
De daling van de winst voor autodealers zet door. Ook in het derde kwartaal verdienden autodealers geen pepernoot.
Donkere wolken pakken zich samen boven de enorme glazen showrooms van de autodealers. Het gaat gewoon niet goed met de automarkt. Over het tweede kwartaal waren de cijfers al om te huilen, maar er zit helaas geen verbetering in.
Ieder kwartaal komt de Bovag met een update van de Branche Barometer. Vandaag kijkt de brancheorganisatie naar het derde kwartaal van 2024. En dat ziet er niet best uit.
Winst autodealers keldert
Het is ijstijd bij de dealer. De winst is bij de gemiddelde autodealer daalde met 34 procent naar een winstpercentage van, hou je vast, 0,89 procent. Nou was het al geen vetpot, want de snelle rekenaars onder jullie hebben natuurlijk de zakjapanner in de aanslag om te kijken waar het vandaan kwam. Nou van een winstpercentage van 1,43 procent in dezelfde periode vorig jaar.
Die winstmarges worden zo wel erg dun. Dat terwijl de omzet wel is gegroeid. Er werd namelijk gemiddeld zo’n zes procent meer omgezet in de dealerbedrijven.
Alles is te duur
Meer omzet, maar minder winst. Hoe kan dat? Nou inflatie. Er komt wel meer geld binnen, maar het is minder waard. Het personeel is duurder, de vaste lasten stijgen, de panden zijn duur en de rente is in verhouding hoog. Daarnaast zijn de kosten voor bijvoorbeeld het demopark met 21,8 procent gestegen. Ook een grote kostenpost.
Ook de productiviteit en de efficiency staan onder druk. Vooral in de werkplaats is daar nog veel winst te halen. Bijvoorbeeld door verdere digitalisering, maar ja dat vergt investeringen en dat is lastig als er onder de streep minder doekoe overblijft natuurlijk.
Niemand koopt nog een nieuwe auto
Grootste uitdaging voor de dealer zit in de nieuwverkoop. De omzet uit nieuwe auto’s verkopen, traditioneel de activiteit waar de autodealer op kan verdienen, daalt door. In het derde kwartaal gemiddeld met 169.650 euro per dealer ten opzichte van vorig jaar.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto daalde wel voor het eerst in lange tijd met 1,2 procent, maar dan nog moet je gemiddeld 34.186 euro neertellen voor je nieuwe waggie. Dat zijn heel wat eurootjes voor de gemiddelde Nederlander. Volgend jaar gaat de BPM weer omhoog en dus de gemiddelde prijs van een nieuwe auto ook.
Nieuwe busjes gaan als warme broodjes
Overigens is er ook wel groei in de nieuwverkoop, maar dan alleen bij de bedrijfswagens. Die groei is enkel en alleen fiscaal gedreven in verband met het afschaffen van de BPM-vrijstelling vanaf 1 januari 2025. Er zijn tot en met het derde kwartaal al 70.700 bedrijfswagens geregistreerd. Een toename van 31,5 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2023.
Waarschijnlijk worden de laatste drie maanden van dit jaar nog beter, want hier wordt de grootste piek in bedrijfswagens verwacht. Maar dat vervuilt ook de cijfers. Als er bij de dealers niets verandert zal de minimale winstmarges die nu nog gemaakt worden gaan verdampen volgend jaar. Want dan wordt er de eerste tijd waarschijnlijk geen busje verkocht.
Hoe kunnen de autodealers weer winst maken?
Kortom, er is werk aan de winkel voor de hardwerkende dealerschappen. Want als de nieuwverkoop daalt, moeten de winst voor de autodealers ergens anders vandaan komen.
Traditioneel gezien is qua onderhoud de dealer vooral bezig met jonge auto’s, maar als je die niet verkoopt… Dan moeten ze gaan concurreren met de local hero’s die nu een goede boterham aan onderhoud verdienen. Oh, en meer occasions gaan verkopen natuurlijk. Interessante tijden!
De verkoopadviseurs hebben in de regel nog steeds een vrij arrogante uitstraling. Verschilt natuurlijk per merk maar goed, je hoeft echt niet met die baan naast je schoenen te lopen.
2 voorbeelden;
Paar weken geleden met de Audi A4 van mijn vriendin naar de VAG dealer geweest voor een reparatie. Uurtarief €171,- per uur!!
In mei 2023 een nieuwe MB C300e aangeschaft; 73K. Nu, 1,5 jaar later zou ik m willen inruilen op een elektrische Mercedes. Krijg 38K terug. Ik begrijp dat een auto de eerste jaren veel afschrijft, maar 47%……………
Maw; denk dat de consument dealers steeds vaker gaat mijden door, zoals andere commments hier, de houding van de dealer maar zeker ook de gehanteerde prijzen. Voor veel mensen is het simpelweg niet (meer) te betalen.
