• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke merken maakten de meeste en de minste brokken?

Auteur: rynnus, gepost 15 maart 2016 om 12:34 – 66 Reacties

BMW X5 wordt gepaald


Joepie, het is weer lijstjes-tijd!

Afgaand op de bovenstaande foto zou je misschien een verdraaid beeld kunnen krijgen van de feiten. We kijken in het onderzoek naar de kans op schade, en hoeveel boven of onder het landelijk gemiddelde wordt gescoord. BMW-rijders zitten volgens de lijst van Bestechaffeur slechts 4% onder het gemiddelde van kans op schade. Niet slecht dus. De lijst eindigt dan echter met 20% onder het gemiddelde van kans op schade voor… Mazda! Die brave luitjes in hun Mazdaatjes! Opvallend.

De winnaar
Met een gerust hart Whatsappend en make-up aanbrengend achter het stuur kruipen, doe je in een Citroën. Die scoren 21% boven het gemiddelde. Chapeau. Nou is niet helemaal zeker of dat nou ligt aan die beste chauffeurs in de auto’s, of aan iets anders. De goedverkopende Cactus heeft namelijk van die Airbumps in de flanken, waardoor portierschade van wat voor aard dan ook, al voor een groot deel wordt geëlimineerd. Smart thinking van Citroën, dus.

Boven gemiddelde
Het olijke onderzoek is gebaseerd op klanten met een autoverzekering bij Generali, die in 2015 schade hebben gemeld. Hierbij is ook rekening gehouden met de duur van de verzekering, want hoe langer iemand verzekerd is, des te groter de kans op schade.

Onder gemiddelde

De provincies
In het onderzoek is ook gekeken naar in welke provincie de inwoners de meest/minste schade rijden. Echter vergat Generali het aantal inwoners van de provincie mee te tellen, waardoor je nu bijna ’n één op één lijstje hebt van populatie per provincie. Maar goed, Friesland komt er als beste uit, jongens, gefeliciteerd. Zuid-Hollanders zijn zwaar de pineut; helaaspindakaas.

Leeftijd
Wat dan weer wel interessant is, is de rol van de leeftijd van de bestuurders in relatie tot autoschades. Wat is veiliger, instappen bij een 20-jarige, of een 70-jarige? Roept u maar. Ik als jonge bestuurder zou het antwoord overigens wel weten, maar goed. Kijkend naar het onderzoek ben ik niet te vertrouwen. Dus vrienden, familie, als jullie dit lezen; stap onder geen beding bij mij in! Never!

Leeftijd bestuurders

Ook interessant!

  • Limburgers en Volvo's
    Limburgers en Volvo's rijden de meeste schade
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, Citroen, crash, lijstjes, Mazda, onderzoek, schade

Vorig bericht: « Deze Lexus LFA Nüburgring Package kost 6 miljoen euro
Volgend bericht: Is dit de eerste Cadillac zonder bling? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lowrider zegt

    15 maart 2016 om 12:38

    Zie geen Honda ertussen?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 maart 2016 om 13:10

      @lowrider: De 159 ook niet

      Login om te reageren
      • p2000 zegt

        15 maart 2016 om 17:46

        @potver7: wie wil er ook een Opel?

        Login om te reageren
        • Maarten zegt

          15 maart 2016 om 19:27

          @p2000: Ik

          Login om te reageren
      • cadrez zegt

        15 maart 2016 om 20:18

        @potver7: zo , die kwam zo onverwacht dat ik even luidop moest lachen. ?

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 maart 2016 om 13:44

      @lowrider: Rara hoe zou dat nou komen…

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      15 maart 2016 om 13:47

      @lowrider:
      Jaguar en LandRover missen ook.

      Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    15 maart 2016 om 12:39

    Beetje verwarrend artikel omdat minder kans en meer kans af en toe omgedraaid lijkt. Kans op schade in n bmw 4% lager dan gemiddeld, maar feitelijk dus 4% meer kans.

