• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Winst Audi keldert dramatisch vanwege problemen met V6 en V8

Auteur: machielvdd, gepost 6 mei 2024 om 17:56 – 20 Reacties

Winst Audi keldert dramatisch vanwege problemen met V6 en V8

Het eerste kwartaal van 2024 was “uitdagend”, zoals Audi het zelf omschrijft.

We schreven vorige week al over de kwartaalresultaten van de VAG als geheel. Die waren niet bijster goed, maar we moeten het ook nog even specifiek over Audi hebben. De resultaten van Audi waren namelijk ronduit dramatisch te noemen.

Zo’n beetje alle Europese merken zagen de winst dalen in het afgelopen kwartaal, maar bij Audi ging het wel heel hard achteruit. Waar het merk met de vier ringen in Q1 van 2023 nog €1,8 miljard winst maakte, was dat nu slechts €466 miljoen. Dat is een daling van bijna 75%…

Vanwaar deze enorme daling van de winst…? Audi houdt het redelijk algemeen in het persbericht, door de slechte resultaten toe te schrijven aan “afnemende verkopen, logistieke vertragingen en een moeilijke leveringssituatie.”

Automotive News Europe weet echter te melden dat het aan een specifiek onderdeel lag. Een toeleverancier kwam niet over de brug met een cruciaal onderdeel dat gebruikt wordt bij de V6- en V8-motoren. Daardoor konden diverse modellen niet geleverd worden.

Het zou gaan om een riem die gebruikt wordt bij de startgenerator van mild hybrid modellen. Bij mild hybrid denk je misschien aan instapmodelletjes, maar ook de topmodellen – zoals de RS6 – zijn tegenwoordig mild hybrids, om de uitstoot enigszins binnen te perken te houden.

Zo zie je maar weer dat problemen met één onderdeeltje een hele grote impact kunnen hebben. Om niet afhankelijk te zijn van één partij is Audi naar verluidt inmiddels bezig om een tweede leverancier te strikken. Als het goed is zullen de resultaten de rest van het jaar dus weer iets beter zijn.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Audi vertegenwoordigers mogen geen Audi meer rijden
  • Opgefriste Audi Q8 en SQ8, nog altijd met V8
  • Audi-namen eindelijk normaal
    Audi-namen worden EINDELIJK weer normaal
  • RS6
    Video: hier gaat de Audi RS6 facelift

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, geld

Vorig bericht: « Dit kost de coolste elektrische cross-over van Nederland
Volgend bericht: Dit is de duurste Ferrari 812 van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. De Fiets zegt

    6 mei 2024 om 18:04

    Die V6 en V8 motoren maken maar een heel klein deel uit van de verkopen. Er is vast een andere en veel belangrijkere reden, auto’s zijn in het algemeen onbetaalbaar geworden voor ‘Jan modaal’. Als je als auto fabrikant iets wil maken wat de massa kan betalen heb je een grote markt.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 mei 2024 om 18:18

      In Europa ja, in Amerika en het Midden Oosten heeft een A6 of Q7 gewoon minimaal een V6 onder de kap.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 mei 2024 om 18:37

      In Europa verkochten ze vorig jaar een kleine 750.000 auto’s, daarbuiten de overige 1,15 miljoen en die laatste groep bestaat voor een groot deel uit V6’en en V8’s.

      Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      6 mei 2024 om 20:44

      Rijden er meer van in de Schilderswijk dan in Wassenaar….

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      7 mei 2024 om 10:19

      Alleen Europa geeft gehoor aan de idioterie rondom uitstoot en wordt gedwongen kleinere motoren te kopen of EV te gaan rijden. China en de VS daarentegen kopen minimaal V6 maar liever nog V8.

      Login om te reageren
  2. pand zegt

    6 mei 2024 om 18:33

    De auto’s met V6 en V8 maken misschien in Europa niet het gros van de verkopen uit, maar zoals hierboven ook gezegd wereldwijd misschien wel wat meer. En het eerste idee dat mij te binnen schiet is dat de leuke marges op de modellen zit die niet met 4pits grasmaaiermotot zijn uitgerust.

    Login om te reageren
  3. wimof zegt

    6 mei 2024 om 18:52

    Overengineered, niets nieuw onder de zon, klanten wilden vroeger geen elektrische ramen (etc) om dat die stuk konden gaan (ze moesten es kunnen terugkomen)

    Login om te reageren
  4. William zegt

    6 mei 2024 om 18:57

    Q7 en Q8 zijn erg oud. De A8 verkoopt slecht, en sowieso is er steeds minder vraag naar sedans en stationcars. VAG heeft net als vrijwel alle Westerse fabrikanten grote problemen in China. En wereldwijd lijken de elektrische Audi’s ook niet erg aan te slaan.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      6 mei 2024 om 22:25

      Ook de A6 serie is oud, De e-tron/Q8 e-tron is oud, met achterhaalde EV techniek, Je kan beter wachten op de nieuwe Q6 e-tron, en als je alle nieuwe spy foto’s ziet van alle nieuwe modellen die er aan zitten te komen, dan wacht je met iets nieuws kopen.
      Alle “Even” genummerde Audi’s worden 100% elektrisch, en alle “Oneven” genummerde Audi’s blijven ICE Hybrid’s.
      De RS6 wordt 100% elektrisch, en wat nu de RS6 is wordt een RS7 Avant, de huidige RS4 Avant wordt ook 100% elektrisch in de volgende generatie, en de huidige RS4 gaat verder als een RS5 Avant.
      Verder zou de facelift RS3 ook een Mild Hybrid worden, en die heeft dan ook waarschijnlijk die zelfde riem nodig die gebruikt wordt bij de startgenerator van mild hybrid modellen.

