• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke Chryslers krijgen wij straks als Fiat/Lancia?

Auteur: RubenBaeten, gepost 5 november 2009 om 19:52 – 71 Reacties

Fiat Bluesmobile

Onlangs werd duidelijk dat Chrysler en Dodge geheel uit Europa gaan verdwijnen, en dat mama Fiat tussen alle modellen met een hoop merklogo’s gaat husselen. Maar welke auto’s verschijnen er straks precies op onze wegen als Fiat of Lancia, terwijl het eigenlijk stiekem Amerikaantjes zijn?

Een overzicht:

  • De huidige Fiat Ulysse en Lancia Phedra worden vervangen door respectievelijk de Dodge Journey en de Chrysler Voyager.
  • De nieuwe 300C (2010) komt naar onze regionen als het verse vlaggenschip van Lancia, oftewel de opvolger van de Thesis.
  • De opvolger van de Chrysler Sebring en een nog te introduceren crossover (beide 2013) komen hier als middenklasse Lancia’s op de markt.
  • De vervanger van de Fiat Croma is in feite een nieuwe middenklasse Dodge sedan.
  • De volgende Fiat Sedici zal hetzelfde zijn als de nieuwe de Dodge Nitro (klein verschilletje in grootte, moet kunnen).

Doh!Helemaal niet ingewikkeld. Alleen als je alles even nuchter bekijkt, wat gebeurt er hier dan precies? Modellen die het in deze regionen redelijk deden en misschien zelfs een eigen gezicht of imago hadden opgebouwd (Chrysler 300C, Voyager) worden van de markt geveegd en weer teruggebracht onder een merknaam die in die segmenten helemáál geen potten heeft kunnen breken (Lancia Thesis, Phedra). Slimme zet zeg, dat komt wel goed… (bron: automotive news)

Enne, waar is die Lancia Viper dan?!

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

300c, Chrysler, Dodge, Fiat, Lancia, nitro, sebring, Sedici

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: Hoelahoep
Volgend bericht: Volkswagen is dan toch de grootste autobouwer »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    5 november 2009 om 19:57

    wij krijgen helemaal nix ..
    en mogen uitsluitend bij gods-gratie een auto kopen ..

    en Lancia heeft net als Chrysler nooit echt voet aan grond gehad in nederland ..

    Login om te reageren
  2. KaCh1ng zegt

    5 november 2009 om 19:59

    lijkt een goed plan, mr net zoals lincoln zegt , we krijgen niets nieuws
    ik vind ook dat een chrysler/dodge spannender klinkt dat een fiat..

    Login om te reageren
  3. Markus zegt

    5 november 2009 om 20:04

    Komt er ook een Fiat Panda Hemi SRT8? :)

    Login om te reageren
  4. KaCh1ng zegt

    5 november 2009 om 20:04

    dan een fiat*

    Login om te reageren
  5. M3_lover zegt

    5 november 2009 om 20:16

    Misschien zoiets?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 november 2009 om 20:23

      @M3_lover: ja joh .. je plaatjes zijn net zo achterlijk als je nietstoevoegende praatjes .. donder lekker op knul ..

      Login om te reageren
  6. Douwe zegt

    5 november 2009 om 20:19

    hmmm, 300C of een thesis…… ik zou het wel weten, wat een downgrade

    Login om te reageren
  7. Vanquish zegt

    5 november 2009 om 20:22

    Als Lancia haar stijl aanhoudt en Chrysler krijgt Lancia’s modellen doet dat Lancia’s imago niet veel goed denk ik. En omgekeerd ook: als Lancia’s op Chyslers gaan lijken.

    Login om te reageren
  8. johnny m zegt

    5 november 2009 om 20:28

    hou met zijn allen eens lekker op te speculeren …..wordt vervelend.

    Login om te reageren
    • RubenBaeten zegt

      5 november 2009 om 20:41

      Geen speculatie hoor, @johnny m. Dit staat echt in het plannetje van Fiat/Chrysler, dus.

