Ja, dit ding gaat serieus verkocht worden in Europa. Althans, dat wil HiPhi gaan proberen.
Er is een groep mensen die het weinig boeit wat voor logo hun auto heeft, als de prijs maar goed is. In de hogere segmenten wordt het een heel ander verhaal. Daarbij is het doorgaans wél heel belangrijk wat voor logo er op een auto zit. Je gaat natuurlijk geen auto van een onbekend Chinees merk kopen als je voor dat geld ook een Mercedes of een Porsche kunt kopen, of wel?
Toch denkt het Chinese merk HiPhi daar anders over. Deze start-up presenteerde onlangs een tweetal EV’s (de X en de Z), met een tamelijk opvallend design. In het geval van de HiPhi Z is dat zelfs een grof understatement. We hebben het sterke vermoeden dat er geen mensen aan te pas zijn gekomen bij het designproces.
Volgens de makers is de HiPhi Z de auto van 20 jaar in de toekomst. Als ze dit over 20 jaar teruglezen lachen ze zich natuurlijk krom, maar voor nu is de HiPhi Z in ieder geval futuristisch. Naast een bizar exterieurdesign is er ook een dashboard met alleen een heel groot scherm. Want dat is natuurlijk ook nog steeds heel futuristisch.
Naast de HiPhi Z – wat een GT moet voorstellen – is er ook de HiPhi X. Dit is een cross-over, die iets meer op een normale auto lijkt. Alsnog is dit een bijzondere auto, met een uniek en tevens omslachtige deurconstructie. Deze geeft toegang tot de achterbank én een eventuele derde zitrij.
Aan de specificaties ligt het niet. De HiPhi Z beschikt over 655 pk en heeft een WLTP-range van 555 km. In de HiPhi X is het ook niet behelpen, met 590 pk. De actieradius van dit model komt uit op 460 km.
Dat deze auto’s er zijn is geen nieuws, wat wel nieuws is: de prijzen. De beide HiPhi’s komen namelijk naar Europa en we weten nu wat ze bij onze oosterburen moeten kosten. Een ding is alvast duidelijk: HiPhi profileert zich niet als budgetmerk.
De HiPhi Z is de goedkoopste van de twee, met een vanafprijs van €105.000. Best veel geld voor een instapper. Voor dat bedrag krijg je de vijfzitter, maar er is ook een versie met een stoel minder. Die kost €107.000, want die is luxer.
Voor de HiPhi X moet je nog iets dieper in de buidel tasten. Die kost €109.000. Dan heb je de versie met derde zitrij. Wil je liever vier luxe zitplaatsen? Dan betaal je maar liefst €123.000. En dat zijn dus de Duitse prijzen. Mocht HiPhi naar Nederland komen, dan zou je nóg meer betalen.
Met deze prijzen gaat HiPhi dus doodleuk concurreren met auto’s als de Mercedes EQS en de Porsche Taycan. Oftewel, het beste wat Duitsland te bieden heeft qua elektrische auto’s. We moeten het ze nageven: ze hebben wel lef, die Chinezen.
banderas zegt
Ach, als er BMW op had gestaan vonden we het ineens een coole bak..
rollingstoned zegt
Welnee, van de nieuwe designtaal van BMW krijg je ook spontaan oogaids.
potjak zegt
Sure, gezien het feit dat de i8 al 10 jaar op de markt is en dit ding er een heel slap aftreksel van is denk ik niet dat “we” het mooi zullen vinden.
ggj1987 zegt
Die Z ziet eruit alsof hij zo uit Cyberpunk 2077 komt. Ik vind hem eigenlijk wel gaaf :)
Robert zegt
Misschien is dat juist wel het probleem. Dit is een auto die zich qua functionaliteit en prijsklasse richt op de hogere zakelijke markt. Uitgezonderd enkele bedrijfstakken misschien, maar de meerderheid bedien je het best met een wat ingetogen ontwerp.
reetschild zegt
ik vind het grappig dat heel veel auto’s inspiratie lijken te halen uit Cyberpunk.
https://share.getcloudapp.com/jkuRZXrx kijk dit nou
moveyourmind zegt
Als dit de auto van 20 jaar in de toekomst is dan is het te hopen dat 20 jaar in de toekomst de parkeervakken anderhalf keer zo breed zijn en de afonds parkeergarages ook een flink stuk hoger zijn.
Anders is die deurconstructie is echt the worst of both worlds.
cdlop01 zegt
Voor een Tesla wordt toch ook een ton of meer betaald, sorry uitsluitend lease uiteraard. Waarom dan niet voor deze geweldig futuristische Chinese EV’S. Ziet er super uit. Chinezen hebben begrepen dat een EV futuristisch modern design vraagt, ipv zoutloze Vag en Stellantis ontwerpen.
mashell zegt
Je klaagt om het klagen. Er zijn vrij veel mensen die een VW ID.3 te futuristisch vinden.
cdlop01 zegt
Zet hier zo’n ETron, lachwekkend suf model, over goedkope afwerking zullen we het maar niet hebben. De Chinezen halen Vag en Stellantis links en rechts in.
mashell zegt
Je maakt het persoonlijk? Dan heb je al verloren.
Ik heb niks tegen futuristisch design, dit is een knappe wagen. De ID.3 maakt de Golf oud en de S-klasse is een bejaarde naast een EQS. De Chinezen gaan hard maar lijken allemaal ADAS, infotainment software en snelladen nog niet te snappen.
jeroenm83 zegt
Als dit de toekomst is kunnen we beter haast maken met naar de knoppen gaan. Die ton geef ik wel uit aan een R8. En bier.
mp014 zegt
Die Z lijkt wel op een uitgetrokken i-pace van Jag
Ik vind een ton toch wel veel voor een Chinees, ik weet niet of ik dat er aan zou kunnen uitgeven. Denk dat ik dan eerder ff door spaarde voor etron GT of de 2e hands markt op ging.
rikus zegt
Mister N. O’body
lekkerlinksrijden zegt
Kia ev6 iemand?
z3cabby zegt
Dat was ook wat er in mij opkwam.
mashell zegt
Als je een AI vraagt om een Kia EV6 maar dan met een BMW i8 design dan krijg dit.
schreute01 zegt
Ik voorspel dat er over 5 jaar nog maar één merk is dat dodelijk saaie auto’s ontwerpt. Het begint met een V en eindigt met een W. Meer zeg ik niet.
Autokenner zegt
Nog niet gratis dat ik in Chinese namaak ga rijden
ggj1987 zegt
Waar is dit van nagemaakt dan (qua ontwerp)?
mashell zegt
Allemaal leuk en aardig dat design maar hoe kunt het infotainment systeem? Is dat een beetje Hifi?
Polo Fun zegt
LEGO van Mattel.
DeWitteCondor zegt
Ach, men rijdt ook in een Hyundai Ioniq6, zogenaamd voor het milieu, dus waarom ook niet. Qua lelijkheidsfactor ontloopt het elkaar allemaal weinig. Nederlanders krijg je over het algemeen over al in als de financiële incentive maar groot genoeg is.
Motomoto zegt
Ik wacht wel op hun volgende model: de Phoera
auto62 zegt
Ik ga wel in een regenton
marcomanta zegt
Nu weer HiPhi, er is ook al een Xpeng, whats next.