Dat zijn wel echt schandalige tarieven! We hebben het over een automonteur… die verdienen echt geen €170 p/u. Zijn er automonteurs onder de reaguurders hier? Dan zou ik weleens willen weten wat hun uurloon is. Dan weet je meteen wat de dealer zo in zijn zak steekt.
En dan die afschrijving. Dat is natuurlijk ook heel erg bijzonder maar wel een van de redenen dat ik never nooit prive een hagelnieuwe auto zou kopen.
Wat dacht je om alle kosten te betalen? 2% rendement haalt een gezond bedrijf.
Het gaat ook niet altijd om kunnen betalen, maar ook om willen. Staat de verleende dienst nog in verhouding tot de prijs?
Ik begrijp de teleurstelling dat je auto opeens veel minder waard is geworden, maar is dat de schuld van de dealer?
Als de handelswaarde van de auto nog maar 38K is na 1,5 jaar, dan zal het wel niet zo’n courant model zijn voor de markt. Ik neem aan dat ze nog altijd wel iets aan je willen verkopen dus het zal wel ergens in die richting liggen. Of ben je ergens anders geweest en kreeg je daar 20K meer terug?
Zeker niet de schuld van de dealer. 100% mijn eigen schuld. Een duren les. :-)
Mijn inziens wel een reden waarom een dealer vaker gemeden wordt en het dus lastiger heeft.
Zeker niet de schuld van de dealer. 100% mijn eigen schuld. Een dure les. :-)
Mijn inziens wel een reden waarom een dealer vaker gemeden wordt en het dus lastiger heeft.
Nieuw is altijd mooi maar de afschrijving is zekerst het eerste jaar een flinke domper. Doe ik allang niet meer aan mee want ik vind het zonde van mijn centjes. Ook zakelijk doe ik dat niet meer. Liever 2 heel jonge occassies van 40K elk dan 1 nieuwe van 80K. Uiteraard kan dit in Duitsland makkelijker dan in Nederland. 2024 Mustang GT 5.0 met 9,400km op de teller in nieuwstaat voor 34,500€ ipv 60K. Alle opties die ik wenste dus dik ok.
Dus de dealers maken geen winst omdat de verkopers arrogant zijn?
‘Hoe kunnen de autodealers weer winst maken?’
.
Gewoon flexibel zijn, en slim inspelen op het al jarenlang zwalkend beleid die kansen genoeg bieden voor een slimme ondernemer.
Dat was dus eerst een paar jaar focussen op EV-verkoop en lease, en nu bijvoorbeeld weer inhaken op de run op diesel bedrijfswagens en de export van het overschot aan Model 3-tjes.
If you can’t beat them, join them.
“Dat was dus eerst een paar jaar focussen op EV-verkoop en lease”
Leuk voor de lease markt. niet voor particulier.
Onlangs ben ik samen met mijn vrouw bij een Renault dealer binnengestapt. We hebben daar ruim een kwartier rondgelopen en we werden niet geholpen. Er werd nog net aan goedemiddag gezegd maar verder niets.
Daar ging dus weer een stukje omzet.
Je mag best de naam van de dealer noemen. Want dealers zonder opdringerige verkopers zijn schaars!
Nou, dit was eerder het andere uiterste.
Ik maak er een grap van maar er zijn nog behoorlijk wat mensen die autoverkoper worden en heus van auto’s zullen houden maar te weinig mensen kennis hebben om het verkoop vak goed uit te oefenen, want dat gaat meer om mensen dan om auto’s. Mij is ooit een proefrit in een Golf geweigerd. Tja, ik doe geen overhemd aan bij een bezoek naar een VW dealer, dus dan maar een BMW gekozen…
“De omzet uit nieuwe auto’s verkopen, traditioneel de activiteit waar de autodealer op kan verdienen”
Wat? Al heel lang is de regel, de winst wordt in de werkplaats gemaakt. De nieuw verkoop dient om die werkplaats te voeden.
Zo meende ik het ook begrepen te hebben.
Dacht je echt dat ze meer verdienen aan een beurt van een paar honderd euro dan aan een nieuw verkochte auto? Wake up!
Een dealer maakt per vestiging met de werkplaats aan onderdelen en arbeid een onzet van ongeveer 2 tot 3 miljoen euro per jaar.
Dat redden ze niet met nieuwe en gebruikte auto’s, veel importeurs romen de prijzen af en geven enkel een paar 100 tot 1000 euro premie per verkochte auto.
Particulier wordt er nauwelijks wat verkocht, meerendeel zijn zakelijke of leaseconstructies. Spreek uit ervaring.