      Login om te reageren
  9. johnny m zegt

    5 november 2009 om 20:49

    ”Welke Chryslers krijgen wij straks als Fiat/Lancia”

    lees dat nog maar een keer. Jullie Fiat nieuws ken ik nu wel een keer.

    Login om te reageren
  10. Henkie zegt

    5 november 2009 om 20:52

    @ Ruben
    Zeg er dan op zijn minst bij dat de modellen voor Europa technisch op Amerikaanse modellen GEBASEERD zijn, ze zullen namelijk een totaal ander uiterlijk krijgen. Aan die steen zal Fiat zich namelijk echt niet stoten.

    Login om te reageren
  11. RubenBaeten zegt

    5 november 2009 om 20:55

    @Henkie: Dat zou pas speculatie zijn!

    Login om te reageren
  12. johnny m zegt

    5 november 2009 om 20:57

    Merkindentiteit heet dat ….Sergione weet als geen ander wat dat betekent met merken als Alfa Romeo bijv..Een zeker mate van techniek delen is een pre.

    Login om te reageren
  13. johnny m zegt

    5 november 2009 om 20:58

    altijd weer die sensatie….

    Login om te reageren
  14. BaRa zegt

    5 november 2009 om 21:40

    Chrysler 300C die het redelijk doet? Recent nog eens in het verkeer gereden? Vaak kom je die hokken echt niet tegen. Ongeveer even vaak als de Lancia Thesis.

    Login om te reageren
  15. peter zegt

    5 november 2009 om 21:43

    had fiat ook niet de wegligging van de vorige astra in orde gezet en die voorzien van deftige diesels ?

    Mss krijgen we hierdoor eindelijk een RWD alfa

    en krijgen we hierdoor een correct opgehangen chrysler ?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      5 november 2009 om 21:48

      @peter: het is zo goed als zeker dat de volgende 300c achterwielaadrijving krijgt en dat het onderstel ook onder de 169 komt en misschien ook onder de opvolger van de 159. Dus ja achterwielaandrijving zit in de “pipeline”.

      Login om te reageren
  16. koreantaxiproductions zegt

    5 november 2009 om 21:44

    vindt deze autos anders 2 tegenovergesteldes

    )

    Login om te reageren
  17. RubenBaeten zegt

    5 november 2009 om 22:08

    @BaRa: Ik weet niet waar jij aan het verkeer deelneemt, maar het aantal Theses dat je in een week in de Randstad tegenkomt is op één hand te tellen. 300C’s zie je hier een stuk meer, al is het maar als taxi.

    Aantal 300C’s totaal verkocht in NL: 2.572.

    Aantal Theses: 342!

    Login om te reageren
  18. Machoman zegt

    5 november 2009 om 22:18

    ik ben blij dat er geen chrysler een alfa romeo badge krijgt aangemeten. Dat zou heiligschennis zijn.

    Login om te reageren
  19. Jo-zef zegt

    5 november 2009 om 22:40

    De enigste Chrysler die me ooit wist te bekoren was de 300M. Dat was nog eens een vette bak in zijn tijd!

    @RubenBaeten: er is dus ook de mogelijkheid dat 300C-fans zich binnenkort gewoon een nieuwe “Lancia 300C” aanschaffen en stilzwijgend de stap naar Fiat zetten. Waardoor de verkoop bij “Lancia” weleens zou kunnen boomen van 342 naar een goeie 2500 of zo ;)

    Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    5 november 2009 om 23:02

    Ik ben bang dat het niks wordt zoals het hier omschreven wordt… We moeten maar even afwachten denk ik(A)

    Login om te reageren
  21. RubenBaeten zegt

    5 november 2009 om 23:04

    @Jo-zef: Dat zou op zich kunnen. Maar de eigenschappen van de 300C waar men voor zou kunnen vallen; groot, lompig, bling-bling, veel voor weinig – gaan we dat straks ook bij Lancia vinden? Dat is vast niet de bedoeling van Sergio.

    Login om te reageren
  22. M3_lover zegt

    5 november 2009 om 23:09

    @lincoln wat een kut-reaktie man! voel je je er nu beter mee?

