• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijzonder racemonster uit Slowakije te koop: de Praga R1 [updated]

Auteur: ricardo, gepost 26 januari 2015 om 18:44 – 39 Reacties

Bijzonder racemonster uit Slowakije te koop: de Praga R1


Het gruwelijke race-apparaat uit Oost-Europa, kennen we hem nog?

Twee jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met Praga. Een bedrijf dat zijn oorsprong vind in het bouwen van karts, maar enige jaren geleden besloot om een Le Mans-achtig kanon-op-wielen te fabriceren. En wel volgens een bekend recept: koolstofvezel van bodem tot dak, een minimalistisch interieur, zespuntsgordel + racezetel, racestuur met info-display, en een zeer gering wagengewicht. 590 kg leeg, om precies te zijn.

Bijzonder racemonster uit Tsjechië te koop: de Praga R1

Voor de aandrijving gingen ze los op een 2.0-liter viercilinder van Renault Sport, die aan de turbo-beademing werd gelegd. Resultaat: 210 pk en 220 Nm, wat neerkomt op een vermogen van 356 pk per ton.

Bijzonder racemonster uit Slowakije te koop: de Praga R1

U ziet uzelf de trackdays al bezoeken met dit gevaarte (waar de Radicals van deze wereld nog wat van kunnen leren qua styling)? Goed nieuws, want we hebben een occasie gevonden via Autoforum. Er staat er een bij Prestige Motorsports in Miami, naar verluidt met een gekieteld blok dat 350 pk levert. Nieuw kosten het 97 centimeter hoge apparaat 98.000 euro, dus we verwachten deze voor de prijs van een goed aangeklede Audi A6 wel mee te kunnen krijgen. Wie gaat hem ophalen?

UPDATE: toevallig is er onlangs een race-R1 achterop een trailer gespot, de foto’s check je op autojunk.

Ook interessant!

  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Super zeldzame Ferrari J50 nu te koop
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!
  • Koop de allereerste McLaren P1

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

occasion, r1

Vorig bericht: « Volkswagen Amarok opnieuw schaamteloos gekopieerd
Volgend bericht: Welke van deze twee Lambo’s heeft meer pk’s? »

Lees Interacties

Reacties

  1. motiondrive zegt

    26 januari 2015 om 18:49

    Ik vind dit stiekem HEEL cool! Tsjechië zit vol hoogopgeleide techneuten, niet altijd met een baan op niveau… dit is blijkbaar wat ze kunnen!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 januari 2015 om 18:54

      @motiondrive:

      idd bij lange na niet het niveau van een land vol hoogopgeleide techneuten ..

      Login om te reageren
      • frietjemet zegt

        26 januari 2015 om 19:16

        @lincoln: jij… kan het… vast… veel.. beter..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 januari 2015 om 19:26

          @frietjemet:

          bedankt dat je denkt dat ik veel beter ben dan een land vol hoogopgeleide techneuten ..

          Login om te reageren
  2. xiran zegt

    26 januari 2015 om 18:52

    Lijkt in de verte op de concept auto’s van mazda

    Login om te reageren
    • snitcher009 zegt

      26 januari 2015 om 19:06

      @xiran: mazda? Heb jij deze monster wel van een verte bekeken?

      Login om te reageren
      • guusboum zegt

        26 januari 2015 om 19:14

        @snitcher009: deze. Schaam u dieper dan diep.

        Login om te reageren
      • johanhummer9 zegt

        26 januari 2015 om 22:03

        @snitcher009: deze monster??

        Login om te reageren
    • guusboum zegt

      26 januari 2015 om 19:15

      @xiran: de Furai zeker? Zeker de achterkant, zo open..

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        26 januari 2015 om 22:03

        @guusboum: ook de voorkant.

        Login om te reageren
  3. reistje zegt

    26 januari 2015 om 19:00

    -edit: check!-
    En nee eigenlijk kende ik hem niet maar ziet er erg goed uit! Mooier dan andere trackday concurrenten.

    Wel jammer dat hij geen kenteken heeft, aan de andere kant ook weer logisch want dan moet je aan allerlei dingen voldoen waaraan hij dus niet voldoet…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      26 januari 2015 om 19:03

      @reistje: Beigrjpend scehvrijn is meiloijk..

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    26 januari 2015 om 19:05

    Dot ziet er gewoon goed uit.

    Login om te reageren
  5. gash zegt

    26 januari 2015 om 19:06

    Leuk ding. Wel prijzig voor een eenvoudig 4-cilinder trackday speeltje. Plaatwerk haal je natuurlijk ook niet bij de dealer om de hoek in geval van een oepsje. Ze zouden hem in bijvoorbeeld Engeland van een kenteken moeten laten voorzien. Dan is de markt hiervoor een stuk groter.

    Login om te reageren
  6. Michiel1 zegt

    26 januari 2015 om 19:10

    in de Dutch Supercar Challenge rijden al geruime tijd Praga’s rond! Brute dingen hoor!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 januari 2015 om 22:18

      @Michiel1:
      Yep, maar dat maakt de aandacht hier niet minder leuk….

