• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wiebes door de knieën: soepelere bijtellingsregels [updated]

Auteur: CasperH, gepost 31 oktober 2014 om 07:34 – 44 Reacties

Wiebes door de knieën


The soap continues: coalitiepartijen VVD en PvdA kondigen zeer binnenkort een compromis aan wat betreft de bijtellingsplannen. Om het overzichtelijk te maken komen er vijf nieuwe bijtellingscategoriën van 4% tot 25%.

De staatssecretaris heeft zijn alternatieve plan zodanig opgesteld dat er vijf bijtellingscategoriën komen, namelijk:

4 procent bijtelling
15 procent bijtelling
18 procent bijtelling
22 procent bijtelling
25 procent bijtelling

De vraag is nog even welke CO2 uitstootnormen aan deze percentages worden gekoppeld, maar in het nieuwe plan zouden “bijna alle nieuwe contracten voor lease in een bijtellingstarief van 22 procent vallen”, aldus de Telegraaf.

De nieuwe bijtellingsplannen van Eric Wiebes stuitten op veel kritiek. Onder meer vanuit zijn eigen partij, maar ook belangenorganisaties als de Bovag en de VNA stonden op hun achterste poten. Of deze organisaties zich wel kunnen vinden in de nieuwe plannen is de vraag.

UPDATE: Wiebes heeft voor de ministerraad vandaag gezegd dat de contouren voor het compromis er liggen en dat alle partijen daarmee kunnen leven. Maandag stuurt hij een brief met het nieuwe voorstel naar de kamer.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze überzeldzame Speedster op Marktplaats!
  • Boek een proefrit en maak kans op een gratis Ford Puma Gen-E
  • De ENIGE ECHTE AMG: Mercedes-AMG GT43 4-door #test
  • Dieselrijders gaan kapot: hoogste dieselprijs in tijden
FacebookTweetPinLinkedIn

15%-bijtelling, 18%-bijtelling, 22%-bijtelling, 25%-bijtelling, 4%-bijtelling, bijtelling, eric-wiebes, lease

Vorig bericht: « Te koop: bijzonder zeldzame BMW 316 Baur [E36]
Volgend bericht: Belgische priester is snelheidsduivel, raakt rijbewijs kwijt »

Lees Interacties

Reacties

  1. azenomei zegt

    31 oktober 2014 om 07:40

    Dat vervelende overspringen naar lease portaal. Schaf dat maar weer af.

    Login om te reageren
  2. parker zegt

    31 oktober 2014 om 07:45

    Ik heb een prive auto maar wil ook graag bijtelling betalen. Mag dat?

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      31 oktober 2014 om 10:05

      @parker:
      Als de staat mijn auto financiert, betaal ik met liefde 25% bijtelling.

      Login om te reageren
    • frietjemet zegt

      31 oktober 2014 om 19:15

      @parker: Jij mag dat, en maar liefst 68%

      Login om te reageren
  3. ettie zegt

    31 oktober 2014 om 07:52

    Dus gaat de bijtelling dan ook voor de betreffende 25% auto’s naar 22%. Dat konden ze in 07/08 toch ook andersom?

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    31 oktober 2014 om 07:55

    ordinaire good cop bad cop spelletjes dus ..

    ach .. het stemvee voelt zich winnaar ..
    en daar gaat het toch ook een beetje om ..

    Login om te reageren
  5. rodger zegt

    31 oktober 2014 om 07:56

    Wat een Kwiebes..

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      31 oktober 2014 om 13:52

      @rodger: knieën van pap!

      Login om te reageren
  6. jaguarjunk zegt

    31 oktober 2014 om 08:05

    Om het nog even wat overzichtelijker te maken zeker..

    Login om te reageren
  7. smulders zegt

    31 oktober 2014 om 08:06

    Leuk dat we de leaserijders weer eens tegemoet komen. Wanneer gaat de 19 cent per kilometer omhoog? Ik wil ook graag belastingvoordeel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 november 2014 om 12:17

      @smulders: als leaserijder zie ik de bijtelling bepaald niet als belastingvoordeel.