    Ik denk dat deze site vooral “fun” moet zijn of niet?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 november 2009 om 08:55

      @M3_lover:
      fun is op dit topic niet gepast ..
      en als je een best-seller als de Prius plaatst (elke fabrikant mocht willen dat ze zo,n succesvolle auto konden maken) dan zie ik daar ook de fun niet van in ..

      wat Fiat nu gaat flikken met hun Chrysler aankoop is van ongekende proportie ..
      en stelt veel meer voor dan een badge of een stukje plaatwerk ..
      probeer je daar maar eens een voorstelling van te maken ..

      speltip 3 .. gebruik NOOIT de woorden “mooi/lelijk” in je comment .. dat staat echt heel dom ..

      Login om te reageren
  23. bmw zegt

    5 november 2009 om 23:12

    Ik sluit me aan bij Johnny M (oh nee, dat ik dat ooit nog ging zeggen): er is sprake van platformen en technische bases delen, niet van auto’s rebadgen. Bovendien vertrekken jullie vaak van de premisse dat niemand een auto met Fiat-badge wil kopen. Wake up, Fiat heeft een waslijst aan verwezenlijkingen achter zijn naam en is bij het gewone stervelingenpubliek een valabele optie. Het is vooral hier op AB.nl dat mensen hun neus ophalen voor gewone auto’s… om straks weer in hun Citroën te stappen ;-)

    Login om te reageren
  24. Chriss zegt

    5 november 2009 om 23:39

    @M3-lover; happerdehap! wat lincoln probeert duidelijk te maken is dat jou plaatje niet erg genuanceerd is..het is niet duidelijk wat je met dat plaatje hier in deze topic doet..voel je niet zo gauw op je teentjes getrapt knul

    Login om te reageren
  25. Chriss zegt

    5 november 2009 om 23:43

    @hierboven..van mij dus, vergeten in te loggen

    Login om te reageren
  26. Laue zegt

    6 november 2009 om 00:10

    de vraag is, hoe gaan ze van dit:
    )
    dit maken:
    )

    Login om te reageren
  27. Laue zegt

    6 november 2009 om 00:11

    dit dus:
    )

    Login om te reageren
  28. Laue zegt

    6 november 2009 om 00:11

    het werkt dus ff niet…

    Login om te reageren
  29. Jimmie zegt

    6 november 2009 om 00:30

    Ik geloof niet dat ze bij Fiat gedateerde platformen gaan inzetten eerlijk gezegd…

    Fiat heeft een behoorlijk hoge focus op crashveiligheid en al die nieuwe modellen hebben 5 sterren zowat.

    Dan ga je toch niet het platform van de Voyager gebruiken die 1 ster scoort… Die Voyagers schijnen ook nog eens enorme probleembakken te zijn.

    Van de 300c zijn geen ncap gegevens beschikbaar maar aangezien ie al op een oud E klasse platform staat zal het voor moderne waarden niet al te hoog scoren.

    En neem nou de Thesis, het imago zit de verkoop tegen, maar deze auto is wel geliefd bij de Lancisti. Als er dan een 300C met plastic fantastic interieur met een Lancia logo’tje op de markt komt.
    Dan kotsen de Lancisti er op en andere mensen kopen het niet door het imago, lose-lose!

    Oftewel het hele artikel hierboven is pure speculatie op vorige speculatie, kortom lariekoek :)

    Login om te reageren
  30. bozewolf zegt

    6 november 2009 om 00:47

    Toffe Monaco.

    Login om te reageren
  31. markieanta zegt

    6 november 2009 om 08:18

    Blues Brothers Mobiel;)

    Login om te reageren
  32. johnny m zegt

    6 november 2009 om 09:59

    Jammer dat niemand begrijpt waar het om gaat . En Ruben , laat Fiat nu maar eens met rust .

    Kom maar op met de volgende 500 pk compressor gestuurde 4 wd bolide …..dat willen we zien !

    Login om te reageren
  33. johnny m zegt

    6 november 2009 om 10:15

    o ja , BMW , je inhoud is perfect . Compliment .