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      15 maart 2016 om 13:01

      @bartteeuwen: Inderdaad. En de opmerking ‘Die brave luitjes in hun Mazdaatjes!’ helpt ook niet mee met die beeldvorming.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        15 maart 2016 om 13:12

        @mrB: Het gaat om ‘kans op schade’, niet wie die schade veroorzaakt heeft.

        Login om te reageren
      • beefcake zegt

        15 maart 2016 om 13:28

        @mrB: nee, dat mag de schrijver wel even rechtzetten. Gezien het kleurgebruik gok ik dat Mazda de brokkenmaker is en Citroën de veiligste?

        Login om te reageren
  3. bartteeuwen zegt

    15 maart 2016 om 12:41

    Overigens valt vooral Volvo mij wat tegen? Of rijden de snelwegridders van de politie nog zoveel volvo’s?

    Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      15 maart 2016 om 12:46

      @bartteeuwen: Volvo wil ongelukken voorkomen, maar aan schade ontkom je niet aan.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 maart 2016 om 13:16

      @bartteeuwen: Komt wellicht doordat die oudjes relatief veel in Volvo’s rijden? Of misschien rijden Volvo-rijders van jongere generaties relatief (veel) meer kilometers zodat de kans op schade ook toeneemt?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        15 maart 2016 om 17:57

        @potver7:

        Nee.

        Het heeft een geheel andere psychologische oorzaak.

        Omdat je in een Volvo rijdt en Volvo een erg groot veiligheids image heeft, gaan Volvo rijders meer risico nemen.
        Vooral in de zeventiger jaren met de fameuze 240 met de enorme rubber bumper baalde Volvo als een stekker, per miljoen gereden kilometers was een Volvo nauwelijks veiliger dan een Lelijke Eend of een Mini.
        De oorzaak was dat de Volvo rijder veel meer risico’s nam en dus offensiever reed dan de Lelijke Eend of Mini bestuurder.
        En die offensieve rijstijl uitte zich in nogal veel zwarte aanrijdingen.
        In die tijd was het altijd een Volvo die je met onverantwoordelijk hoge snelheid bij slecht weer inhaalde, de rest paste zich aan de Volvo rijder niet !

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          15 maart 2016 om 19:03

          @desjonnies: Klinkt goed; maar volgens mij komt het gewoon door het lease-succes van de V40 en de muesli-diesels. Dikke dooie hoek; stressende verkopers die volgas rijden om maar niet te laat te komen en in het weekend rijdt moeder-de-koe met 3 koters rond terwijl ze niet kan inparkeren door al die hormoon-injecties voor de 3e zwangerschap op kosten van de staat…

          Login om te reageren
        • parker zegt

          16 maart 2016 om 07:35

          @desjonnies: dát in combinatie met de wegligging van een natte spons die zo’n 240 had, ja. Die dingen lagen bij de minste stuurcorrectie al in de berm om een boom gevouwen.

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            17 maart 2016 om 03:06

            @parker:
            Van toeten noch blazen weten is de eigenschap der onwetenden. Hierboven een kreetje en bewijs ener hunner.

            Login om te reageren
            • parker zegt

              20 maart 2016 om 11:18

              @9000cse: want? Ik heb zowel in een 240 polar als een oudere 2.3 GLE gereden destijds, maar vond het echt vreselijk rijden, gewoon zwaar achterhaald in vergelijking met bijv de Audi 100 die toen veel verkocht werd. De wielbasis is te smal icm de lengte. In de basis is de 240 een ontwerp uit de jaren ’60, ga nou niet net doen alsof een jaren ’80 245 zo bijzonder rijdt..

              Login om te reageren
    • erwh zegt

      15 maart 2016 om 13:29

      @bartteeuwen: ik vind de rijkwaliteiten van de gemiddelde Volvo rijder erg matig, dus heel erg verbaast mij het in ieder geval niet.