      Login om te reageren
  8. damrakker zegt

    31 oktober 2014 om 08:16

    Atta boy

    Login om te reageren
  9. damrakker zegt

    31 oktober 2014 om 08:19

    Overigens krijgen we zo goed als allemaal een naheffing, leaserijder of of niet dus dat zal wel de doorslag hebben gegeven.

    Login om te reageren
  10. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 oktober 2014 om 08:25

    Ik vind dat we het doel van bijtelling eens moeten herinneren: het is officieel bijtelling voor privégebruik van een zakelijke auto. Rijden PHEVS’s echt zoveel minder privé dat de bijtelling lager is??

    Login om te reageren
  11. roppp zegt

    31 oktober 2014 om 08:27

    BELACHELIJK dat gezeik van die leaserijders. Tot de komst van die elektrokarren was er maar één bijtelling van 24%. Toen kon het ineens goedkoper en hoorde je niemand zeiken. Nu zijn we weer terug bij af en we huilen tranen met tuiten. Ga zelf maar eens een auto kopen en onderhouden……..

    Login om te reageren
    • rnej zegt

      31 oktober 2014 om 08:32

      @roppp: dit.

      al mn collega’s zitten ver boven hun leasebudget, maar wel met een muesliauto.

      neem gewoon een auto die een slagje kleiner zonder die achteruitrijcamera en het licht&zichtpakket in de 20% , rijdt nog vlotter door ook.. altijd maar dat gemiep.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 november 2014 om 12:18

        @rnej: een vlotte auto, precies wat je in Nederland file land nodig hebt.

        Login om te reageren
    • LJ zegt

      31 oktober 2014 om 08:42

      @roppp: een leaseauto kost ook geld. En of het nou echt altijd veel voordeel oplevert vraag ik me af. Ben het wel met je eens dat privé een auto rijden erg prijzig is, daar mag ook wel eens wat aan gedaan worden

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      31 oktober 2014 om 08:43

      @roppp: rustig roppp…denk aan je bloeddruk!;-)

      Login om te reageren
    • koeberg zegt

      31 oktober 2014 om 15:10

      @roppp: “Tot de komst van die elektrokarren was er maar één bijtelling van 24%”
      Dat was 22%

      Login om te reageren
  12. mobieler zegt

    31 oktober 2014 om 08:42

    Gewoon 20% voor allen. Klaar. Werkgever maximeert privékilometers en laat werknemer betalen als hij die overschrijdt. Punt.

    Login om te reageren
    • 86x86mm zegt

      31 oktober 2014 om 09:28

      @mobieler: Je had na “Klaar.” moeten stoppen met typen, daarna kwam er alleen nog maar onzin uit.

      Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    31 oktober 2014 om 09:03

    Bow down Wiebje.

    Login om te reageren
  14. knipperlichtje zegt

    31 oktober 2014 om 09:16

    Ik ben nu wel benieuwd wat er in de 25% schijf gaat vallen, zal dat al voor een 535i gelden? Of geldt het alleen voor de échte zuiperts?

    Login om te reageren
  15. eelco74 zegt

    31 oktober 2014 om 09:21

    Nou, dat is echt overzichtelijk geworden zo met al die schalen. Zo kunnen we de belastingdienst aan de gang houden en blijft het spel van geknoei met uitstoot en verbruikscijfers aan de gang. Echt weer een polder compromis, dat volledig aan het orginele plan voorbij gaat.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      31 oktober 2014 om 10:12

      @eelco74:
      Ik vindt eerlijkheid belangrijker dan overzichtelijkheid.
      Of iedereen hetzelfde bijtellingspercentage of meerdere schalen met kleine stapjes er tussen.
      Het systeem zoals we dat nu kennen, waarbij auto’s van 14%naar 20% knallen wanneer ze 1 grammetje teveel uitstoten, is ook niet oké.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        31 oktober 2014 om 15:18

