Hint: de donorauto is nooit als cabrio geleverd.
Het is duidelijk dat de auto die je hier ziet een grondige make-over heeft gekregen. Desondanks zijn de proporties van het basismodel nog vrij duidelijk te herkennen, zeker van de zijkant. Ook de kenmerkende uitlaten zijn intact gebleven. Mocht je bij de headerfoto het antwoord nog schuldig moeten blijven, dan wordt het bij het zien van de zijkant al snel duidelijk: dit was ooit een Dodge Viper.
Een iets lastiger vraag is: wat voor auto is het nu geworden? Die vraag zullen maar meteen beantwoorden. We hebben hier te maken met een VLF Force 1 uit 2017. Dit zegt je wellicht weinig, maar er waren wel grote namen aan dit project verbonden. VLF is namelijk opgericht door ex-General Motors CEO Bob Lutz en Henrik Fisker was verantwoordelijk voor het design.
Het design is ook de voornaamste attractie van de VLF Force 1. De hand van Fisker is duidelijk te herkennen in het ontwerp, maar we hebben wel eens fraaiere creaties van hem gezien. Daar komt bij dat de vijfde generatie Viper in de basis al een heel geslaagd model was en er dus helemaal geen noodzaak was om terug naar de tekentafel te gaan.
De 8,4 liter V10 is evenmin ongemoeid gelaten. VLF heeft het vermogen namelijk opgeschroefd van 650 pk naar 755 pk. De Force 1 is daarom in staat een topsnelheid van 355 km/u te bereiken. Een sprint van 0 tot 100 km/u is in 3,0 seconden achter de rug.
Het origineel was al geen succes en het zal niemand verbazen dat de VLF Force 1 evenmin een succes was. Het plan was om de auto in een oplage van 50 stuks te bouwen, maar naar verluidt zijn het er niet meer dan vijf geworden.
Dit specifieke exemplaar is nog eens extra speciaal. Ten eerste omdat het de enige VLF Force 1 Roadster is en ten tweede omdat Dodge zelf nooit een cabrioversie van de vijfde generatie heeft gebouwd. Als we zeggen ‘uniek’ bedoelen we deze keer dus ook echt uniek.
Dat is waarschijnlijk ook meteen de reden dat er geen meter mee gereden is. Bij wijze van spreken dan: de kilometerteller staat op 247 kilometer. Het spreekt voor zich dat de enige echte VLF Force 1 Roadster geen koopje is. De auto staat op Dupont Registry te koop voor $349.900, oftewel €289.180. Dat is grofweg de Amerikaanse prijs van een standaard Viper maal drie. Die is alleen wel een stuk minder zeldzaam en met het dak dicht kun je de V10 minder goed horen.
Dutchdriftking zegt
Ik dacht een Dodge Challenger, dus ik zat in iedergeval bij het juiste merk. Overigens is de Viper wél als cabriolet geleverd. Alleen niet deze generatie.
machielvdd zegt
Uiteraard, daarom noem ik ook specifiek de vijfde generatie in de tekst ;)
JamesBond007 zegt
Voor dat geld kun je toch een stuk eenvoudiger (zie: stuk goedkoper) een reguliere Viper omkatten tot cabrio. Wat een geld, wat een gedrocht.
sntial zegt
GeEf MiJ MaAr De FeRrAri Op De AcHtErGrOnD
leefvrij zegt
Welke van de drie? Grijs, blauw of rood? Die rode vind ik ook wel wat. Of die Corvette.
C220AMG zegt
jullie mogen die Ferrari’s hebben, neem ik de Z8 of C1. De C1 dan wel het liefst lekker zwart of nacht-blauw, lekker sinister.
rikv99 zegt
@sntial: Over de achtergrond gesproken. Die G-klasse mag er ook wezen!
alcantara zegt
Ik dacht Viper aan de zijdeur en spiegel te zien, maar die is ooit al cabrio geleverd dus ik dacht zo van nou dat zal hem wel niet zijn he………dus ik zo naar beneden scrollen en lezen. Blijkt het dus tóch wel gewoon een Viper te zijn :D
Whooooooowwww dikke win!!!!!! Wat heb ik gewonnne nu?>
kniesoor zegt
@alcantara: Ze geven tegenwoordig 1-op-1 sessies met @jaapiyo weg, geloof ik. So be careful what you wish for . . . 😆
C220AMG zegt
ik mis toch wel de raad-plaatjes van een jaar of 10 jaar geleden op de vrijdag middag, en ook caption-donderdag overigens…. (Of was het andersom met de dagen???)
jack_abarth zegt
@C220AMG:
Caption contest was inderdaad op donderdag, geweldig was dat zeg!!
racerx zegt
Of WoDaSpoDa van @appeltje, dat was echt tof: leuke spots met achtergrond info bij elke auto. Een beetje wat @willeme nu doet bij maar dan met zijn eigen spots.
Rob zegt
@C220AMG;
Ja, dat was erg leuk. Echter werden de raadplaatjes op een gegeven moment wel erg pittig en de reageerders steeds sneller… ;-)
jack_abarth zegt
@Rob:
Daarom vond ik de Caption Contest zo goed. Super droge humor heb ik daar voorbij zien komen, prachtig was dat.
faalhaas zegt
Ik denk een Dacia Sandero
bernoulli zegt
Zo gaaf als een Spada Codatronca gaat het niet worden
btracing zegt
Waarom met Autostyle lettertjes achterop dan F1 V10 plaatsen. Snap ik echt niet. Doe dat dan ook lekker custom 3D geprint design ofzo. Dit doet meteen af aan de kont van die wagen.
shicomm zegt
Op zich is het als geheel best fraai , ik heb altijd al een zwak gehad voor de viper.. vooral om die V10 sound ;)
De neus is het meest geslaagde hier , vanaf daar lijkt het een beetje haastwerk.
Opzij is ie best strak maar zijn er wat kunstgrepen gedaam om de verhoudingen niet alteveel te laten afwijken van de donor ?
De kont is best netjes maar de lichten verknallen het een beetje voor me, die hadden best groot mogen blijven.
Bijzondere machine !
cossiekiller zegt
Het is net een Viper die een Fisker opgegeten heeft.
The Stig NL zegt
Als ik het zonder beschrijving -en zijkant-foto’s had moeten doen had ik gezegd: het één of andere Fisker concept car die nooit aan het publiek is voorgesteld. Serieus. Ik dacht echt dat het een Fisker was.