Autoblog-advies: sportieve auto voor studentengeld

Auteur: , 149 Reacties

Regelmatig krijgen we de vraag welke auto's we zouden aanraden bij een budget van twee tot drie mille. Liefst nog een beetje vlot en sportief, je wilt immers wel de blits maken met je eerste auto. Maar kan dat wel?

Peugeot 106 Rallye

Het is een magisch moment voor iedere autoliefhebber: de sleutels in handen krijgen van je eerste bolide. Meestal een derdehandsje, maar voor jou is het de hemel op vier wielen. Toch stellen jullie een hoop eisen aan jullie eerste auto, getuige de advies-vragen die geregeld op onze deurmat vallen. Sportief, zuinig en goedkoop zijn daarbij vaak terugkerende termen.

Tijd om eens in de wereld van de goedkope occasions te duiken en te zien of je voor weinig knaken toch een leuk wagentje kunt rijden. Ditmaal geen specifieke case dus, maar een zoektocht naar sportieve, of in ieder geval vlotte auto’s voor maximaal 3000 euro. Daarnaast moeten ze ook enigszins betaalbaar in wegenbelasting, verbruik en onderhoud zijn.

Ford Puma

De stuurmansauto: Ford Puma
Aanvankelijk was de Puma er met een 1.4 16V met 90 pk en een 1.7 16V met 125 pk, waarbij in 2000 de 1.4 werd vervangen door een 1.6 met 103 pk. Hoewel de 1.7 als sportieve auto de meest interessante lijkt, scoor je voor 3000 euro vaak een net iets nettere 1.4 dan een 1.7. Dankzij het fijne en goed-sturende Fiesta-onderstel, is de Puma met elke motor een leuk rij-ijzer. Let goed op roest, zeker rondom de achterste wielkastranden willen Puma’s graag rotten.

Peugeot 406 Coupé

De mooiste: Peugeot 406 Coupé
Is de Puma een van de best rijdende auto’s die je kunt vinden voor maximaal 3 mille, de 406 Coupé is dankzij de pen van Pininfarina waarschijnlijk de mooiste. Ook hier is er weer die aantrekkelijke dikke motorisering in de vorm van de smeuïge 3.0 V6. Hoewel geen onbetrouwbare motor, doe je er niet onverstandig aan te zoeken naar een nette 2.0 16V. Een kilometerstand van rond de twee ton hoeft geen probleem te zijn, maar wees kritisch en loop met een grote boog om aangepaste exemplaren heen.

BMW 318i

Op stand: BMW 316i/318i (E46)
Achterwielaandrijving! Dikke BMW! Goed, het is geen zes-in-lijn, maar dat moet je voor 3000 euro ook eigenlijk niet willen. Toch staan er voor krap 3 mille een aantal op het oog nette 316i’s en 318i’s van de E46-Baureihe te koop. Vooral sedans, maar zelfs enkele Coupé’s. Het aanbod is groot en divers en het juiste exemplaar vinden kan daardoor lastig zijn. Tip van ondergetekende: kijk naar de exemplaren die op het originele, vaak beschaafde, lichtmetaal staan. Oja, en check ons occasion-aankoopadvies. Houd er wel rekening mee dat onderhoud duurder zal zijn dan bij bijvoorbeeld een Puma of zelfs 406 Coupé. Alleen voor studenten met prima bijverdiensten dus.

Peugeot 106 Rallye

Puur Plezier: Peugeot 106 Rallye (of Saxo VTR/VTS)
Eigenlijk is het doodzonde dat er tegenwoordig geen auto meer is zoals de 106 Rallye. Een simpele auto zonder luxe, maar met een vlotte, maar ook zeker niet heel krachtige motor (101 pk voor de 1.3 Rallye). Verpak het geheel dan ook nog in een aantrekkelijke verpakking, met kekke striping en geuitige stalen velgjes en je hebt het betaalbare equivalent van een 911 GT3. Nu ja, bijna dan. Rallye’s worden zeldzaam, betaalbare en nette exemplaren al helemaal. Dit exemplaar, met twee ton op de teller en een prijs van 2650 euro, ziet er echter nog best goed uit. Een eventuele uitwijkmogelijkheid is de Citroën Saxo als 1.4 VTS (75 pk), 1.6 VTR (90 pk) of 1.6 VTS 16V (120 pk).

Fiat Barchetta

De roadster: Fiat Barchetta
Zeg je betaalbare roadster, dan zeg je al gauw Mazda MX-5. Dat is met zijn achterwielaandrijving natuurlijk best een leuke wagen, maar ook een auto die ondertussen al behoorlijk op leeftijd is. Goede MX-5’jes stijgen rap in prijs en dat wat je voor 3 mille kan kopen is dikwijls al flink aangetast door het roestspook. Gelukkig is er een prima alternatief in de vorm van de Fiat Barchetta. Voorwielaangedreven, maar het stuurt verrassend leuk. En voor minder dan 3000 euro scoor je een behoorlijk net exemplaar met niet al te veel kilometers op de teller.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in deze tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



