Typisch zo’n gevalletje ‘als ik toen toch eens het geld had gehad…’
Audi was zeer succesvol in de rallysport met de Ur-Quattro en later de Sport Quattro S1’s. Deze laatste kwamen in uit in de legendarische Group B. Daarin streden ze niet onverdienstelijk tegen andere beulen als de Peugeot 205 Turbo 16, MG Metro 6R4, Ford RS200 en de Lancia Delta S4. Zoals ongetwijfeld bekend werd in 1986 de stekker uit het kampioenschap getrokken wegens het zoveelste dodelijke ongeluk.
Dat betekende niet helemaal het einde van de carrière van de Sport Quattro S1’s. Audi won met Walter Röhrl de Pikes Peak Hillclimb van 1987. Toch stond een groot deel van de rallywagens werkeloos op het fabrieksterrein van Audi weg te kwijnen. Niet alleen bij Audi overigens, ook de wagens van de concurrentie stonden waarschijnlijk ergens werkeloos in een hoek of loods.
Zo eindigden veel Group B-wagens, in de Scandinavische of Britse rallycross. Foto: RX-Guru (CC)
In Scandinavië en Groot-Britannië wist men echter wel raad met deze machtige racers: rallycross. Op kleine, bochtige parcours, met afwisselend asfalt en gravel, namen de auto’s het in sprintraces tegen elkaar op. Niet op basis van tijd, maar gewoon duwen en trekken en zien wie er als eerste over de finish komt. Er zijn in die dagen de nodige -nu onbetaalbare- rallyklassiekers de puinpoeier in gereden.
Terug naar de Audi’s en naar de vele foto’s. Deze zijn genomen door Anders Carlsson, die samen met een tweetal landgenoten bij Audi Sport op bezoek ging om rallywagens te kopen. Je mocht ze -afhankelijk van de staat- meenemen voor bedragen tussen de 15.000 en 50.000 Deutsche Mark. Ter vergelijking, een nieuwe en straatlegale Sport Quattro koste je in 1985 nog 200.000 DM! Tegenwoordig moet je al blij zijn als je voor twee ton -in euro’s wel te verstaan- een knappe replica van een Sport Quattro S1 kunt krijgen…
autodrome zegt
Inpakken graag …
gash zegt
Ik begrijp de keus van Audi destijds wel want toen gold nog ”met een witte blijf je zitten”
Robert zegt
@gash: het waren de jaren tachtig hè. In die tijd was een witte auto écht populair. Gruwelijk.
In die jaren kocht m’n pa een witte Audi 80. Iedere keer als ik deze had gewassen, moest ik hem daarna van top tot teen met een zeemlap afnemen, want anders droogde die helemaal vlekkerig op. Dat dus eens maar nooit meer.
sracert zegt
Toen was racen/rally nog leuk, zelfs de F1 was toen heerlijk……. was eens en nooit weer…
rufctr01 zegt
Dezelfde gebeurd met de Citroën BX 4TC, grootste gedeelte is toen Polen vernietigd.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Van die BX 4TC’s, heb ik nog een fantastisch verhaal, van Monsieur Wimbergue een vriend van me geworden, die door een sloper uit de burrt waar hij in Frankrijk woont wordt gebled, jaaren later, dat hij een BX heeft staan met zijn naam erop.
Blijkt het ECHT zijn ex-works BX te zijn nog in de kleuren van de allerlaatste rally : De Acropolis
Samen met de BX van Andruet -die de eerste rijder was-
We hebben meer dan twee uur zitten ouwehoeren en het is altijd weer geweldig om hem en zijn zoon te ontmoeten op een classic rally event !
Hier een foto van ‘zijn’ BX :
http://p2.storage.canalblog.com/25/68/307375/62255267.jpg
rufctr01 zegt
@desjonnies: mooi verhaal! Ik ben er een tijdje naar opzoek geweest, de straatversie, helaas niet meer te betalen. Sommigen gaan lachend voor 100.000 euro weg!
patrick zegt
Ik biedt 35.000 euro aan diegene die er toen 1 heeft gekocht, heeft hij toch nog wat winst gemaakt.
