Welke Zweedse schone kies jij voor 20 mille?

Auteur: , 62 Reacties

Er zijn twee puike gegadigden.

Saab - Volvo

Wie geregeld buiten komt, zal het zijn opgevallen. Het koelt weer af. Mede dankzij een flink aantal hete dagen in Augustus lijkt het vrij rap te gaan. Nee, we gaan nu niet praten over klimaatbeleid en waar het door komt. We gaan niet praten over dingen die dreigen te verdwijnen vandaag. Nee, bespreken vandaag even twee onderwerpen die al verdwenen zijn: Zweedse cabrio’s.

Eigenlijk is dat ontiegelijk zonde, want Zweedse cabriolets zijn namelijk briljant. Zoals bekend, is de carrosseriestijfheid bij een cabriolet wat minder en het gewicht wat hoger. Zeker als het een vierzits cabriolet moet zijn, is het bijna niet te doen. Vaak wordt zo’n auto 200 kilogram (of meer) zwaarder. Daarbij is de stijfheid nog steeds niet op niveau. Kortom, geen ideale combinatie.

Saab 9-3 Cabrio

En daarom waren Zweedse cabrio’s zo briljant. Het maakte namelijk niets uit. Deze auto’s kun je het beste vergelijken met een 12 jaar oude Labrador die rustig in een hoekje ligt te maffen. Die weet ook wel dat ‘ie de behendigheidsproef bij Natte Neuzen niet gaat winnen.

Volvo C70 T5 Cabrio

Daarbij valt er veel te zeggen voor een Zweedse cabriolet, want ze doen een paar dingen heel erg goed. Stel, je hebt hypothetisch 20.000 euro die je per se uit wil geven. Je wilt het niet spenderen aan het onderhoud van een Alfa Romeo 159, dus wat zijn dan je opties? We vonden deze twee exemplaren.

Saab 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo Griffin
De grondlegger van het genre is toch wel de Saab 900 Cabriolet. De auto werd in de jaren ’80 bedacht en was eigenlijk vanaf het moment van introductie een absoluut kassucces. Overal ter wereld stonden lichtgrijzende mannen in donkerbruine corduroy broeken klaar met hun Diners Club credit cards, klaar om hun nieuwste cassette van The Alan Parsons Project in de speler te doen.

Saab 9-3 Cabrio

Deze Saab 9-3 is een vrij laat exemplaar. Het is slechts een 2.0 turbo zoals we die overal zien. Vergeet alleen niet dat Saab turbo’s véél fijner zijn dan de huidige turbo-torren. Saab turbo’s zijn soepeler, klinken fraaier en sleuren er harder aan. Het verbruik is dan minder denderend, maar gezien de prestaties acceptabel. Meer dan de 210 pk die je krijgt heb je ook echt niet nodig. Voor precies 19.876 euro is deze Saab 9-3 Cabrio van jou. De advertentie kun je hier bekijken. Voor dat je gaat kijken of je collectie Paul & Shark truien erin past, bekijk hier ons Saab 9-3 Aankoopadvies.

Saab 9-3 Cabrio

Volvo C70 T5 Cabriolet Geartronic Summum
De Saab deelt techniek met de Opel Vectra, deze Volvo is eigenlijk een Ford Focus. Maar dat maakt niet uit, want er staat Volvo op. En Volvo is een magische naam op hockeyclubs. Het is zo’n auto die de partner van een advocatenkantoor voor zijn vrouw heeft gekocht. Om er vervolgens in te rijden, elke keer als moeder de vrouw weer te veel ochtendsherry’s heeft gehad. Vijf dagen in de week dus, want in het weekend worden de flesjes ‘Veuf’ open getrokken.

Volvo C70 T5

Ook deze Volvo is van na de facelift. De auto lijkt hiermee minder op de S40 en V50, maar je ziet duidelijker dan bij de Saab dat de voorkant en achterkant niet bij elkaar horen. Er zijn een paar grote verschillen met de Saab. De Volvo heeft eens sterkere vijfcilinder, de Saab moet het met vier zuigers doen. Uiteraard onderscheidt de Volvo C70 zich met het metalen klapdak. Het interieur is wat luxer qua materialen en afwerking in vergelijking met de Saab. Aan de andere kant biedt de Saab weer meer ruimte. De advertentie van de Volvo kan door hier te klikken. Vergeet vooral het C70 Aankoopadvies niet te controleren.

Volvo C70 T5

Kortom, twee puike Zweedse Cabriolets met elk hun eigen kwaliteiten. Nee, natuurlijk zijn ze niet zo goed als hun Duitse tegenstrevers. Maar dat is niet relevant. Deze auto’s zijn sympathiek en gezellig, iets wat tegenwoordig steeds zeldzamer is in autoland. Dus met welke cabrio ga jij Elsemieke-Julie en Diederik-Maurits shoppen voor Gant-broeken en Polo’s? Laat het weten, in de comments.

