De tijd van treuzelen is voorbij voor de werkgevers. De kilometervergoeding moet NU omhoog, vinden zij.
Alles wordt duurder, dat is iets wat we de laatste tijd veel te vaak horen. Omdat het helaas ook echt zo is. Alles wordt ook echt duurder. Benzine? Duurder. Gas? Duurder. Patatje met? Duurder. Zonnebloemolie? Duurder.
Op zich hoort een beetje inflatie bij de moderne tijd, maar nu gaat het allemaal wel heel erg hard. Laatst is uitgerekend dat de inflatie dit jaar uitkomt boven de 11%. Dat betekent dus dat je geld ongeveer 11% minder waard wordt. Dan zou het wel fijn zijn als er wat gecompenseerd zou kunnen worden, niet?
Kilometervergoeding moet per direct omhoog
In dit schrijven richten we ons even op de automobilist, we heten niet voor niets Autoblog. En in zekere zin zou je kunnen zeggen dat er al een kleine compensatie door de overheid is doorgevoerd. De brandstofprijzen zijn iets gedaald dankzij een accijns- en BTW verlaging. Het is in elk geval een begin.
Maar het is nog zeker niet genoeg. Vinden ook de werkgevers. Die willen namelijk dat er per direct een verhoging komt van de kilometervergoeding. Zij zien namelijk dt werknemers financieel in de problemen komen, allen maar door naar hun werk te rijden. En dat kan niet de bedoeling zijn.
Werkgevers willen meer onbelaste compensatie
De huidige kilometervergoeding staat op 19 cent. Dat is al zo sinds 2006 en ook toen was het al aan de magere kant. Kun je nagaan hoe veel te weinig het nu dan is. Er is berekend dat de kilometervergoeding anno 2022 op zo’n 40 cent per kilometer zou moeten liggen om de kosten nog een beetje te dekken.
Dat is dus ruim twee keer zo hoog. En nou willen de meeste werkgevers graag meer vergoeden dan die 19 cent, met de huidige belastingregels is dat niet te doen. Als ze dat nu doen zijn ze namelijk over. elke cent zo’n 20% duurder uit door sociale premies en belastingen. De werknemer houdt er bovendien maar maximaal 50% van de extra vergoeding aan over.
NU omhoog met die kilometervergoeding
Het kabinet heeft aangekondigd dat de onbelaste reiskostenvergoeding per 2024 stapsgewijs gaat stijgen tot 23 cent. Dat is niet alleen te weinig, maar volgens de werkgevers ook te laat. Zij willen dat er NU iets aan gedaan wordt.
Het kabinet heeft laten weten dat een versnelde verhoging wordt meegenomen in het Belastingplan 2023 en al is dat al iets qua tijdswinst, het is nog steeds niet snel genoeg. Maar je weet helaas, als er maatregelen genomen moeten worden die de overheid geld kosten, dan zul je lang moeten wachten.
Tot die tijd is thuiswerken het devies en als je dat vanwege de aard van je werk niet kunt, proberen met de fiets te gaan. Mocht dat ook niet lukken én je wil niet switchen naar een baan dichter bij huis zit er niks anders op dan nog een financieel te moeten bloeden.
Leuker kunnen we het helaas niet maken.
Via het AD
lekkerlinksrijden zegt
Jaren geleden zei mijn zwager al dat het belachelijk was dat de km vergoeding al zo lang hetzelfde was. Ik begrijp wel dat er op korte termijn wat moet worden gedaan anders komen mensen straks niet meer op hun werk
Robert zegt
OV- en milieulobby in 3, 2, 1…
Bij ons in Arnhem staat een groot kantoren complex, neergezet door een verzekeraar die z’n personeel tegenwoordig voor een lousy 2 euro per dag thuis laat werken. En dus ook niet of nauwelijks nog reiskosten hoeft te betalen ook. En bovendien ook het overcomplete kantoor laat ombouwen tot fancy (lees: vrije sector, dus schier onbetaalbare) appartementen. Drie vliegen in één klap.
