Zoveel euro’s vraagt Tesla voor Nederlandse Roadster

Auteur: , 86 Reacties

Haast je naar de kassa!

Zoveel vraagt Tesla voor een Nederlandse Roadster

Wie de nieuwe Tesla Roadster omschrijven wil heeft aan twee woorden eigenlijk genoeg: ongegeneerd extreem. Met zijn weerzinwekkende prestaties wordt Tesla’s toekomstige vlaggenschip een bolide waar menig hypercar een puntje aan kan zuigen. De vierwielaangedreven Roadster mag 10.000 Nm koppel over zijn rubber zien te verdelen en schiet in ongeveer 2 seconden naar de 100 km/u. Het heeft even mogen duren, maar nu worden ook voor de Nederlandse fans de hekken geopend.

Althans, de hekken om in de rij te mogen staan. De Roadster, die recentelijk de ruimte in werd geschoten, zal immers pas in 2020 uit de fabriek rollen, aldus Tesla. Wie écht staat te springen, mag in ieder geval alvast een financiële overdracht maken om er eentje te reserveren. De exclusieve Founders-serie is met een prijskaartje van 215.000 euro het duurst. Tesla vraagt geïnteresseerden in eerste instantie 4.000 euro over te maken, waarna ze tien dagen de tijd krijgen nog eens 211.000 euro op te sturen.

De ‘gewone’ Roadster is aanvankelijk iets aardiger voor je portemonnee. Nadat de eerste duizend Roadsters van de Founders-serie de deur uit zijn gevlogen, zal de rest spoedig(?) volgen. Wie geen haast heeft, mag wederom beginnen met een overdracht van 4.000 euro, maar krijgt vervolgens tien dagen om nog eens 39.000 euro over te maken.

De kans is overigens riant dat er nog een flink bedrag bovenop betaald mag worden, aangezien Tesla spreekt van een basisreservering. Wie zijn Roadster ietwat wil personaliseren, raden we aan nog wat euro’s achter de hand te houden.



86 reacties

Ik sla ‘m wel even over. Doe maar gewoon een echte sportwagen.
@str8six: Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
@Henk_he: prima. Heb liever geluid dan een snellere sprint. Ieder z’n ding.
@str8six: dan zet je je boxen toch op 11? Is in feite wat nu ook al in menig ‘echte sportwagen’ gebeurd….
@str8six:

Met sporthoeven sportteugels sportzadel ..
@lincoln: en doping in het haver
@Henk_he: moet Henry weten. Ik wil geen Henry, maar herrie.
Als ik het geld er voor had zou ik gelijk een aanbetaling doen…

Maar ik heb vorige week net tweeëneenhalve ton overgemaakt als reservering voor de nieuwe Spyker Châteaud’air die in 2023 komt.
@moveyourmind: het duurde even, maar: Hahahaha!!!
10.000nm, wel echt idioot!
@dutchdriftking: idiote cijfers horen bij een moderne sportwagen anders val je niet op tussen dat ouderwetse spul.
@dutchdriftking: Dat valt wel mee hoor, want het is aan de wielen. De meeste autofabrikanten geven koppel aan de krukas aan. Dat wordt vervolgens vermeerderd door de versnellingsbak, en het differentieel (en de wieldiameter ook maar dat laten we even buiten beschouwing)
Een Porsche 911 GT3 RS doet ongeveer 11.000nM aan de achterwielen ter vergelijking. Dus ja het is veel, maar niet zo absurd als dat je denkt. Je hebt simpelweg enorm veel koppel nodig om een auto vlot vooruit te krijgen
@transaxleman: Weer iets bijgeleerd:-) Wat doet een vrachtwagen dan met 2.500nM aan de krukas?
@unknown32: Daf XF met een MX 13 motor met 2500 nm en ZF astronic bak. Eerste versnellings is 15.86 op 1, dus 2500 x 15,86. dan x het diff (2.53) = 100,314 nm aan de naaf. een naafreductie (voor bouw/offroad trucks) kan zomaar 5.4 zijn, dus dan heb je meer dan 500.000nm. En dat nog eens keer de straal van het wiel als je wilt weten hoeveel de band op het wegdek kwijt probeert te krijgen. Serieuze cijfers dus! De steekassen in de starre achteras bij een vrachtauto krijgen dus behoorlijk op hun flikker, en kunnen met gemak 2 keer rond torderen.
@transaxleman:

Bent een goeie verteller maat ..
Leuk meteriaal voor een zaterdagmiddag stukje op autoblog ..
Hint ..
@lincoln: Geen slecht idee, lijkt me wel leuk om wat technische stukjes te schrijven!
@transaxleman: Een kleine toevoeging op mezelf: Een differentieel verdeeld normaal gesproken de kracht over twee wielen, dus eigenlijk moet je die door 2 delen om het per wiel te berekenen. In mijn geval gaat het maar naar een wiel (met een open differentieel wel mogelijk).
@transaxleman: ik dacht dat vermogen aan de wielen altijd lager was dan aan de krukas, door alle wrijving e.d. Koppel niet dus?
@dutchdriftking: Het vermogen zakt inderdaad van krukas naar de wielen maar, dit is enkel door de efficientie van de aandrijflijn (koppelingen, tandoverbrengingen,…). De overbrenging heeft invloed op het koppel en de hoeksnelheid. Het vermogen is dan ook het product tussen het koppel en de hoeksnelheid. Een typische vrachtwagen kan een overbrengingsverhouding hebben van 12, maar het echte zware spul kan door lopen tot 20. Het koppel aan de wielen wordt dan bijvoorbeeld bijvoorbeeld 12keer zo veel t.o.v. de krukas (uiteraard geld hier ook dat de efficientie van de aandrijflijn er nog vanaf moet).
@C220AMG: aha, weet wat geleerd, tnx!
@dutchdriftking:

Idd leuk om te lezen dat een versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak is ..
@Lincoln: in feite is het ook een vertragingsbak, maar aangezien de absolute snelheid toeneemt wordt het m.i. een versnellingsbak genoemd
@transaxleman: Ik mis vast iets; Porsche zegt voor de GT3 RS 460nm en kan niet vinden wat de hoeveelheid voor de krukas is. Heb je een linkje?
@wieldop: 460Nm is aan de krukas gemeten, dit is een direct gevolg van het verbrandingsproces in de motor die het mengsel tussen benzine en al dan niet onder druk ingebrachte lucht (waarvan ca. 23% zuurstof). Deze verbranding is enkel van toepassing tijdens de ardbeidsslag (4-takt principe) en dit is dan ook de enige slag die mechanische energie (Joule) opleverd voor het systeem, de hoeveelheid energie per tijds eenheid (1/s) is vervolgens vermogen(Watt) of tewel kW. Dit vermogen gaat gepaard met een bepaalde rotatiesnelheid (hoeksnelheid) en de verhouding tussen deze twee is uiteindelijk het koppel. Dat is het koppel waar Porsche het over heeft, vervolgens wordt dit koppel vergroot middels een versnellingsbak en eindoverbrenging. Er gaat nog een hoop wiskunde achter schuil uiteraard maar hoop dat het op deze manier een beetje inzichtelijk is gemaakt.
@C220AMG: and then some.. dank je!
@transaxleman: Nice..weet je toevallig iets exacter hoe dit berekend wordt?
@yajouri: Wat specifiek?
@yajouri: Excuus, fout gelezen
@C220AMG: je bovenstaande uitleg is voldoende, thnx, had dus ook altijd het idee dat je altijd vermogen, zij het koppel dan wel pk, verloor aan diverse zaken.. toch de boeken er maar weer eens bij halen
Serieus…? Het gehele bedrag betalen jaren voorafgaande levering..
@flippiez06: dat gebeurd bij de verschillende VAG dealers al veel langer, alleen hebben ze het daar als leasen vermomd
@flippiez06: met het risico dat tesla en over een paar jaar niet meer is
@pist1: zou ik me niet druk over maken. Die zijn er echt nog wel over een paar jaar
@flippiez06: …en in 2020 geleverd, naar tesla normen is dat wss tegen 2035
meermaal neen. Laten ze zich eerst maar ff rustig om die model 3 bekommeren en daarna verder kijken. Daarnaast verbazen de getallen rond dit ding me steeds. Specs dikke prima maar prijstechnisch bizar? Normale 44K en de founders editie het viervoudige… Krijg je daar 1.000K aan Tesla aandelen bij of? Plus dat er duizend van die schaarse editie gemaakt worden tja vind ik ook best veel voor het premium prijsje tov de basis wagen.
@dakarbemo: 44000 is de aanbetaling, bij aflevering nog ongeveer 150.000 aftikken.
@kobus1967: whooppsie thanks, vond t al zo raar, niet dat een aanbetaling voor een aanbetaling heel logisch aanvoelt but allrighty!
@dakarbemo: moet zeggen dat ik hetzelfde dacht 😛
@dakarbemo: die aanbetaling kun je overigens ten alle tijde terugvragen mocht je toch van de koop afzien om wat voor reden dan ook.
De 5000 dollar die mensen betaalden om bij de onthulling van de roadster een stukje mee te rijden was non refundable, maar als ze daarna 45000 dollar bijstortten was het hele bedrag wel refundable.
@dakarbemo: ik vermoed dat ze niet negiatief in het nieuws vermeld willen worden, gezien de omvang van de problemen met de model 3 productie. Dus houden ze ons en de media bezig met dergelijke feiten. Pluspunt is dat elke € nu gaat tellen om alles op punt te krijgen. Zeker omdat de verwachte lever cijfers achter blijven en hun cashflow achter blijft volgens hun verwachtingen. Dat moeten ze ergens compenseren aanders zullen de aandeelhouders niet tevreden blijven.
De wereldverbeteraar Elon Musk heeft na zijn onzinnige raketactie nu een fictieve auto in de aanbieding van €215000(!!).
@tge1: dat je strax binnen een uur overal ter wereld kan zijn vind jij niet onzinnig? Of dat we straks als soort naar een andere planeet kunnen omdat mongolen zoals jij de huidige slopen vind jij niet onzinnig?