      Verder staat Audi op het Punt om de Hoofd designer “Marc Lichte” te vervangen met “Massimo Frascella”, dus dit gaat ook nog eens een design verschuiving te weeg brengen, en dus veel modellen die aan vervanging zijn zullen pas onder leiding van Massimo Frascella tot stand komen, het design van “Marc Lichte” is compleet uitgewerkt bij Audi, mensen zijn er klaar mee, het is allemaal 1 pot nat, zoals de nieuwe DLR koplampen met onderliggende koplamp, op alle facelift modellen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 mei 2024 om 09:52

        Zo’n hoofddesigner is meer een manager dan een designer. De komende vijf jaar zul je nog meerdere designs die onder leiding van Lichte zijn ontstaan op de markt zien komen.

        Login om te reageren
  5. debeier100 zegt

    6 mei 2024 om 20:52

    VAG is de weg kwijt , de EV’s zijn niet fraai. Ook de vreemde plastic grill vervanger is hondslelijk.

    Login om te reageren
  6. dracae zegt

    6 mei 2024 om 22:43

    HET probleem met de huidige manier van werken.
    Just in time en zoveel mogelijk uitbesteden.

    Dit is goedkoop.. maar dus ook riskant. We zien dit niet alleen hier, maar ook, nog veel groter, bij Boeing. Een keuze, die op zich ok kan zijn bij bedrijven, want we hebben het meestal alleen maar om geld.. maar het is ook gewoonte geworden bij overheden en dat gaat om mensen..

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    6 mei 2024 om 22:53

    VAG heeft last van design inteelt, alle designers rouleren door het hele VAG concern heen, dus je ziet overal de zelfde design trekjes terug.
    De Audi Q2 is meer een VW Polo SUV dan een Audi, de facelift R8 werd lelijk door Lamborghini Huracán design trekjes, die totaal niet bij de R8 passen, de Pre facelift R8 is mooier, IMHO.

    En zo zijn er nog wel legio voorbeelden te vinden.

    Als je een designer vervangt bij een merk, vervang hem dan door iemand van buiten VAG, om de boel origineel te houden, dus ik grote verwachtingen van “Massimo Frascella” bij Audi.

    Login om te reageren
  8. adbrotjeknor zegt

    6 mei 2024 om 23:40

    Audi’s en BMW’s zijn lelijk geworden. ‘Over the top’ qua design. De nieuwe ‘Neue Klasse’ van BMW geeft hoop. Een veel rustiger ontwerp, dat ook meteen echt modern is. Dat zou bij Audi ook geen kwaad kunnen. Zie: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-bmw-m-modellen-komen-op-neue-klasse-platform-3547043

    Login om te reageren
  9. rs6avant zegt

    7 mei 2024 om 00:05

    Ik denk dat de A6 e-tron exemplarisch is voor deze malaise. Wanneer deze werd aangekondigd, was het enthousiasme erg groot, bij vriend en vijand. Terecht. Een bijzonder fraai gelijnde auto, met veelbelovende specs.

    Intussen zijn we jaren later, en nog steeds is hij niet gelanceerd. Maar ondertussen blijft Audi wel teasen met telkens dezelfde foto’s. Na een tijdje wordt het ronduit belachelijk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 mei 2024 om 09:54

      Die A6 is een PPE wagen, dat platform lijkt wat vertraagd te zijn geraakt, nu de Q6 af is zal die A6 ook niet lang meer duren.

      Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    7 mei 2024 om 09:39

    Ik denk eerder dat de opkomst van de Chinese merken, de Koreanen en Tesla een groot deel van de gevestigde orde afsnoepen. Alleen puristen blijven bij Audi, BMW en Mercedes.

    Login om te reageren
  11. HZW zegt

    7 mei 2024 om 09:49

    Zoals ik al eerder melde, er is een wisseling van de head designer bij Audi aanstaande, dus er kan gedacht worden, we wachten even met het vernieuwen van bepaalde modellen of het uitbrengen van facelift modellen tot de nieuwe head designer begonnen is.
    De meeste spy foto’s van facelift modellen die er aan zitten te komen, zijn ook niet bepaald hoopgevend te noemen qua design.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    7 mei 2024 om 09:57

    Voor heel simpele en heel gecompliceerde onderdelen is maar één toeleverancier. Gek dat er niet niet snel iemand anders zo’n riem kon leveren.

    Login om te reageren
  13. mb123 zegt

    12 oktober 2025 om 12:11

    Audi is een verschrikkelijk overgewaardeerd merk. Wordt voornamelijk door jups gekocht die totaal niets van techniek weten of van auto’s. Het gaat puur om het uiterlijk en het kunnen zeggen dat ze met de 4 ringen rondrijden. Als je op youtube rondkijkt bij vanrijt en vagtechnic dan zie je de werkelijkheid, enorme technische problemen, auto’s van een paar jaar oud met compleet gedemonteerde motoren…dat is geen onderhoud meer te noemen maar pure ellende. Kijk maar eens bij 2 de hands snelle modellen (o.a RS5, RS6 e.d) hoeveel baasjes deze gehad hebben, gewoon een teken aan de wand van hopen ellende die nooit ophouden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North