Welke ‘duurste Koreaanse sedan’ kies jij voor zes mille?

Auteur: , 30 Reacties

Oké, een korreltje zout is op zijn plaats.

Magentis Sonata

Gisterochtend kwam de Kia Optima ter sprake. Niet geheel toevallig is ondergetekende ‘fan’ van die auto. Zoals je misschien hebt kunnen zien of lezen is het misschien een beetje uit sympathie, het is een hartstikke mooie auto waar rationeel weinig nadelen aan zitten. Toen hadden we het over de Optima van tien jaar geleden en zijn voorloper: de Magentis. De eerste Magentis was geen inspirerende auto en de tweede was eigenlijk geen haar beter. Ja, als je een sedan zocht en totaal geen verwachtingspatroon had, was het een uiterst meevallende auto. Maar toen moest je voor luxe geen Passat laten staan voor een Kia Magentis.

Er is iets aan de hand met die tweede generatie Magentis. Het grootste nadeel van de auto begint het grote voordeel te worden. Ooit kwam in een informeel gesprek tussen mij en @willeme naar voren dat ik zo’n Magentis tegenkwam tijdens een rondje zoeken op de advertentiesites en het vrij karige aanbod opvallend goedkoop vond. Kijk maar eens naar de optielijst van de goedkope(re) modellen, die is zo goed als leeg (en dan hebben we het over een periode dat een optielijst veelal zaken als cruise control en airco bevatte). Willem heeft dat kennelijk onthouden en gaf de inspiratie om eens te zoeken naar een écht dure Magentis.

Dat is niet gelukt. Wat wél is gelukt is het vinden van de duurste Magentis op ’s lands classifieds. En dat valt allemaal heel erg mee.

Kia Magentis

En wat een wagen is het! Met zijn 168.264 km is hij zeker goed gebruikt, maar gezien het feit dat het een LPG-variant is, moet hij makkelijk een hoop meer aankunnen. De LPG-tank zit aangesloten op een 2.0 viercilinder met 145 pk en een handbak. Op de optielijst vinden we een paar dingen die zeker niet standaard waren op een Magentis, zoals cruise control, airco (climate control) en lichtmetalen velgen. Nee, een hele inspirerende auto is het nog steeds niet. Maar de duurste Magentis in Nederland is 5.995 euro. Daarmee noemen we het voor het gemak even de minst goedkope, want het is toch best een partij luxe voor een betrouwbare sedan uit 2009. Foutje, trouwens. Ja, het kentekenrapport zegt 2009 en de auto is niet geïmporteerd, maar gezien de kentekenreeks (zowel 75-SJ-KB en 77-SJ-KB hebben een ander (juist) bouwjaar) gaat het om een auto uit 2007. Desalniettemin: het bewijst prima waarom Kia nog niet je van het was in 2007, maar nu is dus de duurste Magentis eentje die nog geen zes mille kost.

Dat kun je doen. Maar dan vinden we een opvallende ‘concurrent’ van de Magentis die op papier enorm veel op de Kia lijkt. De Hyundai Sonata is namelijk een auto die uit zo’n beetje exact hetzelfde hout gesneden is. Ook een Koreaanse sedan die ook uit 2007 komt. Ook zo’n auto die in zijn tijd over het hoofd gezien werd. En toevallig kost deze ook min of meer exact zes mille (5.950 euro).

Sonata grijs voorkant

Klinkt als een overwegend gelijke auto toch? Sterker nog, onze lofzang over de Optima (en/of Magentis) gaat eigenlijk ook op voor deze Koreaanse tegenhanger van Kia. Die laatste zette namelijk nog een nieuwe Optima op de markt: wij moeten het heden ten dage zonder de Sonata (en zijn opvolger i40) doen. De geheel nieuwe Sonata is een mooie auto, maar slaat ons land over: nog een reden waarom wij geen nieuwe Optima verwachten. De oude Sonata bevindt zich in hetzelfde lastige parket als de Magentis, maar ook dat is dus nu het voordeel. Want geloof het of niet, deze Sonata vonden wij eveneens door de selectie te sorteren op ‘prijs: aflopend’ en de bovenste te pakken.

Dus nu verwacht je misschien exact dezelfde auto. Dat is niet zo. De Sonata is een paar maandjes jonger, maar vooral een heel stuk luxueuzer. Naast precies dezelfde opties als de Magentis krijg je een tweekleurig interieur met leren stoelen. Mét stoelverwarming! Ook parkeerhulp en een navigatiesysteem zitten op de Sonata, al is dat laatste niet perse een voordeel (het zal een vrij oud en slecht werkend systeem zijn, je kunt beter gewoon je telefoon op je dashboard hangen). Ook de kilometerstand is lager en er is geen gehannes met een LPG-tank. Grijs is misschien niet zo kleurrijk als donkerblauw, maar bij beide auto’s betreft het metallic lak. En last but not least: In plaats van een 145 pk sterke 2.0 heeft de Sonata voorin een 2.4 met 162 pk, waarmee hij vast en zeker van zijn plek wil komen. Kortom: de Sonata is een soort Magentis+.

