• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie ontwikkelde de sjoemelsoftware voor Volkswagen?

Auteur: RubenPriest, gepost 31 augustus 2018 om 09:29 – 45 Reacties

Volkswagen


Een uitvinding uit eigen huis of met hulp van een derde partij?

Het is vooral de Volkswagen Groep die het moet ontgelden. Terecht, maar zijn ze ook de enige schuldigen? Nee, stelt het Duitse WirtschaftsWoche. Volgens het magazine heeft Volkswagen de sjoemelsoftware om beter uit tests te komen niet zelf ontwikkeld, maar is dit door toedoen van technologiebedrijf Bosch.

Het is niet de eerste keer dat het Duitse bedrijf in verband wordt gesteld met sjoemelen. Vorig jaar kwam Bosch ter sprake met de sjoemelpraktijken van Daimler. Daarnaast is Bosch vaker genoemd in een mogelijke betrokkenheid met het dieselschandaal van Volkswagen. Uit interne mails blijkt dat Bosch actief heeft geholpen om de gemanipuleerde software uit handen van de autoriteiten te houden. Medewerkers van Bosch hebben de software zelf geprogrammeerd. In het e-mailverkeer komt naar voren dat Volkswagen en Bosch het hadden over de software en hoe concurrentie er niet achter mocht komen dat ze deze sjoemelsoftware gebruikten.

Verder komt in de e-mails naar voren dat een Bosche-medewerker zich niet goed voelde bij het frauderen. In een mail uit maart 2007 spreekt de dame haar zorgen uit over de kwestie. Dat de partijen spraken over het gesjoemel via e-mail was alles behalve slim. Het verkeer is immers tamelijk eenvoudig te onderscheppen en dit kan eventueel bijdragen als bewijsmateriaal in toekomstige rechtszaken.

Ook interessant!

  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

bosch, Diesel, fraude, tdi, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Politie haalt wel heel bijzondere Peugeot 205 van de weg
Volgend bericht: Kijktip: de beste documentaire ooit check je op Netflix »

Lees Interacties

Reacties

  1. duckmefaddy zegt

    31 augustus 2018 om 09:41

    Mevrouw was de enige die opslag verdiende

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      31 augustus 2018 om 09:50

      @duckmefaddy: of juist niet.
      Om dat per mail te doen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 augustus 2018 om 10:14

        @hplh: als jij een probleem aan de kaak stelt is dat schriftelijk doen toch juist de beste manier?

        Login om te reageren
        • gove zegt

          31 augustus 2018 om 10:19

          @mashell: snitches get stitches

          Login om te reageren
        • unknown234 zegt

          31 augustus 2018 om 12:40

          @mashell: Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Hangt er van af of jij jezelf schuldig hebt gemaakt en daarvoor wel/niet bereid bent verantwoordelijkheden te nemen.

          Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    31 augustus 2018 om 09:48

    Handig ook, alles per mail behandelen. En die mails bewaren….
    het is natuurlijk alleen de vraag in hoeverre Bosch ook schuldig is. Ze zijn in principe niet verantwoordelijk voor het eindproduct. Maar het actief meewerken, en vernietigen van bewijs is natuurlijk sowieso kwalijk.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 augustus 2018 om 10:00

      @trustmeiamanengineer: Bosch is dan niet verantwoordelijk, maar in NL zou dit medeplegen of anders medeplichtigheid zijn. Ook strafbaar dus.

      Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        31 augustus 2018 om 10:10

        @berlinetta: ik meen in een artikel gelezen te hebben dat Bosch de software enkel voor gebruik in interne tests heeft geleverd. Zij beweerden toen dat zij niet aansprakelijk waren voor de gebruik op alle voertuigen door vag. Of dit enkel een excuus is, en of dit eventueel bewezen kan worden is een ander verhaal. Maar als dat blijkt waar te zijn is Bosch niet verantwoordelijk.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          31 augustus 2018 om 10:32

          @acizane80: De vraag is in hoeverre dat stand houdt. Ik weet natuurlijk niet de exacte details, maar Bosch heeft software ontwikkeld die testresultaten kan manipuleren en die software vervolgens geleverd aan VAG. Wellicht dat er dan aan de zijde van Bosch geen opzet in het spel is (of niet bewezen kan worden), maar wellicht dat voorwaardelijk opzet (het aanvaarden van de aanmerkelijke kans op illegaal gebruik van de software) of bewuste roekeloosheid wel kan worden bewezen. Althans, zo is het in NL geregeld. Weet niet hoe het in andere landen gaat.