      Login om te reageren
      • amgc63 zegt

        15 maart 2016 om 19:24

        @erwh: ik vindt de rijkwaliteiten van menig citroen rijder ook heel erg matig, maakt dus geen flikker uit wat je zegt.

        Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      15 maart 2016 om 13:30

      @bartteeuwen: Ben je de laatste maanden al eens op de snelweg geweest.. Volvo begint langzaam het nieuwe Audi te worden. Bumperkleven, van de weg drukken en ga zo maar door. De ‘moderne’ Volvo rijder met zijn V60 T6 plugin-hybride kan er wat van.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 maart 2016 om 13:40

        @ardonjr: Inderdaad. Op de snelweg is het V60’s en V40’s all over the place. Allemaal op de linkerbaan, plankend en duwend met een tankpas van de baas op zak.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          15 maart 2016 om 13:45

          @berlinetta: als jij gewoon op tijd naar rechts gaat en de linkerbaan vrij houdt (ja, óók als je de max snelheid rijdt..) dan heb je nergens last van..

          Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          15 maart 2016 om 13:46

          @berlinetta: Vooral v40 d2 r-line rijders denken de koning van de weg te zijn.

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            15 maart 2016 om 14:12

            @87sandyd: Ja vooral in het zwart zijn ze het ergst.

            Login om te reageren
      • parker zegt

        15 maart 2016 om 13:43

        @ardonjr: die betaalt ook meer wegenbelasting dus heeft meer recht op de weg!

        Login om te reageren
    • mout zegt

      15 maart 2016 om 16:11

      @bartteeuwen: Laat ik nou net sinds ik twee jaar Volvo rijd voor het eerst ever twee bescheiden schades hebben gereden…
      Maar merkwaardig is het wel. Volvo-rijders vallen mij niet bepaald op als meer risico-nemend of zo.

      Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    15 maart 2016 om 12:45

    Voor mijn gevoel wordt dit lijstje zo’n beetje elke twee maanden bekend gemaakt, inmiddels boeit het me niet meer zo

    Login om te reageren
  5. robert110 zegt

    15 maart 2016 om 12:45

    Het lijkt wel een reclame voor Citroen als je de website leest.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    15 maart 2016 om 12:51

    Ik vind t wel een beetje krom. Het zal toch meer aan de eigenaren dan aan de voertuigen liggen….

    Login om te reageren
    • masuka zegt

      15 maart 2016 om 13:51

      @dutchdriftking: zou je denken?

      Login om te reageren
  7. thesis zegt

    15 maart 2016 om 12:52

    Weet nooit wat ik van dit soort lijstjes moet vinden..

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    15 maart 2016 om 12:52

    Zijn toch vaak erg nutteloze lijstjes dit. Ik zou er in ieder geval geen waarde aan hechten.

    Login om te reageren
  9. eelco74 zegt

    15 maart 2016 om 12:55

    Leek me voor de hand liggen dat jonge petjes met een golf niet zo goed scoren. Zeg nou niet dat je dit niet zag aankomen. Opvallende afwezige is Alfa aangezien de 156 ook nog wel eens als agressieve rijders worden aangemerkt

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      15 maart 2016 om 14:18

      @eelco74: Dat is de pre-old yzer editie die Alfa 156. Kan je alleen rijden met een joint in je mondhoek. Echt opvallend dat er zoveel idioten die auto rijden.

      Login om te reageren
  10. reistje zegt

    15 maart 2016 om 13:04

    Toch altijd wat lastig deze lijstjes. Zo gok ik dat een Volvo gemiddeld wat meer rijd dan een Suzuki. In andere omstandigheden ook. Met een gemiddeld andere eigenaar. Ik kan nog wel even door gaan.

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    15 maart 2016 om 13:06

    Hehe, oeps.. Komt door die lekkere, listige achterwielaandrijvertjes natuurlijk!