En zo, beste mensen, verdwijnen de winsten in de zakken van de aandeelhouders, houdt de overheid de tegemoetkomingen lekker laag en wordt de loonslaaf meer en meer uitgeknepen. Welkom in de postpandemische era.
Pascal zegt
Heb je al gecheckt of deze verzekeraar niet gewoon te maken heeft met mensen die juist graag vaker willen thuis werken, waardoor het alleen maar logisch is om kantoorruimte terug te schroeven? Is nogal een algemene trend namelijk. Heb je ook gecheckt hoe het totale voorwaarden-pakket is wat deze verzekeraar aanbiedt aan het personeel? Misschien krijgen ze wel een riant salaris en goud-gerande pensioenregeling, waardoor een stukje thuiswerkvergoeding nogal van onderschikt belang is. Verder is het een werknemer-markt momenteel. Als je een beetje iets kan, heb je de banen voor het uitzoeken. Als de werkgever daadwerkelijk onredelijke voorwaarden zou bieden, lopen z’n goede mensen zo weg.
DeWitteCondor zegt
@RRRobert: das een sombere benadering (maar ik snap je).
Je kan m ook omdraaien:
1. De werknemer hoeft niet meer naar kantoor, wat meer vrije tijd oplevert en een hoop milieuwinst oplevert.
2. Er komen huizen beschikbaar, wat (ondanks de vrije sectorprijzen) in ons land ook al gauw beter is dan een halfleeg kantoor.
3. Met een beetje mazzel zitten een paar pensioenfondsen tussen de aandeelhouders van de verzekeraar en kunnen zij met wat meer dividend hun dekkingsgraad opkrikken.
He! Das mooi he?!
Robert zegt
@dewittecondor: u stemt VVD? Dit klinkt namelijk als het goed praten van meer dan een decennium faalbeleid, gericht op korte termijn effecten, winsten voor de bedrijven en aandeelhouders en de benedenmodale burgers de rekening laten betalen.
DeWitteCondor zegt
@RRRobert: heeft niks te maken met politieke voorkeur, puur optimisme.
banderas zegt
Neeee, stimuleer thuiswerken! Laten we leren van de coronatijd.
Pascal zegt
Stimuleer thuiswerken dan op een normale manier en hou er rekening mee dat lang niet iedereen kan thuiswerken en voor z’n lol in de auto zit. Stimuleren doe je niet door een reiskosten-vergoeding kunstmatig veel te laag te houden en met droge ogen te blijven beweren dat alles boven de 19 cent als “loon” moet worden gezien en belast. Thuiswerken stimuleren ben ik voor, maar daar zijn veel betere, eerlijkere en leukere manieren voor te verzinnen.
techniekmeneer zegt
@banderas: Mensen met echte beroepen kúnnen niet thuiswerken.
flutterby zegt
@techniekmeneer: ik kom al jaren bij de tandarts, huisarts en kapper thuis hoor..
rutgerg zegt
@flutterby: zolang die drie niet dezelfde persoon zijn zal het vast goed komen…
mrbowser zegt
Wat een schofterige overheid. Van 0,19 naar 0,23 cent in 2024. Hoe durven ze zichzelf volksvertegenwoordigers te noemen.
VeniVidiVici zegt
@mrbowser: En dan zetten ze nog zo’n waardeloze bezemsteel berijdster op Financiën 🙈
superman zegt
@mrbowser: Heb je weleens naar het journaal of rtl nieuws gekeken. Het volk heeft gekozen. Mark en hugo zeggen alleen sorry , lachen en komen ermee weg. Wat het ergste is het NL volk vind het ook nog goed.
RiKe zegt
@superman: “het volk heeft gekozen”, als je er van uit blijft gaan dat hier niet ook mee gesjoemeld is (zoals met vele onderzoeken of projecten van de overheid, of waar zij bij betrokken zijn), dan klopt dat ja. Ik geloof er helemaal niks van
lekkerlinksrijden zegt
@mrbowser: haha, u gelooft dat nog steeds?
DeWitteCondor zegt
Ik heb liever een hoger vast salaris en een thuiswerkvergoeding. Van 23 cent gaat het ook niet lukken dus waar hebben we het eigenlijk over.