          Login om te reageren
        • mark997gt3 zegt

          31 augustus 2018 om 11:09

          @acizane80: idd was voor intern gebruik. Maar als er vervolgens miljoenen van dat soort pakketjes besteld worden………. dan kan je zelf ook wel bedenken dat die pakketjes dus gewoon op elke VW zit die verkocht wordt……

          Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          31 augustus 2018 om 11:47

          @acizane80: klopt, zo zit het. Allemaal te zien in de docu Dirty Money overigens

          Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      31 augustus 2018 om 10:39

      @trustmeiamanengineer: VAG stelt hun eisenpakket op en BOSCH moet gewoon leveren wat gevraagd wordt.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        31 augustus 2018 om 10:47

        @towi1989: Ik dacht dat zulk soort praktijken in Duitsland al een jaar of 70 niet meer gelden…

        Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        31 augustus 2018 om 11:31

        @towi1989: Een cursusje bedrijfsrecht zou je goed doen, wat het werkt niet zoals jij omschrijft.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        31 augustus 2018 om 13:24

        @towi1989: Bosch moet helemaal niks wat VAG zegt. Bosch moet zich alleen aan de wet houden, net als VAG.

        Login om te reageren
  3. Kvgorp zegt

    31 augustus 2018 om 10:20

    En toch staat er Volkswagen op die auto’s en geen Bosch. Allemaal leuk en aardig dat vingertje wijzen maar Volkswagen is opdrachtgever en Bosch opdrachtnemer. Natuurlijk zitten er hele slimme jongens bij Bosch die van alles kunnen verzinnen maar het is Volkswagen geweest die de keuze heeft gemaakt om dit in hun auto’s toe te passen.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      31 augustus 2018 om 19:20

      @kvgorp: ja, en Bosch neemt de opdracht aan om iets buitenwettelijks te doen. Dus Bosch is net zo goed fout.

      Als VAG Bosch vraagt om je schoonmoeder te vermoorden en ze doen dat, zijn zij ook fout.

      Dus zo plat als jij het stelt is het niet.

      Login om te reageren
  4. Erik zegt

    31 augustus 2018 om 10:36

    Toch wel bijzonder, Bosch zit in meerdere producten dan alleen VAG. En alleen VAG sjoemelt. Dan ligt de schuld imo niet bij Bosch maar bij VAG die de software van Bosch verder ontwikkelt heeft tot sjoemelsoftware.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 augustus 2018 om 11:19

      @erik2907: het is natuurlijk Bosch die de Bosch SW ontwikkelt voor VW. Het is VW die specificeert wat ze willen hebben. Bosch kan melden “hé dat is illegaal” maar heel veel meer ook niet. Het wordt anders als VW tegen Bosch vertelt dat ze dit zo op de markt gaan brengen, dna heeft Bosch de plicht de autoriteiten in te lichten.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        31 augustus 2018 om 19:28

        @mashell: en jij gelooft dat VW Bosch heeft ingelicht?

        Login om te reageren
    • henk_he zegt

      31 augustus 2018 om 12:06

      @erik2907: niet alleen VAG heeft gesjoemeld. Ze waren de eerste die gepakt werden. Als nu blijkt dat Bosch de grote gemene deler is, dan hangt ze wel wat boven ’t hoofd.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        31 augustus 2018 om 19:29

        @henk_he: Bosch levert de basis, de specifieke aanpassingen doen de automerken zelf.

        Login om te reageren
  5. towi1989 zegt

    31 augustus 2018 om 10:38

    Ach, VAG oefent zoveel druk uit op hun leveranciers dat die uiteindelijk helemaal niets meer te zeggen hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 augustus 2018 om 13:19

      @towi1989: dat valt wel mee. In mijn ervaring voor 4 verschillende leveranciers aan VAG merkt ik dat die druk er veel meer financieel is (maak het goedkoper!) dan technisch inhoudelijk.

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        31 augustus 2018 om 14:25

        @mashell: precies. En wanneer VAG eist dat de prijs ongezond laag wordt dan ga je als leverancier beknibbelen op de kwaliteit. Want je moet zelf ook nog iets meer verdienen dan droog brood, of niet?

        Login om te reageren
        • towi1989 zegt

          31 augustus 2018 om 15:23

          @jeroenwz: Ik heb zelf ook voor een T1 leverancier voor VW gewerkt, en geld besparen staat daar op nr 1 prio. Als jij bij nominatie het VW lastenheft hebt getekend dan moet je gewoon ontwikkelen volgens spec, ook al betekend dat de ondergang voor je bedrijf.

          Login om te reageren
          • stuko zegt

            31 augustus 2018 om 19:23

            @towi1989: lijkt me logisch als je een overeenkomst hebt getekend.

            We leven in een grote mensenwereld. Niet in de “sorry, ik heb het verkeerd uitgerekend en ik moet toch meer geld hebben anders ga ik failliet- wereld”

            Login om te reageren
            • jeroenwz zegt

              2 september 2018 om 13:06

              @stuko: was het maar zo simpel. Wat VAG doet is heel veel bij je bestellen tegen prijs X. Daarbij nemen ze zoveel van je af dat ze je belangrijkste afnemer/klant worden. Vervolgens zeggen ze tegen je “we willen er nog 500.000, maar dan wel voor 30% minder dan we tot nu toe hebben betaald.” Dat is een heel andere grote mensen wereld…

              Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    31 augustus 2018 om 10:38

    Ik denk VW de schuld deels aan Bosch gaat proberen toe te schuiven. Het doet mij een beetje denken aan de bromfietsenhandelaren die opgeboorde setjes verkochten aan 16-jarigen en uitlegden hoe je die op je brommer moet monteren maar het niet zelf deden. Bosch had kunnen weten dat VW hiermee zou gaan sjoemelen.

