Nee, de linkse is niet stiekem een vermomde Gallardo met 2.000 pk.
Da’s namelijk de Lamborghini Countach Turbo S, een ongelooflijk beest waar helaas maar twee exemplaren van gebouwd zijn. Onder de kap ligt natuurlijk die prachtige 4.8-liter V12, die in dit geval gezelschap kreeg van twee stevige turbo’s. Gevolg van deze mechanische romance? 758 pk en 875 Nm bij een gewicht van 1.515 kg, 0-100 km/u in 3,7 tellen en een topsnelheid van een angstaanjagende 333 km/u. Kleine sidenote: de snelheidsmeter ging door tot maar liefst 425 km/u. Dat neigt een beetje naar arrogantie, maar in dit geval scharen we het onder de noemer Italiaanse flair.
Zoals gezegd werden er slechts twee exemplaren van deze super-Countach gebouwd door Lamborghini, dus niet door Koenig of een andere tuner. Van die twee stuks bestaat er nog precies één, maar die heeft wel een draaiknop naast het stuurwiel. Daarmee kan de turbodruk handmatig tussen de 0,7 en 1.5 bar worden ingesteld. Ook heeft deze Turbo S andere velgen dan de reguliere Countach, maar er valt over te twisten of dat een verbetering is.
Nog even terugkomend op de vraag in de titel: de Countach heeft dus aanzienlijk meer pk’s dan de Reventon, die het met 650 pk moet stellen. Bovendien scoort het oudje stukken hoger op de schaal van badass, is-ie nog niet besmet met het VAG-virus en bovendien nu al een regelrechte klassieker. Ik zou er alleen geen willen, want ergens rijst het vermoeden dat je dit beest niet zomaar temt. En ‘m in de stalling (die ik overigens ook niet heb) laten verpieteren is een regelrechte misdaad.
Foto’s via: The Amazo Effect
85 reacties
Hoe durf je een auto van nu met eentje uit de jaren tachtig te vergelijken.
Troll.
Wanneer was dit dan precies?
Juist, in 1991 en verder, toen de Countach al uit productie was gehaald.
Dus zelfs die vergelijking gaat mank.
In Japan wel ja.
Daarbuiten konden ze echter geen potten breken.
In het ATCC (Australisch dus) bijvoorbeeld liepen ze achter de feiten aan
Pas met de R32 werden er consistent overwinningen en uiteindelijk titels behaald. Ook in Europa werden ze eigenlijk niet gezien.
Amerika had ook weinig met de Neesans voor de R32 te maken.
Dus zo geweldog dominant waren ze nu ook aweer niet.
Al ben ik het wel met je eens dat het mooie, interessante wagens zijn.
Het Nissan leven begint niet uitsluitend met de R32.
En daaruit blijkt dat de Nissan in 1984 niets had wat qua snelheid in de buurt kwam.
De Countach was dan ook als een hondsdollle doberman om mee te rijden.
Dat een Japans precisie instrument hem in de echte wereld voorbij steekt is dan ook niet zo gek vreemd.
En dat ik dit een hele gave auto vind om een paar dagen detailen aan te besteden!
Technisch gezien is alleen de Diablo een Chrysler.
De Countach is dus nog een “echte” Lamborghini.
…en toen werd ie gewoon moddervet.
Op een goede manier.
Beetje wat Hammond zei over de Aventador. Destijds was men onder de indruk dat je een Lamborghini kón besturen, bij wijze van spreken. Heerlijk!
De vraag is natuurlijk wat daar tegenwoordig nog van over is gebleven…
Dan heb je Hammond zeker nog niet over de Hoerekan gehoord..
Daar was hij op zijn zachtst gezegd niet positief over, of je moet een privé vliegveld ter beschikking hebben..
Zou ik dan toch stiekem the Hamster zijn..?
Wat is er met die andere Turbo S (weten we ook gelijk waar Porsche die naam vandaan heeft) gebeurd? Gruwelijk gecrasht?
Jaren ’80 eerder.
Het was sowieso de linker, de rechter is geen Lamborghini..
“…. Deze niet om een boom gevouwen is.”
Niks boven zo een heerlijke klassieke lambo met een ik-maak-je-kapot-mentaliteit.
En die sound ..
https://www.youtube.com/watch?v=uUku1oEZSWs
http://youtu.be/nFqslG0Axbk
Onze Opel Rekord Coupe gaat bij stilstand ook al een flinke 20km/u.
Ziek stoer bij de Mac natuurlijk.
Of een auto voor echte mannen met borsthaar en stalen ballen..
Dat soort mannen dat inmiddels bijna is uitgestorven en vervangen door “mannen ” in jurken of “mannen” met handtasjes..
Yep, net als dat Bugatti vergelijk gisteren, ook nu weer een vergelijking tussen een appel en een peer….
Ik zie een Lambo en een Audi rara welke Lambo heeft het langste leutertje….
Oh, waarom ben ik toch niet rijk???
Zo zullen ze ze nooit meer maken…
Het originee had een 3.9l liter rechtstreeks uit de Miura.
De atmosferischd versie van deze Turbo S met 4.8 liter heeft 455pk.
Al doet dat niet veel teniet aan de ongelofelijke vermogenswinst.
https://www.youtube.com/watch?v=qIamNth0KUw
Ik denk dat deze Lambo zeker in de top 10 hoogtepunten van Solothurn staat!
Zo geef je er wel een heel negatieve connotatie aan. Ben ook benieuwd wat er van Lamborghini was gekomen zonder VAG, moet er niet aan denken als GM er mee aan de haal was gegaan.
http://www.history-of-cars.com/images/lamborghini/1984-countach-turbo-s-13.jpg