Pascal zegt
Een hoger vast salaris betaal je ook loonbelasting over dus dat is vestzak/broekzak. Thuiswerkvergoeding zit wel wat in, dat kan tot op bepaalde hoogte wel belastingvrij worden uitgekeerd. Maar dan nog, 23 cent belastingvrij is beter dan 19 cent toch? Kan behoorlijk optellen voor mensen die veel voor de baas rijden.
Allroundnoise zegt
Ik moet nu lachend bijbetalen om op me werk te komen….
noodlesoup zegt
Prima, wat vooral financieel pijn doet hier is dat ik voor de enkele werkdag dat ik en mijn vrouw naar kantoor moeten we een 2e auto moeten hebben. Heb nog naar een deelauto gekeken, maar doordat je veel uur de auto hebt (staat stil op kantoor) is dat ook niet aantrekkelijk. Voorlopig nog ff aanklooien dus.
flutterby zegt
@noodlesoup: misschien dat er een Lynk&Co te huur is in de buurt, en anders kan je ook zelf het abonnement afsluiten in de hoop dat andere in dezelfde situatie zitten. De dagtarieven zijn vaak goed te doen en de overdracht is contactloos.
martin zegt
In de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding.
In cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsregeling moet het staan.
Zodra mensen met D of E segmenter rijden lukt 19 cent niet. Maar het is een bijdrage van werkgever.
Het is geen volledige autovergoeding, mooier kunnen we het niet maken.
Robert zegt
@martin: ik heb een gezin met twee bijna volwassen pubers, dus ja, ik rij in een D-segmenter, want anders passen ze niet allemaal tegelijk in de auto. Een A-segmenter zou voor het woonwerkverkeer (75 km/dag) volstaan, maar er twee auto’s op na te houden, dat wordt te gek. En het is een utopie te denken of verwachten dat jan en alleman het OV kunnen benutten voor datzelfde woonwerkverkeer; in een arbeidsleven van dik 30 jaar heb ik welgeteld twee jaar kunnen werken binnen fietsafstand en het OV heeft mij nog nooit een passende oplossing geboden.
flutterby zegt
@RRRobert: dus jou werkgever moet meer reiskosten betalen omdat jij twee pubers hebt? Volgens mij zijn kinderen een privé uitgave..
Daarnaast passen er prima 4 volwassen in een Golf of andere C segment.
DeWitteCondor zegt
@martin: helemaal waar, maar het idee is over het algemeen wel dat als je je prive auto gebruikt om
op je werk te komen, de peutkosten (en wellicht nog een beetje extra) worden gedekt. Dat is nu al lang niet meer zo. Terwijl werknemers die wel met het OV kunnen vermoedelijk wel hun hele abonnement krijgen (zo werkt het bij mijn werkgever althans). Knap vervelend als het OV om welke reden dan ook geen optie is.
martin zegt
@dewittecondor: klopt, moet geld bij en OV is geen doen, is balen.
Van Epschoten zegt
OV werkt alleen als je op 5 minuten lopen van een treinstation woont en werkt. Binnen NL is ov in mijn geval altijd veel trager dan de auto. Pas bij een reistijd van 4 uur of meer wordt OV pas interessant. Gecheckt via reisplanner vd ANWB.
karhengst zegt
De NS weet er dan vast wel 5 uur van te maken. En een DNF voor de terugreis.
faalhaas zegt
Het staat werkgevers vrij om nu al 40 cent per kilometer te geven…
nicolasr zegt
@faalhaas: lees anders de tekst nog even goed door.
Pascal zegt
Dat klopt. En wat vind jij ervan dat de overheid daarvan 21 cent zogenaamd als “loon” ziet en jou er loonbelasting op heft, terwijl jij dat geld eigenlijk alleen maar nodig hebt om je kosten te dekken? Juist.
faalhaas zegt
@Pascal: Nu krijg je helemaal 0,niks,nada boven de 19 cent. En anders krijg je iig 30 cent netto. Elke kilometer 10 cent extra die je had kunnen krijgen, wat vind je daarvan?