149 reacties

Voor dat geld heb je een 159 met wel heel veel ervaring, 156 dan maar?
@lucas23: ….. Het houdt niet op niet vanzelf.
@xiran: dit zinnetje anders ook niet
@lucas23: darude sandstorm
@dutchcorvette: 😂😂😂😂😂😂😂
@dutchcorvette: Heerlijk! Bedankt!
@dutchcorvette: SARUDE — DANDSTORM
@lucas23: of Alfa Romeo 145, was ook mijn eerste auto. 1.6 met 120pk. Die auto’s zijn best ruim voor een hatchback.
@dymf: die zijn niet goedkoop in onderhoud.
@dymf: en best goedkoop te rijden
Ik had precies deze eisen. Vandaar mijn Volvo 480 maar weer eens aanhalen. 2 liter, 4 cilinders, 110 pk en gemiddeld verbruik van 9 op 100. Wegenbelasting + verzekering < €50. Voor €1500 heb je al een mooie. Fun fact: onderstel komt van Lotus
@thowmas97: dacht ik ook. Dus hier in de garage staat een 1.7 GT turbo met 122 pk. Echter de auto wil ik mijn gezin niet aandoen, dus is er iets groters voor in de plaats gekomen en staat de Volvo werkloos stil
@crosscabouter: toch zeker een goeie keuze! Ik ben student en momenteel bezig met de restauratie van mijn ’91 480 Turbo! Een lichtgewicht met 122 pk, heeel prima!
@cassiewollie: ik zag laatst een 460 turbo staan. Was helemaal netjes en iets gekieteld. 180 pk!! Misschien staat hij nog wel op Autoscout.
@crosscabouter: de turbovariant van de 480 is ook het neusje van de zalm. Helaas erg schaars, en in goede staat steeds duurder
@thowmas97: en toch is er niemand die er geld voor biedt. Geen handel zegt men dan….
Moet er wel bij zeggen dat de ontsteking ermee opgehouden is en door de gezinsuitbreiding er nog niet echt tijd os geweest om de oorzaak te achterhalen. Dat drukt de prijs natuurlijk wel van een verder keiharde auto….
@crosscabouter: plus een komma ergens.
Een Mitsubishi colt Gti (als je die kunt vinden) verder is de Fiat Punto met een 1.8 een snelle keuze.
Een yaris T sport van de eerste generatie is ook best wel een goede optie. Kan wel krap worden met het vooropgestelde budget.
@humpyourdog: 2nd gen is dan ook veel mooier :)
406 Coupé! Wat een schoonheid blijft dat! Kon wel eens mijn volgende auto worden, stiekem een beetje verliefd!
Ach ja, een 159 red je niet, dan maar een goed gebruikte 156. Golfje 3 GTI is ook een mooie optie. De 8v heb je voor veel minder als 3k. Maar is geen echt sportieve auto. Wel relatief zuinig. 1:15 is goed haalbaar. Een 16v is veel leuker, maar een met een km stand onder de 2.5k ga je niet vinden voor dit geld. Ook staan er nog wel wat VR6’jes te koop. Maar voor een VR6 geld onder de 3k vaak dat het rommel is. Dus je moet Gelukkig hebben, twee rechter handen, maar het liefst allebei. Zoek een origineel exemplaar, geen verlaging, geen grote wielen. En al helemaal geen exemplaren met uitlaten en foute lampen. Goed opletten wat er staat een boel afgetrapte zooi te koop. En ze roesten enorm. Met name bij de dorpels, wielkasten en slotplaat van de achterklep.
@dutchdriftking: veel minpunten van de vr6. Vergeet de klappende ketting en tikkende motoren niet.
@xiran: Dat zijn geen problemen, dat heet geen geld voor fatsoenlijk onderhoud. De ketting zelf houd het met gemak 3 ton uit. De geleiders gaan echter 140-200k mee. (afhankelijk van de rijstijl) Deze zijn goed preventief te vervangen, en als je dat doet neem je uiteraard de ketting, de spanners en ook de koppeling mee. Wat betreft tikken, gewoon 98 brandstof nemen ipv 95, daar loopt de VR6 veel fijner op. En de motoren moeten gewoon echt netjes op temperatuur gereden worden, en ze kunnen bij autobahn blazen nog wel eens warm worden. Beiden hoeft geen probleem te zijn, er zit gewoon een olie temperatuur meter in. tussen de 80 en 110 graden kan je gewoon trappen. Uiteraard gebruikt een VR6 wel een beetje, maar daar krijg je dan ook ook een geweldig geluid voor terug.
@dutchdriftking: klopt, een VR6 staat ook heel erg hoog op mijn lijstje. Weet niet hoe het met onderhoud zit met zo’n ding? Anders word het een E36 Coupe met een 6 Cyl… Ben er nog niet over uit
@wimbraber: Je moet geen goedkoop exemplaar zoeken. Neem een budget van +3k en het liefst +6k, voor dat laatste krijg je een perfecte met minder dan een ton op de klok, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De motoren en bakken zijn redelijk probleemloos. Maar zoals ik al aangaf, olie temperatuur is erg belangrijk, bij een koude motor niet jagen, bij een te hoge olie temperatuur niet jagen. En uiteraard tijdig de kettingrevisie laten doen. Verder is iedere golf 3 erg vatbaar voor roest. Je moet hier dan ook gewoon heel erg scherp op letten.
@dutchdriftking: Heel erg bedankt voor je/uw antwoord, Heb zelf alleen als budget gesteld rond de 2000, dan houd ik ook nog wat geld over voor onderhoud en andere zaken. inderdaad is een kilometerstand van rond de 250k totaal geen probleem, mn pa rijd een 325Ci E46 me 260 op de klok, nooit wat mee aan de hand alleen gebruikt af en toe wat olie. Vind zelf deze wel aantrekkelijk/interessant. ook met vanos! http://ww3.autoscout24.nl/classified/267127208?asrc=st|as
Sowieso een VTS. Klein, licht, goedkoop, stuurt echt strak en met die 1.6 is het echt wel een mini sleeper. Wel sneller dan de meeste auto’s die je dagelijks tegenkomt
Geen twijfel voor mij: het kleine peutje ralley!
En de Lotus Elan (Ook verkocht als Kia dus..), is die niet ook goedkoop te vinden en als leuk alternatief voor de Fiat?
@Teerdz: Nope..
318i voor de facelift. Heeft maar 115pk(m43) maar is wel betrouwbaarder dan de 143pk die erna komt.
Een volvo 850 t-5(R) natuurlijk. Is een youngtimer dus scheelt kosten, verbruik Is wat minder 10-11l op 100km.. Maar als je er een op gas kan vinden Is dat ook gelijk opgelost. En als je zelf handig bent valt het onderhoud aan de auto ook wel mee
@rallyvolvo: het verbruik van de mijne staat op gemiddeld 12.4 liter per 100 km. Wegenbelasting is ook hoog (67 euro per maand hier) en de verzekering is ook prijzig (60+ per maand). Daarnaast zijn onderdelen stervensduur, vragen de turbomotoren om dure olie en zijn het niet de allermakkelijkste auto’s om aan te werken.

Als je het geld te besteden hebt, moet je het natuurlijk vooral doen. Dat deed ik ook. Maar ideaal is het voor studenten zéker niet. Daar komt nog bij dat je voor 3000 euro maar geluk moet hebben met het vinden van een T-5R of R die technisch redelijk goed is. Voor dat geld vind je echter wel een zeer nette T-5.
@ej20g: ik ben zelf in bezit van een volvo 850 T-5 als mijn eerste auto, en ik vind het wel meevallen, de T-5R valt wel hoger in de maand door de extra pk’s. De auto Is voor een beginnende bestuurder net zo duur in de maand als een 2.0 golfje alleen het verbruik Is anders.

Onderhoud valt wel mee. Heb tot nu toe alles zelf nog kunnen doen.
@rallyvolvo: jij, en ik, kunnen alles zelf en dat scheelt een hoop. Vaste lasten zijn gewoon hoog, bij een Golf is de verzekering belachelijk hoog. Maar ik snap je punt.

Ik wil alleen wel duidelijk maken dat je je niet moet vergissen in de kosten die een T-5(R) met zich mee kan brengen. Distributie vervangen? 300+ aan onderdelen. Setje bougies? 6 tientjes. Motorolie? Reken op een tientje per liter voor fatsoenlijke olie, turbo’s willen daar 6,7 liter van hebben. Remblokken en schijven zijn ook prijzig. Komt nog bij dat ik zelf alleen origineel óf beter monteer.

Ik wil daarmee ook niet zeggen dat het onmogelijk is, wees je alleen wel bewust dat zo’n 850 (vooral turbo!) maandelijks al gauw twee keer zoveel kost als de gemiddelde beginnersauto. De T-5R is in ieder geval wat duurder dan de 20V die ik hiervoor had.

Verder hoop ik natuurlijk dat je de komende jaren volop blijft genieten van je T-5, het zijn prachtige en fijne auto’s.
@ej20g: de prijzen die je noemt lap ik ook voor m’n oude Focus dus echt te klagen heb je daar niet mee??
@davelepeef: dat is wel als je alles zelf doet en het is ongeveer 2 tot 3 keer zoveel als wat mijn vrienden betalen. 65 euro voor een setje van 5 bougies vind ik erg veel ja, maar die krengen lopen nou eenmaal het mooist op originele bougies. Complete distributie met hydraulische spanner kost 420 euro aan onderdelen. Remschijven doen 185 euro per set aan de voorkant, blokken 70 euro. Rotor en verdelerkap doe je het beste elke 50.000 km, ook bijna 80 euro samen. Bougiekabels gaan voor 140 hier in Nederland. En ja, die zijn vaak nog origineel en dus versleten.

