• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie heeft er dik een ton over voor deze Chinese EV?

Auteur: machielvdd, gepost 19 juni 2023 om 18:59 – 26 Reacties

Ja, dit ding gaat serieus verkocht worden in Europa. Althans, dat wil HiPhi gaan proberen.

Er is een groep mensen die het weinig boeit wat voor logo hun auto heeft, als de prijs maar goed is. In de hogere segmenten wordt het een heel ander verhaal. Daarbij is het doorgaans wél heel belangrijk wat voor logo er op een auto zit. Je gaat natuurlijk geen auto van een onbekend Chinees merk kopen als je voor dat geld ook een Mercedes of een Porsche kunt kopen, of wel?

Toch denkt het Chinese merk HiPhi daar anders over. Deze start-up presenteerde onlangs een tweetal EV’s (de X en de Z), met een tamelijk opvallend design. In het geval van de HiPhi Z is dat zelfs een grof understatement. We hebben het sterke vermoeden dat er geen mensen aan te pas zijn gekomen bij het designproces.

Volgens de makers is de HiPhi Z de auto van 20 jaar in de toekomst. Als ze dit over 20 jaar teruglezen lachen ze zich natuurlijk krom, maar voor nu is de HiPhi Z in ieder geval futuristisch. Naast een bizar exterieurdesign is er ook een dashboard met alleen een heel groot scherm. Want dat is natuurlijk ook nog steeds heel futuristisch.

Naast de HiPhi Z – wat een GT moet voorstellen – is er ook de HiPhi X. Dit is een cross-over, die iets meer op een normale auto lijkt. Alsnog is dit een bijzondere auto, met een uniek en tevens omslachtige deurconstructie. Deze geeft toegang tot de achterbank én een eventuele derde zitrij.

Aan de specificaties ligt het niet. De HiPhi Z beschikt over 655 pk en heeft een WLTP-range van 555 km. In de HiPhi X is het ook niet behelpen, met 590 pk. De actieradius van dit model komt uit op 460 km.

Dat deze auto’s er zijn is geen nieuws, wat wel nieuws is: de prijzen. De beide HiPhi’s komen namelijk naar Europa en we weten nu wat ze bij onze oosterburen moeten kosten. Een ding is alvast duidelijk: HiPhi profileert zich niet als budgetmerk.

De HiPhi Z is de goedkoopste van de twee, met een vanafprijs van €105.000. Best veel geld voor een instapper. Voor dat bedrag krijg je de vijfzitter, maar er is ook een versie met een stoel minder. Die kost €107.000, want die is luxer.

Voor de HiPhi X moet je nog iets dieper in de buidel tasten. Die kost €109.000. Dan heb je de versie met derde zitrij. Wil je liever vier luxe zitplaatsen? Dan betaal je maar liefst €123.000. En dat zijn dus de Duitse prijzen. Mocht HiPhi naar Nederland komen, dan zou je nóg meer betalen.

Met deze prijzen gaat HiPhi dus doodleuk concurreren met auto’s als de Mercedes EQS en de Porsche Taycan. Oftewel, het beste wat Duitsland te bieden heeft qua elektrische auto’s. We moeten het ze nageven: ze hebben wel lef, die Chinezen.

Ook interessant!

  • Ultiem kamperen met deze Porsche én Mercedes
    Ultiem kamperen met deze Porsche én Mercedes
  • Porsche Macan EV jaar uitgesteld
  • Nieuwe Porsche PTS-kleuren zijn van Ferrari, Mercedes en meer!
    Nieuwe Porsche PTS-kleuren zijn van Ferrari, Mercedes en meer!
  • BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
    BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hiphi

Vorig bericht: « Helaas: Aston Martin gaat nooit meer sedans bouwen
Volgend bericht: Nieuwe F1 tv-serie in de maak (met vrouw in de hoofdrol) »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    19 juni 2023 om 19:34

    Ach, als er BMW op had gestaan vonden we het ineens een coole bak..

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      19 juni 2023 om 21:25

      Welnee, van de nieuwe designtaal van BMW krijg je ook spontaan oogaids.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      20 juni 2023 om 11:02

      Sure, gezien het feit dat de i8 al 10 jaar op de markt is en dit ding er een heel slap aftreksel van is denk ik niet dat “we” het mooi zullen vinden.

      Login om te reageren
  2. ggj1987 zegt

    19 juni 2023 om 19:44

    Die Z ziet eruit alsof hij zo uit Cyberpunk 2077 komt. Ik vind hem eigenlijk wel gaaf :)

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      20 juni 2023 om 07:50

      Misschien is dat juist wel het probleem. Dit is een auto die zich qua functionaliteit en prijsklasse richt op de hogere zakelijke markt. Uitgezonderd enkele bedrijfstakken misschien, maar de meerderheid bedien je het best met een wat ingetogen ontwerp.

