De toeleverancier wordt nog verder onder de loep genomen.
Morgen is het precies een jaar geleden dat bekend werd dat Volkswagen sjoemelde met dieselmotoren aan de hand van een onderzoek van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB). Het was het begin van een lange soap dat onrustige tijden binnen de auto-industrie ontketende.
The show must go on en een jaar later is nog steeds niet de onderste steen boven gehaald. Toeleverancier Bosch werd door Amerikaanse autoriteiten onderzocht naar diens betrokkenheid bij het hele dieselschandaal van het Duitse autoconcern. Nu gaat ook de Amerikaanse justitie er zich mee bemoeien, aldus ingewijden tegenover Bloomberg.
Justitie wil weten of Bosch zich bewust was van het feit dat ze de sjoemelsoftware leverde aan Volkswagen. De toeleverancier is een grote jongen voor de auto-industrie. De VS wil daarom weten of Bosch stiekem niet andere merken ook helpt met schimmige praktijken om bijvoorbeeld de uitstoot omlaag te schoppen op een niet-legale wijze.
Bosch heeft gezegd diens medewerking te verlenen aan justitie. Het bedrijf wordt in Duitsland ook al onder de loep genomen door de autoriteiten.
fanboy zegt
Maar in hoeverre kan Bosch verantwoordelijk worden gehouden?
Het was misschien niet etisch van ze, maar zij dragen toch niet de eindverantwoordelijkheid.
Het zal hooguit wel een pad zijn om meer merken voor de rechter te krijgen.
rikus zegt
@fanboy: In dergelijke zaken is het niet van belang wie er schuldig is. Maar er moeten wél koppen rollen. De consument moet zien dat er iemand schuldig is, en wie dat is of zijn, dat maakt niet uit.
lincoln zegt
De onderste steen boven !!
Dan mag je de medewerking van Europese staatsbedrijven wel met een soeplepel zout nemen ..
dawwg zegt
@lincoln: LOL, als er 1 overheid ter wereld met 2 maten meet voor haar industrie, dan is het de US wel, kunnen Japan en Europa en zelfs China niet tegenop ! Voor de US is dit puur een money-grab …
lincoln zegt
@dawwg:
Het is geen voetbalwedstrijdje ..
Freewarefreak zegt
@dawwg: Inderdaad zo voel ik het ook. Vieze schijnheilen met hun luchtkwaliteit, my ass. Ze ruiken gewoon geld. K**yanks.
simonbv zegt
Wat mij opvalt is dat de Amerikanen er veel meer achter Volkswagen / Bosch aan zitten dan de wij Nederlanders. Vooral clubs als de ANWB zouden toch veel meer voor de automobilist op moeten komen maar het is daar angstvallig stil. Wel gisteren alweer het rekening rijden in het nieuws brengen maar nooit een slecht woord over Volkswagen. Ben wel benieuwd in hoeverre ANWB / Pon / Volkswagen banden met elkaar hebben.
lincoln zegt
@simonbv:
“De Amerikanen”
Louter een consumentenorganisatie en een milieuclub die NIET corrupt zijn ..
ahs1979 zegt
@simonbv: de vraag stellen is hem misschien al beantwoorden: “In welk merk rijdt de ANWB voornamelijk?”
mercedesclk350 zegt
@ahs1979: nou…. ik weet nog ooit dat ze je kwamen helpen in een Citroen AMI…
bluebear zegt
@ahs1979: wat een gelul zeg! Dat heeft er nou nét niets mee te maken. De vraag zou eerder moeten zijn: welk doel heeft de ANWB en welk doel hebben de twee Amerikaanse organisaties welke dit aan het licht gebracht hebben. De ANWB er bij halen is totaal onlogisch. Compleet ander soort vereniging.
godfried1987 zegt
@simonbv: als het bij ford of welke Amerikaanse merk een dieselgate was ontstaan, zou het in de doofpot geduwd worden en nu niet Amerikaans merk is word er onderzoek gedaan..??
Erik zegt
@simonbv: ANWB rijdt VW. 1+1 =……
bofkont zegt
@simonbv: VAG heeft in Brussel/EU als grote werkgever heeft veel macht.
ivofga zegt
@simonbv: welk merk rijdt de ANWB? Juist. I rest my case.
pomoek zegt
@simonbv: here you Go! http://nos.nl/artikel/2132731-absurd-dat-volkswagen-niet-wordt-aangepakt.html Duidelijk is dat de gemiddelde Nederlandse vag rijder het geen reet uitmaakt wat er uit de uitlaat komt. De overheid, die het algemene belang moet dienen, doet hier ook niets aan. Want: autolobby. Dus nee, in NL wordt vag geen strobreed in de weg gelegd.
jrsmoke zegt
@pomoek: Ook in NL zitten toeleveranciers voor VAG en toeleveranciers voor de toeleveranciers.
Ook in NL zou dat een probleem kunnen vormen voor de werkgelegenheid.
swid zegt
@simonbv: Tuurlijk gaan wij er niet aan bij dragen om een gigantische werkgever in Europa ten gronde te richten om een paar regeltjes waar we zelf toch geen last van hebben.
pomoek zegt
@swid: Ik zou zeggen: Lees je eens in over stikstofoxiden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden
vtechlover zegt
Justitie wilt alleen maar kijken of ze nog meer geld kunnen vangen..
sracert zegt
Als Volkswagen zich in het verleden nu ietsje bescheidener/terughoudender had opgesteld in de media waren ze nu wellicht minder hard aangepakt?!