Het zijn over het algemeen geen extreem hoge prijzen, maar vergeleken met de wat bijvoorbeeld Golf onderdelen kosten is het een flinke bak met geld. Ik klaag verder ook niet over de prijzen, ik kies er immers zelf voor en ga altijd voor kwaliteit. Maar dan moet je het wel kúnnen en wíllen betalen natuurlijk. Je kunt je vast voorstellen dat dat voor de gemiddelde student te veel is, vooral als veel van die dingen (het beste) gelijk na de aankoop gedaan moeten worden.
@ej20g: het is nogal afhankelijk van de beschikbaarheid, maar inderdaad scheelt de kwaliteit een hoop. Maak alleen niet de vergissing dat alleen de dealer kwaliteit levert!
Saab 9-3
@dutchcorvette: inderdaad saab 9-3 coupé. 150 pk meer dan voldoende
Golf 2.8 4motion, chipje bij jd en je hebt een wagen dat serieus snel is!
@vtechlover: Een chip op een atmosferische motor is wat zonde van je geld. De auto is van zich zelf natuurlijk al wel snel genoeg. Wel een fantastische klinkende motor trouwens.
@Vreddy_B: €400 +10pk +15nm en zuiniger, niet verkeerd toch?
Voor 3k red je het niet en ik zou die chip laten zitten. Heb die van mij 1.5 jaar terug gekocht, ook als eerste auto, en mis het extra vermogen niet. En qua verbruik zal het ook niks uithalen, of je nou 1 op 9 rijd of 1 op 9.5 en dat is nog optimistisch uitgedrukt. Het is en blijft een heerlijke auto en zorgt nog steeds voor een lach op mijn gezicht maar voor 3k wordt het best moeilijk.
@vtechlover: voor minder als 3k? Dan koop je wel een hoop werk hoor! En een chip heeft overigens pas een beetje zin als je ook uitlaat en nokkenassen aanpast. En dan heb je nog een chip op maat nodig ook. Word het ineens toch weer duur. Zeker omdat je met alles bij elkaar met geluk op zo`n 225pk zal komen…..
@dutchdriftking: +10 pk op een vermogen van 204 pk. Nee dat is echt rendabel….
@dutchdriftking: ik ben ook student en heb zelf de Leon Cupra VR6. Je moet met een occasion heel veel geluk hebben als je een snelle/goedkope auto wil met veel pk. Heb zelf nog geen hoge kosten aan de Cupra gehad, alleen normale dingen zoals banden, lampje , ruitenwissers. Maar een maat van mij heeft er ook 1 en heeft al voor 3500 aan reparaties gehad in 4 maanden. Neem iemand mee die er verstand van heeft. Diegene kan misschien van tevoren al zeggen dat het niet slim is.
@maseratizzzzzzzz: rijd dat nou nog een beetje zo’n cupra? Weegt toch 1500kg….
@dutchdriftking: het rijdt echt fantastisch! Heel veel grip en stabiel in de bochten door de 4WD. En dat geluid is natuurlijk heel fraai. Overigens ook nog de meeste fijne stoelen waar ik ooit in heb gezeten, achter ook nog dezelfde recardo’s, dat heb ik bij geen 1 andere auto nog gezien. Opzich nog best rap 0-100 7.3. Maar als je echt goedkoop snel wil gaan kan je beter kijken voor de 1.8 T, makkelijk te tunen naar 250pk +
@maseratizzzzzzzz: de stoelen zijn inderdaad top. Echter vind ik de recaro’s zoals in de Golf 2 en 3 geleverd nog fijner. Die heb ik dan ook in mijn VR6. De mijne heeft na wat mechanische aanpassingen en een chip op maat van JD 200pk (volgens de JD rollenbank) en weegt 1177, maar ik mis nog wel eend wat vermogen. Aangezien jij rond het zelfde vermogen zit, en toch zo’n 300kg meer mee moet zeulen vroeg ik me af of het er nog wel een beetje aan trok. Maar het geluid maakt inderdaad alles goed. Een goeie tunnel doe ik altijd een keertje extra. M’n vriendin kijkt inmiddels ook niet meer raar op als het raampje even open gaat.
@dutchdriftking: Ik snap wat je bedoelt. Vermorgen went heel snel en je hebt er nooit genoeg van. Ik rij op 30-50 wegen eigenlijk bijna altijd met het raampje open, al word ik er verkouden van, het maakt mij niks uit. Als ik eenmaal een vaste baan heb , ga ik kijken voor wat snellers. Ben bang dat dat geen atmosferische motor wordt omdat die niet te betalen zijn wil je een snelle hebben.
@vtechlover: in het bovenstaande stond als criterium dat onderhoud ook betaalbaar moest zijn: dus valt VAG af (er van uitgaande dat onderhoud bij een garage moet gebeuren).
Een Daihatsu Charade met 90pk 1.3 is ook geen gekke koop. Koop er een die zijn jeugd heeft binnen gestaan en je hebt een heerlijk betrouwbaar, licht (800kg) en relatief zuinig scheurijzer. En relatief goedkoop in onderhoud.

GTti is natuurlijk nog leuker, maar niet te vinden en onderdelen zijn ook een probleem inmiddels.
Mijn eerste auto, de 106 rallye 1.3 (phase 1). Wat een scheurijzer, wat een wagen!
Absolute aanrader als je er nog 1 kunt vinden. Heerlijk geluid, super snelheidsbeleving door de lage zit, weinig auto om je heen en de korte versnellingsbak (meer toeren, meer kabaal = meer beleving).
Het beestje wat ik had, had al 200.000+ gelopen en had een heleboel ‘karakter’.
– Ding wou niet starten door zo’n aftermarket start onderbreker/alarm. Meestal lukte het na 10-20 de sleutel omdraaien.
– Gat in het dak wat water naar het ingebouwde zonnedakje leidde. Dit betekende natte voeten na een regenbui en 1x remmen. Het zonnedak had een riggel aan de binnenkant dat ongeveer een halve liter water vast hield… Totdat er geremd of fanatiek gestuurd werd (onvermijdelijk in de 106 Rallye).
– Het ding haperde af en toe zo rond de 6000 toeren, dat was af en toe wel even schrikken als je hem richting de begrenzer trapte.
– De pedalen staan dicht bij elkaar dus geregeld gas & rem tegelijk intrappen met de werkschoenen aan (went gauw)
– Vele andere dingen die de mantel der liefde bedekt.

Maar wat zag hij er gaaf uit, met z’n witte ‘steelies’, rode gordels+tapijt en rally stickers met naam op de zijruiten.
En wat reed ie lekker, laag bij de grond, erg voorspelbaar, heerlijke roffel in de (aftandse) standaard uitlaat en lekker veel pit door die korte verzetten. Vaak voelde het alsof je een stuk sneller ging dan je eigenlijk reed. Precies zoals het moet.

Heb het kleingeld bij mijn vrienden uit de broekzak gereden, het kwam er gewoon uitrollen in de bochten :)
En de opzichter van het terrein waar ik stage liep stond mij vaak al op te wachten, hij hoorde me al aankomen voordat hij mij kon zien… Of het was rustiger kon… Hij was duidelijk geen fan van korte versnellingsbakken en hoge toeren.