    Login om te reageren
  34. RubenBaeten zegt

    6 november 2009 om 10:17

    @Jimmie: Nogmaals, het is geen speculatie. Dit staat in het plan van Fiat en Chrysler, dus leer ermee leven. En wat je over de Thesis zegt: lees mijn vorige reactie nog eens terug, want dat is precies wat ik ook beweer.

    @johnny m: Waar haal je het toch vandaan dat ik een of andere vendetta tegen je lievelingsmerk zou voeren? Als een licht spottend toontje in een artikel al betekent dat de schrijver een hekel aan het onderwerp heeft, dan bloggen hier zeker helemaal geen autoliefhebbers. En for the record, lees dit eens, of dit.

    Er zullen hier in Europa Chryslers met Fiat- en Lancia-badges verkocht worden, zo simpel is het. Ander neusje misschien, aangepast motortje misschien, maar daar weten we nog niks over en dat zien we tegen die tijd wel weer. Voor nu is dit wat we weten. Niet huilen, basta così.

    Login om te reageren
  35. Peter zegt

    6 november 2009 om 10:18

    Fiatbluesmobile, jaja waarom heeft hij niet het BDR529 kenteken dan?

    Login om te reageren
  36. I (L) USA-cars zegt

    6 november 2009 om 11:19

    Dit is toch om te janken? Waarom gaan ze die nichterige-badges op zulke stoere auto’s plakke?!? Dat is zo ongeveer het zelfde als een BMW 7-serie met een Hyundai-badge :S
    Bah..

    Login om te reageren
  37. Autoliefhebber zegt

    6 november 2009 om 11:35

    Een Lancia of Alfa met Amerikaanse rijeigenschappen….Of word Dodge een auto met Italiaanse karakter…..Toegegeven de 300c rijdt goed dankzij het Europese Mercedes E klasse onderstel…Nu maar hopen dat het plastic interieur van Chrysler niet in een Lancia komt…….

    Login om te reageren
  38. Aston_Martijn zegt

    6 november 2009 om 11:41

    mooie photoshop trouwens

    Login om te reageren
  39. Autoliefhebber zegt

    6 november 2009 om 11:41

    Of mischien krijgen we fantastische creaties zoals die mooie Alfa Romeo Arna…..(Alfa Romeo met carosserie van nissan).
    Effe Googlen.

    Login om te reageren
  40. johnny m zegt

    6 november 2009 om 11:49

    Prima, Ruben.
    Nog iets : als jij het aantal thesis gezien in de randstad evident vind voor de totale verkoop raad ik je eens aan een wereldkaart te kopen. Met een speld kun je net nederland aanwijzen.

    Login om te reageren
  41. RubenBaeten zegt

    6 november 2009 om 12:06

    @johnny m: Dus jij zegt dat de Thesis goed verkocht?

    Login om te reageren
  42. Jimmie zegt

    6 november 2009 om 12:46

    @Ruben, ik heb even geregistreerd om die bron te lezen, maar het lijkt niet meer dan speculatie gebaseerd op een quote van een CEO en een interne(?) presentatie met overeenkomsten tussen Lancia en Chrysler (die dus waarschijnlijk in de VS naast elkaar verkocht gaan worden).

    In het 5 jaren plan komt er ook totaal niks van terug behalve dat heelveel Chryslers gaan downsizen met Fiat platformen. Het 300C platform gaat wel wat mee gedaan worden maar niet zomaar een Lancia logo er op plakken.
    In dat artikel staat zelfs het tegenovergestelde dat de Phedra het platform wordt voor de Voyager?

    Kortom Ruben, ik denk niet dat het zo gaat lopen dat er hier Chryslers rond gaan rijden met Lancia logo’s en vice versa in Amerika (dat zou merken/karakter moord zijn). Als dat het geval zou zijn, dan hadden ze niet een showroom gevisualiseerd met een Chrysler logo en een Lancia logo aan de muur…

    Beetje research doen kan geen kwaad. Of laat me anders eens een goede bron zien van het plan :)

    Login om te reageren
  43. Jimmie zegt

    6 november 2009 om 12:48

    Hmm, waarom ben ik in die post in ene niet ingelogd terwijl het er wel staat?!

