De fabrikant bezweek jammer genoeg niet onder de druk om de auto een écht toffe naam te geven.
SEAT en geografische namen zijn al sinds mensenheugenis (1982) een onafscheidelijke combinatie. Wat je er ook van vindt, in de 21ste eeuw is het één van de weinige overgebleven Spaanse kenmerken aan het in 1986 door VAG-ingelijfde merk. Naast het feit dat het best schattig is dat ze de traditie nog altijd volhouden, is het dus ook behoorlijk noodzakelijk. Zonder dit zou SEAT haar identiteit immers nagenoeg volledig verliezen.
Met dit dreigende gegeven in het achterhoofd besloot SEAT voor de naam van haar nieuwste auto, een grote SUV die zich nog boven de Ateca zal scharen, naar de stem van het volk te luisteren. De simpele hashtag #SEATseekingName werd de wereld ingeschoten en zo geschiedde.
Na enkele maanden en 146.124 stemmen uit 134 verschillende landen later, mag SEAT haar initiatief tot een succes rekenen. Althans, van dat enorme aantal waren slechts 51.903 stemmen daadwerkelijk geldig. Een gevalletje Boaty McBoatface, gokken we. Uit die tienduizenden stemmen bleek dat ruim 35,5 procent tevreden was met de naam Tarraco. De naam kreeg de voorkeur boven het veel te klinisch klinkende Avila (28,7 procent) en Aranda (26,9 procent).
De zevenzitter, die eind dit jaar gelanceerd wordt, zal dan ook door het leven gaan als de Tarraco. De naam is te herleiden naar de oud-Romeinse nederzetting Tarragona, destijds een van de belangrijkste steden in het gebied.
Esprit_de_Flandre zegt
Wereldbevolking? Ik werd niet gehoord…
dromedaris zegt
@Esprit_de_Flandre: je woont dan ook niet in Antwerpen.
lincoln zegt
@esprit_de_flandre:
Jij bent maar een Europeaantje ..
Jij mag niet stemmen of kiezen ..
mennok zegt
@lincoln: Naast Autoblog denk ik dat jij veel op niburu.co zit. Je cynische, hautaine toontje, ik vermoedt dat je niet vies bent van een complottheorietje op z’n tijd. Klopt?
BaRa zegt
@mennok: Om Mr. Displacement uit z’n tent te lokken moet je van goeien huize zijn, jongen. Probeer nog maar eens. Vandaag is het gratis.
postzegel zegt
@Esprit_de_Flandre: je werd wel gehoord. Via hier op AutoBlog kwam de reclame/link/artikel voorbij. Ik koos voor Aranda destijds. Het is wel way way back hoor. Een klein jaartje ofzo?
lincoln zegt
Seat Smegma ..
Dat was mijn advies ..
ikschrijfookoverautos zegt
@lincoln: …… GOOOOOOOR!
lincoln zegt
@ikschrijfookoverautos:
Dacht ik ook nog aan ..
Maar zou waarschijnlijk teveel op een Audi logo gaan lijken ..
monsieurleloure zegt
@lincoln: smegma is het woord dat in de meeste talen dezelfde betekenis heeft
marinepower zegt
@lincoln: Candy of Nevada wit?
g60gti zegt
Ben benieuwd de Ateca ziet er ook super uit in een FR jasje
Orichy zegt
Ik verwacht niet anders dan een Kodiaq in een Seat-jasje.
Aranda was wel een grappige naam geweest. Een aanranding voor de ogen!?!
Seat blijft gewoon bij zijn roots, door badgewissels toe te blijven passen, daar zijn zij voor geboren.
Wat Volkswagen ook geprobeerd heeft, het werkte niet, tenzij men meer lef had gehad, maar ja, dan was Volkswagen overvleugeld geweest door Seat en dat zagen de bazen niet zitten.
Wat er met Skoda gebeurd is, kon al eigenlijk niet, dat succes, maar is nog net te behappen, nog zo’n opkraaier erbij, was te veel van het goede. Al hoewel Audi dan misschien veel meer “premium” had kunnen zijn, de ruimte eronder zou Seat opgevuld hebben en had Audi niet, die A1 en Q1 hebben hoeven te ontwikkelen.
postzegel zegt
@Orichy: de Seat Marbella (Panda) was toevallig wel een echte eigen Seat ontwikkeling. Ontwikkeld met het geld verdient met de Seat 124. Je weet wel. Dat model dat in niets lijkt op de Lada 1200 of Fiat 124. Ook de Seat Ronda was een inspirerende auto, die Fiat tot de Ritmo verleidde. Alleen de Seat Ibiza. Daar hadden ze Porsche voor nodig om die te ontwikkelen. De rest: allemaal op en top Spaanse eigen ontwikkeling.
Orichy zegt
@postzegel: Voor de Marbella, Fura en de Ronda, waren het gewoon omgebadgede Fiats en daar is het mee begonnen, nu zijn het omgebadgede Volkswagen, Audi’s of Skoda’s, eigenlijk dus gewoon zoals het begon.
De Fiat 124 Familiare()
De Seat 124 Familiar()
Eigen modellen heeft men bij Seat altijd al geprobeerd te ontwikkelen en dat heeft een gunstige uitwerking gehad, er is ansich ook niets mis met Seat, behalve dat het te weinig de eigen gang mag gaan.
postzegel zegt
@Orichy: ik was sarcastisch. Seat leefde vooral van in licentie gebouwde of op platform gebaseerde Fiats. 124, 127, Panda, Ritmo, Regatta,.. Alles kwam min of meer van Fiat. Alleen de Ibiza was niet 1 op 1 herkenbaar als een ander merk. Maar om ‘m op de markt te zetten hadden ze alsnog een externe partij nodig ( Porsche). Ach. Is het daarom een slecht merk? Nee hoor. Wat dat betreft past het juist prima dat het nu nog steeds onderhuids eigenlijk techniek van een ander is, met een Spaans sausje.
potver7 zegt
Seat Pekela
smoked zegt
Seat Benidorm, speciaal voor de vergrijsde bevolking…
rufctr01 zegt
Zie je het voor je: De SEAT Benidorm
michiel_buisman zegt
SUVmcSUVface?
hollandbest zegt
Lijkt een beetje op audi met zo’n grill. Nou werd tijd dat er een Kodiaq van Seat kwam en dan wachten op de Arona van Skoda