Wiebes door de knieën: soepelere bijtellingsregels [updated]

Auteur: , 44 Reacties

The soap continues: coalitiepartijen VVD en PvdA kondigen zeer binnenkort een compromis aan wat betreft de bijtellingsplannen. Om het overzichtelijk te maken komen er vijf nieuwe bijtellingscategoriën van 4% tot 25%.

Wiebes door de knieën

De staatssecretaris heeft zijn alternatieve plan zodanig opgesteld dat er vijf bijtellingscategoriën komen, namelijk:

4 procent bijtelling
15 procent bijtelling
18 procent bijtelling
22 procent bijtelling
25 procent bijtelling

De vraag is nog even welke CO2 uitstootnormen aan deze percentages worden gekoppeld, maar in het nieuwe plan zouden “bijna alle nieuwe contracten voor lease in een bijtellingstarief van 22 procent vallen”, aldus de Telegraaf.

De nieuwe bijtellingsplannen van Eric Wiebes stuitten op veel kritiek. Onder meer vanuit zijn eigen partij, maar ook belangenorganisaties als de Bovag en de VNA stonden op hun achterste poten. Of deze organisaties zich wel kunnen vinden in de nieuwe plannen is de vraag.

UPDATE: Wiebes heeft voor de ministerraad vandaag gezegd dat de contouren voor het compromis er liggen en dat alle partijen daarmee kunnen leven. Maandag stuurt hij een brief met het nieuwe voorstel naar de kamer.



44 reacties

Dat vervelende overspringen naar lease portaal. Schaf dat maar weer af.
Ik heb een prive auto maar wil ook graag bijtelling betalen. Mag dat?
@parker:
Als de staat mijn auto financiert, betaal ik met liefde 25% bijtelling.
@parker: Jij mag dat, en maar liefst 68%
Dus gaat de bijtelling dan ook voor de betreffende 25% auto’s naar 22%. Dat konden ze in 07/08 toch ook andersom?
ordinaire good cop bad cop spelletjes dus ..

ach .. het stemvee voelt zich winnaar ..
en daar gaat het toch ook een beetje om ..
Wat een Kwiebes..
@rodger: knieën van pap!
Om het nog even wat overzichtelijker te maken zeker..
Leuk dat we de leaserijders weer eens tegemoet komen. Wanneer gaat de 19 cent per kilometer omhoog? Ik wil ook graag belastingvoordeel.
@smulders: als leaserijder zie ik de bijtelling bepaald niet als belastingvoordeel.
Atta boy
Overigens krijgen we zo goed als allemaal een naheffing, leaserijder of of niet dus dat zal wel de doorslag hebben gegeven.
Ik vind dat we het doel van bijtelling eens moeten herinneren: het is officieel bijtelling voor privégebruik van een zakelijke auto. Rijden PHEVS’s echt zoveel minder privé dat de bijtelling lager is??
BELACHELIJK dat gezeik van die leaserijders. Tot de komst van die elektrokarren was er maar één bijtelling van 24%. Toen kon het ineens goedkoper en hoorde je niemand zeiken. Nu zijn we weer terug bij af en we huilen tranen met tuiten. Ga zelf maar eens een auto kopen en onderhouden……..
@roppp: dit.

al mn collega’s zitten ver boven hun leasebudget, maar wel met een muesliauto.

neem gewoon een auto die een slagje kleiner zonder die achteruitrijcamera en het licht&zichtpakket in de 20% , rijdt nog vlotter door ook.. altijd maar dat gemiep.
@rnej: een vlotte auto, precies wat je in Nederland file land nodig hebt.
lj via iPhone app
@roppp: een leaseauto kost ook geld. En of het nou echt altijd veel voordeel oplevert vraag ik me af. Ben het wel met je eens dat privé een auto rijden erg prijzig is, daar mag ook wel eens wat aan gedaan worden
@roppp: rustig roppp…denk aan je bloeddruk!;-)
@roppp: “Tot de komst van die elektrokarren was er maar één bijtelling van 24%”
Dat was 22%
Gewoon 20% voor allen. Klaar. Werkgever maximeert privékilometers en laat werknemer betalen als hij die overschrijdt. Punt.
@mobieler: Je had na “Klaar.” moeten stoppen met typen, daarna kwam er alleen nog maar onzin uit.
Bow down Wiebje.
Ik ben nu wel benieuwd wat er in de 25% schijf gaat vallen, zal dat al voor een 535i gelden? Of geldt het alleen voor de échte zuiperts?
Nou, dat is echt overzichtelijk geworden zo met al die schalen. Zo kunnen we de belastingdienst aan de gang houden en blijft het spel van geknoei met uitstoot en verbruikscijfers aan de gang. Echt weer een polder compromis, dat volledig aan het orginele plan voorbij gaat.
@eelco74:
Ik vindt eerlijkheid belangrijker dan overzichtelijkheid.
Of iedereen hetzelfde bijtellingspercentage of meerdere schalen met kleine stapjes er tussen.
Het systeem zoals we dat nu kennen, waarbij auto’s van 14%naar 20% knallen wanneer ze 1 grammetje teveel uitstoten, is ook niet oké.
@ramshoek: Dan moet je bijtelling op BPM gaan heffen, BPM staat direct in relatie met prijs en CO2 uitstoot van een auto. Dus als je gewoon een voor iedereen gelijk percentage van de BPM als bijtelling gaat heffen, dan zijn grote vervuilende auto’s duurder en kleine zuinige auto’s goedkoop in de bijtelling. De regelgeving blijft helder, gewoon 1 percentage en voor de grote vervuilende auto’s wordt meer bijtelling betaalt als zuinige (plugin) hybrides.
Politiek… Eerst een zeer extreem voorstel doen. Vervolgens het voorstel iets minder extreem maken en het volk voelt zich winnaar terwijl ze nog steeds ontzettend genaaid worden met de broek aan.