Jazeker. Op die beurt zit procentueel gezien meer marge. En de trouwe klant loopt elke vier jaar een nieuwe auto maar komt jaarlijks voor onderhoud. Het aantal bediende klanten in de werkplaats is ook groter. Op vervangende onderdelen zit ook marge. Zo kan er gemakkelijk meer verdiend worden in de werkplaats.
Procentueel ja. Absoluut niet. En hoe vaak gaat iedere auto naar de merkdealer voor onderhoud? Steeds vaker komt het voor dat modellen maar om de 2 jaar een beurt nodig hebben. Bovendien gaat een 2e eigenaar nog naar de merkdealer? Sommigen wel maar zeker niet allemaal. En de 3e en volgende eigenaars? Waarschijnlijk bijna niemand meer.
Noem je nu het businessmodel van Jaguar Landrover?
De overheid begrijpt niet hoe je de economie en zo tevens de staatskas stimuleert. In ieder geval niet door de bpm weer te verhogen volgend jaar. Het is toch van de zotte hoeveel geld er per verkochte auto naar de staat gaat. Logisch dat bijna niemand meer een nieuwe auto koopt.
Ja ook al kun je het betalen. De vraag is wil je het betalen. Zit zelf meer id youngtimerhoek of jong gebruikt (zelf – evt laten – importeren). Zakelijk nieuw misschien nog wel een keer, maar privé gaat echt nergens meer over, zeker niet tov het gros van onze buurlanden, laat staan buiten Europa.
Grote beurt hier in Italië voor mijn dieselbus vorige week, 280 euro. Alles inclusief. Vond ik redelijk te betalen.
Hoe noemt men Beun de Haas in Italië ?
Vast iets moois als Giuseppe di Lepre….
Het probleem in Nederland zijn gewoon de grote dealer organisaties bv Van Mossel, Hedin, enz.
Ze kopen alles op en die organisaties worden steeds groter en groter.
Ze hebben steeds meer personeel, steeds duurdere en groteren panden, en steeds verder stijgende kosten.
En dat willen ze dan over de rug van de klanten terug verdienen.
Ik zou zeggen laat de Nederlandse auto markt maar in elkaar klappen, en dat al die grote jongens in elkaar klappen en uitstel van betaling kunnen gaan aanvragen.
Misschien dat ze dan eens hun misplaatste arrogantie kwijt raken, de Nederlandse auto branche kan wel een hele grote “Reset” gebruiken.
Importeurs schijnen ook per land flink meer af te romen van de winst. Ik hoorde laatst dat de Nederlandse importeur van Toyota/Lexus op een NX450h+ eventjes €12.000 meer afsnoept van de marge dan de Duitse importeur. Slimme dealers spelen daar op in door nieuwe exemplaren te importeren en aan te bieden als occasion met 5km op de teller.
Nog een voorbeeld van dezelfde importeur. “Beste dealer, u mag best 5 hybride Yarissen verkopen, maar daar moet een elektrische auto tegenover staan. Oh, heeft u die elektrische auto toch niet verkocht? Dan sturen wij u de onlangs bestelde hybrides niet toe. U legt het vast wel uit aan die klanten hè?” En nou schijnt dit Europees geregeld te zijn. Dus deels naait de importeur de dealers, maar deels ook Europese richtlijnen…
Zou het belastingstelsel niet gewoon de grootste concurrent zijn voor de dealers.
Het is blijkbaar nodig om A of B segment auto voor de gewone mensen schofferig duur te maken en een plug-in hybride van 2,5 ton een hoge belasting korting te geven.
Draai het om, auto’s voor de normale mensen laag te belasting en de dure zo genaamd schone auto met extra duur te maken want de mensen die 2,5 ton uitgeven betalen toch wel, die moeten toch in de pc hoofdstraat laten zien hoe goed het gaat
De gewone man heeft zo’n A of B segment auto vaak als tweede of derde auto in het gezin. In heel veel wijken in het land is nog meer geparkeerde auto’s niet te doen.
De grote dealers voegen niets meer toe. Na de fabrieksgarantie (vaak 1 kleine en 1 grote beurt) gaan ze gewoon naar een regionaal autobedrijf, waar de garage met 3 bruggen nog aan het woonhuis van de eigenaar vastzit, de occasioneel gewoon buiten staan, de monteurs gepassioneerd en met veel plezier hun werk hebben doen en waar je als klant met plezier komt. Ik moet dan wel erkennen dat op mijn nieuwe ruiterwisserbladen geen logo van Volvo zit, maar gewoon hun werk doen.
Gewoon betaalbare kwaliteit, maar misschien zit ook niet te wachten op bling bling hallen en hoef ik ook niet aangesproken te worden met meneer.