Eigenlijk sneu. Zelfs als je de Magentis in een hokje plaats waar hij dominant lijkt te zijn (een betrouwbare en zeer goedkope sedan), is er een betere keuze voor hetzelfde geld. We stelden de titel als een keuze, maar we zitten nog steeds te zoeken naar een reden om in dit vergelijk de Kia te pakken. De Sonata is niet alleen een betere auto dan de Magentis: voor zes mille is het een auto waar bijzonder weinig mis mee is voor een sedan die binnenkort in de youngtimerregeling valt. De enige reden die wij kunnen bedenken voor de Magentis is net als ondergetekende: sympathie. Is dat genoeg?



30 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Vermits onze politiekers altijd maar jobs, jobs, jobs blijven herhalen blijf ik trouw aan een Europese wagen.
Naief, ik weet het, dus dat moeten jullie mij niet gaan verwijten.
Doet mij weer denken aan de NOVA fabriek waar de werknemers zich beklaagden dat de fabriek ging sluiten met een parking vol Daewoo’s en Konsoorten.
@wimof: Kia heeft een onderzoekscentrum in de achtertuin van Volkswagen en de goede ingenieurs bij VW aldus weggekocht. Maw, die spleetogen zijn niet te stoppen hoor, denk ook maar aan Volvo. Binnenkort mag jij naar Korea en dergelijke emigreren om daar werk te vinden.
@volvo_440_turbo: Hyundai/Kia bouwen ook gewoon autos in Europa. En de Europese merken hechten nul waarde aan jouw, waarom zou je wel waarde hechten aan hun
@Volvo_440_turbo: “die spleetogen” . Hmm
@mopar70: ze hebben mij heel mijn leven ‘lange witte’ genoemd, ik heb daar ook geen trauma aan overgehouden hoor, ze overleven dit wel, geen zorgen…
@Volvo_440_turbo: waar nederland in uitblinkt is export van kennis… juist internationaal zinn nederlanders goed vertegenwoordigd. En dat gaat gezien het aantal opleidingen in het buitenland niet lang meer duren…
@volvo_440_turbo: Ik heb geluk, ik heb mijn aandeel aan de maatschappij reeds ruim betaald en geniet in het zuiden van België van mijn pensioen. Vele tientallen jaren dealer (VW-AUDI)geweest, ik weet ondertussen hoe de mensheid in mekaar steekt. Ik denk als iemand interesse heeft in het NOVAverhaal wil ik het wel eens toelichten.
@wimof: ik vind het niet zo’n gekke gedachte; lokaal kopen is in zoveel meer opzichten helemaal niet verkeerd.
@camber24: Absoluut waar, maar voor een complex product als een auto is ‘lokaal’ een rekbaar begrip.
@vaakbenjetebang: mee eens. Een relatief lokaal BMW X-model wordt in de USA geproduceerd. Dus blijft een lastig verhaal.
Hmm deze generatie van beide Koreanen sla ik liever over. Zat incourante D-segmenters die voor dit geld te koop zijn. Ik noem een Fors Mondeo Titanium, Mazda6 of Renault Laguna die qua rijgedrag een stuk beter zijn. Wil je een beetje Italiaanse charme dan pik je de Autoblog lieveling ook voor dit geld op, sterker nog in 2015 toen ik nog in NL woonde een 159 1.9 JTS met volleder voor €5950 gekocht met een vergelijkbare KM-stand. Zonder problemen 1,5 jaar gereden toen in de lease een 330d gereden
Doet u mij maar een XG, met een half Amazonegebied aan nephout.
Heb in 2 generaties Magentis gereden, het is niet te vergelijken met een Lexus natuurlijk, maar het rijd wel meer dan prima. Kwalitatief ook gewoon goed natuurlijk. Het uiterlijk daarentegen..
Destijds op de AutoRai in een toen nieuwe Sonata gezeten. Uit m’n hoofd donkerblauw met crème leer, automaat en 16 inch lichtmetaal. Stoelverwarming en PDC… Afgezien van het saaie uiterlijk maakt niemand je wat. Afgezien van het saaie uiterlijk en saaie dash een prima auto, zeker als CRDI.
Er zit gewoon een Pioneer unit in die Sonata, dus zal vast beter werken als fabriekssystemen uit die tijd.
@cvoo: ja zo te zien gewoon een double din unit. Ook zo te vervangen dus voor een recente unit. Wat mij betreft zouden meer merken dit mogen doen!
Er staat ook een grandeur te koop voor bijna de helft van dit bedrag ;)
Tja, ik heb in maart een C-klasse stationwagen gekocht, een van de laatste uit 203 serie, van juni 2007, met destijds 126k op de teller. Ook voorzien van climate control, cruise control, handgeschakelde zesbak, lichtmetaal met Michelins en leren bekleding. Origineel Nederlandse auto, dus geen importbak. En de prijs? Nauwelijks duurder dan deze Magentis. Heb er na twee maanden nog een beurt van 600 euro tegenaan gegooid en verder rijdt-ie uit de kunst.