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      15 maart 2016 om 19:06

      @Jochempie: Al die Mazda rijders met hun -25% zijn zeker MX-5 hobby-coureurs ?

      Login om te reageren
  12. ahs1979 zegt

    15 maart 2016 om 13:06

    Ik mis een beetje bij het stuk schade melden of het om schades gaat die men zelf aan eigen auto heeft veroorzaakt, schades aan eigen auto veroorzaakt door anderen of een combinatie van beiden. Stel Mazda rijders worden veelvuldig aangereden door Golf 3’tjes met alleen WA dekking. Dan gaan de meldingen bij Mazda dus omhoog en wij VW niet… Deze cijfers zeggen dus niet zoveel. En het is ook de vraag hoeveel verzekerden Generali überhaupt heeft per merk.

    Login om te reageren
  13. mazdarx zegt

    15 maart 2016 om 13:25

    Levensgevaarlijk, die Mazda rijders…

    Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    15 maart 2016 om 13:31

    Citroens worden gereden door leraren Duits en aardrijkskunde die op de snelweg altijd 10 kilometer per uur onder de maximum snelheid rijden, deze snelheid aanhouden als ze inhalen, en nee, nee, nee met hun vinger zwaaien als je met lichtsignalen aangeeft dat jij achter ze rijdt, waaruit zij opmaken dat je een snelheidsduivel bent die hen de ruimte op de snelweg niet gunt. Ze rijden ongetwijfeld weinig schade (ze claimen ook weinig want ze kennen alle bonus malus treden uit hun hoofd) maar veroorzaken zoveel irritatie bij hun medeweggebruikers dat deze minder geconcentreerd achter het stuur zitten en daardoor juist wel schade rijden.

    Ze hebben ook allemaal een baard.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      15 maart 2016 om 13:36

      @pomoek:
      Grappig. Maak ook eens een profielschets van mij. Ik ben zo’n brokkenmaker met een Mitsubishi..

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        15 maart 2016 om 19:10

        @Rob: Nou Rob; ik wil je niet beledigen en het hangt ook zeer van het exacte type auto af; maar je vroeg erom: Foutlander: Hard werkende 30er of 40er met minimaal 2 a 3 kids die onder de plak zit bij moeder de vrouw maar niet wil scheiden over een afgrijselijk auto OF die altijd op bezoekt komt en dan meteen met z’n verlengsnoertje om gratis stroom komt bietsen omdat ie het echt leuk vindt.

        Alle overige (oudere) modellen Mitsubishi: boer of bouwvakker die een hondsbetrouwbare auto wilt voor weinig en er uiteraard dan ook een gastank in heeft liggen…

        En, en, en ? Beter of slechter dan het nachtprogramma van rtl4 ?

        Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      15 maart 2016 om 13:36

      @pomoek: Wel een beetje geneuzel dit, vind je ook niet? Noch ben ik leraar Duits of aardrijkskunde, noch rij ik niet langzamer dan de maximumsnelheid, noch zal ik met mijn vinger nee, nee, nee zwaaien als jij met lichtsignalen aangeeft dat je door mij 5 seconden later op je bestemming aankomt, noch zal ik jou een snelheidsduivel noemen.

      Wel heb ik een baard. Kleintje dan..

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 maart 2016 om 13:44

        @viezefreddyw: Een klein baardje is als een beetje zwanger…

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 maart 2016 om 13:49

      @pomoek: Je schrijft het goed, MAXIMUM snelheid. Dat betekent dat A: je niet verplicht bent dit te rijden. B: het onzin is om te seinen.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 maart 2016 om 14:44

        @87sandyd: Dat klopt allebei!

        Login om te reageren
    • masuka zegt

      15 maart 2016 om 14:29

      @pomoek: graag meer van zulke mensen op de weg en minder figuren als jij.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 maart 2016 om 14:45

        @masuka: Ik heb op een paar Citroënfiele tenen gestapt?