Hij is al een poos verleden verkocht, maar ik wou dat ik er in het weekend af en toe nog even een rondje mee kon doen. Als hij startte dan he.
@BRuud: Ik heb er 3 staan, mocht het eens gaan kriebelen hothatches .nl
@BRuud: welke kleur had jij? Mijn nieuwe rode 106 ralleye was voorzien van een Aftermarket startonderbreker
@alloallo: Een witte, geen idee meer wat het kenteken is.
Seat Ibiza Cupra? Zowel de eerste versie als de tweede versie met de 1.8 20v turbo zijn beschikbaar voor dat geld. Over de betrouwbaarheid weet ik weinig.
Ford fiesta 1.6 zetec s , maar dat komt op t zelfde neer als zo’n puma, alleen vind ik zo’n puma niet zo mooi
106 rallye/xsi, zeer goede suggestie. Zit zelf in soortgelijke situatie. 5 jaar geleden een 205XS gekocht voor 500 euro met 195dkm. Valt goed zelf aan te sleutelen en mede daarom nu hard op weg naar de 3 ton. Niet heel zuinig (1:14) maar vaste lasten PM zijn laag, ong 50 euro ex onderhoud. Laat dat eens 300 per jaar zijn als je alles zelf doet. Valt mee toch? En het rijdt ook nog eens goed en heb er relatief weinig geouwehoer mee.
In plaats van een niet zo spannende, niet zo mooie 406:

Celica, MR2?
Integra (als het überhaupt voor het geld kan), een onverprutste CRX.
Een Nissan 100NX of beter alternatief (als iets als een 200ZX voor dat geld kan. Heb ooit een 300ZX te koop zien staan voor 2.5 rooitje http://www.autojunk.nl/2014/10/nissan-300zx-5) geen idee of ie al verkocht is)
Mazda MX-3 (eventueel V6?) MX-6?
@toyotafortuner: Mijn tante is helemaal MX-3 verslaafd. Ze is nu geloof ik aan haar derde bezig. De eerste twee waren 1.6’jes, maar ze rijdt nu een hele nette en goed onderhouden 1.8 V6 met 129pk. Als het verbruik van 1 op 10 niet zo’n probleem is, is het een hele leuke beginners/studentenwagen voor weinig geld. Het is geen racemonster, maar rijdt wel lekker vlot, de V6 produceert een lekker geluid en ze zijn ook nog eens redelijk vaak te vinden met leren stoelen, mocht dat een van je vereisten zijn. En met zijn gewicht van net boven de 1100kg is hij ook niet zo heel duur in wegenbelasting. Oh, en het is weer eens wat anders dan de zoveelste Golf GTI.

Dat ze aan haar derde bezig is wil overigens niet zeggen dat die andere twee probleemauto’s waren. De eerste heeft ze vervangen voor een exemplaar met airconditioning en elektrische ramen, en die tweede is helaas total loss verklaard nadat een of andere pannekoek vol op haar geparkeerde wagen is geknald.
Een Audi A4 quattro van de eerste generatie past prima in dit budget. Wel eentje nemen met een vijf cilinder en liefst turbo natuurlijk.
@lexaudi: Audi A4 is nooit geleverd met 5 cilinders.
@lexaudi: A4 is nooit geleverd met 5-cilinder ;-)
Ik heb een rode Peugeot 106 Rallye gehad!! Beetje aan sleutelen en keihard gaan. Een van de leukste auto’s die ik gehad heb!
Ik zou blind voor de 106 Rallye gaan. Onderschat ook de Phase 2 Rallye niet, met zijn 1.6 8v. Qua pk’s en koppel vrijwel gelijk aan de 1.3, maar net iets bruikbaarder voor alledaags gebruik. Als dat niet nodig is zou ik inderdaad zoeken naar de 1.3, die hebben net wat meer karakter.

Zonder twijfel de leukste auto die ik ooit heb gehad.
@motoragent: Eens, rij dagelijks z’n fase 2, heerlijk!
Peugeot 106 1.3 Ralley was men 1e auto :D
@allesmetturbo: haha was ook mijn eerste auto! De auto wordt nu wel vrij snel duurder. Ik kocht een redelijk nette zonder problemen met 175k op de teller voor 1550,-.
@airisforballoons: Leuk om te horen! Mijne had toen ik m kocht al 240dkm op de teller en gekocht voor €650. De beste man wist de waarde niet en wilde er vanaf :) heb er nog 30k probleemloos meegereden! Alleen de filters en remmen hoeven vervangen :) (ik had de ph1 8v trouwens)
Niet uiterst sportief, maar hij rijdt goed, heeft voldoende vermogen en ik wilde ‘m gewoon even noemen: Lancia Kappa (http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238548444)

Dan nu drie opties die wat beter bij de wensen in het advies passen;

allereerst een Alfa Spyder: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269675705

Vervolgens een Hyundai Coupé: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=284021128

Sportieve hatchback die géén golf is, Astra OPC: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282233154
Je moet wel een 6-cilinder willen, heeft zelfs een nederlands kenteken
http://fr.ww3.autoscout24.be/classified/282851515?asrc=st|as
Mijn naam zegt genoeg.. 2500€ voor een goed exemplaar. 7 seconden naar de 100, 220km/h+ topsnelheid. Ik heb er geen spijt van!
@cliosport2000: Ik wou net zeggen waar blijft de Clio RS. Geniale auto.
@crackdavid: Zeker, ik ben erg blij met de mijne. Bijna volledig origineel op de xenon verlichting na. Dit is de mijne:

i.imgur.com/giqTq4o.jpg
i.imgur.com/LMJ3tuC.jpg
Ik zou op zoek gaan naar een leuke 106 GTI of Rallye. Geniale karretjes met weinig vast lasten en veel glimlachen per kilometer.

Als het een roadster moet zijn, zou ik toch op zoek gaan naar een MX-5 NA. Met wat zoeken vind je makkelijk een exemplaar zonder roest voor rond de 2000 euro. Daar zitten vaak ook goed onderhouden en aangepaste exemplaren bij. Die staan dus vaak ook een stuk leuker op hun wielen. Zo’n Barchetta is het gewoon nét niet als roadster, mede door de voorwielaandrijving en de niet overdreven goede motor. De Barchetta is gewoon niet zo bulletproof als de MX-5.
Mijn advies
Renault Clio 1.6 16v
Gemiddeld verbruik 6.8l/100km
Wegenbelasting €105- per kwartaal
Had m destijds op de 210 km per uur op de autobahn gehad
O-100 in 9.6 sec. Met 107 pk op 990kg kom je weinig te kort en onderdelen zeer goedkoop.
Alfa 147, punt.
Eindelijk een budget waarin je echt even goed moet zoeken voor een leuk exemplaar, maar we gaan het proberen! Houd er rekening mee dat je voor 2-3 altijd een auto hebt waar onderhoud aanzit. Calculeer dit in! Want wees nu eerlijk, je verkoopt een auto omdat ie binnenkort een beurt/APK nodig heeft, niet omdat ie die net gehad heeft.

Tweede punt waar je op moet letten is originaliteit. Zorg dat je een auto hebt met originele onderdelen. Dan kun je hem altijd makkelijker door verkopen. Getunede modellen zou ik overslaan, altijd een groter risico.

