• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie doet een bod op dit jaren ’90 icoon?

Auteur: machielvdd, gepost 1 juli 2023 om 18:01 – 16 Reacties

De Honda NSX is al ruim 30 jaar oud inmiddels, maar het blijft een imposante wagen.

Niets ten nadele van de ‘nieuwe’ Honda NSX, maar bij het horen naam NSX denk je waarschijnlijk toch meteen aan de eerste generatie. Deze heeft inmiddels een iconische status bereikt. Dat is niet zo gek, want de NSX sloeg destijds in als een bom. Het suffe Honda (oneerbiedig gezegd) kwam eventjes met een baanbrekende supercar op de proppen.

Om het gewicht laag te houden werd er veelvuldig gebruik gemaakt van aluminium, wat redelijk revolutionair was. Met de straaljager-achtige cockpit was (en is) het ook een spectaculaire auto om te zien. De Honda NSX is wat je krijgt als je een stelletje perfectionistische Japanse ingenieurs de opdracht geeft om een supercar te ontwerpen.

De motor is een relatief bescheiden 3,0 liter V6, maar wel een 3,0 liter V6 met VTEC. Vanaf 4.800 toeren kick de VTEC in en wordt het beest ontwaakt. Bij lage toeren is het een auto met een relatief rustig karakter. Dat was ook het hele idee van de Honda NSX: supercarbeleving gecombineerd met dagelijkse bruikbaarheid (én betouwbaarheid).

Honda NSX veiling Collecting Cars
Honda NSX veiling Collecting Cars
Honda NSX veiling Collecting Cars
Honda NSX veiling Collecting Cars

Met zo’n 273 pk is de NSX naar hedendaagse begrippen natuurlijk niet zo krachtig, maar het gaat om het totaalpakket. En dat is dik in orde. Het is niet voor niets dat de NSX alom geprezen wordt, ook door mensen als Gordon Murray. En die heeft er wel kijk op.

We moeten ook de naam Ayrton Senna nog even noemen, want dat is verplicht als je de Honda NSX schrijft. Het is niet zo dat hij van A tot Z betrokken is geweest bij de ontwikkeling, maar toch heeft hij wel invloed gehad. Naar aanleiding van zijn input is de NSX namelijk een stuk stijver gemaakt.

Honda NSX veiling Collecting Cars
Honda NSX veiling Collecting Cars

De NSX die je op de foto’s ziet is uitgevoerd is de meest iconische kleur: Formula Red. Dit exemplaar heeft 71.825 km op de teller en is al 31 jaar (!) in handen van de huidige eigenaar. Je zou denken dat hij de eerste eigenaar is, maar nee, hij heeft de auto tweedehands gekocht toen deze nog geen jaar oud was.

De auto staat in Spanje en wordt momenteel geveild bij onze vrienden van Collecting Cars. Op het moment van schrijven is het hoogste bod €42.500, maar de veiling loopt nog tot en met 19.48 morgenavond.

Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!

Ook interessant!

  • Dit hoopje Honda NSX wordt (hopelijk) fabrieksnieuw
  • Krijgt de geflopte Honda NSX tóch weer een opvolger?
  • Zo maak je een Acura NSX wél lekker praktisch
  • Max Verstappen krijgt NSX cadeau van Honda

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, nsx, occasion, veiling

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Sprint in Oostenrijk 2023
Volgend bericht: Aston Martin sedans door de jaren heen: lijstjesvoer! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bietje zegt

    1 juli 2023 om 18:05

    Rode auto tegen een rood/oranje achtergrond, zou niet mijn keuze zijn voor een advertentie-foto 😄

    Deze auto blijft wel een eye-catcher 👍🏻

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    1 juli 2023 om 18:27

    Als overtuigd altruist gun iemand anders deze oto 😇

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 juli 2023 om 19:27

      Auto

      Login om te reageren
      • henk123456 zegt

        1 juli 2023 om 20:57

        Sssst dat is zijn grapje! Net zoals die ene knakker jaren geleden die achter elke zin twee puntjes zette .. Later zullen we Kniesoor herinneren om zijn consequente gebruik van het woord ‘oto’ in plaats van ‘auto’. Wat een waanzinnige legacy.

        Login om te reageren
        • tortuga zegt

          2 juli 2023 om 08:45

          Ik mis Lincoln nu 😕

          Login om te reageren
          • Richmond zegt

            2 juli 2023 om 11:39

            Die was leuker

            Login om te reageren
    • maotje zegt

      2 juli 2023 om 20:25

      Auto

      Login om te reageren
  3. tmenges zegt

    1 juli 2023 om 18:55

    Dit blijven wel machtig mooie machines hoor!!

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    1 juli 2023 om 18:56

    Oh man dit is mijn favo auto aller tijden. Huis te koop zetten en kopen?

    Login om te reageren
  5. Estate_of_mind zegt

    1 juli 2023 om 20:11

    Prachtig, maar ik zou wel meteen iets aan de stance/wheelgap doen.

    Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    1 juli 2023 om 20:24

    Zou hem graag willen overnemen. Maar ja, de inflatie hè…? 🫣

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    1 juli 2023 om 20:31

    Het is een iconische auto. Maar mij heeft ie nooit echt aangesproken. Iets te steriel en iets te veel design details die je ook in een Civic of Accord van die tijd tegen kwam.

    Login om te reageren
  8. maxidyne zegt

    1 juli 2023 om 20:50

    Blijf het zijaanzicht niet mooi vinden met die zware overhang achter. Verder natuurlijk een iconische wagen. Vooral het filmpje met Ayrton Senna die de wagen de sporen geeft op Suzuka. Met instappers en sportsokken 😄

    Login om te reageren
  9. Roskampies zegt

    1 juli 2023 om 21:40

    Super auto. Icoon. Alleen die velgen altijd iets te iel gevonden. Als ik het geld had ….

    Login om te reageren
  10. tortuga zegt

    2 juli 2023 om 08:47

    Ja heel graag! Alleen de portemonnee wilt niet mee

    Login om te reageren
  11. pa045 zegt

    2 juli 2023 om 10:46

    In de jaren 90 was Honda alles behalve saai. De jeugd reed heel graag in een Civic, CRX of Prelude. Waren gewoon mooie auto’s met super techniek. Toen kwamen ze ook nog met de Typ-R op diverse modellen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North