    Login om te reageren
  44. Vincenzo zegt

    6 november 2009 om 12:52

    nogmaals: NL is een klein poepland! Je moet naar de andere markten kijken, NL is niet representatief.
    En al helemaal niet omdat er veel duitse rommel op de weg is.

    Hierboven wordt alweer gesproken over aankoop…….FIAT heeft helemaal niks gekocht. Ze kunnen alleen maar winnen….en gaat het slecht dan stappen ze er gewoon uit.
    Ga maar weer snel over de duitse hokken schrijven.

    Login om te reageren
  45. ChryslerFan zegt

    6 november 2009 om 12:59

    wat gebeurd er straks met de merkdealers van chrysler jeep en dodge in europa en omstreken dan? worden dat allemaal fiat en lancia dealers??

    Login om te reageren
  46. M3_lover zegt

    6 november 2009 om 13:07

    @lincoln sorry ben wel te snel geweest met pics plaatsen. Ik kan het niet laten dat ik redelijk anti Prius ed auto’s ben… zal me inhouden :-)

    Login om te reageren
  47. johnny m zegt

    6 november 2009 om 13:16

    Ruben , nee heb ik niet gezsgd en is niet belangrijk ook. Jij stelt nederland voor als representatief voor de verkoop van een merk. Daar zit de clou.

    Login om te reageren
  48. RubenBaeten zegt

    6 november 2009 om 13:22

    @Jimmie: Jouw link leidt naar het vijfjarenplan van Chrysler op de thuismarkt, natuurlijk staat daar niets in over Fiats of Lancia’s. Chrysler heeft dit gepubliceerd op hun perssite, Fiat hun kant van het verhaal (nog) niet. Wat mijn bron betreft, deze zin lijkt mij duidelijk genoeg:

    Fiat and Chrysler CEO Sergio Marchionne’s plan includes: (de gedeelde modellen die in het artikel genoemd worden)

    Automotive News is geen roddelkrantje, speculatie kun je uitsluiten als ze het op deze manier verwoorden. Laten we hopen voor beide merken dat het inderdaad meevalt.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 november 2009 om 20:08

      @RubenBaeten: een lancia lijkt niet op een alfa en die lijkt niet op de alfa, ook al delen ze veel componenten… de verschillen tussen de italiaanse-producten voor de europese markt en de amerikaanse producten zullen nog groter zijn ondanks gedeelde techniek.

      De fonkelnieuwe pentastar v6 (chrysler) zal worden uitgerust met de multi-air techniek voor meer power, koppel en een lager vebruik en zal door beide groepen van automerken worden gebruikt (grote lancia’s, grotere alfa’s en misschien de grootste fiat modellen). Het onderstel van de 300C (grotendeels nieuw?) zal worden gebruikt voor de grotere achterwielaangedreven italianen.

      De auto’s die gerebadged zullen worden zullen eerder de kleinste dodge en chrysler modellen zijn… voor de aantallen die men er nu van kan slijten loont een eigen ontwikkeling niet. De grote modellen in europa zullen profiteren van de volumes die gedraait kunnen worden in de VS (door Chrysler en Dodge) en op die manier kunnen er achterwielaangedreven modellen worden gebouwd… Voor alleen Alfa was die ontwikkeling in feite niet rendabel te maken (dat is al eerder door FIAT group gezegd en heeft zelfs hier op Autoblog gestaan) en daarom werd er naar een partner gezocht…. niet meer nodig..

      Al met al zal er veel veranderen en ik denk dat beide groepen bedrijven er veel mee kunnen winnen… maar goed, te toekomst zal het leren.

      Login om te reageren
  49. Timmie zegt

    6 november 2009 om 13:51

    Het spelletje kan weer beginnen. Hoe hard en wanneer gaat Fiat Chrysler leegzuigen voor eigen gewin?