        Login om te reageren
        • masuka zegt

          15 maart 2016 om 14:53

          @pomoek: nee hoor geen citroen-rijder hier.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            15 maart 2016 om 15:14

            @masuka: Nu ik toch je aandacht heb: Het Duitse voorzetsel in de derde naamval van tegemoet: Is dat entgegen of gegenüber? Heb ik nooit goed gesnapt.

            Login om te reageren
            • 9000cse zegt

              17 maart 2016 om 02:58

              @pomoek:
              Entgegen = 3e naamval. Maar ik ga de moeite niet nemen om het je uit te leggen. Je zult het toch niet snappen en als je straks via Duitsland naar je vakantiebestemming rijdt, zul je toch weer Engels gaan praten om je Bratwurst te bestellen en je te ergeren over het feit, dat Duitse BurgerKing-medewerkers een Engels spreken dat jij niet kunt verstaan. Schmäckliches Essen!

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                17 maart 2016 om 12:53

                @9000cse: Dank je voor je hulp, super, dat gaat helpen op mijn weg naar het Gardameer met mijn sleurhut door de Duitse Heimat! Wist niet dat er zoveel leraren Duits op Autoblog zaten, geweldig dit! Ik heb nog wel wat vertaal vraagjes kan ik je daar even over pm-en?

                auf wieder schnitzel!

      • plankgas zegt

        15 maart 2016 om 15:02

        @masuka: Ik zou juist liever meer @pomoek figuren op de weg zien, scheelt een hoop irritatie.

        Login om te reageren
  15. citroenvisa zegt

    15 maart 2016 om 13:33

    Ik heb een Citroën en een Volvo.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      15 maart 2016 om 15:17

      @citroenvisa: ook verzekerd bij Generali?

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      15 maart 2016 om 16:01

      @citroenvisa: Dus 21-11= Mercedes Benz!

      Login om te reageren
  16. aj26sc zegt

    15 maart 2016 om 13:37

    Ik vind die eierdozen op de deuren van de Cactus zulke onzin… Nu hoef je niet te wachten op deukjes en krasjes maar rij je altijd voor joker. Kun je net zo goed preventief duct tape op je deuren plakken… Ziet er misschien niet uit, maar je deuren zijn onder het lelijke plastic wel helemaal gaaf..

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      15 maart 2016 om 13:41

      @aj26sc: is die oplossing van Ford inderdaad veel beter en uit het oog. Zou standaard op elke nieuwe auto moeten zitten.

      Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    15 maart 2016 om 13:42

    Lijstje opgesteld door een verzekering waar ik nog nooit van heb gehoord.

    Login om te reageren
  18. potver7 zegt

    15 maart 2016 om 13:48

    Nou snap ik eindelijk waarom Citroën de DS-serie als afzonderlijk merk is gaan verkopen. Staan die Citroëns eindelijk ook eens bovenaan in een lijstje…

    Login om te reageren
  19. vroaaar zegt

    15 maart 2016 om 14:45

    Verwarrend om over boven gemiddeld als positief en onder gemiddeld als negatief te spreken als het gaat om de kans op schade. Als de kans BOVEN gemiddeld is, dan is die dus HOGER…dus meer kans op schade…dus slechtere bestuurders. Bovendien wordt uit het verhaal niet duidelijk of ook naar de schuldvraag is gekeken? Veroorzaker of slachtoffer van schade, lijkt me nogal een verschil.

    Login om te reageren
  20. 1975mini zegt

    15 maart 2016 om 15:10

    Is dit ook aangepast aan de verkoopcijfers?

    Login om te reageren
  21. mercedesclk350 zegt

    15 maart 2016 om 16:43

    Citroën wint, nou joehoe, je kunt ook moeilijk schade rijden als je auto zo vaak naar de garage moet

    Login om te reageren
    • parker zegt

      16 maart 2016 om 07:39

      @mercedesclk350: ze schijnen ook in de folder al te roesten!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North