        @ramshoek: Dan moet je bijtelling op BPM gaan heffen, BPM staat direct in relatie met prijs en CO2 uitstoot van een auto. Dus als je gewoon een voor iedereen gelijk percentage van de BPM als bijtelling gaat heffen, dan zijn grote vervuilende auto’s duurder en kleine zuinige auto’s goedkoop in de bijtelling. De regelgeving blijft helder, gewoon 1 percentage en voor de grote vervuilende auto’s wordt meer bijtelling betaalt als zuinige (plugin) hybrides.

        Login om te reageren
  16. lekbak zegt

    31 oktober 2014 om 09:54

    Politiek… Eerst een zeer extreem voorstel doen. Vervolgens het voorstel iets minder extreem maken en het volk voelt zich winnaar terwijl ze nog steeds ontzettend genaaid worden met de broek aan.

    Ben ik een terrorist als ik zeg dat ze een bom op Den Haag moeten gooien?

    Login om te reageren
    • parker zegt

      31 oktober 2014 om 14:48

      @lekbak: ja. Ik heb net de aivd over jou getipt.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        31 oktober 2014 om 15:09

        @parker: Nou vooruit, dan alleen een bom op de ministers en de 10% langst zittende kamerleden. Iedereen weer blij want het is immers minder extreem geworden.

        Login om te reageren
  17. Stefje zegt

    31 oktober 2014 om 10:07

    Dus, de overheid geeft eerst superslecht nieuws ‘want het kan niet anders’. De bevolking gaat massaal over de stang en vervolgens komt er een iets beter voorstel waardoor nagenoeg iedereen alsnog meer gaat betalen, maar dan is iedereen ineens tevreden?

    En dat bij elke nieuwe regeling waarbij mensen meer moeten betalen?

    Login om te reageren
  18. Stefje zegt

    31 oktober 2014 om 10:16

    Ah je wat me net voor lekbak haha

    Login om te reageren
  19. wendyhofman zegt

    31 oktober 2014 om 10:37

    Een gestaffelde bijtelling zou toch veel makkelijker en eerlijker zijn? Alleen betalen over de kilometers privé die je rijdt… http://www.gestaffeldebijtelling.com/

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      31 oktober 2014 om 14:56

      @wendyhofman: Ik zou alleen al omwille van de administratieve romslomp die dat met zich mee brengt en het vraagstuk, wanneer begint een prive kilometer en eindigt een zakelijke kilometer (bijvoorbeeld als ik onderweg naar huis even bij een vriend of familielid een bakkie koffie wil doen) dan mijn leaseauto vaarwel zeggen. Dat zou wel resulteren in een dikke CO2 verbrander voor zowel de zakelijke als prive kilometers want dan is er niemand die mij verplicht in een muesli auto te rijden.

      Login om te reageren
  20. frietjemet zegt

    31 oktober 2014 om 10:57

    Wat voor soepkippen er eigenlijk in onze regering zitten, haal anders een paar mensen weg bij de RD4 om die werkgelegenheid op te vullen..

    Login om te reageren
  21. tvr1974 zegt

    31 oktober 2014 om 12:12

    Het gaat erom dat de regering extra geld wil binnen halen… Waarom altijd over de rug van de automobilist? Waarom niet gewoon koppelen aan salaris? aan wat men verdient.. die bankdirecteur die al € 500.000 per jaar verdient kan het zich makkelijk veroorloven en interesseert het geen reet.. Die Maserati / A8 of BMW 7 wordt toch door de zaak betaald… Terwijl die werknemer in z’n Aygo of met wat meer geluk Mini of A1 meer moet gaan betalen en het dus wel degelijk in zijn portemonnee voelt..
    Maar ja.. in die regering zitten natuurlijk allemaal toekomstig “bank/KLM” of wat dan ook voor directie dus tja..