Tip: er staat nu een soortgelijke op marktplaats, met 137k op de teller en een AMG-optik pakket, voor 6½ mille. Magentis of C-Klasse. Ik zou het wel weten.
@rrrobert: even gekeken, maar die Benz is best wel een gedateerde en foute bak zeg… Zwarte grill, getinte ramen en net iets te foute velgen. Nee, dan liever de Sonata van het artikel. Beetje saai misschien, maar in elke geval geen recept voor gedonder…
Voor 6 mille staan de deuren van de automobiele snoepwinkel wagenwijd open…

Deze twee zou ik tussen al dat lekkers op vier wielen compleet over het hoofd zien.
ff zijken! ;-) Over het bouwjaar van de Magentis. De tekst zegt: “Daarmee noemen we het…. een betrouwbare sedan uit 2009. Foutje, trouwens. Ja, het kentekenrapport zegt 2009 en de auto is niet geïmporteerd, maar gezien de kentekenreeks (zowel 75-SJ-KB en 77-SJ-KB hebben een ander (juist) bouwjaar) gaat het om een auto uit 2007”. Weer een foutje, dus! Kijkend naar het kenteken zag ik meteen, dat de 1e 4 tekens gelijk zijn aan het kenteken van mijn eigen Mondeo en die is van 23-01-2006. Deze Magentis kon dus nooit van 2007 zijn en daarom maar even de RWD geconsulteerd. En? Jawel! Deze Magentis is van 26-01-2006!
Belangrijk? Niet direct! Maar als je als scribent roept: “Foutje, trouwens.” en je verbetert het dan “op basis van eventuele kennis m.b.t. kentekenreeksen”, doe het dan goed en kijk het even na. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Het verbeteren van een fout door een nieuwe fout komt bij mij namelijk niet zo professioneel over.
@9000cse: loop niet zo te zeiken ;-)
@9000cse: ik weet niet waar je al deze wijsheid vandaan haalt, maar dan heeft iemand bij Kia destijds flink lopen slapen. De opeenvolgende auto heeft namelijk ook 2007 op zijn kenteken staan. Ik ken juist iemand die een auto uit 2007 had beginnend met de S, en met logica is het lastig om deze Magenti bij het juiste bouwjaar te zetten.

Wat betreft je andere comment: hoe kom je aan die wijsheid? Zowel de RDW als Finnik (die laatste heeft mij al bewezen 99 procent accuraat te zijn) heeft het over een origineel Nederlandse auto.
@720s: Wijsheid? Gewoon even kijken op de site van de RDW en op https://www.gratis-autocheck.nl/details.php
@720s: Het spijt me voor je 720s, maar als jij schrijft: “Zowel de RDW als Finnik (die laatste heeft mij al bewezen 99 procent accuraat te zijn)”, dan moet ik toch aan hun accuratesse twijfelen wanneer zij (Finnik) op hun site bij dit kenteken zelf de tekst plaatsen: “Deze Kia Magentis komt uit 2006, werd geleverd van 29-03-2007 tot 31-03 2008 en kostte toen € 23.993,-“! Dan zou er bij jou toch ook een lampje moeten gaan branden?
Oh!!! Sorry! Ook nog vergeten: De RDW meldt ook nog eens, dat het wel degelijk om een ingevoerde auto gaat. Ik weet niet hoe het komt, maar de term “fake news” begint zich in een keer aan mij op te dringen. Het zal toch niet zo zijn, dat AB………. Nee, hè?
Tja, en voor dit geld pik je ook een 159 op. Doe je er 1.500 euro bij en je hebt zelfs een 1750TBI. Ik vind 6k nog duur….
Als we dan toch in het rariteitenkabinet aan het shoppen zijn: Doe mij maar een Hyundai Centennial. Nadat Lexus schaamteloos de Mercedes S had gekopieerd met hun LS400, kopieerde Hyundai deze LS400 weer met hun Centennial. De snoet lijkt nog wel wat weg te hebben van een Opel Senator. In Amersfoort rijdt er een. Zijdezachte V8 in het vooronder. Google gerust eens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).