Meer lezen? Dit is onze Autoblog special van de Saab Cabrio!



62 reacties

Wauw, geen van beide. 20 mille voor die ouwe Saab of die poenige Focus CC? Kom op zeg, daar haal je tegenwoordig een B7 RS4 of een Quattroporte Automatica voor.
@Jochempie: en dan nog onderhoud…
@ouwedibbes83: de Saab was toch niet een mannenauto? Je zag er juist vrouwelijke rijders in
@ouwedibbes83: Ja, ja. Die open deur. Het ging om de aanschafprijs.
@Jochempie: b7 rs 4 ?geen knappe iig
@apenkop: Tsja, die zijn nou eenmaal te krijgen van 15k tot 50k, zo gaat dat met dat topspul.. Maar voor 20k kun je nog best een redelijke vinden. Dan maar weinig opties zoals de kuipstoelen of de 7-dubbelspaaks velgen. Die vijfspakers staan ook dik, en normale stoelen zijn prima. Als ‘ie veel snelwegkilometers heeft gemaakt en je laat de inlaat “walnut blasten” kom je nog heel ver.
@jochempie: Je vergeet de motorrevisie in te calculeren. Die V8 is niet zo heel best als het op kilometervreten aan komt. Doen zowel Saab als Volvo motorisch wel een stukje beter.
@koffiekopje: Als je het inlaattraject goed schoonhoudt, zoals ik er duidelijk schreef, is een motorrevisie niet gauw nodig. Dan kun je redelijk kilometervreten ondanks de directe inspuiting.
@jochempie: Het is natuurlijk maar een voorbeeld van één exemplaar, maar bij m’n vroegere S4 heeft goed onderhoud niet mogen helpen (gelukkig pas misgegaan zo’n 8.000 km na verkoop, dus hoewel vervelend voor de koper heb ik de kosten niet hoeven dragen).
Als er nog ooit een atmosferische V8 voor de deur komt is het een Japanner.
BMW E93 335i (want RWD😉👍)
Voor de Volvo is de pre-facelift versie zo veel mooier, met name de koplampen
Alfa Brera omdat 159
@w115: De Spider dan hè, want 159. Das helaas wel een 2 zitter, maar in het wit met 18 inch TI velgen echt prachtig!
Als het tussen deze 2 moest kiezen de Saab, is zowel van binnen als van buiten (achterkant is wat minder) mooier houdbaar, hij word mooi oud.
De C70. Maar dan wel eentje die rondom in dezelfde kleur gespoten is.
@powerblue: hahaha precies dat dacht ik
Ik vind het allebei echt helemaal niks, ik wil helemaal niet voor lul zitten in een cabrio.
Maar als ik moest kiezen tussen deze twee werd het by far de Volvo, die Saab straalt helemaal niks uit behalve hopeloosheid.
@stationcar:
Voor dit geld zou ik liever een Z4 coupé kopen ofzo, wát een onwijze toffe kar. Als je die tenminste hebt voor dat geld.
@stationcar: toen ik er een kocht in 2013 nog wel…
@stationcar: ’s ochtends voor de spiegel bij het tandenpoetsen: “Niet voor lul staan vandaag. Niet. Voor. Lul. Staan! Niet vandaag.” Voor ’t geval je het niet wist: er zijn andere manieren om door ’t leven te gaan ;-)
Makkelijk: Saab. Stijlvolle en pretentieloze wagen.
@maxidyne: Saab, de auto voor architecten en artsen. Stijlvol, absoluut. Ik zou m echter niet pretentieloos willen noemen. Minder patserig dan de Duitse 3, maar je pretendeert wel dat je van goede doen bent. Een Dacia is pretentieloos.
C70 for sure!
Absoluut de saab. Echt een prachtige en interessante wagen. Goeie kans dat de duitse concurrenten in veel opzichten beter zijn, maar hier is de keuze erg makkelijk voor mij.
Saab want stijl. Iedereen en zijn moeder rijdt tegenwoordig Volvo. Een beetje de Opel van de 21e eeuw
@milvus: En jij prefereert de Opels uit de 20e eeuw ?
@johnhert: en de moeders uit de (late) 20e eeuw :)
@nasty: nasty!
@milvus: dat komt door t bijtellingsvoordeel op de V40 en de V60. Nog een jaar of 2 en alle spaardiesels zijn geëxporteerd, en dan is de Volvo weer gewoon voor wie ze altijd waren. Mensen met geld, die geen Duitser willen.
@milvus: de saab staat op een Opelplatvorm :)
@mc96: En de Volvo op een Ford?
Hmm. De Opel of de Ford.
Boel geld voor een oude auto, nee sorry 20k is veel teveel voor de meesten van ons… ookal doen jullie dat dit weinig geld is. Zo’n auto is toch ook te krijgen voor de helft?
@maferick74: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-c70-convertible-2-5-t5-220-pk-summum-leder-xenon-18-w-benzine-blauw-8666eb71-cb6a-49c8-a616-f130bb9efe58?utm_source=android-share

Kilometerstand: 202.147 km
Bouwjaar: 09/2006
Verkoopprijs: € 11.950,-
Zo dat was makkelijk geld bespaard.
@maferick74: ruim een ton aan km extra, dat is ook best een verschil.
@ouwedibbes83: gratis ton aan ervaring, desnoods heb je nog 9000 euro om reparaties op te vangen.
De Saab
Vroeger altijd Volvo gereden. Ik blijf een zwak ervoor hebben. Maar sinds een maar een 9-3 heeft ben ik verkocht.