De keuzes van @dizono zijn eigenlijk uitstekend. De Ford Puma is een fantastische rijdende auto. Voor 3k is een 1.7 mogelijk. De 1.4 en 1.6 zijn ook prima, maar de 1.7 maakt er echt iets speciaals van. Dit Yamaha motortje spint fantastisch. Inderdaad oplette voor roest, want dat doen ze bovengemiddeld. De Peugeot 406 Coupe is een bloedmooie auto, maar rijdt minder goed dan de sedan. Daarbij is het een zwaardere en duurdere auto qua onderhoud en kosten, net als de BMW E46 3-serie. Alhoewel, als je een E46 zoekt, kijk eens naar de 316ti en 318ti Compact. Enorm fijn rijdende auto’s waar niemand naar op zoek is tegenwoordig, dus gunstige prijzen! De brigade van snelle Saxo’s en 106’jes is fantastisch qua rijbeleving. Let wel op: het kunnen best linke autootjes zijn en bij introductie was de veiligheid summier, nu helemaal. Gek genoeg is de beste optie nog de Fiat Barchetta. Dat ze dit van een Punto hebben kunnen maken is erg knap. Snel zat, stuurt fijn, mooie koets erop en volgens de kenners nog behoorlijk betrouwbaar. Beste keuze voor 3 mille.

Fun, niet te veel kosten, laag gewicht: natuurlijk is de Mini One een van de eerste waaraan ik moest denken. Het is echt een volwaardige auto, in tegenstelling tot de wel erg ‘flimsy’ 106. Motortje is niet top, maar gemakkelijk naar de 115pk specificatie van de Cooper te krijgen. Onderstel is hemels, besturing precies en vol gevoel. Let wel even op de staat, want het begint bij 3k voor een Mini One met 2 ton op de klok. Technisch zijn ze niet verkeerd, maar veel kleine gebreken kunnen optreden.

Moet het wat betrouwbaarder, dan is de Toyota Yaris 1.5 VVT-i T-Sport zeker de moeite waard. 105pk, lekker toeren maken. Ideaal autootje. Laag gewicht. Niet echt een snelweg auto, maar op de bochtige wegen voelt ie zich thuis. Ze zijn wel lastig te vinden, want niemand dacht dat Toyota een junior GTI kon maken. Konden ze dus wel. Net als de Mini heb je een T-Sport voor 3k met 2 ton op de klok.

Een auto waar ik zeer van gescharmeerd ben is de MG ZR105 Le Mans. Een guitige warme hatch op basis van de Rover 25. Voor 3k kun je prima exemplaren uit zoeken met redelijke kilometerstanden. De Rover K-series staan bekend als zeer betrouwbaar (alleen even de koppakking checken, that’s it. de kop moet droog zijn, anders weglopen). Onderstel is bijzonder goed, stoelen prima. Maar het grootste voordeel vind ik nog de looks, nog altijd een dik wagentje om te zien. Voor minder dan 3k kun je ook gaan voor een ZR160, en die zijn flink snel, maar iets duurder in gebruik. De Le Mans uitvoering heeft de uiterlijke kenmerken van de 160.

Wil je waar voor je geld, moet je gaan kijken naar ondergewaarde auto’s, zoals de Yaris. Dan kom je uit op de Suzuki Ignis Sport 1.5. Ziet er niet spannend uit, maar rijdt wel erg grappig. Stoelen zijn heuse Recaro’s met een netje in de hoofdsteunen. Zelf niet veel ervaring mee, maar Suzuki’s zijn over het algemeen bijzonder sterke auto’s, mechanisch gezien. Andere ondergewaarde auto is de Daihatsu Young RV 1.3 Turbo. 129pk op de vooras! Lopen echt verassend snel, helaas alleen met automaat geleverd. Best een kek modelletje. En voor 3k heb je een exemplaar met 150k op de teller.

Als alternatief voor de 406 Coupe, dacht ik zelf aan de Hyundai Coupe 2.0 FX, het model van ná 2001. Dat zijn nog steeds nette auto’s om te zien, en ze rijden uitstekend. Echt bovengemiddeld goed. En ze zijn ook nog eens flink betrouwbaar. De 2.0 is een prima blok dat makkelijk iets te kietelen is. Voor 3k heb je ook een keuze uit diverse V6’en, maar die zuipen aanmerkelijk meer zonder écht sneller te zijn. Ze klinken wel goed. Automaat altijd ontwijken, handbak is echt veel fijner. Andere coupe optie die voor de oud-ijzer-prijs weg lijken te gaan is de Ford Cougar 2.0. Maatje groter dan de Puma, maar de prijzen zijn identiek. Het zijn puike rijdersauto’s. Ook hier geld, de V6 is sneller, maar de 2.0 doet er weinig voor onder en is een stuk betaalbaarder in onderhoud en kosten.

Fun hoeft niet per se sportief te zijn, maar kun je ook op andere manieren hebben. Daarom kun je ook kijken naar een Suzuki Jimny 1.3 JX. Niet super comfortabel, maar wel degelijk flink veel lol. Daarbij heb je RWD (4wd is optioneel en/of instelbaar). Zuipen doet ie wel, roesten een beetje. Maar verder bomb-proof technisch gezien.

Als voorlaatste de mooiste, en dat is de Alfa 147 1.6 Twin Spark 16v Veloce Distinctive. Deze beginnen nu echt goedkoop te worden. Voor 3k heb je ruime keuze qua motoren. Ik zou altijd de Distinctive aanraden (stukje luxer dan Progression) en de Veloce uitvoering van de 1.6 vierpitter (dan heb je 120pk ipv 105pk), alhoewel een 2.0 ook gewoon in het budget valt. Je moet er wel een beetje geluk mee hebben, want helemaal vrij van gebreken zijn ze niet. Maar een goed onderhouden 147 moet goed zijn voor jarenlang rijplezier.

Yolo keuze: Nee, niet de Alfa Romeo 159, want de goedkoopste doet nog altijd 3,5k, dus je ziet, je bent slechts 500 euro verwijderd van Automobiele perfectie. Nee, als je echt een fijn sturende auto wilt, waarom geen Porsche? Voor 3k kun je een heel redelijke Porsche 924 2.0 vinden. Dus nog gewoon met de Audi motor, in plaats van de 924 S, die een halve V8 van de 928 als motor had. 125pk is niet heel veel, maar een 924 weegt iets meer dan 1000kg. Ja, je zult er wat kosten aan hebben, maar als je hem netjes houdt kun je hem goed verkopen. Motor achter de vooras, transaxle, achterwielaandrijving: altijd genieten.

Succes met de keuze!
@gtwillem:
Ik mis dit in je lijst, http://www.autojunk.nl/2016/02/smart-roadster-10
@oldv: Erg leuke auto, maar volgens mij zijn ze nog niet onder de 3k gedoken (en ik ben benieuwd of dat uberhaupt nog gaat gebeuren). Dus een beetje aan de dure kant voor onze student ;-)
@gtwillem:

924 met het kilometrage dat je er een tijdje zonder grote kosten verder kan, en een interieur dat niet aan gort is valt verdomt duur uit, dan kan je net zo goed voor een 944 gaan.
Classic mini natuurlijk!
@agera: voor 3k een harde en mechanisch solide Classic Mini?
Waar …., dan haal ik hem morgen op.
Mooie en goede exemplaren zijn minimaal een 1.000 á 1.500 euro duurder. Zeker als we dan ook over Cooper’s gaan praten.
@remcott: http://link.marktplaats.nl/m1011798360

Veel?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=84389 plezier er mee hè!
Student, knijp jezelf in je handen dat je een OV (ja ja, I’m going there) mag gebruiken, en ga voor echte automotive fun!!