    Login om te reageren
  50. johnny m zegt

    6 november 2009 om 15:31

    Vijfjaren plan van Chrysler ?. Die hebben echt geen fluit meer te vertellen. Fiat is de baas , die bepaalt.

    Login om te reageren
  51. johnny m zegt

    6 november 2009 om 15:32

    Timmie , dat is business . anders was het bedrijf opgedoekt . Nu kunnen ze verder met hulp van….

    Login om te reageren
  52. RubenBaeten zegt

    6 november 2009 om 16:32

    @johnny m: Is dat zo joh? Maar zou er misschien toch een los vijfjarenplan voor het merk Chrysler zijn, dat in Amerika gewoon blijft bestaan? :roll:

    Login om te reageren
  53. Emile_Benz zegt

    6 november 2009 om 17:23

    Hm, slechte zaak…
    Mja, we hebben dan nog altijd de grijze import… :mrgreen:

    Login om te reageren
  54. erik zegt

    6 november 2009 om 19:21

    even kijken, amerikaanse italianen, an offer we can’t refuse…
    En zo zijn we weer een stapje verder op weg naar de McWorld met al die gelijkschakeling van de industrieën

    Login om te reageren
  55. johnny m zegt

    6 november 2009 om 20:19

    denk dat Fiat binnen de 5 jaar de meerderheids aandelen heeft van Chrysler en handelt nu er al naar .

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 november 2009 om 20:24

      @johnny m: natuurlijk, daar gaat het allemaal om…. volume en US-productie (goedkoper en in dollars). Chrysler/Dodge had geen toekomst zonder de overheid, die wilde alleen bijspringen als er een duidelijk plan lag waarbij Chrysler op korte termijn de koers fors kon gaan wijzigen naar zuiniger auto’s die aansluiten bij wat de markt wil… Enter the FIAT group. Zij leveren kennis, techniek en ook kapitaal voor de ontwikkeling van de kleinere zuinigere modellen van Chryser/Dodge, maar profiteren ook van de volumes van de grote modellen die Dodge en Chrysler in het aanbod hebben…. win-win (als het individueel en herkenbaar genoeg blijft terwijl er onderhuids veel kosten gedeeld kunnen worden).

      Login om te reageren
  56. johnny m zegt

    6 november 2009 om 20:55

    Zo is het . Ik denk een geniale zet van Sergio . Grote drijfveer is ook dat hij beseft dat een fabrikant in de toekomst enkel kan bestaan bij 6.000.000 karretjes per jaar . Ik voorzie en grote toekomst voor de Fiat groep.

    Wellicht kan ik ze dit jaar nog helpen , ik zal de t-jet gaan inruilen op de Evo Sport . Moet (nou ja…) een nieuwe bedrijfsauto hebben , Morgen ff kijken. Hij zou er staan.

    Login om te reageren
  57. Jimmie zegt

    6 november 2009 om 21:50

    @w0o0dy, hoe zit het met die V6’en ontwikkeld samen met Maserati?

    Het is gewoon weer het zoveelste (journalisten, niet jouw comment ;)) verhaaltje die niet uitkomt.

    Over het GM blok was al moord en brand en deze nieuwe wellicht minder door het gebruik van Multi-Air(, vooral als het een enorme powerhouse wordt met goed geluid).

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 november 2009 om 22:12

      @Jimmie: de 8C heeft een motor die op basis van de motor van Maserati is ontwikkeld (en die hadden de basis weer van Ferrari) maar van de v6 is vooralsnog niets terecht gekomen…. Misschien dat er nog teveel (duur) ontwikkelingswerk gedaan moest worden om tot daadwerkelijke productie van dat blok te komen?

      Daarnaast zal er rekening gehouden moeten worden met het “chassis” waar de motor in moet komen. Als dat van Chrysler komt en er al grotendeels is… dan kun je wel een andere motor gaan gebruiken maar dan moeten motorsteunen (is er überhaupt genoeg ruimte voor de eigen motor?) en nog veel meer wat aan de motor vast zit worden aangepast…. dan is het VEEL goedkoper om de Chrysler-spullen te gebruiken en daar een aantal aanpassingen aan te doen.