Ik vind u onzinnig, en dat u snel maar tot stof mag wederkeren.
@esprit84: Mongolen? Edel volk is dat met een grote geschiedenis, dank voor het compliment! Ik vind jou geen Mongool, dat is een te grote eer voor het volk. Ik stel voor dat jij de eerstvolgende raket pakt naar de kale planeet Mars om daar grote accufabrieken en mijnen te bouwen. Dan blijf ik lekker hier, genieten van het prachtige natuurschoon hier en de interessante ontwikkeling die nuttig zijn voor onze eigen planeet!
Je moet wel een enorme liefhebber zijn om een dergelijk bedrag vooruit te betalen voor iets :

– waarvan je niet wanneer ’t geleverd wordt.
– of het überhaupt geleverd wordt, of de tent ondertussen failliet is gegaan.
– wat je uiteindelijk bovenop de 44K moet bijschokken om de auto daadwerkelijk geleverd te krijgen.

Maar er zullen ongetwijfeld gemankeerden zijn, die zich laten verleiden. May the force be with ‘em.
@amghans: ja dit is echt ongewoon voor een supercar… Verdiep je anders is in de 911R.. een LaFerrari of een Rimac…

Porsche en Ferrari zullen niet zo maar failliet gaan, maar daar betaal je voor gelijke prestaties ook een factor 5 tot 10 voor.
@flutterby: daar betaal je niet vooruit, groot verschil.
@flutterby:
Heb – m.u.v. één keer, dat ik een nogal afwijkende spec besteld heb – nog nooit iets vooruit hoeven betalen. En ben toch echt geen BN-er of lid van het koninklijk huis. Hoef me dus nergens in te verdiepen, weet hoe het werkt. En jij ?
@amghans: levertijden van sommige sportmerken zijn anders ook super lang.
Dan koop ik wel een BMW Z8, daar hoef je niet zolang op te wachten
@lekkerlinksrijden: moet je wel langer wachten voordat je op de 100 zit haha
@thomashofman1: Maakt niet uit joh, heb een keer een middag in een Z8 mogen doorbrengen. Wat. Een. Auto.
Zal nooit vergeten dat ik met dat ding langs de kust zoefde, dakje open, zonnetje, V8 roffel op de achtergrond i.c.m. Pink Floyd’s Wish You Were Here. Motoring perfection!
@racerx: en dat is HET. Gewoon perfect. Alleen voor dat stuurtje wil ik m al hebben
@racerx: Zelf al duizenden kilometers (van klant) met de Alpina Z8 mogen rijden. Volledig mee eens, zowel traag als snel heerlijke auto en geluid!
@racerx: en zonder Pink Floyd was het nog mooier geweest… Daarom wil je ook liever een moderne wagen. Daar koppel je jouw telefoon en ben je niet gestraft met de muziek die toevallig in de CD speler zit.
Ik zie een cayman, maar geen porsche..
Heb het geld en het lef niet ..