Koop een dirt buggy, ga er regelmatig mee door de stront rossen, en geniet ervan.
Voor de ervaringen op de verharde weg; huur van het geld dat je overhoud af en toe eens een F430, een R8, of Godzilla (GT-R). Hou je nog steeds geld over. Kan je gebruiken voor een taxi, als die schijt trein weer eens niet rijdt ;-)
@camber24: welke ov? Doe je een tweede hbo dan (krijg) je niks meer.

@xiran: wat bedoel je? HBO nadat je al een HBO opleiding hebt gedaan? Of bedoel je; eerste HBO werd niks, toen tweede HBO?
@camber24: nee 1ste hbo afgerond en daarna nog een 2de.
Als je op zoek bent naar auto’s zoals dit, adviseer ik je om eens te kijken naar een heel andere hoek dan je misschien in eerste instantie zou zoeken. Auto’s die je niet al te vaak tegenkomt maar toch wel betaalbaar en betrouwbaar zijn.

Bijvoorbeeld een MG. MG’s zie je niet heel erg vaak. Het zijn kleine, lichte en compacte auto’s die vrij goed in elkaar steken. Zoek wel een exemplaar die zijn beurtjes en onderhoud op tijd heeft gehad, dat zijn vrij essentiële zaken voor auto’s als deze. Ik kwam bijvoorbeeld dit exemplaar tegen. Eentje met een relatief lage kilometerstand en zo op het oog ziet ie er goed uit.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/284496746?asrc=st|as

In deze prijsklasse kom je vaak auto’s tegen die hier en daar flink zijn aangepast en daardoor qua betrouwbaarheid flink hebben ingeleverd. Een origineel exemplaar is steeds lastiger te vinden maar daardoor leuker om te hebben. Deze Hyundai Coupe bijvoorbeeld. Ziet er erg strak uit, lage kilometerstand en met lederen bekleding! Ze zijn ook wel aardig betrouwbaar en met zijn 139PK op 1150 kilogram wil het ook aardig vooruit. Al doet de advertentie anders denken. Ik citeer: “Acceleratie: (0-100): 86,0S. Gelukkig is het 8,6, aardig vlotte auto dus en ziet er zo wel goed uit.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272714644?asrc=st|as

Met een Alfa Romeo zit je eigenlijk altijd goed. Je kent het autogezegde wel he: Als je nooit een Alfa hebt gehad, kan je jezelf geen petrolhead noemen. Natuurlijk is daar niks van waar. Wel geeft het je een speciaal gevoel als je een Alfa Romeo hebt. Het is iets Italiaans, iets waar ikzelf veel van hou. Mits je een goed onderhouden exemplaar hebt, beleef je er voor lange tijd veel plezier aan. Wellicht heb je nog een beetje rek in je budget of je lult nog wat van de prijs af, want deze 147 ziet er echt goed uit! En check dat stuur!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/284141197?asrc=st|as

Een Honda Prelude is een auto die je ook al niet zo vaak tegenkomt. Ik vind het eigenlijk nog steeds wel een fraaie coupe, vooral als hij nog volledig origineel is. En het is Aziatisch, staan bekend als ijzersterke motorenbouwers. Dit exemplaar is afkomstig van de eerste eigenaar, heeft een lage kilometerstand en is dealeronderhouden. Altijd erg prettige zaken.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/281444307?asrc=st|as

Een Fiat Punto blijft het voor mij altijd goed doen. Vooral het model die de laatste jaren in productie is blijft relatief tijdloos. Dit exemplaar is al wat ouder, maar ziet er nog steeds prima uit. Ook is hij vrij vlot met zijn 131PK op 1015 kilogram. De prettige bijzaken zijn dat de auto bij aflevering APK, nationale autopas en afleveringsbeurt zal ontvangen. Motorisch gezien is ie ook aardig betrouwbaar.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283400519?asrc=st|as

En dan het absolute pareltje van de dag. Wellicht is ie ietsje te zwaar, maar oh oh wat is ie mooi! Ook zit ie lekker dik in de opties met lederen bekleding, stoelverwarming, elektrische en verwarmde buitenspiegels en clima. Ook komt ie vlot zat van zijn plek af door middel van een lekkere 2.0 turboblok, goed voor 183PK. Ook ziet hij er nog heel erg goed uit, samen met zijn bekleding en houtinleg. Prachtige auto om te zien!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283808571?asrc=st|as

Ik wens je erg veel succes met de keuze, laat maar weten wat het geworden is. Er zijn zat lezers hier die er benieuwd naar zijn.
@viezefreddyw: Die Honda is wel erg mooi, zeg! Zo’n nette auto voor zo weinig geld. En hij ziet er perfect uit. Goede keuzes!
@gtwillem: Ik vond hem ook al zo mooi ja, ondanks zijn ietwat saaie kleur. Maar echt een fraai exemplaar hoor, ziet er zeer strak uit. Ikzelf vond de Saab zo mooi. Echt heel stijlvol, een auto waarmee je goed voor de dag komt hoor. Plus dat het heel erg prettig rijdt, vooral omdat het een cabrio is met de nodige opties.
@viezefreddyw: Die Punto HGT is trouwens ook erg netjes, helemaal origineel. Die Saab lijkt mooier dan het is. Die velgen horen er niet onder, en onderdelen zijn erg duur. Het is wel een fijne auto om mee te cruisen, maar dan zou ik de 154pk LPT aanraden, en niet deze HOT (High Output Turbo) versie. Maar ze hebben absoluut hun charme, dat zeker! En gaat het daar niet om?
@gtwillem: De Punto is zeker netjes. Ik vind hem eigenlijk best onderschat. Het stuurt best lekker, zijn vrij pittige en vlotte autootjes. Ook vind ik hem best mooi terwijl anderen beweren dat het een vrouwelijke auto is. De velgen onder de Saab zijn niet de originele, maar het zijn wel echte Saabvelgen. Ik vind ze er ook nog wel mooi onder passen. Dat ie motorisch gezien niet zo sterk is als de LPT weet ik niet, maar als jij het zegt geloof ik het meteen. Maar ik vind hem gewoon mooi, echt mooi. Hij staat er echt netjes bij en heeft fijne opties. Een toekomstige klassieker
@viezefreddyw: De velgen horen onder een 900 NG zonder turbo. Standaardvelgen van de 2.3 volgens mij. Mijn ouders hebben diverse 900’s en 9-3 Cabrio’s gehad, waaronder een 900 SE 2.3, 9-3 SE 2.3 LPT, 9-3 Aero 2.0 en zelfs een 9-3 Viggen. De fijnste en meest betrouwbare was de 9-3 2.0t, de Aero was sneller maar had wat issues en de 9-3 Viggen was een absolute ramp qua betrouwbaarheid. En rijden, die motor is gewoon te veel voor het chassis. De 9-3 Cabrio heeft een zeer slechte torsiestijfheid. Met de 900 een keer met de deur open een hoge stoeprand opgereden, om vervolgens niet meer dicht te kunnen… Zelfs de klassieke 900 Cabrio was beter. De Audi Cabrio’s (A4, S4, diverse A5’s) die er na volgden waren zó veel beter dat het niet eens een vergelijk is.

