr01 zegt

    14 februari 2016 om 19:36

    Bijzondere auto’s! Toch nog erg mooi om te zien!

    Login om te reageren
  17. sabrerator zegt

    14 februari 2016 om 20:10

    Er zijn in de UK zo ongelofelijk veel auto’s die nu klassiekers zijn opgestookt in allerlei races.
    In 2008 was ik met wat vrienden in Engeland voor de Goodwood Revival en we waren met de perfect gerestaureerde Jaguar XJ6 series III van mijn kameraad. En het viel ons op dat we er werkelijk niet één zagen op de wegen behalve de onze.
    Toen we aan een andere klassieker-eigenaar vroegen waar ze waren gebleven kregen we te horen dat ze vrijwel allemaal in Banger-races waren vernietigd. Het waren grote, krachtige wagens en dus erg populair daarvoor. En dat geldt voor meer klassiekers. Rover SD1 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  18. ghost zegt

    14 februari 2016 om 22:23

    Als je alles van te voren weet, kan je met € 1 cent al miljardair worden. Leuk verhaal voor in de kroeg dit.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      14 februari 2016 om 23:57

      @ghost: nou idd, niets meer aan toe te voegen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North