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      27 januari 2015 om 08:35

      @Michiel1: Dutch Supercar challenge.
      Is dat die raceafdeling waar Cor Euser met zijn rainbow Marcos Mantis al 20 jaar de titel behaalt?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        27 januari 2015 om 10:26

        @gregorius:
        Nope, Eiser rijdt inmiddels al heel wat jaren met een Lotus Enorm in het GT4. Om in de supercarchallenge mee te kunnen heb je wat serieuzer spul nodig tegenwoordig.
        De Praga rijdt in een aparte klasse met de Radicals.
        Die challenge telt inmiddels 4 klassen.

        Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    26 januari 2015 om 19:21

    Nog nooit van gehoord maar het ziet er verdomd lekker uit!

    Login om te reageren
  8. Corrado16v zegt

    26 januari 2015 om 19:21

    Zoo, een heel leuk track-speeltje die er ook nog eens erg goed uit ziet. Dat is zeldzaam.

    Login om te reageren
  9. DDX zegt

    26 januari 2015 om 19:43

    210pk uit een 2l turboblok, waarom niet gewoon een na blok dan ?

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      26 januari 2015 om 20:16

      @DDX: De 210 pk is zonder turbo beademing, het is het 2.0 liter blok uit de renault clio RS/formule renault 2.0. Eigenlijk een perfect en betrouwbaar blok, maar persoonlijk had er nog wel 20-30 pk meer uit gehaald mogen worden om echt met de Radical SR3 te kunnen strijden. In de bochten/remmem was je net iets sneller maar op de rechte stukken verloor je dat helaas waardoor je nooit echt kon inhalen.
      Met turbo zit je waarschijnlijk rond het vermogen wat ze daar in miami opgeven. De R1T was echt serieus snel vergelijkbaar met de SR8. Jammer dat het in Nederland niet echt van de grond af is gekomen, in de supercarchallenge rijden er maar 2.

      Login om te reageren
  10. pjotr zegt

    26 januari 2015 om 19:44

    Danny van Dongen (Nederlandse coureur) heeft flink wat testwerk met deze auto gedaan.

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    26 januari 2015 om 19:48

    Lijkt mij leuk als trackday auto

    Login om te reageren
  12. sr20det zegt

    26 januari 2015 om 20:00

    Gruwelijke styling

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    26 januari 2015 om 20:42

    Toen Beitske Visser met de Praga de gevestigde orde de oren kwam wassen zag de auto er nog heel anders uit… Kennelijk is Danny van Dongen niet alleen een coureur maar ook de contactpersoon voor NL..

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      27 januari 2015 om 23:08

      @w0o0dy:

      Dat was de R4.
      Die had dan ook een Hayabusa V8 motor met 520pk onder het kapje.

      Tegenwoordig overleeft ie als R4S met een Renault/Nissan 3.8 V6.
      http://pragaglobal.com/cars/praga-r4s/

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        27 januari 2015 om 23:12

        @carmasterr: Ah thanx, good intel ;-)

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          28 januari 2015 om 00:24

          @w0o0dy:

          My work here is done!

          Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        27 januari 2015 om 23:25

        @carmasterr: als ik het goed zie is dit ding dus een stuk sneller dan die Dutch Supercar auto’s.. zomaar 9 seconden op Assen… damm!

        Login om te reageren
  14. baworm7 zegt

    26 januari 2015 om 21:24

    -edit: thanks! Is aangepast-

    Login om te reageren
  15. fconderkantlat zegt

    26 januari 2015 om 21:36

    holy cannoli dit ding ziet er splijtend uit

    Login om te reageren
  16. janmetdelangeachternaam zegt

    26 januari 2015 om 21:42

    sjeeeeezus wat een bruut ding

    Login om te reageren
  17. mauricerma zegt

    26 januari 2015 om 23:39

    Ik vind de voorkant wel iets weg hebben van een ferrari enzo, eentje waar in gezaagd is, dat wel. Of misschien gaat mijn fantasie een beetje te ver, dat kan ook

    Login om te reageren
  18. meepinz zegt

    26 januari 2015 om 23:54

    Leuk dingetje en niet eens zo heel duur.

    Login om te reageren
  19. dannyvandongen zegt

    27 januari 2015 om 09:53

    Positieve berichten! Het blijft feest om er mee te rijden, rijd als een grote kart met wat downforce :) Hierbij wat beelden vanuit de cockpit: http://www.youtube.com/watch?v=uS2cwA7Jx6Q

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      27 januari 2015 om 23:23

      @dannyvandongen: crikey, dat ding rijdt dus een tijd waarmee je tussen de 10e en 15e plek op de grid van de ATS F3 qualifying zou staan? Nogal snel als ik eerlijk ben, behoorlijk onder de indruk!

      Login om te reageren
      • dannyvandongen zegt

        27 januari 2015 om 23:59

        @w0o0dy: Klopt! We zijn natuurlijk wel iets zwaarder dan een F3 maar de turbo doet goed zijn werk in mapping 3. Op het stuurwiel kunnen kan ik het vermorgen in 3 standen zetten. Stand 1: 300 pk stand 2 320 pk en stand 3 rond de 340 pk.

        Login om te reageren
  20. mazdarx zegt

    27 januari 2015 om 11:35

    Ik zou hier wel eens een tesritje in willen maken, de specs liegen er niet om!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North