Pascal zegt
@faalhaas je hoeft het mij niet uit te leggen, ik ben werkgever en geef al 30 cent. En dat geld zie ik liever in de portemonnee van m’n medewerkers terechtkomen zodat ze ermee kunnen tanken, in plaats van dat onze overheid net blijft doen alsof die 11 cent extra (verkapt) loon is en mij er loonheffing op te laten inhouden.
Als de overheid belastinggeld tekort komt, heb ik liever dat ze transparant een relevante belasting voor werkgevers verhogen, in plaats van dit soort kinderachtige praktijken toe te passen.
mashell zegt
Vrijwel al het geld dat van de werkgever naar de werknemer vloeit is bedoeld om de kosten te dekken en is belast. Er is nu een grens dat de eerste 19 cent reiskostenvergoeding onbelast mag worden uitbetaald en de werkgevers gebruiken dit als excuus dat ze dan echt niet meer kunnen betalen, wat natuurlijk onzin is. Wie een beetje boosaardig wil denken zou kunnen denken dat dit precies de bedoeling is, deze grens ontneemt bonden en werknemers de mogelijkheid om er over te onderhandelen.
Pascal zegt
Dat vrijwel alle vergoedingen richting werknemers nu al belast zijn is absoluut niet waar. De WKR bestaat om werknemers een redelijke vergoeding te kunnen uitkeren om hun kosten te dekken en dat lukt in de praktijk gelukkig grotendeels aardig. Voor het heffen van belasting zijn letterlijk belastingen in het leven geroepen, zoals de vennootschapsbelasting. Als de overheid vindt dat ze nog (steeds) niet genoeg geld binnen krijgen, dan zou het ze sieren om gewoon transparant te zijn en de belasting voor werkgevers omhoog te gooien, in plaats van een vergoeding voor medewerkers te introduceren, deze gedurende 16 jaar niet te indexeren, en dan loonheffing van de medewerker af te pakken over hetgeen de werkgever meer betaalt.
mashell zegt
Die WKR is maar 1,7% van de loonsom, leuk voor het kerstpakket en het bedrijfsfeest maar veel meer kun je er niet mee. Het zou de overheid inderdaad sieren bedrijven duidelijker te belasten (schrap de belastingdeals en breng de bedrijven belastingen naar net iets boven het Europees gemiddelde) maar doen alsof die 19 cent een ondoordringbare grens is, dat is belachelijk. Dat is mijn punt, de werknemer gaat meer reiskostenvergoeding krijgen als die 19 vrijstelling helemaal verdwijnt dan wanneer deze naar 38 cent wordt opgehoogd.
flutterby zegt
@faalhaas: inderdaad, goede werkgevers vergoeden al boven de 19ct. Dat het belast wordt zou voor hen geen excuus moeten zijn. Daarnaast zien genoeg werkgevers de fiscale vrijstelling ook als een soort maximum.
pomoek zegt
@faalhaas: precies, ik zie het probleem niet. Wil je tevreden werknemers, dan moet je er voor betalen, niet zo Calimero doen werkgevers!
christian85 zegt
Mijn werkgever heeft uit eigen initiatief de maandelijkse vergoeding aangepast voor zolang dat nodig is. Is voor mij een driekwarttank maar beter iets dan niets.
Computer Freak zegt
Wat een onzin. Bedrijven kunnen prima 40 cent per kilometer netto geven als ze dat willen, maar dan moeten ze belasting betalen en dat willen ze niet.
Ik zie niet in waarom we als overheid for-profit organisaties moeten sponsoren. Zoek het zelf maar uit, daar ben je ondernemer voor.
lekkerlinksrijden zegt
@Computer Freak: niet alleen de werkgever gaat dan extra belast worden, de werknemer ook
Pascal zegt
Wat er nu gebeurt is dat men al sinds 2006 weigert een onkostenvergoeding voor de werknemer te indexeren en te doen alsof elk bedrag boven de 19 cent zogenaamd “loon” is wat feitelijk niet klopt. De belasting over een hogere vergoeding wordt niet bij de ondernemer gehaald maar voor de werknemer ingehouden via de loonbelasting. Noem dat maar eerlijk.