      Bij de pentastar V6 hebben we het niet over één motor maar over een hele familie van motoren…3,0 liter 3,3 en 3,6 waarbij de 3,0 voor de (twin)turbo-versies het meest geschikt is…

      Bovendien schijnt de Pentastar V6 erg modern, zuinig en zeer stil te zijn. Het gewicht is 9kg lichter dan de vergelijkbare GM v6, de motoren zijn grotendeels van aluminium, hebben het uitlaatspruitstuk in de “kop” geintegreerd en de meeste componenten kunnen direct op het blok worden gemonteerd zonder steunen en beugels, dus lichter, compacter en met minder vibraties…. enfin….
      meer lezen?
      http://www.allpar.com/mopar/phoenix-engines.html

      Login om te reageren
  58. Jimmie zegt

    7 november 2009 om 00:45

    @w0o0dy, thanks for the link, wat mij betreft laten ze dat blok maar komen :)
    Als de Alfa engineers het blokkie van 280 naar minimaal 300 pk doen hebben ze een mooi blok in handen.
    Dan ook nog iets anders verzinnen ipv zo’n lelijke kunststof kap ;)

    Opzich maakt de chassis aanhechting niet heel veel uit denk ik. Passen toch veel configuraties in de gemiddelde bak en gezien de gemiddelde Joe een V10 in z’n BMW’tje kan lepelen (niet dat het direct past, maar voor het idee) :)

    8C weet ik inderdaad, overigens als ik ’t goed heb heeft Maserati de V8 zelf ontwikkeld en heeft Ferrari na de F360 (wat al een hele oude doorontwikkelde V8 was) het Maser blok genomen en flink aan zitten knutselen zodat ie hoogtoeriger en meer power er uit pompt en een behoorlijk nep geluid erbij gemaakt met de F430 om de Maserati sound te verdoezelen ;)

    Of de 8C weer een afleiding van het F blok heeft is dan weer de vraag. Al vermoed ik dat het min of meer het Maserati GranTurismo S blok is (was net voordat die op de markt kwam tenslotte).

    Login om te reageren
  59. hilbert zegt

    27 januari 2010 om 16:59

    Komt er eindelijk ook weer een V8 in de LANCIA..
    Wordt ook tijd dat FIAT het gat vult tussen zo’n 60.000 euro en zo’n 120.000 euro’tjes zeg maar net onder de Maserati in de prijs-klasse van AudiA6/A8..Daar voelt Lancia als een vis in het spreekwoordige water..Net boven gemiddeld Thesis met een 5 cilinder twin-turbo en een 6 twin-turbo

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      7 juni 2010 om 22:35

      @hilbert: Ik weet het niet hoor. Als je de keuze hebt tussen een Lancia van 60.000€/120.000€ of een BMW/Merc/Land Rover/… van 60.000€/120.000€ dan genieten die laatste toch mijn voorkeur. Lancia geeft me totaal niet de indruk van een hoogwaardig merk althans toch niet de status die ze vroeger hadden (met de Stratos etc…)

      Login om te reageren
  60. integralechubasco zegt

    7 juni 2010 om 22:45

    @xilver
    europa telt 731 miljoen inwoners. als er 1 op de 10000 inwoners een andere gedachtengang heeft dan de gemiddelde autoblogger dan verkoopt lancia 70000 auto’s…

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      7 juni 2010 om 23:35

      @integralechubasco: Ik hoop dat je beseft dat 70.000 wagens echt de moeite niet is om een productielijn te openen (wet van de schaalopbrengsten).

      Login om te reageren
  61. integralechubasco zegt

    7 juni 2010 om 23:54

    @xilver
    het was een niet serieus bedoelde indicatie gebaseerd op deze autoblog. elk land in europa heeft vast een autoblog als autoblog.nl. Europa heeft meer dan 40 landen. 40×70000=280000. Zo beter?

    Login om te reageren
  62. xilver zegt

    8 juni 2010 om 12:40

    Nu wil ik wel niet muggenziften maar je bent een nulletje vergeten :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North