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      31 augustus 2018 om 13:14

      @pomoek: dat denk ik ook. Zij hebben die software misschien niet gemaakt, maar zij hebben ze wel in de productie auto’s gelegd.

      En misschien is dit een beetje kinderachtig:

      is het ontwikkelen van zulk software verboden? volgens mij niet. Is het gebruiken van zulke systemen in productie auto’s verboden? Ja.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        31 augustus 2018 om 13:22

        @bmwe46m3balling: Het ontwikkelen van zulke software is volgens mij ook niet verboden, maar deze software aan derden verstrekken waarvan je weet (of althans behoort te weten) dat deze hiermee testresultaten willen manipuleren wel.

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          31 augustus 2018 om 13:24

          @berlinetta: klopt, dat is wel weer zo. Het gaat hoe dan ook een juridische orgie worden.

          Login om te reageren
  7. loserboi932 zegt

    31 augustus 2018 om 10:39

    Zoals kvgorp al correct aangeeft, de schuldige is diegene die het product op de markt brengt. Anders zou je een munitie fabrikant de schuld kunnen geven van alle oorlogsdoden.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      31 augustus 2018 om 12:10

      @loserboi932: “people kill people, not guns” Aldus de NRA. Maar zonder kogels zouden er überhaupt geen doden vallen door wapens. Je hebt dus een gedeelde verantwoordelijkheid. Zeker wanneer je bewust iets maakt met een bepaald doel. Een keukenmes is niet bedoeld als wapen, een kogel wel. De software van Bosch is gemaakt om te sjoemelen, niet om prestaties te verbeteren. Dus wat mij betreft 2 schuldigen.

      Login om te reageren
    • fouadski zegt

      31 augustus 2018 om 12:34

      @loserboi932: dus als jij een wapenwinkel hebt, en er komt een persoon een geweer kopen waar jij van weet dat hij een aanslag gaat plegen. Verkoop je hem dat geweer nog of bel jij de politie?

      Login om te reageren
      • unknown234 zegt

        31 augustus 2018 om 12:39

        @fouadski: Hangt er van af op wie..anders krijgt diegene er nog een gratis doosje munitie bij.

        Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    31 augustus 2018 om 11:26

    VW heeft het toch op de auto geschroeft?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      31 augustus 2018 om 12:18

      @rufctr01: Er is ook nog een stukje zoals moraal. Je gaat een volwassene die psychisch niet goed is ook geen wapen geven. Ondanks dat het bezit ervan bijvoorbeeld wel legaal is. (De VS bijvoorbeeld) Maar het moraal is bij ontzettend veel mensen te koop, en daar zit het punt. Bosch is in zekere zin medeplichtig, qua strafverdeling zouden ze naar mijn weten ook gelijk gestraft mogen worden.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 augustus 2018 om 13:19

      @rufctr01: Als jij een pistool aan iemand levert om een moord mee te plegen, is dan alleen de schutter strafbaar of jij ook?

      Login om te reageren
  9. mout zegt

    31 augustus 2018 om 12:53

    Hallo zeg, dit is toch het alleroudste nieuwtje dat er is over dieselgate? Werkelijk de allereerste smoes die VAG gaf was dat ze gewoon de software van Bosch gebruikten.
    En het antwoord daarop was indertijd dat Bosch een toen al oude mailcorrespondentie overlegden waarin het VAG ervoor waarschuwde dat de modus met vieze uitstoot niet bedoeld is voor consumenten, maar voor tests.

    Login om te reageren
  10. jeroenwz zegt

    31 augustus 2018 om 14:23

    Gemeen hoor! Om die arme mensen de schuld te geven! En dan ook nog bij Bosch. En dat terwijl iedereen weet dat het de schoonmaker en de koffiejuffrouw waren! Bah! Stemmingmakerij!

    Login om te reageren
  11. basr32 zegt

    31 augustus 2018 om 18:11

    Hou toch op met dat diesgezwets zeg. Gebeurd is gebeurd, klaar.

    Login om te reageren
  12. elemento zegt

    31 augustus 2018 om 19:59

    Hele kut industrie europa gaat op de schop……. alle europese bedrijven pakken ze.. maar GM apple coca cola etc die zijn zeker heilig

    Login om te reageren
  13. beefcake zegt

    1 september 2018 om 12:54

    Dit was toch al zo ongeveer sinds het begin van het schandaal bekend?

    Login om te reageren
  14. koentag zegt

    1 september 2018 om 12:57

    Zeer interessante discussie. Om het eens in een ander daglicht te plaatsen: wat als Bosch het verzoek van VW had geweigerd? Dan zouden ze een zeer grote klant verloren hebben…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North