Wie betaalt $1 miljoen voor deze oude Rolls-Royce?

Auteur: , 17 Reacties

Wat maakt deze 52 jaar oude Rolls-Royce Phantom V Sedanca de Ville zo bijzonder dat hij voor zes negens te koop staat? Wellicht een beroemde vorige eigenaar, of gewoon algehele zeldzaamheid wellicht?

Welnu, de verkopert die dit sjieke gevaarte met zijn aparte targadakje (of is hij gewoon altijd open?) te koop heeft gezet motiveert het als volgt: VERY RARE, SEDANCA DEVILLE, VERY FEW MADE, 1sT IN CLASS, BEST OF SHOW. Daarnaast staan er volgens de advertentie 0 kilometers op de klok, maar of dat klopt….

Voor de verzamelaar is deze Phantom V, waarvan er slechts 7 gemaakt schijnen te zijn, ongetwijfeld een interessant biedobject. Ik zie zelf eigenlijk alleen een hele decadente Britse slee, voorzien van een huiskamerinterieur, veel hout, drank, sigaren, the works. Ongetwijfeld leuk om je als melancholische aristocraat in te laten verschepen, maar er zijn andere manieren om je tijd te vullen.

Dankzij het ontbrekende dakje voor (zeg maar een soort van omgekeerde Landaulet) heb je tijdens een rit het zonnetje op je chauffeurspet branden. Mits er zon is.

Of je gaat op de sloebertoer en koopt een Chinese replica voor 30 kop, dat kan ook natuurlijk.



17 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Heb dit nooit begrepen. De chauffeur zit in de regen terwijl de passagiers een dak boven de kop hebben?
@exotic: Kwestie van duidelijk maken wie de baas is. Onderscheid moet er zijn!



Dikke zever natuurlijk, doe mij er maar eentje met volledig dak, of een cabrio, niet dat halfslachtige gedoe.
@exotic: ik zeg kwestie van targa dakje laten maken.
@exotic:
Mar de chauffeur zit op leer en de baas achterin op stof…
@Hubert: Nou ja, stof… reken maar dat dat heerlijk zachte wol is, van zeldzame schapen ofzo. Persoonlijk heb ik trouwens ook liever stoffen bekleding dan leer. Minder zweterig en glad. Maar goed, smaken verschillen…
@potver7: vroeger lieten oude Engelse families de bestuurders stoel bekleden met paardenhaar omdat het leer anders te snel sleet van de chauffeur.
Ik niet.
Aan mij is het wel besteed, hoor.
Prachtig hout, statige koets, stijlvol leer voor, maar comfortabeler stof achter: Hierin voel ik me een stuk meer ‘king of the road’ dan in een G-klasse AMG Mansory, die met koolstof-paneeltjes het gewicht van een zeecontainer probeert te verlagen, ledjes en bling toevoegt.
Er is trouwens een leuke overeenkomst: Een 6,3 l V8.
Pardon,

Maar voor 1 miljoen US-dollar koop ik totaal andere auto’s, dan dit stuk ouderwetse rommel. Al in 1961 kon je prachtige auto’s kopen, i.p.v. een ‘huiskamer op wielen’…

Als ik in de huiskamer wil zitten, dan doe ik dat thuis wel!
Voor 30.000 euro leuk als trouwauto
Ik heb de centen niet, en mocht ik ze hebben had ik ze er niet voor over.

Toch is het wel een waanzinnig vervoermiddel.
Waar zijn die foto’s gemaakt? Lijkt op Cape Town. Ook stuur aan rechterkant kan daarvoor een indicatie zijn.
@spidermann:
Men heeft, vooral de duurdere snelle wagens heel lang alleen rechtsgestuurd uitgevoerd , soms tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Zoals de Lancia Aurelia Coupe , een volbloed Italiaan, maar vaak rechtsgestuurd.
De idee is dat je ’s nachts rechts gezeten de streep aan de rechterzijde van de weg beter kunt waarnemen .
De auto is geweldig op 1 ding na, dat er geen stukje dak boven de chauffeur zit. Mocht het plotseling gaan regenen word het hele interieur kletsnat, beetje zonde..
” De chauffeur zit in de regen ” – en da’s heel erg logisch als je ziet waar de auto vandaan komt en een afgeleide van is: de paardenkoets.
En daar zat de koetsier op de bok (een uitdrukking die nog steeds wordt gebruikt voor een chauffeur) en die koetsier zat hoog en nat op de bok om het hele span paarden te kunnen controleren en te zien of het wel alemaal goed ging met de edele vier-voeters.
.
Bekijk foto 4 eens goed. En dan met name de voorzijde van het passagierscompartiment. De chauffeur had voor de wat minder droge dagen wel degelijk een dakje…
Grappig om te zien dat er ook een periode was dat leer niet als premium werd gezien, maar meer als handige toepassing voor dakloze auto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).