Welke van deze twee Lambo’s heeft meer pk’s?

Auteur: , 85 Reacties

Nee, de linkse is niet stiekem een vermomde Gallardo met 2.000 pk.

Da’s namelijk de Lamborghini Countach Turbo S, een ongelooflijk beest waar helaas maar twee exemplaren van gebouwd zijn. Onder de kap ligt natuurlijk die prachtige 4.8-liter V12, die in dit geval gezelschap kreeg van twee stevige turbo’s. Gevolg van deze mechanische romance? 758 pk en 875 Nm bij een gewicht van 1.515 kg, 0-100 km/u in 3,7 tellen en een topsnelheid van een angstaanjagende 333 km/u. Kleine sidenote: de snelheidsmeter ging door tot maar liefst 425 km/u. Dat neigt een beetje naar arrogantie, maar in dit geval scharen we het onder de noemer Italiaanse flair.

Zoals gezegd werden er slechts twee exemplaren van deze super-Countach gebouwd door Lamborghini, dus niet door Koenig of een andere tuner. Van die twee stuks bestaat er nog precies één, maar die heeft wel een draaiknop naast het stuurwiel. Daarmee kan de turbodruk handmatig tussen de 0,7 en 1.5 bar worden ingesteld. Ook heeft deze Turbo S andere velgen dan de reguliere Countach, maar er valt over te twisten of dat een verbetering is.

Zo zag 758 pk er anno 1985 uit

Nog even terugkomend op de vraag in de titel: de Countach heeft dus aanzienlijk meer pk’s dan de Reventon, die het met 650 pk moet stellen. Bovendien scoort het oudje stukken hoger op de schaal van badass, is-ie nog niet besmet met het VAG-virus en bovendien nu al een regelrechte klassieker. Ik zou er alleen geen willen, want ergens rijst het vermoeden dat je dit beest niet zomaar temt. En ‘m in de stalling (die ik overigens ook niet heb) laten verpieteren is een regelrechte misdaad.

Foto’s via: The Amazo Effect



85 reacties

Wat een vreselijk stoere bak. Idd leuk voor in je collectie.
Gaaf om te zien hoe bizar laag die Countach eigenlijk is. Ook valt me op hoeveel design-elementen in de nieuwe modellen nog steeds zijn afgekeken van de oude stier.
Wat een top idee. Jammer dat ze die nooit in productie hebben genomen. Had een mooie F40/959 concurrent kunnen zijn. Wellicht niet qua handling maar who cares. BiTurbo V12, altijd dikke top!!
Zoveel pk’s en dan nog langzamer dan een Nissan.
@alcantara: Hey spuitelf, ga je mond spoelen, met je GT-R.
Hoe durf je een auto van nu met eentje uit de jaren tachtig te vergelijken.

Troll.
@alcantara: ouwe techniek kun je niet vergelijken met nieuwe, deze lambo is 10x dikker dan de Nissan
@isobmw: Jouw mening, echt niet mee eens, De Nissans uit die tijd waren geweldig, en naar mijn mening véle malen bruter dan de Lamborghini’s. Nissan was in die tijd onverslaanbaar in de racerij, dus toen stonden ze ook al voor qua techniek.
@rb26dett:

Wanneer was dit dan precies?
Juist, in 1991 en verder, toen de Countach al uit productie was gehaald.
Dus zelfs die vergelijking gaat mank.
@carmasterr: De R30 en R31 GTS-R waren van 1985-1990 grootmachten, en hebben heel wat overwinningen op hun naam staan. De R32 die dat overnam was inderdaad nog Succesvoller, en liet niks heel van zijn “concurentie”. Maar de R30 en R31 mogen absoluut niet vergeten worden.
@rb26dett:

In Japan wel ja.
Daarbuiten konden ze echter geen potten breken.
In het ATCC (Australisch dus) bijvoorbeeld liepen ze achter de feiten aan
Pas met de R32 werden er consistent overwinningen en uiteindelijk titels behaald. Ook in Europa werden ze eigenlijk niet gezien.
Amerika had ook weinig met de Neesans voor de R32 te maken.
Dus zo geweldog dominant waren ze nu ook aweer niet.

Al ben ik het wel met je eens dat het mooie, interessante wagens zijn.
Het Nissan leven begint niet uitsluitend met de R32.
@rb26dett: niet gaan huilen de skyline modellen zijn ook favo’s van mij, ik zeg niet dat Nissan slecht is, maar er word een jarig tachtig lambo vergeleken met een ik ga er vanuit GT-R, (alcantara zei alleen Nissan) maarja de enige snellere Nissan dan deze lambo is de GT-R, ik vind de gtr een dikke auto, maar deze lambo is uniek, heeft een dikke v12, breed laag, GT-R is dik maar de lambo is veel dikker
@alcantara: meest nutteloze opmerking van het jaar..
@lambo4all: Niet zo gek dat iemand met zo’n naam dat vind, haal de Nissans van die tijd er maar eens bij, dan zie je dat ze toen ook al hevige concurrentie vormden.
@rb26dett: Meer dan dat zelfs
@rb26dett: je gaat toch niet serieus een nissan…ik herhaal..een nissan vergelijken met een lamborghini?
@alcantara: 20 jaar geleden niet
@wiebe: Echt wel
@wiebe: http://www.angelfire.com/mac/tristram_davies/page6.htm
@rb26dett:
En daaruit blijkt dat de Nissan in 1984 niets had wat qua snelheid in de buurt kwam.
@macready: Op het rechte stuk niet nee, op het circuit zeker wel
@rb26dett:

De Countach was dan ook als een hondsdollle doberman om mee te rijden.
Dat een Japans precisie instrument hem in de echte wereld voorbij steekt is dan ook niet zo gek vreemd.
@alcantara: Joh
@alcantara: awd en 100 computers tegen rwd met een computer.
Die Countach moet ff een goede detailer bezoeken
@burninrubber: een hele goeie, zwart is een moelijke poetskleur en al helemaal op zo’n auto.
@burninrubber: ik dacht exact hetzelfde toen ik foto nr. 7 zag!

En dat ik dit een hele gave auto vind om een paar dagen detailen aan te besteden!
Wát een auto
lijkt op kiezen tussen een Chrysler of een VW .. ow wacht ..
@lincoln:

Technisch gezien is alleen de Diablo een Chrysler.
De Countach is dus nog een “echte” Lamborghini.
Weet er iemand wat de geschatte prijs is?
@themanjeroen: aangezien dit de enigste ter wereld is denk ik dat een veyron een koopje is… meer als een miljoen moet wel.
De Countach was ooit bloedmooi. En toen kwamen de spoilers, spatbord verbreders en andere ellende in de vorm van de jaren 80.
@mashell:

…en toen werd ie gewoon moddervet.
Op een goede manier.
@mashell: en toen was die nog begerenswaardiger! Hoort er imo toch wel een beetje bij hoor. Komt misschien ook wel een beetje door de poster van een 5000s die vroeger boven mijn bed hing. Hangt nog steeds boven dat bed bij mijn ouders. De volgende generatie slaapt er nu onder in de vakanties.
Uit de tijd dat je een auto die in 3,7sec 100 haalt en doortrekt naar 333 nog moest temmen en vele ervaren km achter de rug moest hebben…

Beetje wat Hammond zei over de Aventador. Destijds was men onder de indruk dat je een Lamborghini kón besturen, bij wijze van spreken. Heerlijk!

De vraag is natuurlijk wat daar tegenwoordig nog van over is gebleven…
@SCscreamGT2: De Countach deed me ook aan Hammond denken. Hij sprak ooit bij de pagani van het teenage-poster-gehalte…die countach had ik hangen :-) en stiekem vind ik hem de mooiste Lambo ooit
@SCscreamGT2:
Dan heb je Hammond zeker nog niet over de Hoerekan gehoord..
Daar was hij op zijn zachtst gezegd niet positief over, of je moet een privé vliegveld ter beschikking hebben..

Zou ik dan toch stiekem the Hamster zijn..?
Hoe dat zebrapad trouwens is neergegooid.
Die lambo’s (en zeker de Countach) blijven qua looks gewoon straaljagers op vier wielen. En de deze Countach turbo doet een worp naar hun vermogen ;)
Geweldig, die radiatorknop voor de turbodruk. Toen kwamen ze daar nog mee weg.
Wat is er met die andere Turbo S (weten we ook gelijk waar Porsche die naam vandaan heeft) gebeurd? Gruwelijk gecrasht?
Wat een mooie bak
Haha die turbo-knop, heerlijk gaaf!
De linker
Die linker!!! Nee die rechter!!! Oh nee toch die linker!!! OH MIJN GOD, HOU ME NIET LANGER IN SPANNING!!!! Ik MOET de tekst lezen nu, en delen met al mijn vrienden, en pageviews creëeren!!
Ik vind hem helemaal mooi
Gave Countach zeg!
Doe maar links!
Jaren 90 700pk?
@dhrwilders:

Jaren ’80 eerder.
yea! Een echte lambo. Hoopte al stiekem dat het de linker was.
@dwersbongel:
Het was sowieso de linker, de rechter is geen Lamborghini..
Ik heb het vermoeden dat het andere exemplaar nogal grof aan z’n einde is gekomen :p
@jorden: ja tegen een boom ofzo
Die Turboknop is een frisdrank dopje met wat spul van de bouwmarkt en een sticker? Wel gaaf hoor, en de enige lambo met fabrieks-turbo’s?
De Countach. Nee, ik vind die bodykit echt niet mooi, maar het is en blijft een icoon uit de tijd dat Lambo nog Lambo was en niet eens iedere dag een auto hoefde af te leveren.
Ik wist helemaal niet dat Lamborghini ooit met turbo’s heeft geëxperimenteerd. Gaaf en zo leer je nog eens wat. Bruut ding, maar als je af moet gaan naar wat mensen zeggen over het rijgedrag van lambo’s van weleer een wonder dat
@mrB: Ga je die zin niet meer af maken?
@berlinetta: excuses. Ik wou het doen, maar de app had er geen zin in om de berichten te laden en om het hele verhaal over te typen is ook zo wat. Maar bij deze:

“…. Deze niet om een boom gevouwen is.”
Geef mij die turbo Koentasj maar dan
Ik kies de Countach boven de Aventador anytime!
Niks boven zo een heerlijke klassieke lambo met een ik-maak-je-kapot-mentaliteit.
En die sound ..
https://www.youtube.com/watch?v=uUku1oEZSWs
@RazorHead: Ik denk dat je de Reventon bedoelt.
Voor de liefhebbers… :)

http://youtu.be/nFqslG0Axbk
425 op de teller, ok. Maar zelf in stilstand al 35 km/h gaan ..
@jochen: Italjaan he.
@Jochen:

Onze Opel Rekord Coupe gaat bij stilstand ook al een flinke 20km/u.
Ziek stoer bij de Mac natuurlijk.
Wat een pracht auto. Zo naast elkaar is het mooi om te zien hoe dicht de auto’s nog bij elkaar staan qua design.
De normale Countach schijnt nogal een intimiderend varken te zijn qua bediening, overzicht en wegligging… Flink veel meer vermogen maakt dat waarschijnlijk niet beter. Rechtuit kanon of boomknuffel sportwagen.
@w0o0dy:
Of een auto voor echte mannen met borsthaar en stalen ballen..
Dat soort mannen dat inmiddels bijna is uitgestorven en vervangen door “mannen ” in jurken of “mannen” met handtasjes..
Sorry maar zou nu toch de reventon nemen
Kan mij dat nou zouten hoeveel peekas het heeft,,,,Countach is ubercool naast die lelijkerd..
@norge:
Yep, net als dat Bugatti vergelijk gisteren, ook nu weer een vergelijking tussen een appel en een peer….
Ik zie een Lambo en een Audi rara welke Lambo heeft het langste leutertje….
De Countach blijft een futuristische auto.Zal dat zelfs over 10 jaar nog zijn.Als kind droomde je ervan.Het is gewoon een icoon.
Ziek stoer. Ik zou wel veels te bang zijn om ‘m stuk te rijden…
Met deze bodykit is de Countach op z’n allerfoutst, dus op z’n allerlekkerst. Helemaal jaren 80 drugsdealer, zoals ie moest zijn.

Oh, waarom ben ik toch niet rijk???
@swaffelaer: je Was in de eighties geen drugdealer? Ice-t Had er wel een;) en zo’n silicone valley toyboy ook dus het kon ook zonder drugs. ;) weet alleen niet meer welke. Oracle Linux of Microsoft. Een van hun Was het vlg mij.
Onder de kap staat met grote letters TURBO… Heerlijk jaren 80 is dat, de tijd dat turbo voor iets aparts en snels stond i.p.v downsizing en diesel tegenwoordig.
G E W E L D I G!
Het is jammer dat ik de zaag in mezelf of de Countach(?!) moet zetten om er in te kunnen rijden, want de Aventador komt niet eens in de buurt van de uitstraling van zn overgrootvader.

Zo zullen ze ze nooit meer maken…
ziek gaaf ding, mijn absolute droom auto, gaaf ook dat hij van de Reventon een braaf auto`tje maakt. Maar eerlijk gezegt geloof ik niet dat dit orgineel Lamborghini is. Het orgineel leverde 375pk, met twee turbo`s in eens meer dan het dubbele, al in de jaren 80? Dat gelooft toch niemand!
@dutchdriftking:

Het originee had een 3.9l liter rechtstreeks uit de Miura.
De atmosferischd versie van deze Turbo S met 4.8 liter heeft 455pk.
Al doet dat niet veel teniet aan de ongelofelijke vermogenswinst.
Hier het filmpje van de Countach Turbo S en de Reventon. Wel vanaf 43 sec bekijken want daarvoor gaat het nergens over.

https://www.youtube.com/watch?v=qIamNth0KUw
SO staat voor Solothurn. Een kanton dat bekend staat om, .. uhm..omdat je er doorheen rijd als je van Oost naar West (of omgekeerd rijdt) in Zwitserland. That’s about it.
Ik denk dat deze Lambo zeker in de top 10 hoogtepunten van Solothurn staat!
“is-ie nog niet besmet met het VAG-virus”
Zo geef je er wel een heel negatieve connotatie aan. Ben ook benieuwd wat er van Lamborghini was gekomen zonder VAG, moet er niet aan denken als GM er mee aan de haal was gegaan.
My God. Is die foto ook in het groot te krijgen, heb nog een leuke wallpaper nodig. Alsof je een gloedjenieuwe Stealth bommenwerper naast zo’n oude Starfighter parkeert. Maar geef mij de linkse maar, in welke versie dan ook. Sinds die wagen met een ronkende V12 de intro van Cannonball Run binnen denderde, is het klaar: mijn droomauto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).