Schijterige armoedzaaier ..
Ook mooi hoe de kentekenplaat is weg gefotoshopt in de header foto.😳
De Roadster welke naar Mars gaat (of in ieder geval in een baan rond Mars) is van het oude type niet dit nieuwe model.
Voor 2 ton ga ik liever in Zuffenhausen winkelen…
Ik ben vooral benieuwd of dit ding niet na een half rondje nurburgring in de noodloop schiet.
Als ze de accukoeling onder controle krijgen zou dit wel eens een echt serieuze wagen kunnen zijn!
@transaxleman: om over de wegligging nog maar niet te spreken
Alsk het over had, had ik het direct gedaan. Lijkt mij geniaal om in 2sec van winkel naar winkel te rijden over de boulevard. Of supercars pesten met je tablet op wieltjes
@allesmetturbo: supercars pesten door een elektrische auto te revven? Want dat is het enige wat met de meeste supercars gebeurt als ze al uit de garage mogen…
En wat wil de overheid hebben hierbovenop?
@koekwaus: 4% over de eerste 50k en daarna 22%. Elk jaar weer.
@flutterby: Alleen als je leased…
@oversoft: niet leasen, auto van de zaak.
@flutterby: als ZZP-er word de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten, dus als je minder kosten boekt dan de 38300 euro bijtelling dan word de bijtelling lager.
Wegenbelasting en brandstof/electra is niet veel.
Verzekering zal behoorlijk zijn.
Restwaarde hoog dus afschrijving laag.
Nu de tekorten van Tesla aanvullen, om misschien ooit een auto te krijgen. Klinkt niet als een goed aanbod. Bovendien, als de auto ooit komt, komt er ook nog eens een flinke sloot belasting bovenop. Tegen de tijd dat Tesla er in slaagt het ding te produceren, zijn elektrische auto’s echt niet meer belastingvrij.

Bij sportwagens gaat het ook niet om acceleratie van 0 naar 100, maar dat snappen lage-bijtelling-file-ridders toch niet.

Wie geen 911 wilt en zijn geld niet in een bodemloze put wilt gooien.

http://www.donkervoort.com/media/xdonkervoort_d8gto_carbon_schuinachter-e1429277670873-1140x715.jpg.pagespeed.ic.DhEG9xJWrx.jpg

https://www.morgan-motor.co.uk/wp-content/uploads/2015/02/Aero8-2-r50.jpg
Wat is deze flauwekul van Tesla voor nodig? Mensen die hier in trappen, zijn echt rijp voor een opname in een sanatorium. Ziek van Tesla kunnen mensen die op de nieuwe Tesla hebben aanbetaald. Levertijden zijn bijna levenslang en de specs wijzigen sneller dan Patricia Paaij van bedplassende medesekser.
@barry355gtb: Goed geleerd is oud gedaan… Iets met XJ220
@bassx: *jong
Vet ding!
En in 2 decennia zijn alle nieuwe wagens elektrisch dus dan moeten we er allemaal aan geloven.. voorlopig nog maar fijn genieten dan en ik ben blij dat ik geen millenial ben!
Lijkt mij nog steeds een indicatie? Je weet immers niet wat de euro/dollar koers doet in enkele jaren.
@stfu: nee, maar in die twee ton zit daarvoor wel een marge.
Ik weet toch zeker dat ik dezelfde Tesla,als de Tesla in Space, al een aantal jaren geleden in Zwolle zag rijden.
10.000Nm dat kan toch haast niet. Zelfs niet als korte piek. Of ben ik nou gek? Een Tesla Model S P100D heeft een totaal koppel van 931Nm.
@pilot1988: Aaaah iets met aan de krukas of wielen gemeten. Never mind.
@pilot1988: even naar boven scrollen. Daar staat meer uitleg dan je lief is
Ehm, @ikschrijfookoverautos, ‘weerzinwekkend’ is een overdreven negatief iets. Als iets weerzinwekkend is, wekt het dus weerzin, bijvoorbeeld Patty Brard die op een naaktcamping een haring in de grond staat te knallen.

Je kunt in het vervolg dan beter (ervan uitgaande dat je het positief bedoelde) iets als ‘waanzinnig’ of ‘indrukwekkend’ gebruiken.
@gulli: Begrijp ik :) echter gaat het ding zo snel dat je er haast akelig van zou worden. Althans, dat heb ik dan.
Thanks, but no thanks.
De roadster die in de ruimte is geschoten, was een oud model en niet het nieuwe zoals bovenaan in de tekst staat geschreven.
Waarom reageer ik nog op Tesla-berichten? ‘k zal er nooit een kopen en hun modellen staan me niet aan.
Skippen volgende keer!
Wie is eigenlijk nog zo dom om vooruitbetalingen te doen bij Tesla??? 🤓
Ik ga liever fietsen, en euhh ook NIET elektrisch!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).