    Login om te reageren
    • parker zegt

      31 oktober 2014 om 13:23

      @tvr1974: de loser met die Aygo had beter z’n best moeten doen op school, dan had hij nu ook een A8. Erger is dat de bijtelling van de waarde van de auto afhankelijk is. Ik zie niet waarom de bijtelling op een A8 het tienvoudige van die van een Aygo moet zijn. Dát is pas oneerlijk!!

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        31 oktober 2014 om 15:44

        @parker: Ik denk dat je niet snapt waarom die bijtelling geheven wordt. Die bijtelling is namelijk belasting over loon in natura dat een werknemer ontvangt in de vorm van een lease-auto. Als jij een A8 koopt, rijdt, onderhoudt en afschrijft dan ben je waarschijnlijk ook het tienvoudige kwijt dan je buurman die een Aygo koopt, rijdt, onderhoudt en afschrijft. Dat die bijtelling daarmee in de pas loopt is dus volledig terecht.

        Het wordt pas ‘oneerlijk’ als je een Tesla Model S of Mitsubishi Outlander kunt leasen, en daarmee hetzelfde of minder betaalt dan de koper van dezelfde Aygo. Maar dat is dus wel wat er nu gebeurt…

        Login om te reageren
      • frietjemet zegt

        31 oktober 2014 om 19:13

        @parker: School is niet alles hoor, dit soort volk werkt zichzelf vaak genoeg als een sluwe vos naar een bepaalde positie met valse voorwenselen om verkozen te worden, en zit voor de rest van hun leven op directie-stoeltjes waar ze vaak genoeg bij vertrek grote sores achterlaten.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      31 oktober 2014 om 15:37

      @tvr1974: Het ís toch gekoppeld aan het salaris? Iemand in een hoogste belastingschijf betaalt meer voor dezelfde auto dan iemand in de laagste schijf.

      En of je wel of geen bijtelling betaalt hangt er helemaal vanaf of je wel of niet privé rijdt met je leaseauto. Dat heeft niks te maken met of je directeur bent of op de postkamer werkt, of dat je een Maserati of een Aygo least.

      Login om te reageren
  22. tvr1974 zegt

    31 oktober 2014 om 15:42

    @potver 7..
    Ja en nee… iemand die dus niet least, zoals in mijn voorbeeld, maar de auto’s prive koopt en rijdt en km’s declareert zakelijk betaald dus nog steeds niks.. Want over privé betaal je geen bijtelling.. Als we lease en lease gaan kijken dan wel natuurlijk maar ok daar zijn voor de rijkeren weer tal van keuzes.. en de armen wederom.. not!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      31 oktober 2014 om 16:10

      @tvr1974: Over een privé auto betaal je geen bijtelling, omdat je de auto al betaald hebt. Je ontvangt dus geen loon in natura van de werkgever.

      Arm of rijk heeft er niks mee te maken trouwens, ik heb geen leasewagen, en ik weet vrijwel zeker dat mijn auto een stuk goedkoper is dan menige leaseslet die hier in de parkeergarage staat. Dan heb ik het niet over een Aygo, maar een behoorlijk ruime auto waar de complete kampeeruitrusting van mij gezin in past. Hij is alleen niet zo nieuw meer – maar dat is precies mijn punt: ik bepaal grotendeels zelf hoeveel geld ik uitgeef aan vervoer. Probeer dat maar eens met een leasewagen!

      Login om te reageren
    • parker zegt

      31 oktober 2014 om 16:28

      @tvr1974: ok, dus we moeten over privé auto’s ook bijtelling gaan heffen, goed plan..

      Login om te reageren
  23. MaartenD zegt

    1 november 2014 om 00:15

    Wat een eng mannetje is deze wiebes toch…iedere keer als ik hem.voorbij zie komen denk ik. .dit is nou echt zo’n mannetje die zich in zijn vrije tijd met een leren bal in zijn mond laten zwepen door een dikke kinky domimatrix

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North