Natuurlijk gaat de werkgever het wel weer oplossen. Maar als de overheid meent meer belastinginkomsten van ondernemers nodig te hebben, dan hebben ze voldoende opties om in alle transparantie de relevante bestaande belastingen te verhogen. Daar zijn dit soort omzichtige trucjes helemaal niet voor nodig.
Dit valt in hetzelfde rijtje als de vermogensrendementsheffing. Ook daarvan is al jaren bekend dat er werkelijk geen bal meer van klopt, maar toch gaan ze er gewoon lekker mee door. Mocht iemand zich nog afvragen waarom het vertrouwen in de politiek lager is dan ooit, ik heb wel een idee waarom.
flutterby zegt
@Pascal: laatst las ik een onderzoek dat autorijden de afgelopen 100 jaar niet duurder is geworden. Het geld is door inflatie wel minder waard geworden, maar we wensen ons steeds luxere en ruimere auto’s toe waardoor het bedrag stabiel blijft en dankzij inflatie steeds meer betaalbaar.
pomoek zegt
Accijns en BTW verlagen op brandstof en reiskostenvergoeding verhogen: Putin steunen want hij krijgt meer geld voor zijn olie. Dat is dus dom. Wegenbelasting verlagen en minder rijden: Putin kan oorlog niet meer betalen en stopt met mensen vermoorden: slim.
audirs3 zegt
Ik woon naast mijn werk. Waarom zou mijn werkgever nou mijn collega’s die van ver komen hiervoor moeten compenseren? Ik heb dat nooit begrepen. Gewoon helemaal afschaffen die reiskosten vergoeding, en het geld wat je daar mee bespaart eerlijk over alle werknemers verdelen. Zo stimuleer je ook dat mensen dichter bij werk gaan wonen of goedkoper gaan forensen
mashell zegt
Je hebt ergens wel een punt. Want als je reiskostenvergoeding boven de 19 cent als reiskosten als loon ziet dan ga je mensen die verder weg wonen meer loon betalen en dat is oneerlijk. Eigenlijk gaat het de werkgever helemaal niets aan waar je woont (privacy) dus zou de reiskostenvergoeding geheel als aftrekpost via de belastingen moeten lopen.
Maar waarom zouden mensen dichter bij het werk gaan wonen? Waarom vestigen bedrijven zich niet daar waar de mensen wonen? Dus in Almere in plaats van op de Zuid-As.
knoopa zegt
Helemaal mee eens dat er dichter bij huis gewerkt zou moeten worden maar ik zou hem eerder omdraaien. Voor de beste salarissen kom je al snel in de randstad terecht en dan zou je dus of daar moeten gaan wonen of ver reizen wat allebei niet wenselijk is. Als de overheid eens zou stimuleren om die bedrijven meer te spreiden over het land los je niet alleen het woon werk verkeer probleem op maar ook het feit dat iedereen op een klein stukje Nederland wilt wonen en daardoor de huizen onbetaalbaar zijn.
timberleek zegt
@audirs3
Dat is net hoe je de kilometervergoeding vertaald.
Je kan prima stoppen met kilometervergoeding, maar dan moet je niet gek opkijken dat je geen personeel meer kan vinden. Want waarom zou je als werknemer kosten maken om geld te kunnen verdienen. Dan voor jou 10 anderen.
Dan zit je als werkgever vanzelf weer in de spagaat dat het interessant wordt om iemand toch die extra incentive te geven om langs te komen.
Zeker aangezien werkgevers er een handje van hebben om zich te vestigen op de plaatsen waar de meeste mensen niet wonen. En gemeentes er een handje van hebben om (ook ingegeven door het volk) geen bedrijven te vestigen in woongebieden (is lelijk enzo). Dan hou je altijd een reisafstand.
DeWitteCondor zegt
@audirs3: gezien de status van de huizenmarkt en de gemiddeld genomen gekrompen portemonnee van Jan Modaal is dat een utopie denk ik. Beter zou zijn om de reiskosten af te schaffen en daar een thuiswerkvergoeding tegenover te zetten voor beroepen waarbij dat kan. Scheelt ook weer tijd en milieubelasting.