Ben ik een terrorist als ik zeg dat ze een bom op Den Haag moeten gooien?
@lekbak: ja. Ik heb net de aivd over jou getipt.
@parker: Nou vooruit, dan alleen een bom op de ministers en de 10% langst zittende kamerleden. Iedereen weer blij want het is immers minder extreem geworden.
Dus, de overheid geeft eerst superslecht nieuws ‘want het kan niet anders’. De bevolking gaat massaal over de stang en vervolgens komt er een iets beter voorstel waardoor nagenoeg iedereen alsnog meer gaat betalen, maar dan is iedereen ineens tevreden?

En dat bij elke nieuwe regeling waarbij mensen meer moeten betalen?
Ah je wat me net voor lekbak haha
Een gestaffelde bijtelling zou toch veel makkelijker en eerlijker zijn? Alleen betalen over de kilometers privé die je rijdt… http://www.gestaffeldebijtelling.com/
@wendyhofman: Ik zou alleen al omwille van de administratieve romslomp die dat met zich mee brengt en het vraagstuk, wanneer begint een prive kilometer en eindigt een zakelijke kilometer (bijvoorbeeld als ik onderweg naar huis even bij een vriend of familielid een bakkie koffie wil doen) dan mijn leaseauto vaarwel zeggen. Dat zou wel resulteren in een dikke CO2 verbrander voor zowel de zakelijke als prive kilometers want dan is er niemand die mij verplicht in een muesli auto te rijden.
Wat voor soepkippen er eigenlijk in onze regering zitten, haal anders een paar mensen weg bij de RD4 om die werkgelegenheid op te vullen..
Het gaat erom dat de regering extra geld wil binnen halen… Waarom altijd over de rug van de automobilist? Waarom niet gewoon koppelen aan salaris? aan wat men verdient.. die bankdirecteur die al € 500.000 per jaar verdient kan het zich makkelijk veroorloven en interesseert het geen reet.. Die Maserati / A8 of BMW 7 wordt toch door de zaak betaald… Terwijl die werknemer in z’n Aygo of met wat meer geluk Mini of A1 meer moet gaan betalen en het dus wel degelijk in zijn portemonnee voelt..
Maar ja.. in die regering zitten natuurlijk allemaal toekomstig “bank/KLM” of wat dan ook voor directie dus tja..
@tvr1974: de loser met die Aygo had beter z’n best moeten doen op school, dan had hij nu ook een A8. Erger is dat de bijtelling van de waarde van de auto afhankelijk is. Ik zie niet waarom de bijtelling op een A8 het tienvoudige van die van een Aygo moet zijn. Dát is pas oneerlijk!!
@parker: Ik denk dat je niet snapt waarom die bijtelling geheven wordt. Die bijtelling is namelijk belasting over loon in natura dat een werknemer ontvangt in de vorm van een lease-auto. Als jij een A8 koopt, rijdt, onderhoudt en afschrijft dan ben je waarschijnlijk ook het tienvoudige kwijt dan je buurman die een Aygo koopt, rijdt, onderhoudt en afschrijft. Dat die bijtelling daarmee in de pas loopt is dus volledig terecht.

Het wordt pas ‘oneerlijk’ als je een Tesla Model S of Mitsubishi Outlander kunt leasen, en daarmee hetzelfde of minder betaalt dan de koper van dezelfde Aygo. Maar dat is dus wel wat er nu gebeurt…
@parker: School is niet alles hoor, dit soort volk werkt zichzelf vaak genoeg als een sluwe vos naar een bepaalde positie met valse voorwenselen om verkozen te worden, en zit voor de rest van hun leven op directie-stoeltjes waar ze vaak genoeg bij vertrek grote sores achterlaten.
@tvr1974: Het ís toch gekoppeld aan het salaris? Iemand in een hoogste belastingschijf betaalt meer voor dezelfde auto dan iemand in de laagste schijf.

En of je wel of geen bijtelling betaalt hangt er helemaal vanaf of je wel of niet privé rijdt met je leaseauto. Dat heeft niks te maken met of je directeur bent of op de postkamer werkt, of dat je een Maserati of een Aygo least.
@potver 7..
Ja en nee… iemand die dus niet least, zoals in mijn voorbeeld, maar de auto’s prive koopt en rijdt en km’s declareert zakelijk betaald dus nog steeds niks.. Want over privé betaal je geen bijtelling.. Als we lease en lease gaan kijken dan wel natuurlijk maar ok daar zijn voor de rijkeren weer tal van keuzes.. en de armen wederom.. not!
@tvr1974: Over een privé auto betaal je geen bijtelling, omdat je de auto al betaald hebt. Je ontvangt dus geen loon in natura van de werkgever.

Arm of rijk heeft er niks mee te maken trouwens, ik heb geen leasewagen, en ik weet vrijwel zeker dat mijn auto een stuk goedkoper is dan menige leaseslet die hier in de parkeergarage staat. Dan heb ik het niet over een Aygo, maar een behoorlijk ruime auto waar de complete kampeeruitrusting van mij gezin in past. Hij is alleen niet zo nieuw meer – maar dat is precies mijn punt: ik bepaal grotendeels zelf hoeveel geld ik uitgeef aan vervoer. Probeer dat maar eens met een leasewagen!
@tvr1974: ok, dus we moeten over privé auto’s ook bijtelling gaan heffen, goed plan..
Wat een eng mannetje is deze wiebes toch…iedere keer als ik hem.voorbij zie komen denk ik. .dit is nou echt zo’n mannetje die zich in zijn vrije tijd met een leren bal in zijn mond laten zwepen door een dikke kinky domimatrix

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).