      Login om te reageren
    • reetschild zegt

      23 juni 2023 om 14:53

      ik vind het grappig dat heel veel auto’s inspiratie lijken te halen uit Cyberpunk.
      https://share.getcloudapp.com/jkuRZXrx kijk dit nou

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    19 juni 2023 om 19:59

    Als dit de auto van 20 jaar in de toekomst is dan is het te hopen dat 20 jaar in de toekomst de parkeervakken anderhalf keer zo breed zijn en de afonds parkeergarages ook een flink stuk hoger zijn.

    Anders is die deurconstructie is echt the worst of both worlds.

    Login om te reageren
  4. cdlop01 zegt

    19 juni 2023 om 19:59

    Voor een Tesla wordt toch ook een ton of meer betaald, sorry uitsluitend lease uiteraard. Waarom dan niet voor deze geweldig futuristische Chinese EV’S. Ziet er super uit. Chinezen hebben begrepen dat een EV futuristisch modern design vraagt, ipv zoutloze Vag en Stellantis ontwerpen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juni 2023 om 05:48

      Je klaagt om het klagen. Er zijn vrij veel mensen die een VW ID.3 te futuristisch vinden.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        20 juni 2023 om 07:58

        Zet hier zo’n ETron, lachwekkend suf model, over goedkope afwerking zullen we het maar niet hebben. De Chinezen halen Vag en Stellantis links en rechts in.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 juni 2023 om 09:44

          Je maakt het persoonlijk? Dan heb je al verloren.
          Ik heb niks tegen futuristisch design, dit is een knappe wagen. De ID.3 maakt de Golf oud en de S-klasse is een bejaarde naast een EQS. De Chinezen gaan hard maar lijken allemaal ADAS, infotainment software en snelladen nog niet te snappen.

          Login om te reageren
  5. jeroenm83 zegt

    19 juni 2023 om 20:14

    Als dit de toekomst is kunnen we beter haast maken met naar de knoppen gaan. Die ton geef ik wel uit aan een R8. En bier.

    Login om te reageren
  6. mp014 zegt

    19 juni 2023 om 20:22

    Die Z lijkt wel op een uitgetrokken i-pace van Jag
    Ik vind een ton toch wel veel voor een Chinees, ik weet niet of ik dat er aan zou kunnen uitgeven. Denk dat ik dan eerder ff door spaarde voor etron GT of de 2e hands markt op ging.

    Login om te reageren
  7. rikus zegt

    19 juni 2023 om 20:30

    Mister N. O’body

    Login om te reageren
  8. lekkerlinksrijden zegt

    19 juni 2023 om 20:54

    Kia ev6 iemand?

    Login om te reageren
    • z3cabby zegt

      19 juni 2023 om 23:10

      Dat was ook wat er in mij opkwam.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juni 2023 om 05:49

      Als je een AI vraagt om een Kia EV6 maar dan met een BMW i8 design dan krijg dit.

      Login om te reageren
  9. schreute01 zegt

    19 juni 2023 om 21:17

    Ik voorspel dat er over 5 jaar nog maar één merk is dat dodelijk saaie auto’s ontwerpt. Het begint met een V en eindigt met een W. Meer zeg ik niet.

    Login om te reageren
  10. Autokenner zegt

    19 juni 2023 om 23:53

    Nog niet gratis dat ik in Chinese namaak ga rijden

    Login om te reageren
    • ggj1987 zegt

      20 juni 2023 om 01:01

      Waar is dit van nagemaakt dan (qua ontwerp)?

      Login om te reageren
  11. mashell zegt

    20 juni 2023 om 05:52

    Allemaal leuk en aardig dat design maar hoe kunt het infotainment systeem? Is dat een beetje Hifi?

    Login om te reageren
  12. Exit Luminar zegt

    20 juni 2023 om 08:22

    LEGO van Mattel.

    Login om te reageren
  13. DeWitteCondor zegt

    20 juni 2023 om 10:22

    Ach, men rijdt ook in een Hyundai Ioniq6, zogenaamd voor het milieu, dus waarom ook niet. Qua lelijkheidsfactor ontloopt het elkaar allemaal weinig. Nederlanders krijg je over het algemeen over al in als de financiële incentive maar groot genoeg is.

    Login om te reageren
  14. Motomoto zegt

    20 juni 2023 om 10:27

    Ik wacht wel op hun volgende model: de Phoera

    Login om te reageren
  15. auto62 zegt

    20 juni 2023 om 20:22

    Ik ga wel in een regenton

    Login om te reageren
  16. MarcoM zegt

    20 juni 2023 om 23:10

    Nu weer HiPhi, er is ook al een Xpeng, whats next.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North