Maar een mooie zonnige dag, lekker CD’tje in de wisselaar en lekker cruisen: dat kan zo’n Saab als geen ander. Daarbij is het zoals je zegt een Saab: je kan er altijd mee voorrijden. Zo’n Duitser is al gauw een beetje fout…
@gtwillem: Mijn vader heeft het nu nog over de verhalen dat hij een Saab 900 Turbo onder zijn kont had. De twinkeling in zijn ogen worden zo helder en goed zichtbaar als hij weer een verhaal uit de oude doos gaat vertellen. “Die velrode 900 Turbo he, dat was de slechtste auto die ik ooit nieuw gekocht heb, zo slecht dat ie zo heerlijk goed was. De auto gaf mij een hoedtik als ik lief voor hem was. Als ik niet lief was en te hard over de drempels reed, liet ie me nieuwe schokdempers kopen. Maar als ik de drempels met liefde nam, mocht ik van hem ‘m op het lange rechte stuk even uitlaten, anders niet! Hij sprak tegen me…” Een man van bijna 60 die zo praat, mooi vind ik het. Of de verhalen dat ie van en naar school werd gebracht in opa’s Saab 96. “Een 2 takt auto, die deed het altijd! Maar alleen als je lief voor hem was…” Hij smacht terug naar die tijd. En vroeger begreep ik hem maar niet, Saabs vond ik niks. Nu ik wat ouder ben begin ik ze stuk voor stuk steeds meer te waarderen. Bijzonder spijtig dat zo’n merk met een mooie geschiedenis het niet gehaald heeft..
Morgen ga ik kijken voor een 1.4 VTS uit 2000! Hopen dat het wat is!
@schuiftrompet: Daar ga je veel plezier aan beleven! Check wel even of het een echte is en niet omgebouwd. Zo’n 1 ben ik eens tegen gekomen en die heeft dan niet het strakke/leuke onderstel. ;)
@dwersbongel: volgens kenteken wel dus dat zit goed :)
@schuiftrompet: hij reed erg leuk en het is een felle auto. Helaas was hij veel te hard afgeragt. Ik heb hem niet meer gekocht.. jammer!
Shit, heb ik er net een gekocht… Maar ik ga zeker genieten van mijn Mazda MX-5 :)
Punto HGT of Turbo. Beide behoorlijk snel en ik vind het een leuk model. Zo’n Punto GT (1st gen Turbo) is heel makkelijk te tunen en rijdt erg leuk. Bovendien zie je ze niet zo vaak. 106/Saxo is ook een topadvies. Beide zijn erg goed in smiles per gallon! Ford Fiesta XR2 1.8 16v is ook gaaf, als je er 1 kan vinden. 131pk in een auto van 850kg gaat echt lekker!!
Renault 5 met 1.7 motor.
Jaren geleden eens lid geworden van het 106 Rallye forum omdat ik op het punt stond zo’n ding te kopen. Voor 1.500 ekkies kon je een prima exemplaar met weinig km’s vinden. Jammer dat ik zo’n ding nooit gekocht heb voor ze qua prijs alleen echt voor de liefhebbers werden.

Kan em nu makkelijker betalen, maar zou dan toch eerder voor wat anders kiezen.
Grappig. Mijn eerste auto was idd de 406 coupe.
Is alleen niet echt heel goedkoop in maandelijkse lasten hoor…
Renault Clio rs phase 1 moet ook lukken binnen he budget, gaat mijn voorkeur naar uit.
Een van de lekkerste échte hot-hatches ooit
Zoals iemand hierboven zei: kijk maar auto’s die niet cliché zijn. Er is gigantisch veel moois te vinden voor een nette prijs waarbij je je niet direct zorgen hoeft te maken om onderhoud, verzekering en belastingen. Kijk eens op Autoscout/Autotrack naar auto’s binnen jouw budget, vink was eisen aan. En laat je verbazen over wat voor leuks er nog te vinden is.

Ik zou, als ik jou was, kijken naar een auto van begin negentiger jaren. Weinig technologie, maar – mits een goede auto – toch redelijk modern in rijgedrag. Als student en beginnend chauffeur heb je een auto nodig waarmee je veilig en goed kunt leren rijden. Mijn tip: kijk naar een BMW 318ti Compact. Een fijne auto waarmee je goed kunt leren rijden. In een baldadige bui kan je er mee spelen terwijl bij regen de auto vergevingsgezind is en bakken grip heeft!
206 gti 2.0 16v ? Of een clio 2.0 16v hele leuke autotjes
@dave63amg: Ja Zo’n 206 GTI was mijn eerste auto. had er een met 2.5 ton op de teller en het enigste wat ik er aan heb moeten vervangen was de krukaskeerring. Bovendien ook nog de luxe van Climate Control.
Eigenlijk is alles al zo’n beetje gezegd, maar als ik nog één tip mag geven: zoek zeker ook bij particulieren!
Absoluut de saxo voor mij.. dat was mijn eerste auto en tot de dag van vandaag spijt dat ik hem de deur uit gedaan heb.. nou ja.. moest doen.
Primera p10 2.0, dubble whishbone voor, onafhankelijk achter, stuurt fantastisch. Ligt als een blok op de weg, is vlot met 130 pk en goed te tunen omdat SR20. En airco.

Ong. 1000 euro
@sr20det: criterium was sportieve auto, geen auto die je van je opa kunt krijgen. Met een Primera kun je toch echt niet met goed fatsoen een leuke studente meenemen joh.
Een 2de generatie 106 1.4 sport of gti 1.6 16v is ook prima ;)
Alfa Romeo 147 1.6T toegegeven het is niet de zwaarste motorisering maar wat een wegligging op snelheden!!! En met 105pk kom je gewoon prima vooruit. Km stand die nog 2x dubbel kan, complete uitvoering met airco en elektrische ramen. Voor die prijs kan je zelfs nog even kijken voor mooie velgen.


Heb zelf enkelen jaren terug een Nissan 200sx voor 2900 kunnen kopen, niet al te veel geld en het verbruik+verzekering+wegenbelasting is prima te doen! Je kan bijna niet sneller voor dat geld :D
Wat dachten jullie van een Alfa Romeo 145!

Ik ben opgegroeid met de Alfa Romeo’s van mijn vader en kon dus niet uitsluiten dat mijn 1ste auto als 18jarige student een Alfa Romeo moest zijn. Ik heb uiteindelijk een prachtig donker groen (British Racing Green) exemplaar gevonden met nette lichtmetalen Junior velgen en rood gespoten remklauwen. Het is een 1.6 TwinSpark met 120PK en rijdt dus ook lekker door.

Zijn in aanschaf erg goedkoop en je hebt zeker wat unieks!
@mazeratie: typisch zo’n auto waar je niet aan denkt,goede suggestie! Klinken ook lekker.
Oude Clio RS?
Nog niet zo lang geleden een filmpje op AB gezien over de Renault Clio 1.2 (geloof ik) en gelezen over de Toyota Starlet. Zelf ben ik ook op zoek naar mijn eerste autootje rond de 2-3k dus dank voor dit artikel!
Starlet GTT / Glanza of zelfbouw starlet turbo
@bart_v: een fatsoenlijke Glanza ga je voor 3000 euro niet vinden, zeker niet als nog wat achter de hand wil hebben. Een GT Turbo is vaak nog duurder doordat deze zeldzamer zijn.