Dutchdriftking zegt
Tjonge, dan voel je je nu even genaaid. Een mooi exemplaar, straat legaal maken en jagen met dat hok!
turboboy zegt
Wat hou ik altijd van dat oude sfeertje wat rond zulke foto’s hangt… Valt met geen stijl of filtertje na te maken.
jorn_v_v zegt
Sorry, ik ben van na de oorlog. Kan iemand mij vertellen hoeveel dat in euros zou zijn, aangezien we daar tegenwoordig toch graag mee rekenen?;)
patrick zegt
@jorn_v_v: als jij van na de oorlog bent heb jij vast en zeker een pc, laptop, tablet of smartphone met internet. Ga naar http://www.google.nl en typ in de zoekbalk het volgende: duitse mark naar euro omrekenen en hoppatee een aantal sites die precies aangeven wat een duitse mark waard is in euro’s. 1dm is ongeveer 0,51 eurocent.?
thierryvth zegt
@patrick: technisch klopt dat maar in de praktijk kan je gewoon 200K euro zeggen. Leuk vergelijk dat die dingen echt duur waren, mijn ouwe kocht in die tijd een E12 M535i voor iets meer dan 80.000 gulden
thomasthomas zegt
Had in die tijd liever Apple aandelen gekocht.
norge zegt
Toen hadden ze nog de juiste prijs..
bofkont zegt
@norge: vraag / aanbod bepaald de prijs , dus nu nog steeds de juiste prijs ?
moveyourmind zegt
Veronica met eighties hits op de achtergrond…
En dan ook nog eens op Autoblog een mooi artikel over dé Audi der Audi’s…. één van mijn jeugdhelden uit de jaren tachtig!
goodolddays zegt
Holy fucking hell!!!!! Dit is nog is verhaal
bietje zegt
Sjezus… wat een foto’s !!
desjonnies zegt
Turbo J en ik hadden serieus geinformeerd voor een Metro 6R4
Maar, gewoon onbereikbaar, je had de Clubman de tamme versie en de International de echte Groep B versie.
De stem aan de andere kant van de lijn klonk opgewonden : Come to see us, come to see us gilde de man, Mike Capon één van DE mannen bij Leyland Sport
Bring a van and a trailer and come for a week!!!
Wat was het voorstel?
We konden een nagel gloed splinter nieuwe Metro 6R4 voor 28000 Engelse ponden kopen, een fractie van de nieuwprijs, maar we moesten een week in Engeland bivakkeren omdat Mike onze wagen voor nix zou ombouwen naar de International specs en dat’ie de hele bestelbus zou volpleuren met onderdelen.
Helaas, wij hadden het geld toen niet, en mijn ouweheer, zwaar gevuld was weer eens Oost Indisch doof, helemaal toen we hem het voorstel deden om twee of drie van die dingen te kopen.
Die ouwe is er niet meer, maar soms had’ie naar zijn zoons moeten luisteren !
gregorius zegt
@desjonnies: even terug naar het bekende verhaal van jou over de aluminum blokken.
Als je zo’n klanten ding had, wilde Audi dus ‘graag’ dat alu blok terug hebben.
Zijn die dan vervolgens in deze versies terecht gekomen? Of waren die weer voor een andere quattro bedoeld?
desjonnies zegt
@gregorius:
Nou, die gebruikten ze dus voor de works Quattro’s, jij werd met alle egards rondgeleid en ondertussen werd jou Sport Quattro van zijn blok ontdaan !
bofkont zegt
@desjonnies: tja dan had je ze nu hoogstwaarschijnlijk ook allang niet meer gehad.
10/15 jaar terug kocht je ook nog een E30 M3 voor 10/15k had ik toen maar geweten wat ik nu weet.
lammie zegt
Man man man man.. Wat een machines! Volgens mij kent dit model audi geen haters
rufctr01 zegt
Bijzondere auto’s! Toch nog erg mooi om te zien!
sabrerator zegt
Er zijn in de UK zo ongelofelijk veel auto’s die nu klassiekers zijn opgestookt in allerlei races.
In 2008 was ik met wat vrienden in Engeland voor de Goodwood Revival en we waren met de perfect gerestaureerde Jaguar XJ6 series III van mijn kameraad. En het viel ons op dat we er werkelijk niet één zagen op de wegen behalve de onze.
Toen we aan een andere klassieker-eigenaar vroegen waar ze waren gebleven kregen we te horen dat ze vrijwel allemaal in Banger-races waren vernietigd. Het waren grote, krachtige wagens en dus erg populair daarvoor. En dat geldt voor meer klassiekers. Rover SD1 bijvoorbeeld.
ghost zegt
Als je alles van te voren weet, kan je met € 1 cent al miljardair worden. Leuk verhaal voor in de kroeg dit.
bofkont zegt
@ghost: nou idd, niets meer aan toe te voegen.