Ik ga voor de Saab. Een tikkeltje eigenwijs, fraai vormgegeven en een prettige cruiser. Helaas dat ze niet meer gebouwd worden. Want een 9-5 zou me zeker goed laten smaken!

De C70 is leuk, maar het prefacelift model is mooier.
Zou toch voor de Saab gaan, al was het alleen al omdat je die hier in Canada niet ziet…
Ik zie een Zweed en een Opel.

Doe mij dus de Volvo maar.
@frank2b: Of heb ik dan tóch gewoon een Ford?
Ehhhmm, eens even denken…
Sowieso de Saab, heerlijk die oude turbo-motoren! Naar mijn mening ook mooier dan de Volveau.
Geen van heiden. Met dar budget ging ik voor een leuke 3 serie cabrio met een lekkere 6 in lijn.
Hoe dan ook de Saab, geen twijfel mogelijk!
De eerste keer dat iemand dat Volvo dashboard gezellig vindt…
BMW cabrio 335xD.
Mooi geschreven stukje! De Volvo kan ik wel waarderen, maar wat een geld… zou het er niet aan kunnen geven.
De kakker-verwijzingen zijn weer geniaal! Wel zijn de auto’s nog vrij prijzig. Jaren geleden toen ik dacht dat een Saab een leuke eerste auto was kwam ik daar al achter….
@dutchdriftking: oh, waren het kakker verwijzingen? Ik dacht dat hij Chinees aan het schrijven was geweest…
Het liefst een mooie Volvo 780.
Maar als het een van deze twee moet zijn, dan toch maar de C70
Sjah kiezen tussen de pest of de cholera terwijl je van beide ziek wordt…
Ik koop voor +-20k€ een nieuwe motorfiets, dan zit ik ook in open lucht en dat rijdt tenminste niet als een slappe vod.
@tjorque: idem…
@tjorque: nou jongen ga jij maar lekker motorfietsen dan ..
Bij de keuze tussen deze twee zou ik voor de Volvo gaan, maar met een budget van 20k zou ook ik verder kijken voor iets anders. Heb ook niet zo veel met deze categorie. Volledig cabrio hoeft voor mij niet perse, een panorama schuif/kanteldak is voor mij voldoende open rijden want ik heb ook een motor als ik echt ‘in de elementen’ wil zitten . Liever iets kleiners en/of sportievers voor dit budget.
Die Volvo facelift heeft ‘m goed scheef getrokken zeg.. C30 ook wat dat betreft, veeeel mooier voor de verandering (change for the sake of change?) slechte jaren.. hoe mooi zou een C30/70 zijn als ze er nu eentje zouden maken 🤔
Oef, lastige keuze! Maar ik ga denk ik toch voor de Volvo. Vind hem dicht namelijk ook wel heel netjes. En het interieur is op een beter niveau naar mijn idee. Maar met dat bedrag zou ik zelfs naar de good old 900 cabrio kijken. Dat is dan weer niet echt geschikt als daily.
De Saab.
Ingetogen chique. Spreekt mij wel aan.
Maar dan zoek ik wel een donkerblauw exemplaar met crème bekleding. Ik ben allergisch voor donkere interieurs en grijze auto’s.

Echter, voor zo’n €15.000 koop je een heel mooie Jaguar XK8 cabrio van de zeer fraaie eerste generatie.
Hou je geld over voor extra peut en wat meer onderhoud.
Dus die zou ik doen.
Volvo pre-facelift was nog relatief ok qua looks. Maar ongeacht de exacte versie: de Volvo rijdt niet, hij vaart. De Saab is ook niet moeder’s stijfste, maar geeft wel een beter stuurgevoel. Bovendien kan je in de Saab meer kwijt in de koffer, en veroudert hij beter. Maar als het even kan, kies ik liever geen van beide. Twee keer een Saab 9-3 gehad, waaronder een cabrio. Fijn, maar nog fijner dat het niet meer hoeft. Roadsters zijn zoveel beter om open te rijden.
Natuurlijk kiest iedereen al ongezien voor de Saab. En na het zien de rest ook, tenminste dacht ik dat eerst….
Opel of Ford? Was het juist niet het GM-probleem dat Saab bijna alles veranderde, aanpaste, verbeterde of verving?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).