Buiten dat, als je een rap stadsrakkertje zoekt dan kun je niet om de Glanza heen.
@ej20g: kameraad van me heeft een NL p8 gekocht voor 300 euro en is vervolgens alles gaan vervangen
Motor met bak uitlaat schroefset remmen en motorkap voor de OEM intercooler haal je wel met 2700 euro
Alleen heeft hij hem nu opnieuw laten spuiten met alle bumpers en skirts van de P8 GTT
En dan ben je zo 5K verder totaal
Wat een Europese auto’s allemaal.

Swift gti, de oude dus met die heerlijke 1.3

Suzuki baleno gti. Wat ouder en een beetje ondersturend, maar wel snel en erg leuk.

Mitsubishi heeft geloof ik een wat snelle colt en Toyota heeft ook geinig oud spul. Over honda dan nog maar niet te spreken want die was in de jaren ’90 bijna per definitie sportief. Zomaar wat ideeën natuurlijk…

Overigens vind ik 3000 euro voor een eerste auto duur, en voor een student veel te duur. De studenten die ik ken hebben meestal een budget van rond de duizend euro, als het geen verwende krengen zijn tenminste. En aangezien ik in delft, temidden van studenten woon ken ik er best een paar.
@lekbak: ik vraag me ook altijd af hoe studenten aan een relatief groot budget komen. Mijn eerste auto kostte me 750 euro (da’s niet mijn huidige), twee vrienden van mij hebben hun auto’s voor 450 en 600 euro gekocht. Maar goed, een aankoopbudget is iets anders dan wat je maandelijks te besteden hebt.
@ej20g: mijn ervaring is dat er grotendeels twee soorten studenten zijn. Groep één die van de stufie moet leven, dus schuld op bouwt en geen of een klein budget heeft. En groep twee die vermogende ouders hebben die de studie betalen en vaak een zeer jonge auto rijden, <5 jaar oud.
@lekbak: daar heb je helemaal gelijk in. Ik als student zit er natuurlijk midden in, dus ik weet precies waar jij over praat.

Ik krijg zelf regelmatig de vraag hoe ik mijn auto kan rijden en het antwoord is eigenlijk simpel: ik rook niet, gebruik geen drugs, drink nauwelijks en ga bovendien niet uit. Als je al die kosten op gaat tellen, dan realiseer je je dat je voor dat geld best iets leuks kunt rijden. Of je dat dan ook wil, dat is aan die persoon zelf natuurlijk.

Het is natuurlijk wel jammer dat studenten tegenwoordig vrijwel altijd diepe schulden moeten maken om een toekomst op te kunnen bouwen. Maar goed, dat is natuurlijk een héle andere discussie.
Ik zeg peugeot 306 3 deurs xsi (of met goed zoeken en gelluk een gti) mijn broertje had een xsi. Echt een top wagen rijd goed en de 2.0 16v dohc is zeker rap te noemen. Echt een topper!
@964yellowbird:
Ja, die dingen gáááán wel aardig. Staat ook stoer op zijn pootjes.
Heel veel auto’s die hier boven staan heb ik in bezit gehad ;-) Een 106 XSI, MX- v6 en 146 Twin spark voorbij zien komen. Allemaal fantastische beginners auto’s. Mijn mooiste was toch wel een 205 1.9 CTI, die zijn flink in prijs gestegen nadat ik hem weg heb gedaan :-(
Peugeot 306 cabriolet. Door pinnifarina
@alfalion: eens! Fijne auto’s. Zeker met de 2.0 16V. En betaalbaar!
Interessant lijstje. Heb zelf ook ongeveer dit budget. Van huis uit echter snelle auto’s gewend, dus voor minder dan 0-100 in 9 sec doe ik het echt niet.. Daarnaast verliefd op coupe modellen. Dus op de shortlist staan de 406 Coupe V6, E46 328 of 330Ci, en uiteraard de Volvo C70 T5 van de eerste generatie. Ik neig naar de laatste. Je krijgt zoveel auto voor je geld. Enige nadeel is de wegenbelasting..
@maarten_zoutendijk: Zou toch even doorsparen dan als ik kijk naar wat voor auto’s je opnoemt…
@crackdavid: Oké, 3000 was wat te optimistisch. Maar voor 4k kom je toch een heel eind hoor..
@maarten_zoutendijk: de wegenbelasting van de C70 T5 komt volgens mij neer op 67 euro per maand (in Gelderland). Eén tip die ik je mee kan geven is: ga voor de handbak. De automaat doet écht afbraak aan de auto en is bovendien zwaarder en zwakker. Ik zou ook zorgen dat je echt een T5 vind en geen 2.0T (180 pk) of 2.5 turbo (200 pk). De eerste is te zwak om echt snel te zijn en de tweede is een retefijne motor waarvan de cilinderwanden helaas nog weleens scheuren.
Clio RS 172
Tja zo dacht ik er ook over tot ik de verzekering en kosten bekeek. Dus heb ik het vorige week gehouden op een Chevy spark 1l van 2011 als eerste auto. Snellere auto’s later pas:) droom van een Fiesta st of clio RS. Maar voorlopig tevreden. 44000 km voor 5200 EUR. Waarvan ik 3700 zelf moet betalen want ouder en grootvader geven wat veld:)
Daihatsu Applause. Degelijk, 16V multipoint injectie met 100pk op 900kg wagengewicht. Tractie van een bananenschil maar dat voegt alleen maar spektakel toe!
Waar staat de laatste generatie celica? Hele goede fijne en goed sturende coupe voor weinig geld. Toyotas zijn onverwoestbaar..
Een arosa 16v is vlot, goedkoop en rijd best leuk op een schroefsetje
Ik heb 2 jaar een nieuwe/rode 106 rallye 1.3 gereden. Dit was mijn eerste zakelijke auto en ik heb ongelovelijk veel plezier gehad van deze auto.

De auto was in staat hoge toeren te draaien en ik heb regelmatig mannen met saaie/serieuze auto s mijn hielen laten zien.

Ik heb nu weer heimwee
Ik heb vorig jaar mijn Ford Fiesta total loss gereden en moest toen plots op zoek naar iets nieuws.

Ik kwam op ten duur uit bij een Ford Sportka van 2003 voor 2K eypo’s. 1.6 blokje met 95 pk, lekkere roffel in de uitlaat, kort schakelen en wegligging van een kart. Ik was en ben nog steeds helemaal verliefd op dit karretje!

Uiteraard tijdens de aankoop gekeken naar de welbekende kwaaltjes ( roest e.d. ) maar was gelukkig in perfecte staat!

Voor mij persoonlijk mag de Ford Sportka naast de Puma gezet worden!
Mercedes-Benz 350 SE – Verkoopprijs: € 2.750,-
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279426854
Neen. Studentengeld moet je steken in een kamer in studentenhuis en NIET in een auto, want dat leidt tot thuis blijven wonen bij paps en mams en daarmee het missen van een hele mooie tijd..
Als student een mx5, moet je hopen dat mamie hem wil verzekeren en dan is het een goed plan.
Zo’n 406 coupe is wondermooi, en goedkoop in de aanschaf, maar ze zitten allemaal aan de kosten Verder zijn exemplaren met weinig KM duur en het 4cylindertje is niet gemaakt om veel meer dan 200k mee te doen. Ik zou er met een boog omheen lopen (daarbij is de lichtste motor een 2L en voor een student is dat mss toch al wat veel van het goede).

Ik zou zeggen een oude saab, jag, … maar hebben allemaal hetzelfde probleem als de 406 coupe… dus blijven er alleen koekenblikjes over :/

De smart roadster maar die is te onpraktisch.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).