bluebear zegt
@sracert: Zoals Toyota met het Prius-throttle-gate verhaal? De immer bescheiden Jappenners werden in de U.S. inderdaad écht zacht aangepakt. NOT. Heeft er dus ook geen ruk mee te maken. Daar naast is het niet VW welke zicht arrogant op stelt. Maar hier in Nederland vooral de VW dealers, onder de vlag van meneer PON.
sracert zegt
@bluebear: VW niet arrogant, Hahahahaha natuurlijk geloof ik ook nog in Sinterklaas net zoals jij
bluebear zegt
@sracert: Toyota dus ook? Dat is jouw conclusie dus.
sracert zegt
In de media dan bedoel ik. Rest is denk ik “normale procedure” waar je normaal slechts een klein berichtje over leest.
lincoln zegt
@sracert:
Idd .. Tis de schuld van autoblog.nl ..
sracert zegt
@lincoln: geiten mekkeren elkaar vaak na, dat klopt
bluebear zegt
@sracert: dat blijkt inderdaad uit jullie anti VAG betoog.
lekbak zegt
Zeiden ze van bosch in het begin niet dat zij de software hadden gemaakt voor volkswagen maar dan alleen voor test doeleinden?
tragepater zegt
@lekbak: precies dat…!
postzegel zegt
@tragepater: emissietestdoeleinden ;-)
desjonnies zegt
Nogmaals, ze hebben willens en wetens de boel belazerd.
In Europa kom je daarmee weg, deels door de EU waar Duitsland de dominerende factor is, deels door het feit dat VW overal in Europa produceert en nen als de dood is voor de werkgelegenheid.
Fatsoen is allang geen norm meer, wereld dominantie, de grootste worden is de ambitie, geheel in lijn met de oprichter van VW: Adolf H.
bluebear zegt
@desjonnies: Tsja, ik had graag de uit werking gezien als dit bij de Amerikaanse “Big 3” gebeurt was. Ze zitten fout, buiten kijf. Maar ik denk dat de Amerikaanse overheden en media heel wat milder geweest zouden zijn als het GM betrof.
lincoln zegt
@bluebear:
Autoblog.nl is toch echt NL media ..
Daar staat de “NL” nml voor ..
bluebear zegt
@lincoln: Slimbo…. Volgen zij, hier in Nederland, niet wat de Amerikaanse pers schrijft over het Amerikaanse onderzoek door de Amerikaanse justitie denk je?
lincoln zegt
@bluebear:
Ik lees hier nooit wat de Peruaanse pers over Honda te melden heeft .. Of de Oegandese over FIAT ..
bluebear zegt
@lincoln: Ik heb nog het adres van een goeie opticien. Maar zo te lezen wil je dwars zijn. Prima… Dwarsliggers zijn immers slecht te begraven. Doe je goed.
desjonnies zegt
@bluebear:
Ik raad je aan om in de geschiedenis van de Chevrolet Corvair te duiken 1960 – 1969 en aansluitend het boek unsafe at any speed te lezen van Ralph Nader, lees iets over de Ford Pinto, dit zal je nogal misplaatste vooroordelen ove ‘Amerikanen’ doen verdwijnen.
Zo zijn er tal, van zaken in de VS waarbij fabrikanten bakzeil hebben gehaald, iedereen vreest de machtige Amerikaanse consumenten organisaties.
lekbak zegt
@desjonnies: en toch kwam GM weg met slechts 900 miljoen dollar met hun defecte sleutel. Dat heeft meer dan honderd levens gekost en was al tien jaar bekend bij GM. Ze zijn machtig die organisaties maar als het er echt op aan komt en de belangen toch te groot worden doen zelfs die een stapje terug.
406_v6 zegt
@desjonnies: tsja, het begon als ‘Kraft durch Fraude’, en de Engelsen hebben die toko na de oorlog weer tot leven gewekt, vandaar wellicht nu ook de brexit
bluebear zegt
Toen was de werkgelegenheid in Detroit iets anders als nu denk….
lincoln zegt
@bluebear:
Natuurfilosofie kwam in Amerika gelijktijdig opgang met de autoindustrie .. Werd zeer serieus genomen door mensen zoals Henry Ford en president Roosevelt ..
bluebear zegt
@lincoln: Henri Ford nam Hitler en het Fascisme ook heel serieus. Je punt is?
lincoln zegt
@bluebear:
Dat je niet echt een belezen persoon bent .. Gewoon een napratertje ..
bluebear zegt
@lincoln: Je kan proberen dwars te blijven liggen, best. Maar Kees dit even
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford
Vooral het kopje “antisemitisme”
Volgens mij stel jij rare voorbeelden.
bluebear zegt
@bluebear: Lees**
lincoln zegt
@bluebear:
Wikipedia .. Napraten dus ..
bluebear zegt
@lincoln: Hahaha… Altijd maar weer die grappen. Malle Lincoln…
Sorry, maar mijn licht ging al uit toen jij over filosofie begon. Ik hou het liever bij feiten.
caprio zegt
sjoemelde = fraudeerde
VAG heeft de fraude toegegeven in diverse media gedurende bijna één jaar. Waarom deze behandeling, op last van Pon?
730ld zegt
Die amerikanen zijn allemaal idioten. Genoeg is genoeg.
slickrick zegt
Je zou eens moeten weten wat er allemaal in die Bosch ECU’s geprogrammeerd staat….Bosch heeft het erg slim gecodeerd allemaal….
pinut187 zegt
Komt wel goed met Bosch..
geelbarrel zegt
…..een wapenproducent aanklagen omdat een gebruiker in het rond heeft geschoten… daar doet het mij aan denken.
Etisch gezien zal de positie van Bosch in dit verhaal niet helemaal zuiver zijn, maar het is de keuze van de gebruiker wat ze met de producten doen. Daar moeten ze dan zelf verantwoordelijkheid voor dragen.